Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten voi olla mahdollista että jokaisella lapsellani on neuropsykiatrinen häiriö

Vierailija
21.01.2023 |

Kolme lasta ja kaikilla enemmän tai vähemmän häiriötä. Vanhimmalla, jo yliopisto-opiskelijalla, todettu adhd ja saa lääkitystä. Keskimmäisellä (7.luokkalainen) on todella vaikea asperger ja lääkitys. Nuorimmaisella (4.luokkalainen) on adhd ja lääkitys.

Eletään ihan hyvää elämää vaikka ajoittain on hankalaa. Yksinhuoltajana on tietysti suuri vastuu että hommat pysyy hanskassa. Mietin vain että mitä ihmettä, miten tämä voi olla mahdollista? Mietin että jos tämä on jotenkin minun syytäni, että olen aiheuttanut lasten vaikeudet. Olen saanut joiltakin opettajilta ja muilta ammattilaisilta suoria vihjauksia että lapset ovat vain laiskoja ja en valvo tarpeeksi hyvin läksyjä yms. Onneksi nuo ihmiset ovat harvalukuisia, mutta kyllähän sitä jää miettimään.

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät autismi yms. ole äidin tai muidenkaan aiheuttamia, tämä väite on todistettu vääräksi jo kymmeniä vuosia sitten.

Millainen isä lapsilla on? Jomman kumman vanhemman perimässä tulee näitä häiriöitä, joskus jopa molempien. Silloin lapsen riski sairastua on tosi suuri.

Meillä on kaksi lasta, joista molemmilla asperger, ja eri liitännäisdiagnoosit lisäksi. Itse olen neurotyypillinen, mutta mieheni erikoinen käytös selittyi tällä- ja kun aloin vähän penkomaan, sieltä löytyikin koko suku täynnä asseja! Omalla sisaruksellani on jotain, minkä voisi ehkä tänä päivänä laittaa ylivilkkauden piikkiin. Tämä ominaisuus on periytynyt toiselle lapsistamme.

Vierailija
2/64 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan mitannut D-vitamiinitasoasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periytynyt jomman kumman vanhemman puolelta. Adhd:n ja autismin periytyvyys on vahvaa.

Vierailija
4/64 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintötekijät, tavalla tai toisella.

Puolisoni sisarusparvella kaikilla neuropsykiatrinen tai as (tai molemmat) diagnoosina. Ovat siis 40+ joten ei tod minkään trendin aikana diagnosoituja. Heillä oli ehjä lapsuudenperhe, anoppi ja appi korkeakoulutettuja ja omaan aikaansa oikein hyviä kasvattajia. Kolmesta sisaruksesta kaksi oikeinkin pitkälle koulutettuja ja kaikki pärjää hyvin elämässään.

Ei näitä aiheuteta. Näiden kanssa pärjäämiseen voi vaikuttaa, se on sit toinen juttu.

Vierailija
5/64 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, esim. sikiöajan d-vitamiinivajeen epäillään altistavan autismikirjon häiriöille. Osin voi olla myös perinnöllistä. Tai jotain kemikaalialtistuksen aiheuttamaa.

Vierailija
6/64 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät autismi yms. ole äidin tai muidenkaan aiheuttamia, tämä väite on todistettu vääräksi jo kymmeniä vuosia sitten.

Millainen isä lapsilla on? Jomman kumman vanhemman perimässä tulee näitä häiriöitä, joskus jopa molempien. Silloin lapsen riski sairastua on tosi suuri.

Meillä on kaksi lasta, joista molemmilla asperger, ja eri liitännäisdiagnoosit lisäksi. Itse olen neurotyypillinen, mutta mieheni erikoinen käytös selittyi tällä- ja kun aloin vähän penkomaan, sieltä löytyikin koko suku täynnä asseja! Omalla sisaruksellani on jotain, minkä voisi ehkä tänä päivänä laittaa ylivilkkauden piikkiin. Tämä ominaisuus on periytynyt toiselle lapsistamme.

Miksi oletat ap:n olevan nainen, kun sitä ei aloituksessa kerran mainittu?

Vierailija
7/64 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytitkö kosmetiikkaa tai hiusvärejä raskauden aikana tai imettäessäsi?

Vierailija
8/64 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytitkö kosmetiikkaa tai hiusvärejä raskauden aikana tai imettäessäsi?

En syyttele, kysyn vain. Menneelle ei voi mitäään.

Vierailija
9/64 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolisoni sisarusparvella kaikilla neuropsykiatrinen tai as (tai molemmat) diagnoosina. Ovat siis 40+ joten ei tod minkään trendin aikana diagnosoituja. Heillä oli ehjä lapsuudenperhe, anoppi ja appi korkeakoulutettuja ja omaan aikaansa oikein hyviä kasvattajia. Kolmesta sisaruksesta kaksi oikeinkin pitkälle koulutettuja ja kaikki pärjää hyvin elämässään.

Ei näitä aiheuteta. Näiden kanssa pärjäämiseen voi vaikuttaa, se on sit toinen juttu.

