Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aikuiset ihmiset joilla on lapselliset ruokailutottumukset. Tunnetteko? Minkälaisia luonteenpiirteitä tähän liittyy?

Vierailija
20.01.2023 |

Itse tunnen yhden tällaisen miehen. Ruoka hänellä on päivästä toiseen eineslihapullia, nakkeja ja ranuja, lihiksiä ja viikonloppuisin noutopizzaa. Tuoreista kasviksista sietää kurkkua ja tomaattia, mutta yhtään runsaampi lounassalaatti on jo epäilyttävä. Ruokajuoma yleensä maito, jälkiruoka vanukas. Limua menee myös päivittäin. Mihinkään ravintolaan hänen kanssaan on turha kuvitella menevänsä, ellei se ole pizzakebula. Pari kertaa jossain vieraillessa on ollut hillitön myötähäpeä kun isäntäväki on pistänyt parastaan tarjoiluiden suhteen ja tää yksi ei kelpuuta mitään.

Tiettyjä autismin kirjon piirteitä olen ollut samaisella äijällä huomaavinani, mutta eihän se toki missään tutkimuksissa ole käynyt, eikä käy. Muilla kokemuksia tällaisesta?

Kommentit (98)

Vierailija
41/98 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa, mikä noita ihmisiä yhdistää, mutta pakko sanoa itsestäni, että reagoin ihan naurettavan voimakkaasti, jos joku ei esimerkiksi suostu maistamaan jotain erikoista ruokaa, tai jos alkaa varsinkin kovaäänisesti yökkimään, että minähän en tuollaista syö. En tiedä, mistä olen kehittänyt niin suuren inhon tuollaisia kohtaan. Itse olen siis sitä mieltä, että sitä syödään, mitä tarjotaan, hymyillään ja kiitetään. Vaikka se olisi sitten jotain kanan varpaita, sian nahkaa ja sammakon jalkoja (joka on muuten oikeasti ihan herkku).

Vierailija
42/98 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa sanoa, mikä noita ihmisiä yhdistää, mutta pakko sanoa itsestäni, että reagoin ihan naurettavan voimakkaasti, jos joku ei esimerkiksi suostu maistamaan jotain erikoista ruokaa, tai jos alkaa varsinkin kovaäänisesti yökkimään, että minähän en tuollaista syö. En tiedä, mistä olen kehittänyt niin suuren inhon tuollaisia kohtaan. Itse olen siis sitä mieltä, että sitä syödään, mitä tarjotaan, hymyillään ja kiitetään. Vaikka se olisi sitten jotain kanan varpaita, sian nahkaa ja sammakon jalkoja (joka on muuten oikeasti ihan herkku).

Kannattaa varmaan pyrkiä ymmärtämään, että joillain ihmisillä on aistiyliherkkyyksiä jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/98 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvun mittapuulla tämä mainittu mies syö monipuolisesti, vaikkakin epäterveellisesti.

Vierailija
44/98 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi aikuisen ihmisen ruokavalio ei saisi olla eineslihapullia, nakkeja ja ranuja, lihiksiä ja viikonloppuisin noutopizzaa? Jokainen syokoot mitä lystää. Aikuisuuden yksi isoimpia iloja on, että voi arjestaan ja elämästään päättää. Toisen einesruoat sua kosketa mitenkään.

Mitä tulee ravintoloissa käymiseen, niin itseäni ainakin harmittaa käydä ravintoloissa, joissa loppulasku on pakostakin tuntuva, kun itselle kulinarismi ei ole mikään iso arvo. Kivan toki kuulostaa kaikki foodie-hommat, mut eivät itselle tärkeitä. Miksi sellasen pitäis muita kutittaa.

Eri asia on, jos aikuinen kiukuttelee ja valittaa ruokapöydässä, mutta siinä nyt on kyse jo muusta kuin ruokapreferensseistä. Aivan ok pitäis olla, ettei mitään syö mitään sellaista mitä ei halua, jos toisaalta paremman puutteesta valitakaan.

