Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minusta on äärimmäisen huvittavaa kun niin moni kehuskelee tipattomalla tammikuulla

Vierailija
22.01.2023 |

Aivan kuin kyseessä olisi jokin suurenpikin saavutus ja elämäntapahtuma :D Minäkään en ole juonut tammikuussa tähän mennessä pisaraakaan alkoholia, enkä ole ajatellut että se olisi muka jokin saavutus. Porukka tuntuu kyllä olevan erittäin riippuvaista tuosta alkoholista eikä pää tunnu kestävän elämää selvänä.

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on kehuskellut? Joku tuttu on tipattomalla, mutta lähinnä heittää itse läppää asiasta, ei se mitään kehuskelua ole.

Onko sinusta sekin kehuskelua, jos sanoo vaikka olevansa tammikuun sokerittomalla? Kummallisista asioista ihmiset jaksaa ottaa tunnekuohua... Miksi ei tsempattais toisia, jos joku haluaa olla hetken ilman jotakin? Mitä se on sinulta pois?

Vierailija
62/82 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kyllä ollut ihan selvänä, vaikka olen yhden pienen saunakaljan juonutkin. Ja eilen maistoin vähän rommia.

Suomessa on todella outo suhtautuminen alkoholiin. Joko ollaan kokonaan ilman tai sitten "ei olla selvänä".

Samaa ihmettelen. Itse olen juonut nyt pari siideriä ja puoli pulloa viiniä yhteensä tammikuun aikana. Ainiin ja uutenavuotena likööriä. Ja sitten saan kuulla muilta, että heillä niin ja niin hyvät elämäntavat, kun ovat aivan raittiita. Okei, ihan kiva, mutta luulevatko he, että alkoholia käyttävät ottavat aina kaksin käsin päätyyn asti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän joi viiniä päivittäin ja eli 118 vuotta. Ei tipattomille!

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009333790.html

Onko tämä nyt sitten miten verrattavissa suomalaisille tyypilliseen humalahakuiseen juomiseen.

Varmaan siten että AUDIT-testeissä 14 annosta (lasi viiniä päivässä) viikossa juova nainen ja vielä nainen niin leimattaisiin työterveydessä suur ja riskikuluttajaksi. Totuus on että eli 118v.

Vierailija
64/82 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ollaan niin alkkiksia, ettei ruokaakaan voida syödä ilman, että alkoholi on mukana kuvioissa. Joo, ehdottomasti se pihvi pitää syödä viiniä kittaamalla. Todellakin säälittävää.

Ryyppäämisellä ja pihvin syömisellä punaviinin kanssa ei ole kyllä mitään tekemistä toistensa kanssa.

Niin joo, punaviini ei tosiaan sisällä alholia ja pihviä ei voi missään nimessä syödä minkään muun alkoholittoman juoman kanssa. Minäkin syön aamiaisleivätkin viinin kanssa, koska muutoin elämys menee pilalle.

Huomaa että olet täys ääliö.

Vierailija
65/82 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka on kehuskellut? Joku tuttu on tipattomalla, mutta lähinnä heittää itse läppää asiasta, ei se mitään kehuskelua ole.

Onko sinusta sekin kehuskelua, jos sanoo vaikka olevansa tammikuun sokerittomalla? Kummallisista asioista ihmiset jaksaa ottaa tunnekuohua... Miksi ei tsempattais toisia, jos joku haluaa olla hetken ilman jotakin? Mitä se on sinulta pois?

Joko hänellä ei ole mitään paheita, ja nauttii sillä pätemisellä, kuinka "hän kyllä pitää tällaista huvittavana.". Tai sitten hän ei itse kykene rajoittamaan omia paheitaan edes sitä kuukautta ja on kateellinen.

Vierailija
66/82 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nomutta hei, ilo on aina hieno asia ja jos olet heistä huvittunut niin sehän on positiivista sekin. Me suomalaiset olemme vähän synkistelyyn taipuvaisia niin iloiset asiat on aina jees.

Vierailija
67/82 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei 25 vuotta sitten juonut viinejä ruuan kanssa. Ei kerrassaan kukaan, ja hyvin saatiin maittavasti ruuat alas ilman niitäkin. Lähinnä viinejä pidettiin pahan makuisina ja katsottiin lähinnä kieroon jos jollakin harvalla viinipullo oli. Nykyään niitä lipitetään ruuan kanssa, koska niistä on tullut trendi. Yhtä pahalta ne maistuu kuin 25 vuotta sittenkin, mutta kun trendi velvoittaa.

Italiassa on varmasti juotu viiniä 2000 vuotta.

