Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kouluväkivallan uhri Eetu, 13-vuotta, tappoi itsensä

Vierailija
22.01.2023 |

https://www.is.fi/perhe/art-2000009269639.html

Niin surullinen, niin surullinen tarina. Montako tällaista tarinaa vielä tarvitaan, että koulussa rankkaa henkistä ja fyysistä väkivaltaa harjoittavat lapset ja nuoret ja heidän vanhempansa laitetaan oikeasti vastuuseen ja AJOISSA?

Kyse on yhteiskunnallisesti niin tärkeästä asiasta. Kouluväkivallalla on kauaskantoiset seuraukset - syrjäytyminen, mielenterveysongelmat, ja niin edelleen. Luulisi päättäjiäkin kiinnostavan tehdä asialle jotain, mikäli haluavat varmistaa hyvinvoivat, työkykyiset kansalaiset, joita lapsistamme ja nuoristamme tulisi kasvaa tähän yhteiskuntaan.

Kommentit (215)

Vierailija
141/215 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Artikkelissa ei puhuta väkivallasta mitään. Kiusaamisesta vain.

Kiusaaminenhan on pahaa psyykkistä ja fyysistäkin väkivaltaa. Ei se väkivalta muutu leikiksi siksi, että siitä puhutaan lasten sanastolla kuin olisi kyse suunnilleen jostain kolmevuotiaiden hiekkalaatikkoriidasta.

Vierailija
142/215 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettava tapaus. Kiusaajat tietysti tyytyväisiä, kun saivat yhden elämän tuhottua. Nyt tosiaankin heillä on hyvä mieli...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/215 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä hänen oma äiti oli ja miksi asui isällä, kun artikkelissa oli ilmeisesti äitipuoli? Vai tulkitsenko väärin.

Onko tämä sinusta tosiaan jotenkin oleellinen asia, tapahtunutta ajatellen? Ap

Sitä emme tiedä kun ei kerrottu. Mutta sanottiin, että poika oli kokenut traumaattisia asioita lapsuudessaan.

Missä noin sanottiin? Artikkelissa sanottiin, että hän oli herkkä ja tunteva poika. Ei siihen tarvita mitään traumoja kokea jos on kyse ihmisen luonteesta ja temperamentista.

Vierailija
144/215 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin lapset / nuoret rupeaa saamaa ajoissa apua ? Lupauksia on paljon. Aikoja ei löydy. Hallitus voisi myös laittaa rahaa myös apuun. Rahaa menee välillä sinne mihin ei kuuluisi. 

Suomessa on pula mielenterveysalan osaajista. Ei se auta, että rahaa varaa siihen jos ei voi palkata tarpeeksi ihmisiä alan hommiin.

Vierailija
145/215 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusattiin henkisesti päiväkodista ihan sinne ylä-asteen loppuun asti. Nykyään ikää on 31, ei koulutusta eikä työkokemusta työkyvyttömyyden takia. Olen yhä henkisesti riekaleina. Apua hain monesti mutta ei niistä ollut minun kohdalla apua.

Syy miksi kiusattiin? Olin hiljainen, ujo ja liian kiltti.

Itse sain myös oman osani liiallisen kiltteyden vuoksi. Sellaiseksi minut oli kotona opetettu, palkittu ainoastaan muiden tarpeisiin ja mielialoihin mukautumisesta. Vanhempien olisikin syytä olla tarkkana, ettei tule mentyä kasvatuksessa liikaa sen mukaan, mikä itselle/ympäristölle on mukavaa.

Helppo lapsi, joka ei koskaan osoita mieltään tai omaa tahtoaan, ei ole läheskään aina onnellinen lapsi. Jokaisen pitäisi saada pienestä pitäen ilmaista rajansa: mikä on liikaa ja mikä liian vähän. Ja kokemus siitä, että muut kunnioittavat noita rajoja.

