Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten voi olla mahdollista että jokaisella lapsellani on neuropsykiatrinen häiriö

Vierailija
21.01.2023 |

Kolme lasta ja kaikilla enemmän tai vähemmän häiriötä. Vanhimmalla, jo yliopisto-opiskelijalla, todettu adhd ja saa lääkitystä. Keskimmäisellä (7.luokkalainen) on todella vaikea asperger ja lääkitys. Nuorimmaisella (4.luokkalainen) on adhd ja lääkitys.

Eletään ihan hyvää elämää vaikka ajoittain on hankalaa. Yksinhuoltajana on tietysti suuri vastuu että hommat pysyy hanskassa. Mietin vain että mitä ihmettä, miten tämä voi olla mahdollista? Mietin että jos tämä on jotenkin minun syytäni, että olen aiheuttanut lasten vaikeudet. Olen saanut joiltakin opettajilta ja muilta ammattilaisilta suoria vihjauksia että lapset ovat vain laiskoja ja en valvo tarpeeksi hyvin läksyjä yms. Onneksi nuo ihmiset ovat harvalukuisia, mutta kyllähän sitä jää miettimään.

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät autismi yms. ole äidin tai muidenkaan aiheuttamia, tämä väite on todistettu vääräksi jo kymmeniä vuosia sitten.

Millainen isä lapsilla on? Jomman kumman vanhemman perimässä tulee näitä häiriöitä, joskus jopa molempien. Silloin lapsen riski sairastua on tosi suuri.

Meillä on kaksi lasta, joista molemmilla asperger, ja eri liitännäisdiagnoosit lisäksi. Itse olen neurotyypillinen, mutta mieheni erikoinen käytös selittyi tällä- ja kun aloin vähän penkomaan, sieltä löytyikin koko suku täynnä asseja! Omalla sisaruksellani on jotain, minkä voisi ehkä tänä päivänä laittaa ylivilkkauden piikkiin. Tämä ominaisuus on periytynyt toiselle lapsistamme.

Suurin osa näistä periytyy nimenomaan naisilta. Mitäs siihen sanot "vuosikymmenten tutkimuksien jälkeen"? Nimenomaan naisilta näyttää periytyvän ja sen saa jokainen alapeukuttaja käydä itse tarkastamassa tutkimuksista ennen kun rillit huurussa tänne mitään kirjoittelee.

Vierailija
22/64 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jokaisella lapsella on nykyään nuo diagnoosit? Ja lääkkeet. Se on jotenkin outoa. Ennen ei kenelläkään ollut, vaikka suomessa onkin autismitaipumusta osalla tai keskittymisen ongelmia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuropsykiatriset häiriöt on usein periytyviä. Minä sain diagnoosin aikuisena ja heti selittyi se, miksi sukuni on täynnä dopamiininhakuisia toilailijoita. Monella on sata rautaa tulessa ja alkoholin kanssa läträtään tuon tuosta. Ammatit, opinnot, yritykset, harrastukset, työpaikat ja jopa asuinmaatkin vaihtuu salamannopeasti. Eikä siis vain nuoremmilla, vaan ihan keski-ikäisilläkin.

Oi mitä johtopäätöksiä... Ei esim. ammattialan vaihto tee kenestäkään mitenkään neuropoikkeavaa. Moni vaihtaa pakostakin alaa työllisuyden vuoksi.

Vierailija
24/64 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuslääkeet/tupakointi/runsas kahvinjuonti/alhainen d vita raskauden aikana

Heikkolaatuinen ruokavalio lapsuudessa.

Perintötekijät.

Kaikki ylhäällä mainitut on liitetty adhd/autismi riskiin.

Vierailija
25/64 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoiko lasten isä? Olitteko yli 35-vuotiaita, kun ensimmäinen lapsi syntyi?