Onhan toi todella epäterveellinen ruokavalio, joka ennen pitkää tekee sairaaksi. On siinä pelkän einesmätön syömisen ja kulinarismin välissäkin jotain.

Vierailija
45/98 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi aikuisen ihmisen ruokavalio ei saisi olla eineslihapullia, nakkeja ja ranuja, lihiksiä ja viikonloppuisin noutopizzaa? Jokainen syokoot mitä lystää. Aikuisuuden yksi isoimpia iloja on, että voi arjestaan ja elämästään päättää. Toisen einesruoat sua kosketa mitenkään.

Mitä tulee ravintoloissa käymiseen, niin itseäni ainakin harmittaa käydä ravintoloissa, joissa loppulasku on pakostakin tuntuva, kun itselle kulinarismi ei ole mikään iso arvo. Kivan toki kuulostaa kaikki foodie-hommat, mut eivät itselle tärkeitä. Miksi sellasen pitäis muita kutittaa.

Eri asia on, jos aikuinen kiukuttelee ja valittaa ruokapöydässä, mutta siinä nyt on kyse jo muusta kuin ruokapreferensseistä. Aivan ok pitäis olla, ettei mitään syö mitään sellaista mitä ei halua, jos toisaalta paremman puutteesta valitakaan.

Haluatko nyt siis jonkun muun vastauksen kuin sen ilmeisen, että tuolla tavalla syöt itsesi sairaaksi ja sen jälkeen olet veronmaksajien riesana tukkimassa jo valmiiksi tukossa olevaa julkista terveydenhuoltoa?

Vierailija
46/98 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut mitään yhteneviä luonteenpiirteitä näissä ihmisissä.

Vierailija
47/98 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsiisös 🙄

Tuntemallani aikuisella naisella on ihan älyttömän lapsellinen ruokavalio. Ei syö mitään lihaa eikä juo limua, työntää vaan turpaansa kaikenlaisia kasviksia, juureksia, marjoja, hedelmiä ja lihan korvikkeita (vege sitä vege tätä), juo vettä ja vihreetä teetä. Tämän takia epäilen, että hän on kehitysvammainen. Onko tällaisissa vammaisissa muita haitallisia piirteitä edellisten lisäksi? Pukeutuu myös tosi usein vihreän värisiin vaatteisiin ja rinnat on pienet, hampaat huonot, tukka sekaisin ja näyttää siltä, että varmasti myös haisee. Tosi koulutettu ja muuten viisas ihminen jos tuota syömisen aiheuttamaa kehitysvammaa ei ota huomioon. Paitsi tietysti se että on nainen niin ei tietenkään yhtä viisas ku miehet.

Tuohan on nimenomaan aikuismainen ruokavalio eikä lapsellinen. Lasten suosikkiruokiin ei kuulu rehut.

Vierailija
48/98 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se haittaa vaikka on "lapselliset" ruokailuottumukset? Ei haittaa yhtään mitään. Kukin syö mistä tykkää ja tekee asioita mistä tykkää. Sillä ei ole mitään merkitystä vaikka joidenkin mielestä ne syömiset ja tekemiset olisivat "lapsellisia". Ihminen tekee asioita ja syö ruokia mistä ITSE tykkää. Muut saa olla mitä mieltä tahansa :)

Vierailija
49/98 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo kukaan terveyttä velkaa.

Vierailija
50/98 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se haittaa vaikka on "lapselliset" ruokailuottumukset? Ei haittaa yhtään mitään. Kukin syö mistä tykkää ja tekee asioita mistä tykkää. Sillä ei ole mitään merkitystä vaikka joidenkin mielestä ne syömiset ja tekemiset olisivat "lapsellisia". Ihminen tekee asioita ja syö ruokia mistä ITSE tykkää. Muut saa olla mitä mieltä tahansa :)

Muut onkin sitten sitä mieltä, että toiminta on lapsellista. Toki sitä saa myös ryypätä ITSEnsä vaikka hengiltä, mutta ei sekään kunnioitusta herätä.

Vierailija
51/98 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä.

