Pyykit olleet sunnuntaista asti pyykkikoneessa. Luovutanko jo vai annan olla edelleen?
Riidellään tarpeettoman usein puolison kanssa siitä, että minä (mukamas) nalkutan jatkuvasti pyykkien ripustamisesta. Ongelma on se, että mies kyllä pesee pyykkiä, muttei koskaan muista ripustaa niitä narulle. Ei siis huolehdi pyykinpesusta kuin osittain, koska unohtaa ne pyykit aina koneeseen. Olen usein pari päivää tai viikonkin työmatkalla ja palatessa pyykkikoneessa on lähes aina monta päivää sitten pestyt pyykit.
Viimeisimmän riidan päätteeksi sanoin, etten tästlähin enää muistuta ripustamisesta. Jos mies pesee pyykkiä, sen täytyy itse muistuttamatta muistaa myös ripustaa ne. Tai pyytää mua ripustamaan, jos ei itse ehdi.
Mies pesi urheiluvaatteitaan sunnuntaina. Ne ovat edelleen koneessa. Ja siis pyykinpesukoneemme on talon ainoassa kylpyhuoneessa ja mies käy suihkussa päivittäin.
Pyykkivuori kasvaa, kun en niitä pese, koska en suostu avaamaan konetta ja ripustamaan niitä miehen urheiluvaatteita.
Luovutanko vai annako olla edelleen?
Kommentit (130)
Pese pesukone. Pese pyykit uudestaan. Laita kuivumaan. Pyyhä mieheltä työstä maksu. Ja pidä huoli että maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä harvoin pestään pelkkiä treenivaatteita tai "omia" vaatteita, sehän ei ole energiatehoskastakaan.
Jos mies pesee treenivaatteet, niin huikkaan kyllä sille, että laita mukaan kaikki muutkin likaiset, jotka sopivat siihen pesulämpötilaan. Se ripustaa kuivumaan ken ehtii.
Mutta, kun ap:n parisuhteessa vahditaan tarkkaan, ettei vain toinen pääse vähemmällä. Siksi kumpikin pesee omat pyykkinsä.
Mistähän vetäisit tällaisen tulkinnan? :O
Kyse ei todellakaan ole töiden tasaisesta tekemisestä, vaan mun nalkuttamisesta. Minä kun kuulemma aina nalkutan pyykkien ripustamisesta, vaikkei pitäisi, niin nyt en sitten nalkuta.
ap
No onhan tuossa teidän välillä joku syvä tyytymättömyys, kun sinun pitää "nalkuttaa". Jos ei olisi tätä pyykkiasiaa, niin löytyisi joku muu tyytymättömyys. Sinuna jäisin hetkeksi pohtimaan tuota teidän parisuhteenne tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä naisena pesen meillä pyykit. Ei ole koskaan siitä asiasta riitaa ollut. Mies tekee paljon kaikenlaista kotona - myös ruokaa.
Ongelma ei ole se, etteikö mies tekisi kotitöitä. Aika tasaisesti pyritään tekemään omien vahvuuksiemme mukaan. Mies hoitaa autoon liittyvät asiat (koska mua ei kiinnosta edes opetella) ja minä taasen hoidan talouden vakuutus-, pankki- yms. asiat, koska mies ei muista hoitaa tällaisia asioita ajoissa. Ei ole naisten tai miesten hommia.
ap
Ja sinä olet nyt ihan periaatteellisista syistä päättänyt tehdä tästä ongelman? Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtavat tuoksut niissä ap:n omissa vaatteissa kun seuraavan kerran niitä pesee 🤣
Voihan sitä liikutella vaikka kuinka. Meilläkin vaimoa kiukututti pyykinpesu. Ostin kuivausrummun, ei ollut vaikutusta, vieläkin päivät ovat olleet yhtä pyykkiä pyykkiä pyykkiä. Mulla itellä kestää muutaman minuutin täyttää se kone ja minuutin heittää ne rumpuun, kymmenen minuuttia viikata ne. Minulle se ei ole mitään. MiesMiksi sinä et sitten pese kaikkia pyykkejä? Jos vaimo inhoaa ja sulle ei ole mikään vaiva?