Vierailija
26/64 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuropsykiatriset häiriöt on usein periytyviä. Minä sain diagnoosin aikuisena ja heti selittyi se, miksi sukuni on täynnä dopamiininhakuisia toilailijoita. Monella on sata rautaa tulessa ja alkoholin kanssa läträtään tuon tuosta. Ammatit, opinnot, yritykset, harrastukset, työpaikat ja jopa asuinmaatkin vaihtuu salamannopeasti. Eikä siis vain nuoremmilla, vaan ihan keski-ikäisilläkin.

Oi mitä johtopäätöksiä... Ei esim. ammattialan vaihto tee kenestäkään mitenkään neuropoikkeavaa. Moni vaihtaa pakostakin alaa työllisuyden vuoksi.

Siis tuo ammattien vaihto ei ole mitään työllisyyden perässä juoksemista vaan sitä että se hyvin palkattu ja työllistävä ammatti vaihdetaan ekaan kiinnostavaan näpertelyyn, näpertelyammatista tehdään yritys, yritys lopetetaan vuoden päästä, muutetaan ulkomaille, muutetaan takaisin suomeen, aloitetaan moottoripyöräily, jalka menee katki kun kaadutaan kyseisellä moottoripyörällä, heti kun jalka on parantunut se moottoripyörä myydään ja seuraavaksi aloitetaan laskuvarjohyppääminen. Ei, kyseessä ei ole rämäpää 30v mies vaan viisikymppinen nainen ja kaikki tuo tapahtui muutaman vuoden sisään. -16

Vierailija
27/64 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko sinä olet vienyt heitä jokaiseen mahdolliseen tutkimukseen saadaksesi heille diagnoosit jotta saisit tuet ja muut, tai olet aivan surkea kasvattaja.

Älä tee enempää lapsia. Meiltä muilta loppuvat rahat.

Mitä tukia voi saada? Kukaan ei ole kertonut että voisi sada jotain tukia ja lapsilla asperger, add, adhd, vakava masennus, aivokasvain ja vaikka mitä eikä mitään tukia saada mistään.

Vierailija
28/64 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perintötekijät.

Ai niin ja lisään vielä, että runsas salmiakin syönti siksi sitä neuvotaan nykyään välttämään raskaana, vaikka kuulostaakin aika oudolta.

Vierailija
29/64 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lasten isä oli sitten porukasta paras valinta? Kylläpä oli hyvälaatuista tavaraa.

Vierailija
30/64 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin ulkomailla ja vielä etelässä ja d-vitamiiniarvo katsottiin raskaana olevilta rutiinina.

Voiko synnytyksen happivaje aiheuttaa autismia?

Vierailija
31/64 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voittaahan jotkut lotossakin päävoiton. Joskus onni potkaisee ja joskus se taas potkaisee haaroväliin.

Vierailija
32/64 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko sinä olet vienyt heitä jokaiseen mahdolliseen tutkimukseen saadaksesi heille diagnoosit jotta saisit tuet ja muut, tai olet aivan surkea kasvattaja.

Mitä tukia voi saada? Kukaan ei ole kertonut että voisi sada jotain tukia ja lapsilla asperger, add, adhd, vakava masennus, aivokasvain ja vaikka mitä eikä mitään tukia saada mistään.

Kelasta saa vammaistukea. 

Vierailija
33/64 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelasta saa vammaistukea. 

Ok, hyvä tietää. En ole kyllä vammaisina heitä pitänyt. Täytyypä selvittää.

Vierailija
34/64 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suku täynnä dopamiininhakuisia toilailijoita :D erittäin hyvä tiivistävä kuvaelma omasta perheestä kanssa.

Vierailija
35/64 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jokaisella lapsella on nykyään nuo diagnoosit? Ja lääkkeet. Se on jotenkin outoa. Ennen ei kenelläkään ollut, vaikka suomessa onkin autismitaipumusta osalla tai keskittymisen ongelmia. 

Ennen oli erilaisia ihmisiä ja se ei ollut ongelma. Nykyään erilaisuuksilla on diagnoosit ja ne on ongelmia.

