Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukupuoli ei ole hakemusasia !

Vierailija
18.01.2023 |

https://yle.fi/a/74-20013367

Sukupuoli perustuu biologiaan. Kyseessä ei ole hakemusasia, jonka voisi hakemuksella muuttaa.

Hakemuksella ei voi myöskään järkkäillä pituutta lisää tai karistaa ikävuosia tai kiloja.

Kommentit (2856)

Vierailija
701/2856 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiön naisten saunavuoro kellarikerroksessa. Voisin kyllä yllättyä, varsinkin, jos olen yksin siellä ja ulkomuodoltaan mies (identiteetiltään mahdollisesti nainen) tulee lauteille kylpemään. Koko ajattelu pitää muuttaa. Nyt tämä on hyväksyttävää, jos/kun laki menee läpi. Tulemme törmäämään yllättäviin tilanteisiin. Lakia voi myös käyttää hyväksi muut kuin transihmiset. Vaikka säikähdän kyllä kun tähän tilanteeseen ensimmäistä kertaa joudun.

Mua vähän hämääkin miksi tätä kutsutaan translaiksi. Eikö tämä ole laki juridisen sukupuolen vaihtamiseksi?

Eihän tuossa oikeasti ole mitään joka liittyisi mihinkään muuhun. Ei velvoiteta mihinkään toimenpiteisiin tms. Se vaan vaihdetaan toiseksi.

Vierailija
702/2856 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse miellän itseni pesukarhuksi.eläimethän ei veroja maksa niin en minäkään enään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/2856 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän palstan lukeminen on avannut silmät sille kuinka suvaitsemattomia suomalaiset lopulta ovat. Se on tullut yllätyksenä, kun omassa kuplassa ollaan, no, erilaisia.

Mulle se taas tuo toivoa että tämä yhteiskunta ei ole kokonaan "suvaitsevaiseksi" itsensä määrittelevien woke hihhuleiden valloittama.

Vierailija
704/2856 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiön naisten saunavuoro kellarikerroksessa. Voisin kyllä yllättyä, varsinkin, jos olen yksin siellä ja ulkomuodoltaan mies (identiteetiltään mahdollisesti nainen) tulee lauteille kylpemään. Koko ajattelu pitää muuttaa. Nyt tämä on hyväksyttävää, jos/kun laki menee läpi. Tulemme törmäämään yllättäviin tilanteisiin. Lakia voi myös käyttää hyväksi muut kuin transihmiset. Vaikka säikähdän kyllä kun tähän tilanteeseen ensimmäistä kertaa joudun.

Tämä näin minuakin huolestuttaa. Laki jättää liikaa tilaa väärinkäytöksiin transoikeuksien varjolla.

Vierailija
705/2856 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän palstan lukeminen on avannut silmät sille kuinka suvaitsemattomia suomalaiset lopulta ovat. Se on tullut yllätyksenä, kun omassa kuplassa ollaan, no, erilaisia.

Suomalaisten homo- ja naisviha on kyllä tullut yllätyksenä, tosin enemmän tämän palstan ulkopuolella esim. Twitterissä.

Vierailija
706/2856 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen huojentunut etten ole ajatuksissani yksin. Julkisuudesta saa vähän sellaisen käsityksen, että kaikki uskovat tämän olevan pelkästään hyvä asia. Erimielisiä ristiinnaulitaan.

Onneksi meitä muitakin on olemassa.

Vierailija
707/2856 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ilmottaudun naiseksi ja menen uimahalliin ihastelemaan naisten kauniita vartaloita naisten pukuhuoneeseen. Minulla on siihen nyt laillinen oikeus. Muuten minulle on ihan sama, mitä sotun loppuosa on kunhan pääsen laillisesti katsastamaan alastomat vartalot.

Vierailija
708/2856 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten homo- ja naisviha on kyllä tullut yllätyksenä, tosin enemmän tämän palstan ulkopuolella esim. Twitterissä.

Translain vastustajat nimenomaan haluavat suojella naisia!

Vierailija
709/2856 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joidenkin yksilöiden kohdalla sukupuolta ei voi määrittää biologian perusteella. Ei kromosomeista, ei sukupuolielimistä.

