Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aikuiset ihmiset joilla on lapselliset ruokailutottumukset. Tunnetteko? Minkälaisia luonteenpiirteitä tähän liittyy?

Vierailija
20.01.2023 |

Itse tunnen yhden tällaisen miehen. Ruoka hänellä on päivästä toiseen eineslihapullia, nakkeja ja ranuja, lihiksiä ja viikonloppuisin noutopizzaa. Tuoreista kasviksista sietää kurkkua ja tomaattia, mutta yhtään runsaampi lounassalaatti on jo epäilyttävä. Ruokajuoma yleensä maito, jälkiruoka vanukas. Limua menee myös päivittäin. Mihinkään ravintolaan hänen kanssaan on turha kuvitella menevänsä, ellei se ole pizzakebula. Pari kertaa jossain vieraillessa on ollut hillitön myötähäpeä kun isäntäväki on pistänyt parastaan tarjoiluiden suhteen ja tää yksi ei kelpuuta mitään.

Tiettyjä autismin kirjon piirteitä olen ollut samaisella äijällä huomaavinani, mutta eihän se toki missään tutkimuksissa ole käynyt, eikä käy. Muilla kokemuksia tällaisesta?

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä en ihan niin paha oo kun toi sun kuvailema tapaus ja ainakin yritän syödä vähän terveellisemmin, useimpien kasvisten ja hedelmien suhteen ei oo ongelmia mutta rajottunutta oma syöminen on aina ollu. Mulla on siis jotain aistiyliherkkyyttä suussa mikä koskee sekä maku- että tuntoaistia. Yrityksistä huolimatta monia ruokia ei vaan pysty syömään, koska ne tulee oksennusrefleksin mukana pihalle. Esim. perunamuusin seassa olevat kovemmat "pahkurat" aiheuttaa saman tien puklausrefleksin, jolle en mahda yhtään mitään. Jotkut ruoat taas yksinkertasesti maistuu niin pahalle, että väkisin syöminen johtaa myös pahimmillaan yrjöömiseen.

Tää on hankaloittanu omaa elämää todella paljon kun pitää stressata kaikenlaisia tavallisuudesta poikkeavia syömistilanteita enkä todellakaan huvikseen oo tällänen, kaikki eläminen ois huomattavasti helpompaa ilman tätä vaivaa. Autismipiirteitä en itessäni juurikaan tunnista mutta adhd-piirteitä löytyy melko tavalla, diagnoosia en oo yrittäny saada. Niin ja oon 27-vuotias nainen.

Vierailija
82/98 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vaikka eineslihapullat, nakit ja ranskalaiset, lihapiirakat, vanukaat tai vaikka noutopizza ovat lapsellista ruokaa? Siksikö, että ne ovat lapsille ja että aikuiset eivät niitä saisi syödä? En minä ainakaan sellaista moskaa lapsilleni syöttäisi vaan esimerkiksi kalaa, tuoreita kasviksia, hedelmiä ja marjoja, täysjyväviljaa ja vaikka vähärasvaista maitoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö siis olla autisti jos ei syö kaikkea? Mistä tälläinen käsitys tulee?

Ilmeisesti pitää. Todella outoa tosin, jos haluat syödä nopeasti jotain olet autisti kun syöt eineksiä etkä salaattia. Minä olen aikuinen ja teen ns helppoja ruokia, kun en jaksa keittiössä seisoskella hellan ääressä. Teen kyllä pataruokia jonkun verran, vain siksi että helppo laittaa uuniin ja hitaasti kypsyy, ei pidä olla vieressä.

Vierailija
84/98 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikesta pitää olla antamassa jonkinlaista arvostelua ja nenänvartta pitkin katselua? Onko joillain tosiaan niin pieni maailma, että ruokavalio tekee niistä enemmän aikuisia kuin toisista?

Vierailija
85/98 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää on jostain syystä lähes aina miehiä.