Mutta lääketiede on löytänyt lääkitykset "parantamaan", tai "vaimentamaan" erilaisuudet. Lääkityksellä pystytään tasapäistämään ihmisiä, mutta onko se aina "voitto" ihmiskunnalle?

Vierailija
36/64 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kolme lasta, kaksi vanhempaa autismin kirjolla. Tunnistan tutkimusten perusteella myös itsessäni vahvasti autistisia ominaisuuksia, rajoittuneisuutta, sekä monialaisia si-ongelmia kehontunnosta asentoaisteihin ja valoon, hajuun,makuun,jne , mutta en ole nähnyt tarvetta diagnoosille, samoin autismiskirjon näkee siskossani ja isässäni. Siskolla on diagnoosikin.

Sanoisin että mun on aina ollut helppo ymmärtää, jos lapsi ei kestä sitä miltä vaatteet tuntuu, tai valo on väärä tms. Ja olen aina yrittänyt parhaani mukaan tasapainoilla sen kanssa, että lapsella on mahdollisimman siedettävä olo ja ympäristö ja sen kanssa, ettei kuitenkaan jäädä pelkästään sinne omaan ahtaaseen mukavuuslaatikkoon, koska tiedän itse miten vaikea sieltä on päästä pois.

Nuorimmaisesta on vielä paha sanoa, kun on 1,5v vasta. Ei sanoja, ei sitten ainuttakaan, ei leiki leluilla. Rakastaa työkaluja, sähkölaitteita, johtoja, pistorasioita. Omalta kohdalta sanoisin että vaativa persoonallisuus suojaa/peittää/estää naisautisteja syrjäytymiseltä, diagnoosilta, ja avulta. Kun vaatii itseltään tiettyjä asioita ei ole väliä sillä miten sietämätöntä se on, varmaan tavallaan epäterveellinenkin asenne. Mulla on sekä itselleni että muille varmaan tosi korkeat standardit, ja vaikka voin hyvin käydä moniammatillisessa keskustelussa lasten asioista joissa mukana varhaiskasvatus, toimintaterapeutti, kuraattori sun muut ihmiset, ja loistan siellä tiedoillani, laajalla perspektiivilläni ja verbaalisella ketteryydelläni, niin loppupäivän (ja joskus seuraavankin) oon ihan paskana. Se "normaalin leikkiminen" sosiaalisissa tilanteissa imee musta kaiken. Jos kalenterissa on samalle viikolle useampi tällainen kokous, tai meno jossa mun pitää kommunikoida, alkaa jo ahdistaa. Olisin varmaan ihan tyytyväisenä yksin hiljaisuudessa maailman loppuun asti. Olo on vähän parempi kun muutin kaupungin keskustasta pois. Asuttiin ennen sairaalan ja koulun vieressä ja koko perhe ollaan ääniyliherkkiä, eri tavoilla. Mä en saanut unta kun se koulun ilmastointi hurisi niin kovaa että tuntui kun pihassa olisi rekka tyhjäkäynnillä jatkuvasti.

Vierailija
37/64 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä teit raskaana ja onko geeneissä? vähän hassuja setiä joita ei oo diaknosoitu.

Vierailija
38/64 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perintötekijät.

Ai niin ja lisään vielä, että runsas salmiakin syönti siksi sitä neuvotaan nykyään välttämään raskaana, vaikka kuulostaakin aika oudolta.

Tätä on ihan tutkittu. Lakritsi/salmiakki vaikuttaa sikiön aivojen kehitykseen negatiivisesti https://www.duodecimlehti.fi/duo13566

ja toki nostaa verenpainetta eli siksikään ei sovi raskaana olevalle

Vierailija
39/64 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonot geenit.

Ruusussakin on piikit hei

Vierailija
40/64 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perintötekijät.

Lakritsi ja salmiakki vaikuttavat verenpaineeseen.