Pyykit olleet sunnuntaista asti pyykkikoneessa. Luovutanko jo vai annan olla edelleen?
Riidellään tarpeettoman usein puolison kanssa siitä, että minä (mukamas) nalkutan jatkuvasti pyykkien ripustamisesta. Ongelma on se, että mies kyllä pesee pyykkiä, muttei koskaan muista ripustaa niitä narulle. Ei siis huolehdi pyykinpesusta kuin osittain, koska unohtaa ne pyykit aina koneeseen. Olen usein pari päivää tai viikonkin työmatkalla ja palatessa pyykkikoneessa on lähes aina monta päivää sitten pestyt pyykit.
Viimeisimmän riidan päätteeksi sanoin, etten tästlähin enää muistuta ripustamisesta. Jos mies pesee pyykkiä, sen täytyy itse muistuttamatta muistaa myös ripustaa ne. Tai pyytää mua ripustamaan, jos ei itse ehdi.
Mies pesi urheiluvaatteitaan sunnuntaina. Ne ovat edelleen koneessa. Ja siis pyykinpesukoneemme on talon ainoassa kylpyhuoneessa ja mies käy suihkussa päivittäin.
Pyykkivuori kasvaa, kun en niitä pese, koska en suostu avaamaan konetta ja ripustamaan niitä miehen urheiluvaatteita.
Luovutanko vai annako olla edelleen?
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Kävi vielä mielessä, että kenen pyykkikone on kyseessä? Jos sen pilalle meneminen on myös sinulta pois, niin ota pyykit kasaan lattialle. Jos ei harmita että pyykkikone homehtuu niin jätä sinne. Ne vaatteet on varmaan nyt jo ihan hyvässä homeessa. Itse unohdin joskus lapsena lakanan (avoimeen) koneeseen kolmeksi päiväksi ja se oli sisältä vielä ihan kostea ja homeinen.
Ei puhtaat pyykit homehdu! Olethan muistanut silloin tällöin pestä koneessa vähintään 90 asteista?
Onko miehelläsi adhd- tai add-oireita? Silloin ripustaminen voi olla hetken aikaa mielessä aika ajoin, mutta unohtuu kun jotain muuta tulee mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä naisena pesen meillä pyykit. Ei ole koskaan siitä asiasta riitaa ollut. Mies tekee paljon kaikenlaista kotona - myös ruokaa.
Miksi tämä saa pelkkiä alapeukkuja? Alapeukuttajat, selittäkää?
Koska et ymmärtänyt asia pointtia. Menet sivuraiteille ja vastaat asian vierestä. Nyt oli kyse ihan muusta. Eli se joka työn aloittaa tekee sen loppuun. Eli jos keität puuroa, niin et jätä sitä hellalle palamaan pohjaan, että miehesi pitäisi sitten tulla hätiin ja pelastaa puuro ja hella sekä siivota pohjaan palanut kattila.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävi vielä mielessä, että kenen pyykkikone on kyseessä? Jos sen pilalle meneminen on myös sinulta pois, niin ota pyykit kasaan lattialle. Jos ei harmita että pyykkikone homehtuu niin jätä sinne. Ne vaatteet on varmaan nyt jo ihan hyvässä homeessa. Itse unohdin joskus lapsena lakanan (avoimeen) koneeseen kolmeksi päiväksi ja se oli sisältä vielä ihan kostea ja homeinen.
Ei puhtaat pyykit homehdu! Olethan muistanut silloin tällöin pestä koneessa vähintään 90 asteista?
Puhdas ≠ steriili
Vierailija kirjoitti:
Minä naisena pesen meillä pyykit. Ei ole koskaan siitä asiasta riitaa ollut. Mies tekee paljon kaikenlaista kotona - myös ruokaa.
Minustakin kaikki sujuu paremmin kun jokainen hoitelee niitä asioita mitkä parhaiten luonnistuu. Tiukasta jaottelusta tulee vaan turhaa riitaa. Meillä mies vaihtaa auton renkaat, kolaa lumet ja hoitelee viemäritukokset jne. Minä vastaan ihan mielelläni vaatehuollosta sun muusta vastaavasta. Riitely on työlästä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta sitä ihmiset riitelee. Vaatteet on jo pilalla ja koneen tiivisteet myös. Haju on sitten järkyttävä kun joku suostuu sen luukun avaamaan.
Samaa ajattelin. Ilmeisesti ap:lla ei ole lapsia ja neuvoni on, että älkää hankkikokaan.
En ymmärrä tuollaista lukkiutumista poteroihin parisuhteessa.
Voisi laittaa veikkauksen pystyyn, kuinka kauan olette vielä yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minustakin kaikki sujuu paremmin kun jokainen hoitelee niitä asioita mitkä parhaiten luonnistuu. Tiukasta jaottelusta tulee vaan turhaa riitaa. Meillä mies vaihtaa auton renkaat, kolaa lumet ja hoitelee viemäritukokset jne. Minä vastaan ihan mielelläni vaatehuollosta sun muusta vastaavasta. Riitely on työlästä.
Tämä, nykynaisten pitää oppia kaikki kantapään kautta.ei ihme että eroja on niin paljon.