Eipä aina kuitenkaan. Olen todistanut kahden naiskollegan käystöstä ravintolassa, molemmilla kerroilla oltiin työnantajan kustantamalla aterialla. Toinen kieltäytyi ensin kala-annoksesta, sitten tilalle tarjotusta liharuaasta, ja lopuksi vielä broilerista. Kun ei kuulemma syö niitä. Sai sitten muistaakseni jonkun vihreän salaatin, sitä en muista söikö vai ei. Ravintolaan oli kuitenkin vaivautunut. Toinen tapaus oli sellainen, että kaikki ruuat olivat vain pahoja. Hänellekin vaihdettiin useampi annos eteen, mutta naama meni norsunvitulle jokaisesta. Hän ei sitten lopulta syönyt mitään. Vaikutti kyllä koko pöytäseurueen tunnelmaan kun tyyppi inisi kaikesta ja aiheutti hässäkkää.

Ensimmäinen taisi olla kasvissyöjä.

Itse en syö lihaa ja minulla on kotioloissa tällainen "lapsellinen" ruokavalio. Spagettia voilla ja aromisuolalla, Pikku Myy-ketsuppia päälle. Kylmää kaakaota täysmaitoon, eikä mitään Van Houtenia, vaan sokerikaakaota. Vehnäpaahtoa, voita ja päälle strösseleitä Hollannin tyyliin. Rahkaan hilloa ja säilykekirsikoita.

Osaan kyllä valmistaa myös terveellistä ruokaa, kuten teenkin. Ravintoloissa syön kaikkea, jos se on lihatonta, en varsinaisesti ole nirso kasvisten suhteen. Kuitenkin n. puolet ruokavaliostani on tuollaista lapsellista ruokaa, koska se on hyvää ja hauskaa. Olen keski-ikäinen nainen.

Vierailija
86/98 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän muutaman tapauksen. Ovat molemmat miehiä, ylläri. Ruokavalio on just joku pasta, peruna ja lihakastike, pizza, hampparikin tekee jo tiukkaa, jos välissä on jotain "ruohoja". Älytöntä, että aikuinen ihminen ei halua laajentaa ruokavaliotaan. Ovat varmasti olleet lapsesta saakka samanlaisia.

Miksi pitäisi laajentaa ? Miksi ihmisen pitäisi varsinkaan aikuisena laajentaa ruokavaliotaan kun on jo lapsesta asti päiväkodissa ja koulussa maistanut eri ruokia ? Kai nyt aikuinen osaa sanoa mistä tykkää.ja mistä ei. Ja moni ei tiedä että ns nirsoilla on parempi makuaisti kuin "kaikki ruokaisilla", se on tutkittu fakta että kielessä on enemmän makunystyröitä ja kun maistaa enemmän, niin ruokavalio rajoittuu kun oikeasti moni ruoka maistuu pahalle. Nirsoilla on myös harvemmin ruokamyrkytyksen, kun se maku aisti on niin hyvä.

Vierailija
87/98 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim kokonaiset kuoritut perunat ja ruskea kastike muussataan sekaisin ja syödään se sotku.

Vierailija
88/98 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä.

Luonteenpiirteisiin kuuluu: ajatusmaailma ettei aikuisen ei ole pakko syödä mitään mistä ei tykkää, koska aikuisuutta on se, että saa tehdä mitä haluaa.

Ei välitä muiden mielipiteistä, ei sitten pätkääkään. Hankala luonne. Muille. Minulla on ihan kivaa.

Missä kohtaa lapsuutta kehityksesi ruoan suhteen pysähtyi? Koska olet viimeksi maistanut jotain uutta?

Miksi pitäisi maistaa jotain uutta???