Luonteenpiirteisiin kuuluu: ajatusmaailma ettei aikuisen ei ole pakko syödä mitään mistä ei tykkää, koska aikuisuutta on se, että saa tehdä mitä haluaa.

Ei välitä muiden mielipiteistä, ei sitten pätkääkään. Hankala luonne. Muille. Minulla on ihan kivaa.

Missä kohtaa lapsuutta kehityksesi ruoan suhteen pysähtyi? Koska olet viimeksi maistanut jotain uutta?

Mistä päättelet, että kehitys päättyy jos ei syö tiettyjä ruokia?

Tarkoitatko, että jos nyt aikuisena söisin etanoita ja sammakon reisiä, niin olisin erityisen kehittynyt?

Haluaisin kuulla perustelut.

Etanat on hyviä, saako Suomesta jostain sammakonreisiä, tekisi mieli kokeilla?

Vierailija
52/98 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsiisös 🙄

Tuntemallani aikuisella naisella on ihan älyttömän lapsellinen ruokavalio. Ei syö mitään lihaa eikä juo limua, työntää vaan turpaansa kaikenlaisia kasviksia, juureksia, marjoja, hedelmiä ja lihan korvikkeita (vege sitä vege tätä), juo vettä ja vihreetä teetä. Tämän takia epäilen, että hän on kehitysvammainen. Onko tällaisissa vammaisissa muita haitallisia piirteitä edellisten lisäksi? Pukeutuu myös tosi usein vihreän värisiin vaatteisiin ja rinnat on pienet, hampaat huonot, tukka sekaisin ja näyttää siltä, että varmasti myös haisee. Tosi koulutettu ja muuten viisas ihminen jos tuota syömisen aiheuttamaa kehitysvammaa ei ota huomioon. Paitsi tietysti se että on nainen niin ei tietenkään yhtä viisas ku miehet.

Naisvihaa, ilmiannettu.

Vierailija
53/98 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nää AP:n listaamat, lapsellisina pidetyt esimerkkiruoat voi olla yhtäaikaa lasten ruokia sekä ruokia joiden syöntiä paheksutaan niiden epäterveellisyyden takia. Jos tuota moskaa ei aikuinen saa syödä ilman että heristellään sormea veronmaksajille koituvista terveydenhuoltolaskuista, miks just tällanen ruoka on sit jotai juuri/vain lapsille varattua ruokaa.

Vierailija
54/98 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisuuteen kuuluu se, että sisäänsä eri ruumiinaukoista saa ottaa juuri sitä ja vain sitä, mitä haluaa. Ei ole pakko tutustua uusiin makuihin tai harjoittaa anaaliyhdyntää, jos ei koe mitään tarvetta moiseen. Suuri osa maailman ihmisistä selviää koko elämänsä syömättä etanoita, poronkäristystä tai kuusenkerkkäsiirappia, niiden syöminen ei ole osoitus neurologisten ongelmien puutteesta.

Luen niitä lehtiä, jotka kiinnostavat enkä ole saanut itseäni innostumaan moottoriurheilusta, vaikka olen jo ainakin 50 kertaa sitä vähän maistellut. Ei ole pakko!

Elämäni on siitä mukavaa, että syömäni ruoka on aina hyvää, koska valitsen sen ihan itse. Jos se ei miellytä ympäristöäni, niin epäilen, että meillä on autismikirjoon kuuluvia ongelmia tai hankala isäsuhde.

Vierailija
55/98 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja, en kyllä kestäisi jos puolisoni olisi noin rajoittunut. Hänellä on tiettyjä rajoitteita ja ei syö kaikkea mutta aina löytää kyllä kyläpaikoissa jotain syötävää pöydästä ja ravintolassa jonkun annoksen jonka kelpuuttaa, ei tarvitse mennä aina Mäkkäriin tai kebabbilaan. 