Vierailija
68/82 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

valkoviini menee hyvin spriten kanssa tai booliin, ja punaviini kelpaa vain sangriaan tai varpaiden pesuun. en lähtisi hyvää ruokaa pilaamaan jollain viinin litkulla.

Sanoo suomalainen. Mites italiassa, ranskassa ja espanjassa?

Vierailija
69/82 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin vietän tipatonta. Tippaakaan ei mene ohi suun!

Vierailija
70/82 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemminkin olen ajatellut, että ne kun somessa tuovat esille tipatonta, haluavat näin kaverille kertoa, etten nyt en juo, jos haluaa tavata niin muuten kuin alkoholin merkeissä.

Vierailija
71/82 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole juonut pisaraakaan alkoholia noin 15 vuoteen mutta en ole kertaakaan kehuskellut asiasta, mutta on se jotenkin huvittavaa jos jollekin kuukausi ilman alkoholia on jotenkin iso saavutus jota täytyy kehuskella vaikka heillä ei ole mitään ongelmaa alkoholin kanssa ja että alkoholilla on erittäin pieni rooli heidän elämässään.

Olen muutaman kerran pitänyt tipatonta. Enkä ikinä ole niin paljon miettinyt alkoholia kuin tuolloin.

Ei, en koe, että minulla on alkoholi ongelma. Minulle ei vaan sovi, että kiellän jonkin asian kokonaan. Alkaa vaan tehdä entistä enemmän mieli. On se sitten alkoholi, sokeri epäterveellinen ruoka jne. kohtuus kaikessa ja kaikki on sallittua toimii kohdallani parhaiten.

Vierailija
72/82 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää koko jenkeistä pöllitty dry january-konsepti alkaa olla vähän vanhentunut, jää ajasta jälkeen.

Ajankohtaisempi alkaisi olla huumeeton tammikuu, ainakin täällä Kalliossa.

Oletko ollut tammikuun pössyttelemättä?

Vierailija
73/82 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Absolutistina en pysty ymmärtämään miksi alkoholi joillekkin naisille niin tärkeää, että ilman sitä ei voi elää. M27

Mutta ymmärrät, miksi se on joillekin miehille niin tärkeää?

Vähänkin kun seuraa Instaa, niin kaikilla naisilla on viiniä ruualla. Harvemmin miehet juo alkoholia RUUALLA! Ja Tinderissä naisilla on aina viinilasi kädessä. Naurettavaa tulla ulisemaan "miehet juo myös, uskokaa nyt", kun puhuin naisten alkoholin käytöstä. M27

Voi höpsis sinun kanssasi.

Instan perusteella ei kannata tehdä olettamuksia kenenkään ruokailutavoista ja alkoholinkäytöstä.

Vai kuvitteletko sinä, että ihminen ei syö ja juo mitään muuta kuin instaan kuvaamaansa ruokaa ja juomaa?

Vierailija
74/82 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Absolutistina en pysty ymmärtämään miksi alkoholi joillekkin naisille niin tärkeää, että ilman sitä ei voi elää. M27

Minä ainakin tykkään oluesta ja viinistä samalla tavalla kuin vaikkapa pizzasta, sushista, suklaasta, kahvista tai pannukakuista. Mikään niistä ei ole erityisen terveellinen, mutta hyvä ruoka ja juoma on elämän pieniä suuria nautintoja.

Miksi pitäisi väkisin yrittää elää ilman jotain ruokaa/juomaa, josta pitää?

Vierailija
75/82 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö ap. Jos olisit oikeasti alkoton, niin et kirjoittaisi tuollaista schaibea. Lienee niin että sinulle hapan maistuu ja voisit mielestäsi 'lopettaa milloin vain ja olla ilmankin', mutta et koe sitä tarpeelliseksi.

Vierailija
76/82 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei 25 vuotta sitten juonut viinejä ruuan kanssa. Ei kerrassaan kukaan, ja hyvin saatiin maittavasti ruuat alas ilman niitäkin. Lähinnä viinejä pidettiin pahan makuisina ja katsottiin lähinnä kieroon jos jollakin harvalla viinipullo oli. Nykyään niitä lipitetään ruuan kanssa, koska niistä on tullut trendi. Yhtä pahalta ne maistuu kuin 25 vuotta sittenkin, mutta kun trendi velvoittaa.

Jaa? Kyllä mun lapsuudenperheessä juotiin viiniä hyvillä aterioilla. Meille lapsillekin annettiin teininä lasillinen ruualla. Hyvin harvoin juon nyt aikuisena, mutta jos on juhla-ateria tai olen paremmassa ravintolassa illallisella, niin lasi viiniä kyllä "kuuluu" asiaan.

Ja anna minä arvaan, olet syntynyt vuoden 1985 jälkeen, tai ehkä jopa 90-luvulla.