Minä, minä minä..
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin pois koneesta, jos tarvitset sitä omien vaatteidesi pesuun. Jättäisin puolison märät vaatteet sitten pyykkikoriin/lattialle kasaan ja mainitsisin aiheesta. Omapahan on ongelmansa.
Sivuhuomiona, että kuulostaa kyllä vähän mahdolliselta ADHD:lta tms. Hän ei ehkä siis kertakaikkiaan muista niitä pyykkejä tai saa ohjattua toimintaansa niiden ripustamiseen. Ei liene laiskuutta tai välinpitämättömyyttä.
Eli ole kyse ADHD:sta, vaan siitä, että on todennäköisesti jo oppinut siihen, että olen aina muistuttamassa (=nalkuttamassa) pyykkien ripustamisesta. Nyt sitä muistutusta ei ole tullut, niin yksinkertaisesti on unohtanut. On voinut jättää asian tietoisesti mielestä, koska yleensä olen ollut muistuttamassa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Onko miehelläsi adhd- tai add-oireita? Silloin ripustaminen voi olla hetken aikaa mielessä aika ajoin, mutta unohtuu kun jotain muuta tulee mieleen.
Myös adhd-ihmisen on muistettava tällaiset asiat. Tai sitten ne pyykit homehtuvat sinne koneeseen. Jos asuisi yksin, ei olisi ketään muistuttamassa. Mullakin on adhd ja olen kehittänyt itselleni tapoja joilla helposti unohtuvat asiat eivät yksinkertaisesti unohdu enää, koska en halua käyttää tätä tekosyynä olla tekemättä asioita jotka nyt vaan on pakko elämässä tehdä.
Kai teillä on tuttuja tai sukulaisia lähellä? Käy pesemässä omat pyykkisi niiden luona. Voit sanoa, että pesukoneenne hajosi (koska varmasti on noin pitkällä unohduksella) ja jossain pitäisi saada pyykit pestyä ennen kuin saatte uuden koneen.
Meillä vaimo on niin pilkun tarkka kaikesta, jaksaa hinkata lattioita kyllä, mutta esim. lemmikit olisi kuollut nälkään ja perhe kylmyyteen, jos en näitä asioita hoitaisi, astiatkin yleensä jää tiskipöydälle. Töihin se vielä pääsee, mutta minähän polttoaineet maksan.
Ei osoita kovinkaan suurta älykkyyttä, jos pesee sunnuntaina pyykkiä. Joten anna vaan niiden olla koneessa pari viikkoa, niin tuoksukin saa rauhassa vahvistua. Toivottavasti miehesi tekee jatkuvasta nalkutuksestasi oikea johtopäätökset.
Anna sen pyykkivuoren kasvaa ainakin yhden viikon vielä. Katso mitä tapahtuu, kiipeääkö pyykit kuivumaan😂. Siitä se oppii. Jos mies naputtaa, sanot vain, ai jaa ja hymyilet hiukan .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne homehtuu ja koko kone haisee kuvottavalta. Eikös siellä ap:n koneessa ole urheiluvaatteita joita pesty luullakseni hienopesuohjelmalla?
ota ap ne miehen vaatteet pois koneesta, mutta jätä ne lojumaan pöydälle ja pese omat pyykkisi.
Ei se ole normaalia ainakaan toistuvasti unohtaa pyykkejä koneeseen. Kyllä minä ainakin huomaisin, jos pyykkikone on sammunut käytön jälkeen . En ole koskaan unhtanut pyykkejä koneeseen.
Meillä harvoin pestään pelkkiä treenivaatteita tai "omia" vaatteita, sehän ei ole energiatehoskastakaan.
Jos mies pesee treenivaatteet, niin huikkaan kyllä sille, että laita mukaan kaikki muutkin likaiset, jotka sopivat siihen pesulämpötilaan. Se ripustaa kuivumaan ken ehtii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä, nykynaisten pitää oppia kaikki kantapään kautta.ei ihme että eroja on niin paljon.
Minä, minä minä..
Jokaisen aikuisen ihmisen on pystyttävä ripustamaan pyykit sen jälkeen kun kone on lopettanut. Jos ei tähän pysty, tarvitsee ihan virallisesti huoltajan. Ei ole kyse siitä että kotona jaetaan työt mieluisiin, totta kai niin voi tehdä jos kaikki ovat mukana siinä jutussa. Mutta jos toinen kätevästi aina unohtaa, ei tee loppuun, ei ota vastuuta ja lisäksi suuttuu kun asiasta muistuttaa - kyseessä on lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos toinen laittaa pesun päälle niin miksi toinen ei voisi sitten laittaa niitä kuivumaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt et ymmärtänyt asian pointtia. Menet sivuraiteille ja vastaat asian vierestä. Nyt oli kyse ihan muusta. Eli se joka työn aloittaa tekee sen loppuun. Eli jos keität puuroa, niin et jätä sitä hellalle palamaan pohjaan, että miehesi pitäisi sitten tulla hätiin ja pelastaa puuro ja hella sekä siivota pohjaan palanut kattila.
Miksi ihmeessä aloittaja näin tekisi?