Biologiassa sukupuoli määritellään sen perusteella, onko yksilö kehittynyt tuottamaan pieniä vai suuria sukusoluja lisääntymisikänsä aikana. Ei yksinään kromosomeista eikä sukuelimistä, vaikka tietyt kromosomiyhdistelmät ja tietyt sukuelimet kyllä korreloivat hämmästyttävällä tarkkuudella sen kanssa, kumpia sukusoluja yksilö tuottaa.

Mikään yksilö ei tuota mitään kolmannen tyyppisiä sukusoluja. Joissain tapauksissa yksilö ei koskaan tuota sukusoluja, mutta yleensä tällöinkin voidaan määritellä, kumpia hän tuottaisi, jos olisi lisääntymiskykyinen. Ja vaikka ei voitaisi, niin tällä ei ole mitään yhteyttä siihen, onko henkilö trans.

Jos biologisia sukupuolia ei voitaisi määritellä, transihmisillä ei olisi mitään mahdollisuutta kokea, että heidän kuuluisi olla toista sukupuolta kuin mihin ovat syntyneet.

Kiitos selvennyksestä. Mielenkiintoinen aihe. Mä en sinänsä ole edes kauhean kiinnostunut tästä trans-vouhkaamisesta vaan mua kiinnostaa nimenomaan tämä biologinen määrittely. Sattuneesta syystä, on nimittäin tällainen kromosomihäiriö lähipiirissä. Mitä ilmeisemmin ei trans.

Vierailija
710/2856 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen huojentunut etten ole ajatuksissani yksin. Julkisuudesta saa vähän sellaisen käsityksen, että kaikki uskovat tämän olevan pelkästään hyvä asia. Erimielisiä ristiinnaulitaan.

Onneksi meitä muitakin on olemassa.

Varsinkaan julkisuudessa ei yksikään vasemmistolainen vastusta lakia, vaikka itsekin kuuluun siihen hiljaiseen joukkoon, joka vastustaa. Kaikki ei ole persuja jotka vastustaa lakia.

Vierailija
711/2856 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvostatte ryhmäkuria ja yhteistä utopiaa kuin tiedettä?

Vierailija
712/2856 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin rakastan naisia. Ja eritoten tytärtäni, jota haluan suojella näiltä tulevilta kulli-naisilta.

Siksi en kannata tätä lakia, vaikka mielipiteelläni nyt ei merkitystä olekkaan.

Vierailija
713/2856 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole vastannut siihen, miksi sukupuolta pitää pystyä vaihtamaan useammin kuin kerran, jos se kerran on niin varmaa ja selkeää että väärin meni syntymässä?

Vierailija
714/2856 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen Martti!!!!!!! Antakaa minun olla Martti!!!!!

Martti. Kastan sinut Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Amen.

Ole hyvä.

Vierailija
715/2856 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

M46 kirjoitti:

Minä ainakin rakastan naisia. Ja eritoten tytärtäni, jota haluan suojella näiltä tulevilta kulli-naisilta.

Siksi en kannata tätä lakia, vaikka mielipiteelläni nyt ei merkitystä olekkaan.

Tuo on vaarallinen sanonta nykyään. Tuo pitää sisällään kaiken jotka haluaa olla tuolla porukassa.

Biologisille naisille tulee keksiä joku uusi sana? Vaginallinen nainen on vähän liian pitkä sana...

Vierailija
716/2856 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kehodysforia ja transitio halutaan irrottaa transsukupuolisuudesta? Miten se hyödyttää aitoja transihmisiä?

Ei mitenkään. En tiedä oletko huomannut mutta 95% lain kannattajista on ihan vaan naiseksi syntyneitä naisia.

Se ihmetyttääkin, että miksi he vihaavat tyttäriään näin paljon.

Naisen logiikkaa: identiteettihäiriöisten naisten oikeuksien varjolla juntattu itsemäärittelyoikeus on periaatteena tärkeämpi asia kuin sen käytännön seuraukset.

Eri

Tällaista naisten arvostamista ja naisten oikeuksien puolustamista täällä.