Vierailija
146/215 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin lapset / nuoret rupeaa saamaa ajoissa apua ? Lupauksia on paljon. Aikoja ei löydy. Hallitus voisi myös laittaa rahaa myös apuun. Rahaa menee välillä sinne mihin ei kuuluisi. 

Suomessa on pula mielenterveysalan osaajista. Ei se auta, että rahaa varaa siihen jos ei voi palkata tarpeeksi ihmisiä alan hommiin.

Eikä auta vaikka olisi rahaa ja palkattaisiin, jos mitään sääntöjä ei tarvitse noudattaa.

Tiukemmat säännöt ja niin, että niitä jopa noudatetaan. Siinä karsiutuu jo iso liuta kiusaajia. Nyt lähinnä tuetaan kiusausta ja sorsitaan kiusattuja, koska se on halpaa. Kiusatut harvoin aiheuttavat ongelmia. Eiväthän he saa edes terapiaa.

Kiusaaja siellä istuu ja nyyh, miten tätit sanovat, että kiva kun et tänään lyönyt, vaikka eilen löitkin. Tänään vain vi''uilit ja olit muuten varsinainen riesa. Olet arvokas!

Vierailija
147/215 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

JÄRKYTTÄVÄÄ

Minkälaiset vanhemmat kasvattavat kiusaajia... Varaus lienee että ovat kiusaajia itsekin.

Vierailija
148/215 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusattiin henkisesti päiväkodista ihan sinne ylä-asteen loppuun asti. Nykyään ikää on 31, ei koulutusta eikä työkokemusta työkyvyttömyyden takia. Olen yhä henkisesti riekaleina. Apua hain monesti mutta ei niistä ollut minun kohdalla apua.

Itse sain myös oman osani liiallisen kiltteyden vuoksi. Sellaiseksi minut oli kotona opetettu, palkittu ainoastaan muiden tarpeisiin ja mielialoihin mukautumisesta. Vanhempien olisikin syytä olla tarkkana, ettei tule mentyä kasvatuksessa liikaa sen mukaan, mikä itselle/ympäristölle on mukavaa.

Helppo lapsi, joka ei koskaan osoita mieltään tai omaa tahtoaan, ei ole läheskään aina onnellinen lapsi. Jokaisen pitäisi saada pienestä pitäen ilmaista rajansa: mikä on liikaa ja mikä liian vähän. Ja kokemus siitä, että muut kunnioittavat noita rajoja.

Ihan sama täällä. En tehnyt itsariakaan vain sen takia, etten satuta muita.

Pitkä tie on ollut kasvaa aikuiseksi, joka sanoo joskus, että nyt riittää.

Vierailija
149/215 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä hänen oma äiti oli ja miksi asui isällä, kun artikkelissa oli ilmeisesti äitipuoli? Vai tulkitsenko väärin.

Ja se on oleellista miten..?

Se nimenomaan on oleellista. Moneltakin kannalta. Ehjä äitisuhde on tärkeä. Mikään äitipuoli ei sitä korvaa tai suurperhe.

Katsomalla heidän kuviaan huomaa, että nainen on pojan äiti ja mies taitaa olla isäpuoli.

Vierailija
150/215 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustukaa Valopilkkuja-tahoon, kiusatut ym saa tukea sieltä <3

Vierailija
151/215 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liika kiltteys ei ole hyvästä, mutta ei kuspäisyyskään. Mieheni toinen lapsi oli täysin kaveriton ja jotenkin onneton lapsi kun tulin hänen elämäänsä. Nyt olen saanut istutettua hänen päähänsä, että jos joku sanoo jotain ilkeää, niin sellainen ihminen ei ole kovin fiksu. Että sellaiselle voi vaikka nauraa päänsä sisällä, että onpa reppana. Olen kannustanut häntä menemään rohkeasti muiden lasten juttuihin mukaan. Että suurin osa lapsista on kuitenkin kivoja, niin ei kannata kaikkia pelätä. Nyt hänellä on kavereita!

Vierailija
152/215 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

125: Kiusaajia on monenlaisia. Osa ihan hyvien perheiden kasvatteja. Ei voi yleistää siis.