Vierailija
77/82 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä asenneilmapiiri on kyllä niin syöpää, että jostain saisi olla iloinen tai ylpeä vasta sitten, jos se on joku ennennäkemättömän suuri saavutus, joku polio-rokotetta vastaava tms.

Jos on asian kanssa ongelmia, niin tottakai se on tälle kyseiselle henkilölle asia josta voi olla ylpeä ja iloinen. Sillä on vieraille ihmisille hyvin vähän merkitystä, mutta se ei tee siitä sille asianomaiselle yhtään pienempää tapahtumaa.

Siinä vaiheessa kannattaisi kuitenkin itselleen myöntää, että alkoholin kanssa tosiaan on ongelmia, kun se kuukausikin oli vaikea olla ilman.

Tämä juuri. Porukka vetoaa, että ei heille alkoholi ole ongelma, koska juovat vain maltillisesti kerrallaan. No olkaa sitten kuukausi kokonaan ilman, jos se on helppoa. Jos ei ole riippuvuutta, niin kuukausi menee helposti ja lähes huomaamatta. Tuo on ihan yhtä lailla riippuvuus kuin joillekin esim sokerin syöminen.

Ei se nyt ihan noin mene.

Otapa esimerkkiisi alkoholin tilalle vaikkapa roskaruoka. Voidaanko sanoa, että jos kuukausi menee helposti ja lähes huomaamatta, niin et ole riippuvainen roskaruoasta? Jos sinun tekee kuukauden aikana mieli ranskalaisia tai pizzaa, olet riippuvainen roskaruoasta?

Vierailija
78/82 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä asenneilmapiiri on kyllä niin syöpää, että jostain saisi olla iloinen tai ylpeä vasta sitten, jos se on joku ennennäkemättömän suuri saavutus, joku polio-rokotetta vastaava tms.

Jos on asian kanssa ongelmia, niin tottakai se on tälle kyseiselle henkilölle asia josta voi olla ylpeä ja iloinen. Sillä on vieraille ihmisille hyvin vähän merkitystä, mutta se ei tee siitä sille asianomaiselle yhtään pienempää tapahtumaa.

Siinä vaiheessa kannattaisi kuitenkin itselleen myöntää, että alkoholin kanssa tosiaan on ongelmia, kun se kuukausikin oli vaikea olla ilman.

Tämä juuri. Porukka vetoaa, että ei heille alkoholi ole ongelma, koska juovat vain maltillisesti kerrallaan. No olkaa sitten kuukausi kokonaan ilman, jos se on helppoa. Jos ei ole riippuvuutta, niin kuukausi menee helposti ja lähes huomaamatta. Tuo on ihan yhtä lailla riippuvuus kuin joillekin esim sokerin syöminen.

Ei se nyt ihan noin mene.

Otapa esimerkkiisi alkoholin tilalle vaikkapa roskaruoka. Voidaanko sanoa, että jos kuukausi menee helposti ja lähes huomaamatta, niin et ole riippuvainen roskaruoasta? Jos sinun tekee kuukauden aikana mieli ranskalaisia tai pizzaa, olet riippuvainen roskaruoasta?

Pitää osata erottaa riippuvuus ja mieliteko.

Vierailija
79/82 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai jaa, mun vanhemmat ja muut vanhemmat sukulaiset joivat ruoan kanssa viiniä jo 70-luvulla. (50 vuotta sitten)  En ole tiennytkään että olivat harvinaisia ikäluokassaan. Itse en juo viiniä kuin jouluna, muutoin juon olutta.

Vierailija
80/82 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholista suurta numeroa tekevät ne, joille se on ongelma. 

Jos asiaan hakee suurempaa perspektiiviä, niin on epätavallista - joskaan ei ollenkaan haitallista - olla Suomessa täysin raitis. Suomi kuuluu kultuurillisesti ns. vodka-vyöhykkeeseen (Vodka Belt), mihin lasketaan kaikki pohjoismaat (paitsi Tanska) ja koko Itä-Eurooppa. Tuo ei tarkoita, että vodka olisi suosituin juoma, vaan lähinnä humalahakuista juomista.  Päihtyminen on sekä viikinkien että slaavien kulttuuriperimässä vahvasti läsnä ja Suomi on (ei kielellisesti, mutta geneettisesti) näiden välimaastossa.

Mitä tipattomaan tammikuuhun tulee, niin varmaan itse kullekin on joskus hyvä olla mikä tahansa kuukausi ilman alkoholia, mutta ei siitä silloin suurta hyötyä ole,  jos sitten muina aikoina juo liikaa.  Se taas mikä on kullekin liikaa, riippuu fyysiikasta, sukupuolesta ja tietysti juomisen seurauksista.