Te, jotka teette ruokaa ilman varsinaisia reseptiä
Minkälaisia ruokia teette ja miten tiedätte että tulee hyvää?
Kommentit (130)
En taas ymmarra kuinka joku pystyy seuraamaan reseptia tismalleen. Laittaa tasan 1/2 tl maustetta.
En ole koskaan kyennyt. Ehka olen adhd.
Tykkaan katsella resepteja kyllakin, mutta sitten teen ulkomuistista sinnepain. Leivon, teen aasialaisia ruokia yms.. kaikki sinnepain, mutta hyvaa on!
Vierailija kirjoitti:
Eilinen ruoka (tosin lihan tein jo la):
- lihalientä, chilipalosta 1/3 silppuna, pari valkosipulinkynttä, pätkä inkivääriä silputtuna, mustapippureita, soijakastiketta kiehautin ja laitoin uunivuokaan. Perään 1kg kassleria. 5h uunissa muhimassa > taivaallista pulled porkia.
Annoin lihan maustua liemessä yön yli kylmässä, kuorin rasvan pois ja siivilöin liemen. Silppusin lihan. Suurustin lientä vähän maissijauholla ja tarkistin maun.
Eilen laitoin 1 mukillisen riisiä, 2,5 mukillista kasvislientä, mustapippuria ja paprika-, porkkana- ja kevätsipulisilppua uunivuokaan. 200 astetta n 45 minuuttia ja lisukeriisi oli valmis.
Ruuanlaittoon meni 5min + 5 min ja tuli todella hyvää! Ruuanlaitto on helppoa ja tekemällä oppii. Tässä ruuassa ei voi epäonnistua.
Vaikea uskoa, että menisi vain 10 minuuttia tähän kaikkeen.
Välillä on hyvä kokeilla luovuuttaan käyttämällä niitä mitä löytyy ns. jämäpäivänä.
Jääkaapissa oli pari keitettyä perunaa ja porsaan kylkisiivua mitkä olin käyttänyt pataruokaan.
Siivut pannulle mietoon lämpöön että saa niistä rasvaa irti.
Toiselle pannulle kuutioidut perunat ja possunrasvaa, mausteita mistä itse tykkää.
Muuten vähän kuivan oloinen ateria mutta muistin makuparin sianliha ja omena.
Joten kuorin ja silppusin pienen omenan ja tämä pieneen kattilaan vesitilkan kanssa. Keitin ja muussasin omenan ja maustoin tabascolla. Mukavan makea, hapan ja lievästi tulinen kastike jossa ei ole turhia kaloreita.
Tätä tulen tekemään vastaisuudessa.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takana niin paljon kokemusta että tietää miten erilaiset maut sopivat toisiinsa.
Tämä. Ja sitten esim uusia mausteita kokeillessa maistaa ruokaa valmistumisen aikana. Pistää sen verran vähän kerrallaan, ettei tule liikaakaan ja lisää, jos ei ole vielä toivotun makuista.
Mä teen usein niin, että laitan uutta maustetta vain pieneen osaan ruokaa ja "tutustun" siihen. Jos se antaa hyvän tuloksen niin sekoitan sitä sitten reilummin koko ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
En taas ymmarra kuinka joku pystyy seuraamaan reseptia tismalleen. Laittaa tasan 1/2 tl maustetta.
En ole koskaan kyennyt. Ehka olen adhd.
Tykkaan katsella resepteja kyllakin, mutta sitten teen ulkomuistista sinnepain. Leivon, teen aasialaisia ruokia yms.. kaikki sinnepain, mutta hyvaa on!
Ajattele jos joudut heittämään kastikeen alun tai kakunpohjan roskiin kun kotoa ei löydykkkkkkään reseptissä, hienon vivahteen tuovaa mäkimeiramia tai riippakoivuniittyheilimöä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilinen ruoka (tosin lihan tein jo la):
- lihalientä, chilipalosta 1/3 silppuna, pari valkosipulinkynttä, pätkä inkivääriä silputtuna, mustapippureita, soijakastiketta kiehautin ja laitoin uunivuokaan. Perään 1kg kassleria. 5h uunissa muhimassa > taivaallista pulled porkia.
Annoin lihan maustua liemessä yön yli kylmässä, kuorin rasvan pois ja siivilöin liemen. Silppusin lihan. Suurustin lientä vähän maissijauholla ja tarkistin maun.
Eilen laitoin 1 mukillisen riisiä, 2,5 mukillista kasvislientä, mustapippuria ja paprika-, porkkana- ja kevätsipulisilppua uunivuokaan. 200 astetta n 45 minuuttia ja lisukeriisi oli valmis.
Ruuanlaittoon meni 5min + 5 min ja tuli todella hyvää! Ruuanlaitto on helppoa ja tekemällä oppii. Tässä ruuassa ei voi epäonnistua.
Vaikea uskoa, että menisi vain 10 minuuttia tähän kaikkeen.
Kyllä voi mennä vaan 10 minuuttia!
Jos on crockpotti?