Vierailija
89/98 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsiisös 🙄

Tuntemallani aikuisella naisella on ihan älyttömän lapsellinen ruokavalio. Ei syö mitään lihaa eikä juo limua, työntää vaan turpaansa kaikenlaisia kasviksia, juureksia, marjoja, hedelmiä ja lihan korvikkeita (vege sitä vege tätä), juo vettä ja vihreetä teetä. Tämän takia epäilen, että hän on kehitysvammainen. Onko tällaisissa vammaisissa muita haitallisia piirteitä edellisten lisäksi? Pukeutuu myös tosi usein vihreän värisiin vaatteisiin ja rinnat on pienet, hampaat huonot, tukka sekaisin ja näyttää siltä, että varmasti myös haisee. Tosi koulutettu ja muuten viisas ihminen jos tuota syömisen aiheuttamaa kehitysvammaa ei ota huomioon. Paitsi tietysti se että on nainen niin ei tietenkään yhtä viisas ku miehet.

Naisvihaa, ilmiannettu.

Ei, vaan ironiaa käyttäen yleistyksiä kuvaamaan tyypillisiä vegaanihippejä.

Yleensä näillä on ajatusmaailmakin yhtä sekaisin ja tunkkainen kuin olemuksensakin.

Sen lisäksi, että et pysy aiheessa, et myöskään tiedä, mitä on ironia.

Ei parahin ojentaja, kyseessä oli nimenomaan ironia jonka lukija oli hienosti ymmärtänyt ja myös tiesi mitä ironia on. Ironian tunnistaminen tekstistä voi olla hankalaa kun et tunne minua, saati näe ilmeitäni tai kuule äänenpainoa. Kyseessä oli juurikin tahallisesti täysin ylilyövä ja yleistyksiä (ei faktoja) väärin käyttävä höpö höpö viesti jonka oli ainoastaan tarkoitus osoittaa alkuperäisen ja sitä seuranneiden kommenttien älyttömyys. Myöskään naisvihaa et minusta löydä, mutta ei kai sillä ole mitään väliä kumpaa sukupuolta alkuperäisen tekstin ihminen on tai sillä ylipäätään miten joku syö, ei varsinkaan sen vertaa, että siitä pitäisi tänne tulla kirjoittelemaan. Myös ruokailutottumuksen liittäminen tuon kaltaiseen sairauteen millään tavalla, kertoo enemmän kirjoittajasta kuin kirjoitetusta.

Vierailija
90/98 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. Syön valikoivasti ja aina samoja ruokia. En käy ravintoloissa. Herkut on myös aina samoja niin kuin juomatkin. Minulla on autismi, jos tällä tiedolla on edes merkitystä.

Vierailija
91/98 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs YleX:n miesjuontaja silloisesta PPP-ohjelmasta kertoi kerran lähetyksessä, että syö p* skalla istuessaan kylmiä nakkeja, joita dippaa samalla suklaavanukkaaseen. Eikä ollut mikään vitsi. Loppui sen ohjelman kuuntelu siihen.

Vierailija
92/98 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä.

Luonteenpiirteisiin kuuluu: ajatusmaailma ettei aikuisen ei ole pakko syödä mitään mistä ei tykkää, koska aikuisuutta on se, että saa tehdä mitä haluaa.

Ei välitä muiden mielipiteistä, ei sitten pätkääkään. Hankala luonne. Muille. Minulla on ihan kivaa.

Missä kohtaa lapsuutta kehityksesi ruoan suhteen pysähtyi? Koska olet viimeksi maistanut jotain uutta?

Miksi pitäisi maistaa jotain uutta???

Sinä teet tietysti niinkuin parhaaksi katsot, mutta meillä muilla on myös täysi vapaus tehdä valinnoistasi tiettyjä johtopäätöksiä. Arvostan yleisesti ottaen ihmisiä, jotka ovat avoimia uusille asioille ja elämyksille. Tämä pätee myös ruokavalioon. Allergiat ja vakaumukset ovat tietysti asia erikseen. Aika usein tuo sairaalloisen rajoittunut syöminen tuntuu olevan yhteydessä kaikkeen muuhunkin rajoittuneisuuteen. Asiat pitää tehdä tällaisen ihmisen tavalla tai sitten niitä ei tehdä ollenkaan. Itse en voisi kuvitella olevani sellaisen mieslapsen kanssa, joka vinkuu eksoottisessa lomakohteessakin lautaselleen mummon muusia ja lihapullia.

