Uudella työpaikalla on whatsapp-ryhmä, minua ei ole kutsuttu
Ryhmässä on siis kaikki paitsi minä, myös esimies on siellä. Ryhmän ylläpitäjä on paikan kakkoshenkilö. Esimieheni aina joskus sanoo, että whatsapp-ryhmässähän oli tästä tms. Sanon, etten ole ryhmässä. Hän siihen, että ai jaa, no hän lähettää mulle sen tiedon erikseen.
Olen ollut paikassa nyt pari kuukautta. 10 henkilöä töissä.
Onko asiallista?
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Jospa sitten nielen ylpeyteni ja kysäisen jotenkin. Seuraavan kerran, kun joku puhuu ryhmästä, kysyn, että ai onko täällä sellainen ja näytän kiinnostuneelta. Vaikka vähän harmittaakin. Ap
No nyt puhut asiaa. Lykkyä tykö, Ap!
Niin, ja onnittelut ettet ole tyypillinen palstauli, joka valittaa täällä ja kysyy apua, mutta sitä saatuaan päättää kuitenkin ignoorata kaikki hyvät ehdotukset ja jatkaa ulinaansa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Jospa sitten nielen ylpeyteni ja kysäisen jotenkin. Seuraavan kerran, kun joku puhuu ryhmästä, kysyn, että ai onko täällä sellainen ja näytän kiinnostuneelta. Vaikka vähän harmittaakin. Ap
Ei vaan kysyt rohkeasti että kuka voisi sinut siihen lisätä. Älä vihjaile, pyydä.
Ota puhelin kouraan, avaa suusi ja lausu kuuluvalla äänellä: "Teillähän on se työpaikan watchapp-ryhmä, mitenkäs minä pääsisin siihen mukaan?"
En halua kuulua mihinkään whatsapp-ryhmään. Työt jaetaan virallisia kanavia myöten eli esimies tulee itse sanomaan tai lähettää sähköpostia. Minä en ota huomioon mitään jälkihuuteluita, selän takana puhumista, juoruamista tai kuppikuntia.
No kun tästä asiasta puhuttiin whatsappissa". Aivan sama, mitä siellä puhutaan. Jos tiedot eivät ole tulleet minulle sähköpostilla (työsähköposti), niin minä en ole tietoinen niistä.
ihmettelen näitä tuöpaikan whatsappeja joissa on vain osa porukkaa eikä koskaan julkisesti kerrottu.. järjestetään bileiltoja ja tekemistä sisäpiirin kesken
Mä olin ollut töissä 9 kk, kun kuulin vahingossa, että on olemassa joku työpaikan Whatsapp-ryhmä. Aika selkeää oli, että minua ei tuohon haluttu.
Veikkaan että 99% tapauksista ei vaan ole muistettu lisätä ryhmään. Ap:n pomo todennäköisesti käsitti että ap tuli ilmoittamaan ettei halua olla ryhmässä ja siksi haluaa erikseen meilit. Hyvä ettei vielä tieto siirry eteenpäin ryhmän ylläpitäjälle siinä muodossa ettei ap halua. Monasti olen täällä huomannut että itsensä kiusatuiksi ja syrjityiksi kokevat ihmiset odottaa liikaa. Istutaan työhuoneessa ja odotetaan kutsua kahvihuoneeseen. Kyllä sinne pitää ihan itse mennä, ruveta juttelemaan ja kun sitä tekee tarpeeksi kauan, joku voi tullakin ovelle hukkaamaan että tuu kahville. Mutta jos ensimmäisenä päivänä jää odottamaan kutsua, jää ilman kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että 99% tapauksista ei vaan ole muistettu lisätä ryhmään. Ap:n pomo todennäköisesti käsitti että ap tuli ilmoittamaan ettei halua olla ryhmässä ja siksi haluaa erikseen meilit. Hyvä ettei vielä tieto siirry eteenpäin ryhmän ylläpitäjälle siinä muodossa ettei ap halua. Monasti olen täällä huomannut että itsensä kiusatuiksi ja syrjityiksi kokevat ihmiset odottaa liikaa. Istutaan työhuoneessa ja odotetaan kutsua kahvihuoneeseen. Kyllä sinne pitää ihan itse mennä, ruveta juttelemaan ja kun sitä tekee tarpeeksi kauan, joku voi tullakin ovelle hukkaamaan että tuu kahville. Mutta jos ensimmäisenä päivänä jää odottamaan kutsua, jää ilman kahvia.
Kerropa miten voi mennä "kahvihuoneeseen", jonka olemassaolosta ei tiedä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avataan suu ja kysytään että niin missäs te käytte kahvilla. Niin ap:nkin olisi pitänyt tehdä ensimmäisellä kerralla kun huomasi ettei ole ryhmässä. Hei kuka teillä vastaa whatsappista, mua ei ole liitetty sinne.
Silti mua kiinnostaa syy, miksi ap:ta ei ole lisätty ryhmään.