Ei ole perhe kyllä hyvin onnistunut tehtävässään jos lapsista tulee kiusaajia. Suomessa ollaan ihmeellisen materiauskoisia ja siten luokitellaan perheitä hyviksi ja huonoiksi. Aivan kuin sillä rahalla saisi jotenkin parempia kykyjä kasvattaa lapsestaan kunnollisen ihmisen?

Tämä on samaa jeesustelua kuin Heinon pariskunnan m-hassa, jossa ihmeteltiin kun niiden hyvien perheiden pojat olivat asialla.

Vierailija
153/215 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten turvallisuus on aivan oman onnensa nojassa... rikollisuus ja väkivalta lisääntyy, alaikäisiä jahdataan ympäri maata, ja juuri taas tieto koulusta pientä lasta oli yritetty saada tuntemattoman auton kyytiin...

Ja lapsia kiusataan kouluissa säälittä mikään ei sitä rajoita... ja lapset voivat tehdä mitä vain toisille lapsille ei ole mitään rajoituksia…

Suomesta on tullut aivan turvaton maa... kaupungeissa ei voi enää liikkua yksin ja sen lisäksi todellakin alaikäisiä jahdataan ympäri Suomea ja houkutellaan matkaan autoihin yms. ja tarjotaan palkkiona alkoholia huumeita yms. ja tämän lisäksi vielä jahdataan erittäin pieniä ala-asteen lapsia kuten viikolla siis taas tuli viesti paikallisesta koulusta että tuntematon mies oli yrittänyt saada mustaan autoon pienen lapsen... ei onneksi onnistunut... paljonkohan näistä onnistuu missään ei julkaista lukuja...

Suomi on romahtanut todellakin kehitysmaan tasolle... suomalaisten turvallisuudella ei ilmeisesti ole enää väliä?

Pääasia on että poliitikot saavat itselleen rahakkaita EU virkoja sekä muita bonuksia.... ja rakentavat itselleen ja hyvä-veli-sisko-kerhoilleen erilaisia tukimalleja...

Vierailija
154/215 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsemurha on itsekäs ja raukkamainen teko.

Perustele. Jos perustelet sen sillä miltä läheisistä tuntuu niin kumoat oman väitteesi sillä sivuutat henkilön omat tunteet ja vaadit vain huomionaan muiden. Miksi niiden muiden ei kuulu huomioda sitä yhtä? Kuulostava todella itsekkäiltä.

Olisi se apua saanut jos olisi pyytänyt. Nytkin vanhemmat kysyivät onko ollut itsetuhoisia ajatuksia ja valehteli.

Tuollaisista ajatuksista on vaikea puhua. Harva normaali lapsi haluaa vanhempiensa huolien lisääntyvän. Noin nuori ei ajattele asiaa loppuun, koska häneltä puuttuu elämänkokemus.

Vierailija
155/215 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

JÄRKYTTÄVÄÄ

Minkälaiset vanhemmat kasvattavat kiusaajia... Varaus lienee että ovat kiusaajia itsekin.

Haukkuuhan täälläkin moni perheellinen aikuinen toisia. Vanhemmilta se kiusaamisen malli ja asenne opitaan.

Vierailija
156/215 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Artikkelissa ei puhuta väkivallasta mitään. Kiusaamisesta vain.

Totta. Siksi on käsittämätöntä, että yli 200 ääliötä alapeukuttaa kommenttiasi, joa 100%sti oikea.

Väkivallassa ja kiusaamisessa on valtava ero.  Toiseksi, kuten lapsen äiti toteaa, he eivät syytä ketään mistää eiätkä tiedä edes miksi lapsi tappoi itsensä.

Surkea taso täällä kommentoivilla, jotka eivät näytä osaavan edes lukea Ja sitten mokomat törkiykset kommentoivat ihan omien suosikkimielipiteidensä, jotka ovat siis aivan sairata, mukaisesti.