Vierailija
93/98 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitän että siinä on jonkinlaista regressiota. Jotenkin tällaisen lapsenomaisen syömisen täytyy tuntua näistä ihmisistä turvalliselta. Ehkä siinä ikävaiheessa tapahtui jotain, mihin maun kehittyminen pysähtyi.

Vierailija
94/98 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa Tinder-treffeillä tullut vastaan tällainen vauva, joka mm. tilaa tasokkaassakin ravintolassa maitoa lutkutettavaksi. Todella iso turnoff.

Vierailija
95/98 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkusieluisuus, narsismi.. Näillä ketä tunnen 😁

Vierailija
96/98 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa sanoa, mikä noita ihmisiä yhdistää, mutta pakko sanoa itsestäni, että reagoin ihan naurettavan voimakkaasti, jos joku ei esimerkiksi suostu maistamaan jotain erikoista ruokaa, tai jos alkaa varsinkin kovaäänisesti yökkimään, että minähän en tuollaista syö. En tiedä, mistä olen kehittänyt niin suuren inhon tuollaisia kohtaan. Itse olen siis sitä mieltä, että sitä syödään, mitä tarjotaan, hymyillään ja kiitetään. Vaikka se olisi sitten jotain kanan varpaita, sian nahkaa ja sammakon jalkoja (joka on muuten oikeasti ihan herkku).

Kannattaa varmaan pyrkiä ymmärtämään, että joillain ihmisillä on aistiyliherkkyyksiä jne.

AiStiYLiHerKkyYkSiÄ

Joo ei, ovat ihan höpöhöpöä jolla kaikki nakin jällystäjät perustelevat touhujaan. Kaikki omat junttipiirteet yritetään medikalisoida.

Vierailija
97/98 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän muutaman tapauksen. Ovat molemmat miehiä, ylläri. Ruokavalio on just joku pasta, peruna ja lihakastike, pizza, hampparikin tekee jo tiukkaa, jos välissä on jotain "ruohoja". Älytöntä, että aikuinen ihminen ei halua laajentaa ruokavaliotaan. Ovat varmasti olleet lapsesta saakka samanlaisia.

Miksi pitäisi laajentaa ? Miksi ihmisen pitäisi varsinkaan aikuisena laajentaa ruokavaliotaan kun on jo lapsesta asti päiväkodissa ja koulussa maistanut eri ruokia ? Kai nyt aikuinen osaa sanoa mistä tykkää.ja mistä ei. Ja moni ei tiedä että ns nirsoilla on parempi makuaisti kuin "kaikki ruokaisilla", se on tutkittu fakta että kielessä on enemmän makunystyröitä ja kun maistaa enemmän, niin ruokavalio rajoittuu kun oikeasti moni ruoka maistuu pahalle. Nirsoilla on myös harvemmin ruokamyrkytyksen, kun se maku aisti on niin hyvä.

Jos ihmisellä on todella hyvä makuaisti, niin silloim ei todellakaan pysty syömään niitä pierun makuisia eineslihapullia. Ihan turha yrittää kääntää lihiksensyöntiä joksikin erikoistarkaksi makuaistiksi. Maailmalla on ihmisiä, joilla on erityistarkka makuaisti, ja se työskentelevät ihanien makujen parissa, eivät minkään eineslihisten.

Vierailija
98/98 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs aikuinen nainen muusaa lihamurekkeesta, kastikkeen ja perunat vauvanruokamössöksi ja syö haarukalla. Pizzoista kelpaavat vain kinkku- ja jauhelihapizzat. Muut ovat liian eksoottisia.