Koska tasa-arvo ja parisuhde. Minullakin on menoja työ jne.
Mies pesee itse pyykkinsä ja jos ei niin pistä mies ulkoruokintaan.
Ottaisn ne pois. Pesisin koneellisen omia, lasten tai kiireellisimpiä pyykkejä. Laittaisin sitten ne miehen pyykit takaisin koneeseen seisomaan. Toisaalta mies kyllä silloin tajuaisi, että on v-tuilu käynnissä. Eikä se olis tarkoitus. Jos pystyisin, niin odottaisin. Kai se mies joskus niitä treenivaatteitaan kaipaa.
Ehkä on paras että vapautat miehesi jollekin toiselle naiselle, joka osaa arvostaa miestä.
Vierailija kirjoitti:
Eilen mies oli lähdössä salille ja hihkuin jo mielessäni, että tajuaa vaatteiden olevan koneessa, kun ei löydä niitä. Eipä sitten mennytkään, pöh. Piina vaan jatkuu.
ap
Tsemppiä vaan. Voin kuvitella tilanteen jossa miehesi jossain vaiheessa alkaa ihmetellä että missäköhän mun treenikamat on. Sitten sinä siihen lausahdat että varmaan siellä mihin olet ne jättänyt :)
Nyt jos luovutat menee hyvä kasvatusoperaatio hukkaan.
Tekisi mieli sanoa, että anna niiden olla, mutta koska kallis laite pilaantuu ja muut pyykit seisoo jonossa, niin tiputtaisin miehen pyykit jo läjään lattialle ja alkaisin pelastaa konetta.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä on paras että vapautat miehesi jollekin toiselle naiselle, joka osaa arvostaa miestä.
Ai naiselle joka ei saanut lapsia toiveestaan huolimatta? Siinä iso vauveli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita miehellesi lappu, jossa lukee esim. "Muista tyhjentää pyykkikone". Näin et syyllisty "nalkutukseen", mutta kone ehkä tyhjenee. Pidä viesti ystävällisenä ja riittävän neutraalina, ei vahingoniloa tms.
Toivottavasti kukaan ei oikeasti suostu opastamaan aikuista miestä omissa arkitoimissaan kuin pientä lasta.
Itselläni on todella todella hajamielinen mies (diagnosoitu paha tarkkaavaisuushäiriö) ja todellakin olen kirjoitellut hänelle muistilappuja ihan arkisista asioista. Pieni vaiva ja kumpikin on tyytyväinen. Toimin myös varakalenterina hänelle (laitan ylös lääkäriajat yms). Hän itse tekee jo parhaansa ja kärsii hajamielisyydestään joten miksi ihmeessä en tukisi häntä. Samoin hänkin sitten tukee minua asioissa joissa on minua parempi.
Ennen tätä parisuhdetta olisin varmaan itsekin ajatellut että kyllä aikuisen ihmisen pitää itse vain muistaa hoitaa juttunsa. Mutta ei se vain aina ole niin yksinkertaista.
Ei pesukone tuollaisesta hajoa. Sen jälkeen kun mies muistaa (jos muistaa), niin peset koneen sitruunahapolla 90 asteessa.
Ja AP: pidä pintasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita miehellesi lappu, jossa lukee esim. "Muista tyhjentää pyykkikone". Näin et syyllisty "nalkutukseen", mutta kone ehkä tyhjenee. Pidä viesti ystävällisenä ja riittävän neutraalina, ei vahingoniloa tms.
Toivottavasti kukaan ei oikeasti suostu opastamaan aikuista miestä omissa arkitoimissaan kuin pientä lasta.
Itselläni on todella todella hajamielinen mies (diagnosoitu paha tarkkaavaisuushäiriö) ja todellakin olen kirjoitellut hänelle muistilappuja ihan arkisista asioista. Pieni vaiva ja kumpikin on tyytyväinen. Toimin myös varakalenterina hänelle (laitan ylös lääkäriajat yms). Hän itse tekee jo parhaansa ja kärsii hajamielisyydestään joten miksi ihmeessä en tukisi häntä. Samoin hänkin sitten tukee minua asioissa joissa on minua parempi.