Vierailija
157/215 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liika kiltteys ei ole hyvästä, mutta ei kuspäisyyskään. Mieheni toinen lapsi oli täysin kaveriton ja jotenkin onneton lapsi kun tulin hänen elämäänsä. Nyt olen saanut istutettua hänen päähänsä, että jos joku sanoo jotain ilkeää, niin sellainen ihminen ei ole kovin fiksu. Että sellaiselle voi vaikka nauraa päänsä sisällä, että onpa reppana. Olen kannustanut häntä menemään rohkeasti muiden lasten juttuihin mukaan. Että suurin osa lapsista on kuitenkin kivoja, niin ei kannata kaikkia pelätä. Nyt hänellä on kavereita! <3

Hienoa että opastuksesi toimi. Varsinkin aktiivisen kiusaamisen kohteeksi joutuu kuitenkin valitettavasti helpommin olemalla liian kiltti kuin kusipää. Molempiin auttaa, kun kunnioittaa sekä omia että muiden rajoja, ja yleensä ne kulkevatkin käsikädessä.

Ei kai sitä tarvitse valita ääripäiden välillä?

Vierailija
158/215 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten turvallisuus on aivan oman onnensa nojassa... rikollisuus ja väkivalta lisääntyy, alaikäisiä jahdataan ympäri maata, ja juuri taas tieto koulusta pientä lasta oli yritetty saada tuntemattoman auton kyytiin...

Ja lapsia kiusataan kouluissa säälittä mikään ei sitä rajoita... ja lapset voivat tehdä mitä vain toisille lapsille ei ole mitään rajoituksia…

Suomesta on tullut aivan turvaton maa... kaupungeissa ei voi enää liikkua yksin ja sen lisäksi todellakin alaikäisiä jahdataan ympäri Suomea ja houkutellaan matkaan autoihin yms. ja tarjotaan palkkiona alkoholia huumeita yms. ja tämän lisäksi vielä jahdataan erittäin pieniä ala-asteen lapsia kuten viikolla siis taas tuli viesti paikallisesta koulusta että tuntematon mies oli yrittänyt saada mustaan autoon pienen lapsen... ei onneksi onnistunut... paljonkohan näistä onnistuu missään ei julkaista lukuja...

Suomi on romahtanut todellakin kehitysmaan tasolle... suomalaisten turvallisuudella ei ilmeisesti ole enää väliä?

Pääasia on että poliitikot saavat itselleen rahakkaita EU virkoja sekä muita bonuksia.... ja rakentavat itselleen ja hyvä-veli-sisko-kerhoilleen erilaisia tukimalleja...

Olen 60-vuotias. Jouduin katsomaan itsensäpaljastajaa joka ikinen päivä yhdeksän vuoden ajan. Vanhemmat eivät uskoneet, että koulutettu naapurinsetä väijyy muna kädessä kun lapsi tulee milloin harrastuksesta ja välillä naapuri kulki vieressä niin, että minun oli pakko lopettaa yksi harrastus kun en kestänyt munaansa esittelevän miehen ahdistelua enempää.

Jotenkin sairasta, ettei kukaan tehnyt mitään kun ukko istui tarpeeksi korkealla pallilla. Varmaan paljasteli itseään muillekin. Minulle jopa sanottiin kotona, että minussa on vikaa kun kuvittelen tuollaisia juttuja ja käskettiin pitää pää kiinni.

Vierailija
159/215 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliitikot tekevät jo jotain. Vihreiden Alviina Alametsä. Kirjoitti muuten vähän aikaa sitten kirjan kouluväkivallasta, Koulu mustelmat.

Vierailija
160/215 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan itsekin rikosilmoituksen tekemistä. Vaikuttaa kuitenkin siltä, ettei moni tällä tiedä, että kun tekee rikosilmoituksen, ei koulu voi/saa enää tehdä mitään. Eri viranomaiset eivät saa, Suomen lain mukaan, tehdä eri rangaistuspäätöksiä samasta teosta.