Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten voi olla mahdollista että jokaisella lapsellani on neuropsykiatrinen häiriö

Vierailija
21.01.2023 |

Kolme lasta ja kaikilla enemmän tai vähemmän häiriötä. Vanhimmalla, jo yliopisto-opiskelijalla, todettu adhd ja saa lääkitystä. Keskimmäisellä (7.luokkalainen) on todella vaikea asperger ja lääkitys. Nuorimmaisella (4.luokkalainen) on adhd ja lääkitys.

Eletään ihan hyvää elämää vaikka ajoittain on hankalaa. Yksinhuoltajana on tietysti suuri vastuu että hommat pysyy hanskassa. Mietin vain että mitä ihmettä, miten tämä voi olla mahdollista? Mietin että jos tämä on jotenkin minun syytäni, että olen aiheuttanut lasten vaikeudet. Olen saanut joiltakin opettajilta ja muilta ammattilaisilta suoria vihjauksia että lapset ovat vain laiskoja ja en valvo tarpeeksi hyvin läksyjä yms. Onneksi nuo ihmiset ovat harvalukuisia, mutta kyllähän sitä jää miettimään.

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on kyllä jännä juttu. Minun puolella neurojuttuja ja mt-ongelmia, miehen puolella adhd, lukihäiriö, skitsofreniaa... Meillä neljä lasta, joista kaikki täysin terveitä. Sen sijaan meidän sisarusten lapsilla (yht. 8 kpl) on kaikilla diagnoosi, kaksi mt-sairauseläkkeellä parikymppisinä, osa sijoitettu laitoksiin, huume- ja pah.pitelyrikoksia, yksi vankilassa. Että miten meillä ei huono perimä tunnu vaikuttaneen lainkaan ja toisilla se määrää koko elämän.

Toistaiseksi.

Lapseni ovat siis jo melkein aikuisia, eikä heillä ole diagnooseja. Pärjäävät hyvin elämässään, niin koulussa kuin sen ulkopuolellakin. Nämä suvun sairaudet ovat näkyneet muilla jo lapsena. Vaikka olet katkera ja toivot toisille pahaa, se tuskin kohdallamme toteutuu.

Vierailija
62/64 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perimä on syynä.

Ap voi kantaa noita samoja ominaisuuksia resessiivisenä eli ne eivät näy hänessä itsessään, mutta puhkeavat sitten sopivan yhdistelmän (puolison sukukartta) kautta lapsissa näkyviin.

Muutenkin, kun mietitte miten teistä ja lapsista tuli sellaisia tai tälläisiä, niin kannattaa huomioida minimissään kaikki isovanhemmat ja mielummin laajemminkin suvun ominaisuuksia. Siitä saa jo ilman tutkimusta jonkinlaista käsitystä mikä on luonteen puolesta mahdollista ja ehkä myös odotettavissa.

Emmä ny sanois. En osannut lainkaan aavistaa minkä luonteisia lapsia saan. Edes nyt kun lapset on aikuisia, en pysty vetämään yhtäläisyysviivoja vanhempiin sukulaisiin, vaikka tunnen heidät aika hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko nämä kunnossa:

- riittävä uni (pienillä 10-12 t ja isommilla 8-10 t)

- terveellinen ruoka (ei eines ja herkku)

- pari tuntia liikuntaa ja ulkoilua päivässä

Ja nepsyillä lisäksi:

- säännöllinen päivärytmi

- ennakoitavuus elämässä

?

Opettajana huomaan, että jos nämä puuttuu, ei toimi mikään. Myös nepsyillä sama homma.

Vierailija
64/64 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele että sinulla olisi uusi kumppani, ketä syyllistäisi sinua siitä. Niin minun mieheni tekee. Adhd-lääkityksen saaminen lapselle oli hyvin vaikeaa. Mies totesi siihen että kyllä sen saa kun kysyy vaan, et vaan ole viitsinyt laittaa asiaa toimeksi. Todellakaan sen saaminen ei ollut siitä kiinni ettenkö olisi sitä yrittänyt. Kun se saatiin, silloinkin lääkäri halusi viivytellä että katsotaan kun koulut alkaa lomien jälkeen. No nyt lääkitys on ja lapsikin sanoo, että siitä on ollut apua koko arkeen.