Te, jotka teette ruokaa ilman varsinaisia reseptiä
Minkälaisia ruokia teette ja miten tiedätte että tulee hyvää?
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Juureskeitto, palapaisti, wokkeja, munakkaita. Muistui mieleen kun sisareni sanoi aina, "kuuluu", vastasin: "mikä sopii". Yleensä näitä vanhanaikaisia ruokia. Suola aina viimeksi.
Entisajan kokit, kuten meidän äiti, eivät paljoa tarvinneet keittokirjoja, kun tekivät vaikka sylttyä.
Vaikka lihamureke, laitan aina sipulin raakana, mutta porkkanan freesattuna. Kukin omalla tavallaan.
koulussa köksän tunnilla on aikoinaan opetettu ja opeteltu peruskastikkeet, perustaikinat, peruskeitot, perussoseet, peruskiisselit jne. ja näitä reseptejä soveltamalla sitten tehdään ruoat. Ei sitä oikeasti tarvtise kuin osata aina ne ns. perusreseptit ja sitten kun ne osaa tehdä kunnolla, niin oppii soveltamaan.
Onkohan kellään idioottivarmaa keittoliemen ohjetta jauheliha- tai makkarakeittoon? Eli kun kaikki nämä mausteet pykäät (tl/rkl), liemi taatusti maistuu täyteläisen hyvälle. (Ei sipulia, mutta valkosipuli ok)
Vierailija kirjoitti:
Onkohan kellään idioottivarmaa keittoliemen ohjetta jauheliha- tai makkarakeittoon? Eli kun kaikki nämä mausteet pykäät (tl/rkl), liemi taatusti maistuu täyteläisen hyvälle. (Ei sipulia, mutta valkosipuli ok)
Itsekeitetty lihaliemi tai sitten kerma/sulatejuusto. Mausteilla et hyvää saa pelkästä vedestä.
Juu vuosien kokemuksella ruokaa laitan en käytä reseptejä kokatessa. Leipoessa ne on välillä tarpeen, kun ei muista joidenkin harvoin tekemiensä juttujen tarkkoja mittoja. Makaronilaatikko on herkkua ja kinkkukiusaus niin, että ostaa saunapalvikinkun palana ja pilkkoo itse. Paljon muistakin herkkuruokia on repertuaarissani.
Vierailija kirjoitti:
Minun perusmausteet on; Suola, pippuri, chilifakes, Maggie soija, Aromat ranskalaiset yrtit sopii moneen ruokaan. Kun teen kokeiluja uusien ruokien kanssa käytän kaikkia mausteita mitä käytän leipomiseen, kun haluan tehdä aasialaistyyppistä ruokaa. Kokeilkaa kuin hyvää tulee. Samoin jos teen couscousta.
Käy Aasia-kaupasta ostamassa kunnon soijaa niin huomaat miten paljon parempaa tulee. Ei ole edes kallista mutta makuero on huomattava.
Vierailija kirjoitti:
Katso YouTubesta Hard kokki. Siellä on erinomainen liemiohje. Ja paljon muutakin hyvää.
Mä en saanut lapsena, en edes lukioikäisenäkään, laittaa ruokaa kotona kun kuulema sotkin. Sitten opiskelijayksiössä oli pakko ruveta kokkaamaan jotain mutta heitin mieluummin vaan pitsan uuniin. Nyt keski-ikäisenä laitan (edelleen ohjeen mukaan) perusruokia kuten erilaisia pastakastikkeita, wokkeja, tortillasoosseja, kaalipataa ja linssiruokia. En ole koskaan oppinut ns. näppituntumalla kokkaamista, puuropurutkin mittaan aina. Mua suorastaan ahdistaa jos jotain ainesta ei ole tai jos ohjeet ovat epätarkkoja kuten hyppysellinen tai kunnes kypsä.
Oman lapseni osallistan ruoanlaittoon eikä mua haittaa sen sotkut.