Vierailija
56/98 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minusta mitään yhteisiä luonteenpiirteitä, mutta joillakin on arkuutta ja jopa pelkoa uusia makuja ja ruokien rakenteita kohtaan. Joitakin ylitsepääsemättömiä traumoja ja mentaalipuolen ongelmia noilla tuntemillani henkilöillä on. Joitakin on lapsena syötetty väkisin, eivät ole päässeet siitä yli. Joillakin on muuten vain muita ongelmia, jotka vetävät puolustusasemiin ja estävät sellaisen rohkeuden, jota tarvitaan uusien makujen maistamiseen.

Eri asia tietysti ne, mitä tuossa joku kertoi, että ruokavalio kaventuu vanhemmiten johonkin lihapulliin tai nakkeihin ja piimään. En tunne sellaisia mutta tuskin siinä arkuudesta ainakaan on kyse.

Vierailija
57/98 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen pari, toinen on syvästi kehitysvammainen ja toinen hyvin traumatisoitunut mt-potilas jonka läheinen on tätä pakkosyöttänyt ja repinyt suuta auki väkisin.

Ensimmäinen on hyvin tarkka ruoan koostumuksesta ja syö siksi vain nugetteja sekä ranskalaisia ja kalapuikkoja jos ne paistaa hyvin kuivaksi. Mikään ei saa olla pehmeää.

Jälkimmäinen ei syö mitään kasviksia, ei lihaa, ei juustoja, keittoja jne. Kauhistus on kaikki perinteinen kotiruoka kun niillä on pakkosyötetty. Tämä syö suurimmaksi osaksi riisiä ja tonnikalaa.

Vierailija
58/98 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuluko tähän lapsellisuuteen jos noudattaa jotakin tiettyä ruokavaliota? Esim. eettisistä ja/tai terveydellisistä syistä. Kun syö juurikin valikoivasti. Onko hekin lapsellisia?

Miksi rölläät? Tiedät itsekin, että tuo ei liity aloitukseen mitenkään.

Vierailija
59/98 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin lapsellinen ruokavalio? Tuo on huono ruokavalio. On näitä tyyppejä jotka syö mitä sattuu. Ei siinä tietyt luonteenpiirteet vaikuta. Tai no, on välinpitämätön oman terveyden suhteen.

Vierailija
60/98 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että ymmärrät olevasi naurettava!

Olen nainen, minulla on rajoittunut ruokavalio. Joku voisi kuvitella, että en ole kehittynyt syömisessä, vaan jäänyt lapselliseksi. Hän on väärässä. Aistini ovat hyvin erilaiset kuin ihmisillä keskimäärin. Lähtökohta lapsena oli se, että en ollut samassa huoneessa edes pilkotun tomaatin tai kurkun kanssa, koska jo haju sai voimaan pahoin. Nyt pystyn pysymään ruokapöydässä, vaikka omalla lautasellani olisi tomaatti. En kyllä syö sitä tai mitään, mikä on koskenut tomaattiin. En tee tätä vain itseni vuoksi, vaan otan hiljaisesti huomioon teidät kaikki naurettavan ymmärtämättömät ihmiset. Jos yrittäisin kohteliaasti maistaa tomaattia (on myös runsaasti muita vastaavia ruokia), oksentaisin siihen pöytään. Olen kokeillut useita kertoja, kun naurettavan tyhmät ihmiset ovat sitä vaatineet. Elimistöni on sitä mieltä, että tomaatti on myrkkyä.

Sen lisäksi että maku- ja hajuaistini kertovat mielipiteensä varsin voimakkaasti, on olemassa paljon ruoka-aineita, jotka eivät sovi suolistolleni. Minulla on sekä refluksi että ärtynyt paksusuoli.

Haluaisitko, että ravintolassa tai kyläillessä kerron ruokapöydässä tämän teille kaikille vai olisinko tyynesti hiljaa ja syön mitä pystyn?

Kukaan aikuinen ihminen ei ole velvollinen raportoimaan omien rajoitustensa syistä. Monet kyllä kertovat ja usein syynä on se, että sosiaalinen paine syödä niin kuin muut on valtava. Pitää olla itseluottamusta, että voi syödä niin kuin on hyväksi.