Tai vähän yli tai alle. Niillä main kuitenkin.
Itse kuulun sarjaan, jossa kotona tehty voittaa liki aina raflapöperön. Väitän jopa, että jos mun tekemä ruoka ja Hans Välimäki meets, niin voitan tennistyyliin 6-2. Joku nepalilainen lähinnä parhaimmillaan onnistuu yllättämään makujen ja nyanssien osalta plus hinta ja määrä. Mutta Suomen taso ravintoloissa on aidosti keskinkertaista. Luovuus on ja raaka-aineiden kunnioitus on kaiken A ja O. Maista, maista, maista!
Teen ihan mitä vaan huvittaa. Ei se ole muusta kiinni kuin harjoittelusta, erilaisten yhdistelmien testailusta ja kokemuksesta. Aloin laittamaan ruokaa kotona 15-vuotiaana. 18-vuotiaana asuin silloisen poikaystävän kanssa ja aloin harjoittelemaan itämaista keittiötä. Jossain vaiheessa minulla oli aikaväli, jolloin en jaksanut tehdä ruokaa sinkkuna vain itselleni. Sitten taas kaivelin ruuanlaiton perusteet jostain ja aloin taas kokeilemaan uusia juttuja. Nyt päälle kolmekymppisenä ja avioliitossa, minä olen jopa meidän grillimestari ja pihvinpaistaja, vaikka ne ovat olevinaan miesten hommia.
Vierailija kirjoitti:
No ensin pitää tietysti hankkia kokemusta ruoanlaitosta kokkaamalla ohjeiden mukaan. Sitten kun osaa ja tietää, mitkä maut passaa yhteen ja minkä verran mitäkin ainesosaa suunnilleen tarvitaan hyvään koostumukseen, voi alkaa soveltaa omasta päästään. Ja tietenkin maistaminen kuuluu prosessiin olennaisesti.
Ei kylläkään tarvitse.
En ole ikinä kokannut ohjeiden mukaan.
Mua häiritsi jo yläasteella köksässä kuinka orjallisesti siellä olisi pitänyt pysyä reseptissä ja opettaja vahti että niitä noudatettiin millintarkasti.
Joillakin ruoanlaitto on verissä, mulla on näin.
Mun isä ja hänen puolen suku on hyviä ruoanlaittajia, sieltä periytynyt.
Lähinnä se näyttää siltä että kunhan vaan heitetään sitä sun tätä sekaisin, mutta se vaan toimii.
Jotkuthan ei opi koskaan kokkaamaan edes ohjeiden kanssa.
Ruoanlaitossa on sama juttu kuin vaikkapa jossain urheilulajissa tai jonkin instrumentin soittamisessa, eli joillakin on luontainen lahjakkuus.
Nykyinen maustaminen perustaa siihen, että aikainen herrasväki tilasi kalliita mausteita "uusista kaukaisista maista", ja peitti kalliilla erikoistuotteilla pilaantuneen lihan makua...
Nyt kun ruoka on tuoretta, sitä on helppo maustaa.
Mikä maistuu hyvälle on hyvää.
Persaukiselle koko kuukauden kattava ruokalista on lyhyt.
Reseptikirjat ja somen ruokahifistelykerhot voi unohtaa kokonaan.
Trendiruokareseptit joutuu vaihtamaan ruokakaapin päiväkohtaisen valikoiman monipuoliseen varioimiseen ja maustamiseen...
... Valikoima pohjaa tietysti halpoihin raaka-aineisiin:
Kaurahiutaleisiin, ohraan ja täysjyvä-pastaan...
Tässä on se hyvä puoli että oppii luomaan ja maalailemaan
reseptejä ja makumaailmoja yrityksen ja erehdyksen kautta.
Tärkein väline on maistamislusikka.
Loppukuusta aamun kaurahiutalepuurojämät
lämpenevät päiväruoaksi mikrotettuna.
Ja täydennettynä vihannessekoituksella, nakkiviipaleilla tai jauhelihalla.
Mausteena currya, kurkumaa ja hot chiliä...
Pieni maustevalikoima kannattaa hankkia.
Peruslista mausteille:
Oliiviöljy, auringonkukkaöljy ja etikka.
Karkea merisuola, hieno merisuola ja hienosokeri.
Rouhittu mustapippuri, ja valkopippuri.
Suolatomina eli ei maustesekoituksina:
Curry, kurkuma, chili ja hotchili.
Kaiken muun voi hankkia ympärivuoden,
joko tuoreena jos raha riittää tai pakastealtaasta.
Mausteet pitää tietenkin ostaa isoissa purkeissa.
(Purkin paino mausteesta riippuen noin 300g-900g)
Näillä perusmausteilla ei voi epäonnistua.
Mausteita lisätään tietysti vähän kerrallaan.
Ja maistamislusikalla tarkistetaan maku.
Chilijäätelö on tosi hyvää, kuten curry-kana-kaurapuurokin.
Ja kahvin jämät voi laittaa mukaan lihakastikkeeseen...