Vierailija
717/2856 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua vähän hämääkin miksi tätä kutsutaan translaiksi. Eikö tämä ole laki juridisen sukupuolen vaihtamiseksi?

Eihän tuossa oikeasti ole mitään joka liittyisi mihinkään muuhun. Ei velvoiteta mihinkään toimenpiteisiin tms. Se vaan vaihdetaan toiseksi.

No kun pervolaki nimellä ei saisi samanlaista kannatusta.

Vierailija
718/2856 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa oikeasti ole mitään joka liittyisi mihinkään muuhun. Ei velvoiteta mihinkään toimenpiteisiin tms. Se vaan vaihdetaan toiseksi.[/quote]

Tarkoituksella hämärretään, annetaan se kuva että kyse olisi sterilisaatio vaatimuksen poistosta, melkein pääasiassa. Sen varjolla saatetaan voimaan itsemäärittelylaki. Kuka haluaisi kiusata marginaalisen pientä haavoittuvaa vähemmistöä? Eipä tullut aiemmin mieleenkään, että tällaista voidaan vakavissaan ehdottaa. Kyseessä on kansainvälinen ilmiö ja Suomi tukee jälkijunassa tietenkin. Nyt kannattaisi odottaa ja katsoa vaikka miten tilanne kehittyy esim. Britanniassa. Jos tämä laki tässä vaiheessa tulee Suomessa voimaan, se on täyttä idiotismia. Meillä on eduskunnassa laiskoja pellejä, jotka eivät seuraa maailman tapahtumia, eivätkä viitsi perehtyä säätämiinsä lakeihin.

Vierailija
719/2856 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole vastannut siihen, miksi sukupuolta pitää pystyä vaihtamaan useammin kuin kerran, jos se kerran on niin varmaa ja selkeää että väärin meni syntymässä?

Ja eikös tuossa ehdotuksessa ollut että hakemuksessa pitäisi kertoa miksi tuntee olevansa pysyvästi toista sukupuolta? Miten tuo "kerran vuodessa" sopii yhteen sen kanssa?

Vierailija
720/2856 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se, että.joku haluaa vaihtaa sukupuoltaan on muilta pois? Tai se, jos on seksuaaliselta suuntautumiseltaan muu kuin hetero? Miksi pitää nähdä vaivaa tällaisista, kun voisi vain keskittyä omaan elämään ja antaa muiden elää omaansa juuri sellaisina kuin ovat? Kuka määrittelee, mikä on ns. normaalia? Se, että jokin piirre on enemmistönä ei tee siitä sen normaalimpaa kuin vähemmistönä ilmenevät piirteet. On vain erilaisia ihmisiä, kaikki yhtä "normaaleja" tai "epänormaaleja".

Jokainen saa olla mitä haluaa, ja olisikin hienoa, jos jokainen keskittyisi omaan elämäänsä, mutta tämä lakiuudistus nimenomaan pakottaa meidät kaikki valehtelemaan, että miehet ovat naisia ja naiset ovat miehiä.

Juuri näin.

Kaikki kukat kukkikoot, mutta on täysin väärin tämmöinen että sukupuolista laillisesti valehdellaan ja väitetään sitä ihmisoikeudeksi.

Pitäisi ajaa oikeaa suvaitsevaisuutta, sitä että mies tai nainen voi olla sellainen kuin on, ei sukupuolta voi vaihtaa millään tavalla, se on syntymäominaisuus. Valehtelu ei asiaa auta. Jokaisen täytyy rehellisesti olla sellainen mies tai nainen kuin haluaa.

Transliike on hyvin vanhakantainen sukupuolinäkemyksissään, jos et istu sukupuolirooliin, olet "väärässä kehossa".

Tämä, transliike on hyvin seksistinen ja tasa-arvo on sieltä kauempana kuin demokratia Venäjältä. Tasa-arvoisessa yhteiskunnassa ei tarvita käsitettä juridinen sukupuoli, sillä kun ei ole mitään merkitystä jos ollaan tasa-arvoisia. Transliikkeen toiminta on lähinnä fasistista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän