Uudella työpaikalla on whatsapp-ryhmä, minua ei ole kutsuttu
Ryhmässä on siis kaikki paitsi minä, myös esimies on siellä. Ryhmän ylläpitäjä on paikan kakkoshenkilö. Esimieheni aina joskus sanoo, että whatsapp-ryhmässähän oli tästä tms. Sanon, etten ole ryhmässä. Hän siihen, että ai jaa, no hän lähettää mulle sen tiedon erikseen.
Olen ollut paikassa nyt pari kuukautta. 10 henkilöä töissä.
Onko asiallista?
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
No niin ap täällä. Jotenkin noloa oli kysyä, mutta tuli heti aamupäivällä tilaisuus tästä kakkostyypiltä kysäistä. Vastaus oli vähän kummallinen. "Joo tosiaan pitää katsoa." Siis mitä ihmettä... no, ei hän ainakaan työpäiväni aikana sitä "katsonut", enkä ole edelleenkään ryhmässä, enkä takuulla enää kysy. Ap
No vähän kyseenalaista. Mitähän tarvii katsoa? Varmaan unohtaa tai "unohtaa" ... Mutta 5/5 että kysyit, selvis ainakin vähän enemmän
Vierailija kirjoitti:
No niin ap täällä. Jotenkin noloa oli kysyä, mutta tuli heti aamupäivällä tilaisuus tästä kakkostyypiltä kysäistä. Vastaus oli vähän kummallinen. "Joo tosiaan pitää katsoa." Siis mitä ihmettä... no, ei hän ainakaan työpäiväni aikana sitä "katsonut", enkä ole edelleenkään ryhmässä, enkä takuulla enää kysy. Ap
Kieltämättä yllätyin tuosta vastauksesta.
Kynnetön kirjoitti:
Minä syön ahven, hauki, kuha. Lohi, säynävä, ankerias. Toutain, kiiski, mullo. Vaimo syö laatikko: makaronilaatikko, maksalaatikko, porkkanalaatikko; mikä vain laatikko. Meillä on tästä hyvä sopu.
Me ollaan mukana kaikissa whatsapp-ryhmissä. Ihan kaikissa. Työssä ja muualla. Jos ei olla mukana, kysytään, miten päästään mukasn.
Samaa suosittelen teille.
Tämä on asiaa. Tartu toimeen vaan rohkeasti ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein kehtaa tunkea sinne. Ap
No kettuako täällä sitten valitat?
Valitan siitä, että ryhmästä puhutaan, mutten saa kutsua. Se on minusta tylyä. En kysynyt avausviestissäni, mitä teen, vaan, että onko tämä asiallista? Minut on jätetty ulkopuolelle. Ap
Sitten muotoilet sanasi "En ole ryhmässä" hieman vihjaavampaan suuntaan -> "En ole saanut kutsua ryhmään" ja ehkä vielä lisäksi "mutta jos siellä puhutaan työasioista, niin pitäisikö minutkin kutsua?"
Ole hyvä.
Ja sitten ihan tosissaan, ymmärrän että et halua tungetella jos olet vielä uusi. En minäkään kehtaisi, mutta toisaalta saattaisin halutakin pitää vapaa-aikani vapaa-aikana ja pysytellä työasioista erossa vapaalla, vaikka miten solmisivat jotain keskenään. En tee töitä vapaalla.
Miehen työpaikalla on kans WA-ryhmä, mutta jauhavat siellä vain sontaa. Minua lähinnä ketuttaa kun yölläkin puhelin piippaa, kun ovat jossain yöllä vaikka kesänavajaisten jälkeen jatkoilla ja mies unohtaa laittaa äänettömälle.
Kannattaa laittaa puhelin automaattisesti ajastuksella älä häiritse -moodiin yöajaksi niin ei tule häirityksi. Mielestäni omituista jos joku ei sitä ole tehnyt, sen verran itsestään selvää että saattaisin itsekin tulla lähettäneeksi viestejä jonkun mielestä liian myöhään.
Itse oletan että yöaikaan ei lähetetä kuin todella tärkeitä viestejä. En laita koskaan puhelinta äänettömälle ym yöksi koska haluan että tarvittaessa mieheni, lapseni (teinejä), anoppi, vanhempani ja tarvittaessa vaikka naapurikin saa minut yöllä kiinni jos jollakin on hätä. Ja ennenkuin joku nillittää tuosta naapurista niin olen viimeisen vuoden aikana kahdesti soittanut ambulanssin naapurilleni eli ei olisi ihme jos soittaa minulle joskus yölläkin että menen ottamaan koirat niin ambulanssimiehet pääsevät apuun. Toinen koirista voi olla vihainen ja suojella sairaskohtauksen saanutta omistajaansa jos vieras ihminen menee sinne. Siksi minä olen aina vienyt koirat häkkiin ennen ambulanssin tuloa. Eli joo omituista mutta minä oletan että viestejä ei lähetetä yöllä kuin hätätapauksissa.