Itselle tulee mieleen, että jos tuo pieni porukka on ollut jo pidempään yhdessä kyseessä on enemmän hitsautuneen kaveriporukan kuin työyhteisön wa. Eli sitä ryhmää ei ole luotu työasioiden infoomiseen vaan illanviettojen jälkipelien ruotimiseen. Siten ymmärtäisin ettei sinne niin vaan uutta ihmistä liitetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avataan suu ja kysytään että niin missäs te käytte kahvilla. Niin ap:nkin olisi pitänyt tehdä ensimmäisellä kerralla kun huomasi ettei ole ryhmässä. Hei kuka teillä vastaa whatsappista, mua ei ole liitetty sinne.
Itse en huomannut olevani ryhmän ulkopuolella, kun en tiennyt sellaista edes olevan.
T. Tuo toinen
Ylipäänsä on ihmisluonto ettei se että saat työpaikan tarkoita että olet heti sisäpiirissä eikä sitä kannata ottaa henkilökohtaisesti. Kuten ei myöskään sitä että toiset pääsee sisäpiiriin nopeammin kuin toiset ja toisilla työpaikoilla se onnistuu helpommin. Kannattaa ottaa asenteeksi se että itsensä joutuu omilla toimilla työstämään sisäpiiriin ja mitään on turha jäädä odottamaan tarjottimella. Koskee kaikkea muutakin ihmistoiminta. Harrastukset, uuteen sukuun ujuttautuminen.
Vierailija kirjoitti:
En oikein kehtaa tunkea sinne. Ap
Se ryhmään liittäminen voi unohtuakin,sano nyt ääneen se jos siellä työasioita jaetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein kehtaa tunkea sinne. Ap
No kettuako täällä sitten valitat?
Valitan siitä, että ryhmästä puhutaan, mutten saa kutsua. Se on minusta tylyä. En kysynyt avausviestissäni, mitä teen, vaan, että onko tämä asiallista? Minut on jätetty ulkopuolelle. Ap
Sinua ei ole jätetty ulkopuolelle, vaan et ole itse huolehtinut sisäänpääsystä. Joo pomon tulisi huolehtia alaistensa oikeuksista, mutta todellisuudessa olet omien oikeuksiesi valvoja. Työpaikan sähköpostilistat on vastaava ikuinen suo, joka ei ole juuri koskaan ajantasalla. Kaikki mikä perustuu ihmisen muistamiseen on juuri niin ajantasalla kuin joku on aktiivinen.
Ryhmän ylläpitäjän nähdessäsi huikkaa hänelle, että huomasit puuttuvasi ryhmästä.
Pärnäsen korjaamolla taas hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
No mene nyt hyvä ihminen sanomaan sille kakkostyypille, joka on ylläpitäjä, että jos siellä on työhön liittyviä tärkeitä juttuja, niin pistää sinutkin mukaan, mutta jos ei ole, niin et haluakaan liittyä, vaan riittää, että saat tiedot työaikana.
Itse en haluaisi kuulua tuollaiseen ryhmään. Riittää, että päivystää töissä ja vapaa-aika on ikiomaa.
Joo. Mä en halunnut että lisättiin numeroa työpaikan wa-ryhmään.
Itse jäin ulos kun en käyttänyt sovellusta ryhmää perustettaessa.Ketjun aloittajan pitäisi nyt itse pystyä hoitamaan asiaa eikä vain marista.
Minä hoitaisin työpaikalla asian niin, että kysyisin, onko kyseessä wa-ryhmä, jossa sovitaan tai tiedotetaan työasioista, jos on, niin minut pitäisi liittää siihen. Tällä välttää kiusallisen tilanteen, jossa olisi liian nopeasti tunkemassa sisäpiirin vapaa-ajan wa-ryhmään. Niin valitettavaa kuin se onkin, näitä sisäpiirejä on, eikä niihin ole aina helppo päästä mukaan.
Itse oletan että yöaikaan ei lähetetä kuin todella tärkeitä viestejä. En laita koskaan puhelinta äänettömälle ym yöksi koska haluan että tarvittaessa mieheni, lapseni (teinejä), anoppi, vanhempani ja tarvittaessa vaikka naapurikin saa minut yöllä kiinni jos jollakin on hätä. Ja ennenkuin joku nillittää tuosta naapurista niin olen viimeisen vuoden aikana kahdesti soittanut ambulanssin naapurilleni eli ei olisi ihme jos soittaa minulle joskus yölläkin että menen ottamaan koirat niin ambulanssimiehet pääsevät apuun. Toinen koirista voi olla vihainen ja suojella sairaskohtauksen saanutta omistajaansa jos vieras ihminen menee sinne. Siksi minä olen aina vienyt koirat häkkiin ennen ambulanssin tuloa. Eli joo omituista mutta minä oletan että viestejä ei lähetetä yöllä kuin hätätapauksissa.