Teen kaikenlaisia ruokia. En koskaan kaivele mitään reseptejä esiin. Samoin saatan syödä jossain kylässä tai ravintolassa jotain ruokaa, mitä teen sitten itsekin kokeeksi kotona. En kysele niihinkään reseptejä, vaan teen vaan näppituntumalla. Ehkä johonkin kastikkeeseen tai muuhun suurustamiseen, liivatteen käyttöön jne. tulee tarkistettua oikeat suhteet paketista tai reseptistä.
Minä ainakin käyttänyt omaa järkeäni eli kun olen ekaa kertaa jotain ruokaa maistanut olen sillä mielellä maistanut, että osaan tehdä sen sitten itse seuraavalla kerralla. En ainakaan minä ole reseptistä lukenut miten maksakastike tehdään. Maksa paistetaan ja laitetaan palat kattilaan siihen vettä päälle ja annetaan hetki hautua ja lisätään suola ja veteen sekoitetut vehnäjauhot ja annetaan kastikkeen saostua. Maksa värjää sekä antaa maun kastikkeeseen joten jauhoja ei tarvitse ruskistaa. Ei tähän mitään ohjetta ole koskaan tarvinnut. Tarpeeksi monta kertaa, kun jonkun ruuan tekee oman makunsa mukaan siinä se. Samoin on makaronilaatikon kanssa. Makaronit keitetään jauheliha paistetaan ja lisätään mausteita oman maun mukaan (minulla se on mustapippuria myllystä ja reilusti jauhettua maustepippuria) suolaa. Nämä sekoitetaan keskenään ja päälle munamaito, jossa minulla vain yksi muna ja maitoa. Uuniin 225 C 1 h ja ei muuta kuin syömään.
Vierailija kirjoitti:
Mä en saanut lapsena, en edes lukioikäisenäkään, laittaa ruokaa kotona kun kuulema sotkin. Sitten opiskelijayksiössä oli pakko ruveta kokkaamaan jotain mutta heitin mieluummin vaan pitsan uuniin. Nyt keski-ikäisenä laitan (edelleen ohjeen mukaan) perusruokia kuten erilaisia pastakastikkeita, wokkeja, tortillasoosseja, kaalipataa ja linssiruokia. En ole koskaan oppinut ns. näppituntumalla kokkaamista, puuropurutkin mittaan aina. Mua suorastaan ahdistaa jos jotain ainesta ei ole tai jos ohjeet ovat epätarkkoja kuten hyppysellinen tai kunnes kypsä.
Oman lapseni osallistan ruoanlaittoon eikä mua haittaa sen sotkut.
On totta että lapset pitää ottaa keittiöön mukaan heti kun pysyvät tuolilla. Voivat hämmentää taikinaa, pyöritellä pullia tai lihapullia, sekoittaa kastiketta. Kouluikäiset silppuavat sipulia ja porkkanaa jo näppärästi. Viis sotkusta tai hitaudesta, valmista tulee ennemmin tai myöhemmin.
Meillä 21v opiskelijakuopus tekee 1,5m2 keittiössään (ei uunia eikä mikroa) huippuruokia alusta alkaen. Eilen teki lohikeittoa parille päivälle. Sitä edellinen ruoka oli teriyakibroileria kasviksilla. Laittoi kuvan kauppakassistaan missä oli varmaan 4kg kasviksia broilerin ja kalan lisäksi. Sillä selviää viikon. Hänelle einekset tai lättypizza ei ole edes vaihtoehtoja kun on hyvään ruokaan totutettu. Eikä koe ruuanlaittoa vaikeaksi vaikka opiskelee pitkiä päiviä ja tulee töistä 21 jälkeen illalla.