Tutustu puhelimesi ominaisuuksiin. Mulla ainakin puhelimen Älä häiritse - toiminto on sellainen, että voin itse määritellä, mitkä yhteydenotot tulevat läpi ja loput on mykistettyjä yöllä. Suosittelen.
Olen kuule ratkaissut asian vielä helpommin. Laitan äänettömälle ne jotka viestivät yöaikaan. Eli niin ryhmät, tietyt sukulaiset kuin tutut. Onneksi niitä ei ole montaa jotka käyttäytyvät näin. Näiden viesteihin vastaaminen voi kestää päivälläkin tunteja kun ovat mykistettyjä enkä huomaa heti heidän viestejään. Muut saavat minut kiinni niin päivällä kuin yöaikaankin jos tarvetta. Mutta jos ei tajua antaa ihmisille yöllä puhelinrauhaa niin kohdennettu mykistys pelastaa näiltä huonosti käyttäytyviltä ihmisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihmettelen näitä tuöpaikan whatsappeja joissa on vain osa porukkaa eikä koskaan julkisesti kerrottu.. järjestetään bileiltoja ja tekemistä sisäpiirin kesken
Epäammattimaista ja toksista. Mun ongelma on että työpaikan teinin tasolle jääneet juoruämmät yrittää saada mua mukaan rinkiinsä. Uutena tuollainen on hankala väistää, olen siinä toistaiseksi onnistunut aika taitavasti vaikka itse sanonkin. Ensin antoivat siis ymmärtää että kaikki on siinä wa-ryhmässä mikä ei ole totta. Meno on muutenkin sellaista johtoa myöten että katselen jo uutta paikkaa. Joskus näinkin että siihen "sisäpiiriin" ei todellakaan edes halua kuulua.
Ja tätä tapahtuu monilla työpaikoilla. Osa porukasta jatkaa koulukiusaamista vielä aikuisenakin, huomattavasti hienovaraisemmin vaan, ja mikä olisi parempi keino näyttää jollekin paikkansa kuin jättää ulkopuolelle.. Jos tulee sanomista, niin aina voi selitellä, että Hupsista vaan! Pääsi unohtumaan ihan!
Apua, katsooko joku maailmaa oikeasti näin kyräilevien linssien läpi? Ei mahda olla mukavaa eloa. Onhan se nyt paljon todennäköisempää, että homma unohtunut kuin että joku puolituntematon systemaattisesti kiusaa jonkin viestisovelluksen kontekstissa. Todellakin kannattaisi ottaa rakentavampi tulkintatapa elämään, ne ihmisetkin ovat yhtäkkiä mukavampia kuin ei tarvitse puskea tällaisten defenssien läpi tutustuakseen
Minusta taas on uskomattoman sinisilmäistä hömppää väittää, että työpaikoilla ei voisi tapahtua kiusaamista. Todellakin tapahtuu, ainakin omalla työpaikallani.
Meillä ei varsinaisesti ole työpaikan whatsapp-ryhmää missä ilmoitettaisiin eri asioista, mutta ei silti tuntunut kivalle kun sillä hetkellä vuorossa olevia puhututti eräs asia, jonka jälkeen yksi kollega totesi että hän kysyy muiden mielipidettä (jotka vapaalla). Siinä vaiheessa kun vastauksia alkoi peräkkäin tulemaan, tajusin että osalla työporukan kesken on olemassa keskusteluryhmä. Mihin minä tai pari muuta ei kuuluta.
Tuli kieltämättä ulkopuolinen olo, kun ilmeisesti vapaa-ajan rientoja sekä työasioita (mm. vuoron vaihtoja) sopivat tuon kanavan kautta.
Vastaava ulkopuolinen olo kävi, kun kailotettiin ensin kovaan ääneen että päivä Y lähdetään porukalla ulos klo X, kaikki jotka pääsevät niin tervetuloa, ei haittaa jos vähän myöhässä tulee. No, kun tälle kutsun välittäjälle kerroin että tulisin vartin myöhemmin, oli hyvin vaivaantunut ja kierteli vastauksessa, siinä vaiheessa ymmärsin etten ollutkaan tervetullut. Illanvietto olikin koskenut vain tiettyjä.
Jälkeenpäin eräs kollega ihmetteli, miksi loput meistä ei osallistunut yhteisen ajanviettoon. Eikai sitä osallistuttu, kun meitä ei haluttu sinne.