Tämä ihmetyttää: jos he ovat pärjänneet hyvin, niin miksi he ovat hakeneet diagnoosin? Millä oireilla? Missä vaiheessa diagnoosi on haettu ja saatu, pari vuotta sitten vai milloin?

Vierailija
10/64 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonot geenit.

Vierailija
11/64 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun suvussa, tai miehen suvussakaan tietääkseni ei ole adhd tai autismia kellään, mutta kaksoset syntyivät keskosena, ja toisella keskittymisen häiriö, jonka oletan johtuvan nimenomaan keskosuudesta. Mutta, olen varmasti ollut raudanpuutteinen ja myös deen puutteinen raskausaikana, koska olen sitä edelleen. Uskon että mun puutokset ovat vaikuttaneet myös lapsiini.

Kieltämättä olen vihainen suomalaiselle "maailman parhaalle" neuvolasysteemille, ettei näistä varoiteta paremmin ja käsketä syömään rautaa ja deetä, ja tietysti folaattia, ja seurata niitä arvoja. Korkeintaan sivulauseessa mainitaan, mutta ei sanota kuinka tärkeää se oikeasti on, ja että viitearvot ovat vain alarajat, eivät hyvät tulokset.

Vierailija
12/64 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsilla isää, minkä verran osallistuu?

Vierailija
13/64 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perimä on syynä.

Ap voi kantaa noita samoja ominaisuuksia resessiivisenä eli ne eivät näy hänessä itsessään, mutta puhkeavat sitten sopivan yhdistelmän (puolison sukukartta) kautta lapsissa näkyviin.

Muutenkin, kun mietitte miten teistä ja lapsista tuli sellaisia tai tälläisiä, niin kannattaa huomioida minimissään kaikki isovanhemmat ja mielummin laajemminkin suvun ominaisuuksia. Siitä saa jo ilman tutkimusta jonkinlaista käsitystä mikä on luonteen puolesta mahdollista ja ehkä myös odotettavissa.

Vierailija
14/64 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ihmetyttää: jos he ovat pärjänneet hyvin, niin miksi he ovat hakeneet diagnoosin? Millä oireilla? Missä vaiheessa diagnoosi on haettu ja saatu, pari vuotta sitten vai milloin?

Itse ainakin tulkitsin heidän saaneen diagnoosit lapsena.

Vierailija
15/64 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuropsykiatriset häiriöt on usein periytyviä. Minä sain diagnoosin aikuisena ja heti selittyi se, miksi sukuni on täynnä dopamiininhakuisia toilailijoita. Monella on sata rautaa tulessa ja alkoholin kanssa läträtään tuon tuosta. Ammatit, opinnot, yritykset, harrastukset, työpaikat ja jopa asuinmaatkin vaihtuu salamannopeasti. Eikä siis vain nuoremmilla, vaan ihan keski-ikäisilläkin.

Vierailija
16/64 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä ja miksi heillä sitten on diagnoosi, jos pärjäävät mainiosti? Ilmeisesti saaneet diagnoosit vielä ajoissa. Minut on tod diagnosoitu "trendin aikana", koska pääsin ylipäänsä tutkimuksiin vasta 35+ vaikka haasteita oli hemmetisti lapsuudesta asti. Yleisesti ottaen olen myös harmistunut siitä, että hyvin pärjäävät tukkivat julkista terveydenhuoltoa saadakseen diagnoosin, VAIKKA pärjäävät.

Vierailija
17/64 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsilla isää, minkä verran osallistuu?

Ei osallistu mitenkään. Isällä ollut uusi perhe jo kauan, edellisestä yhteydenotosta on seitsemisen vuotta.

Ap

Vierailija
18/64 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko sinä olet vienyt heitä jokaiseen mahdolliseen tutkimukseen saadaksesi heille diagnoosit jotta saisit tuet ja muut, tai olet aivan surkea kasvattaja.

Älä tee enempää lapsia. Meiltä muilta loppuvat rahat.

Vierailija
19/64 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko sinä olet vienyt heitä jokaiseen mahdolliseen tutkimukseen saadaksesi heille diagnoosit jotta saisit tuet ja muut, tai olet aivan surkea kasvattaja.

Älä tee enempää lapsia. Meiltä muilta loppuvat rahat.

Suksi kuuseen.

Vierailija
20/64 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä ja miksi heillä sitten on diagnoosi, jos pärjäävät mainiosti? Ilmeisesti saaneet diagnoosit vielä ajoissa. Minut on tod diagnosoitu "trendin aikana", koska pääsin ylipäänsä tutkimuksiin vasta 35+ vaikka haasteita oli hemmetisti lapsuudesta asti. Yleisesti ottaen olen myös harmistunut siitä, että hyvin pärjäävät tukkivat julkista terveydenhuoltoa saadakseen diagnoosin, VAIKKA pärjäävät.

Ihme jankkaaja. Ehkä he eivät aina pärjänneet niin hyvin? Ehkä matkan varrella on ollut haasteita. Selkeästi tässä paistaa läpi sinä sinä sinä ja mitä muilla on on sinulta pois.