Makkarat kannattaa ruskistaa makkarakeittoon ja veteen lisätä kokonaisia maustepippureita ja hieman esim vähä suolaista soikakastiketta kikkoman niin tulee hyvää. Lihakeittokaan ei tarvitse ihmeitä kunhan muistaa kokonaiset maustepippurit merisuolan lisäksi.
En erfaren kock vet vad som ungefär passar ihop av en stor skara ingredienser. Den kan också variera med inslag av nytt på basen av smak minnen och inspiration från recept. Det viktiga är att våga försöka på nya saker och den vägen utveckla sin kokkonst. Senast satte jag lite kummin (bland chili, vitlök, purjo och persilja) i en tomat/gräddsås för att ge den karaktär.
Det skrivs att man jämt skall smaka på det man kockar. Varför inte, men då man t.ex. kokar sås eller soppa kommer smakerna att gå samman. Man kan låta smakerna gå samman först och smaka sedan.
Ofta kräver soppor och såser små justeringar före servering och har man övat, börjar man söka bland olika fonder, kanske fisksås och riktig anjovis som smakförstärkare. Dessa är salta så sätt ingen salt från början. Om färgen inte behagar, kan någon droppe mörk soja eller lite curcuma ta hand om utseendet. Även tomatpuré kan fungera. Då kan det bli av att balansera med en liten spets socker.
Viime viikkoina olen (vegeversioina) tehnyt mm. kinkkukiusausta, vegejauhiskeittoa, kasvissosekeittoa, shepherds pie, uunikermaperunoita + kasviswiener + sienisoosi, erilaisia pastoja, sienisoosia, tofukvinoasalaatti jne.
Mä tiedän mikä itelle maistuu ja mikä toimii.
En taida ikinä tehdä mitään reseptin mukaan. Ideoita voi tietysti saada vaikkapa jostain lehdessä olevasta reseptistä.
Kokemushan se puhuu. Ja maistelu.
Näin joskus äidin luona lehdessä reseptin, jonka idea oli perunamuusi pellille ja päälle muikkuja ja uuniin. Muusi oli siinä tehty vaikeasti uuniperunoista.
Tein sitä sovelletusti eilen. Tavallinen muusi. Jätin pois fenkolin, mutta laitoin muusiin kuullotettua sipulia sekä pakastepinaattia. Muikkuja päälle niin paljon kuin mahtui.
Oli aivan törkeän hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun perusmausteet on; Suola, pippuri, chilifakes, Maggie soija, Aromat ranskalaiset yrtit sopii moneen ruokaan. Kun teen kokeiluja uusien ruokien kanssa käytän kaikkia mausteita mitä käytän leipomiseen, kun haluan tehdä aasialaistyyppistä ruokaa. Kokeilkaa kuin hyvää tulee. Samoin jos teen couscousta.
Käy Aasia-kaupasta ostamassa kunnon soijaa niin huomaat miten paljon parempaa tulee. Ei ole edes kallista mutta makuero on huomattava.
Hyi helvetti mitään soijaa ei ruokiin!
Vierailija kirjoitti:
Kun teet vaikka palapaistia rautapadassa, ruskista lihat kevyesti ensin, sitten sipuli ja porkkana mukaan. Lientä yleensä jää yli, joten voi käyttää keitto- ja kastikepohjana. Entisaikoina oli tapana ruskistaa hiukan myös juureksia keittoon.
Taikka jos omistat 10 litran kattilan, paista uunissa lihaisia luita, sitten keität liemen ylikypsien tomaattien, hedelmien, juurespalojen kanssa. Kunnes gelatiini irtoaa. Tähän sopii lapa ym.
Juureskeitto, palapaisti, wokkeja, munakkaita. Muistui mieleen kun sisareni sanoi aina, "kuuluu", vastasin: "mikä sopii". Yleensä näitä vanhanaikaisia ruokia. Suola aina viimeksi.
Entisajan kokit, kuten meidän äiti, eivät paljoa tarvinneet keittokirjoja, kun tekivät vaikka sylttyä.