Sittemmin vaihtanut työpaikkaa, eikä ole enää tuollaista kulttuuria että ulkopuolelle jätettäisiin ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihmettelen näitä tuöpaikan whatsappeja joissa on vain osa porukkaa eikä koskaan julkisesti kerrottu.. järjestetään bileiltoja ja tekemistä sisäpiirin kesken
Epäammattimaista ja toksista. Mun ongelma on että työpaikan teinin tasolle jääneet juoruämmät yrittää saada mua mukaan rinkiinsä. Uutena tuollainen on hankala väistää, olen siinä toistaiseksi onnistunut aika taitavasti vaikka itse sanonkin. Ensin antoivat siis ymmärtää että kaikki on siinä wa-ryhmässä mikä ei ole totta. Meno on muutenkin sellaista johtoa myöten että katselen jo uutta paikkaa. Joskus näinkin että siihen "sisäpiiriin" ei todellakaan edes halua kuulua.
Ja tätä tapahtuu monilla työpaikoilla. Osa porukasta jatkaa koulukiusaamista vielä aikuisenakin, huomattavasti hienovaraisemmin vaan, ja mikä olisi parempi keino näyttää jollekin paikkansa kuin jättää ulkopuolelle.. Jos tulee sanomista, niin aina voi selitellä, että Hupsista vaan! Pääsi unohtumaan ihan!
Apua, katsooko joku maailmaa oikeasti näin kyräilevien linssien läpi? Ei mahda olla mukavaa eloa. Onhan se nyt paljon todennäköisempää, että homma unohtunut kuin että joku puolituntematon systemaattisesti kiusaa jonkin viestisovelluksen kontekstissa. Todellakin kannattaisi ottaa rakentavampi tulkintatapa elämään, ne ihmisetkin ovat yhtäkkiä mukavampia kuin ei tarvitse puskea tällaisten defenssien läpi tutustuakseen
Minusta taas on uskomattoman sinisilmäistä hömppää väittää, että työpaikoilla ei voisi tapahtua kiusaamista. Todellakin tapahtuu, ainakin omalla työpaikallani.
Totta kai tapahtuu. Uskoisin kuitenkin että niitä unohduksia aika rutkasti enemmän, niitä kun sattuu kaikille. Siksi minusta on surullista, että huomattavasti ikävämpi ja epätodennäköisempi vaihtoehto on se ensimmäinen mieleen juolahtava, kun vaikka vain kommentoi tuntemattoman ihmisen tilannetta vauva.fillä.
Apn kollega nyt saattoi olla mulkku. Se ei kuitenkaan vahvista että seuraava, joka ei jotain pikkujuttua muistaisi, olisi sitä myös.
Up, miten ap nyt on voinut asian kanssa? Aika surullista tuo tosiaan ja lähtisin itse pois heti kun uusi työpaikka löytyy. Kokemusta porukan ulkopuolelle jättämisestä...
Hei, tänään yhtäkkiä yllättäen minut lisättiin ryhmään. En tiedä, miksi nyt, miksi ylipäätään ja miksei jo ajat sitten, mutta olen nyt siellä. Ap
Miksi sanot vaan ettet ole ryhmässä vaan sinun olisi pitänyt sanoa ettei sinua ole kutsuttu ryhmään. Teitkö tämä selväksi pomolle?
Muista kiittää ryhmään pääsystä
-m
Minut pomo lisäsi pyytämättäni turhanaikaiseen työpaikan whatsapp-ryhmään. Yötä myöten tuli kiliseviä kommentteja lasten arvosanoista, penkkiurheilusta yms. Ei voisi vähempää kiinnostaa.
En kehtaa poistua ryhmästä ovet paukkuen, ettei tule hankalan työntekijän mainetta. Mykistin ryhmän, niin se ei enää häiritse.
Ole iloinen. Et menetä mitään.
Joka pieni asia jauhetaan siellä.
Muista. Se on vain työ. Tosin joillekin koko elämä.
Olen iloinen, sillä tykkään työkavereista ja siellä on ollut nyt kiva keskustelu, johon heti osallistuin äsken. Ap
Vierailija kirjoitti:
tämä. Ehkä käyttäjöt ja kutsuja eivöt tule ajatelleeksi sitä, miltä työpaikan muita henkilöitä tuntuu, kun perustavat tällaisia ryhmiä työpaikan valituille, kun muut kuulevat sitten joltain, etyä etkö sä ole tulossa ja kysytään, että mistö tällainen tieto. ai etkä sä olekaan siinä ryhmässä?
Vierailija kirjoitti:
Hei, tänään yhtäkkiä yllättäen minut lisättiin ryhmään. En tiedä, miksi nyt, miksi ylipäätään ja miksei jo ajat sitten, mutta olen nyt siellä. Ap
Joku siellä lukee vauvapalstaa ja tunnisti. 😄 Omantunnontuskissa ei kehdannut olla lisäämättä.