Ennen tätä parisuhdetta olisin varmaan itsekin ajatellut että kyllä aikuisen ihmisen pitää itse vain muistaa hoitaa juttunsa. Mutta ei se vain aina ole niin yksinkertaista.
Joo, heikkolahjaiset poikkeuksena. En kirjoittanut sitä erikseen tuohon kommenttiini. Jos joku haluaa holhottavan kanssa parisuhteeseen niin siitä vaan. Normaalilta mieheltä voi odottaa aikuisen käytöstä ja vastuunottoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä harvoin pestään pelkkiä treenivaatteita tai "omia" vaatteita, sehän ei ole energiatehoskastakaan.
Jos mies pesee treenivaatteet, niin huikkaan kyllä sille, että laita mukaan kaikki muutkin likaiset, jotka sopivat siihen pesulämpötilaan. Se ripustaa kuivumaan ken ehtii.
Mutta, kun ap:n parisuhteessa vahditaan tarkkaan, ettei vain toinen pääse vähemmällä. Siksi kumpikin pesee omat pyykkinsä.
Mistähän vetäisit tällaisen tulkinnan? :O
Kyse ei todellakaan ole töiden tasaisesta tekemisestä, vaan mun nalkuttamisesta. Minä kun kuulemma aina nalkutan pyykkien ripustamisesta, vaikkei pitäisi, niin nyt en sitten nalkuta.
ap
No onhan tuossa teidän välillä joku syvä tyytymättömyys, kun sinun pitää "nalkuttaa". Jos ei olisi tätä pyykkiasiaa, niin löytyisi joku muu tyytymättömyys. Sinuna jäisin hetkeksi pohtimaan tuota teidän parisuhteenne tilaa.
Mitä oikein selität? :D Ap on tähän asti muistuttanut pyykkien ripustamisesta ja mies on nimennyt nämä muistutukset nalkutukseksi. Nyt kun ap miehen toiveiden mukaan oli muistuttamatta, pyykit homehtuivat koneeseen. Mistä ihmeen tyytymättömyydestä mielestäsi on kysymys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, heikkolahjaiset poikkeuksena. En kirjoittanut sitä erikseen tuohon kommenttiini. Jos joku haluaa holhottavan kanssa parisuhteeseen niin siitä vaan. Normaalilta mieheltä voi odottaa aikuisen käytöstä ja vastuunottoa.
Vähän nyt enemmän yritystä provoon, pystyt kyllä vielä parempaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajunnut yhtään miksi kommenttini olisi provo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajunnut yhtään miksi kommenttini olisi provo.
Ei se mitään, ei hätää. Ei aina voi tajuta kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
No tuota... sitä koneessa olevaa koneellista (tai ehkä konettakaan) ei kyllä pelasta enää mikään, varsinkaan, jos lastina on miehen ehkä jo valmiiksi pahan hajuisiksi pinttyneitä urheilukamoja. Niin että, anna olla vaan. Kyllä kai se mies jossain vaiheessa ne kamansa muistaa, viimeistään kun alkaa tarvita niitä. Sitten voitte lähteä yhdessä katselemaan uuden pesukoneen. Vaikka sellaisen kuivaavan mallin.
Kone kyllä puhdistuu vielä esimerkiksi sitruunahapolla. Toki kuivaava on tuohon tilanteeseen parempi.
Pidä pääsi ja suorita koe loppuun. Ota vinkit talteen miten koneen saa puhdistettua ja hoidette sen homman yhdessä tai mies tekee.
Ja sitten keskustelette siitä, olisiko kuitenkin parempi jos "nalkutat" pyykkien ripustamisesta vai ottiko mies opikseen tästä. Kun sinun työmatkojen takia nyt ei vaan toimi se, että sinä aina huolehtisit pyykit kuivumaan.