Sukupuoli ei ole hakemusasia !
Sukupuoli perustuu biologiaan. Kyseessä ei ole hakemusasia, jonka voisi hakemuksella muuttaa.
Hakemuksella ei voi myöskään järkkäillä pituutta lisää tai karistaa ikävuosia tai kiloja.
Kommentit (2856)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos vaan palattaisiin perinteiseen suomalaiseen saunakulttuuriin jossa kaikki saunovat alasti yhdessä ?
Tämähän on ollut nimenomaan meidän oma kansallinen ylpeyden aihe.Miksi siis unisex- vessa tai esim. trans-ihmisen eksyminen naisten suihkuhuoneeseen uimahallissa olisi jotenkin niin kauheaa ?
Suomalaiset ovat olleet tottuneita epäseksuaaliseen alastomuuteen jo tuhansia vuosia.
Tämä omituinen uusipuritaanisuus on tuulahdus katolisisten maiden keskiajalta ja venäjältä , ei 2000 luvun eurooppalaista ajattelua.Perinteiseen saunakulttuuriin kuului myös se, ettei sinne sekasaunaan tarvinnut kenenkään mennä jos ei halunnut ja naiset saivat aina saunoa keskenään, jos halusivat. Siis biologiset naiset.
Jos siis tuonne haluat palata, niin translaki pitäisi heti hylätä ja jokainen merkitään heidän biologiansa kautta hetuun.
Vain perverssit haluavat muuttaa yhteiskunnan niin, että naisten on PAKKO mennä sinne sekasaunaan miesten kanssa.
Mitäs jos vähän matkustelisit ja näkisit maailmaa
Esim matka Tukholmaan voisi olla sinun kaltaisellesi hyvin avartava kokemus.
Saatat siellä törmätä mäkkärissä jopa unisex vessaan.Mitä jos itse matkustaisit vähän ja näkisit maailmaa.
Esim intia voisi olla hyvä paikka tai japani. Näet sitten, miten siellä on naisten turvallisuuden takia naisille omat tilat, junat ja vessat.
Ja nainen määrittyy nimenomaan biologisen sukupuolen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leena Meri on eduskunnan harvoja asioidemme hoitajia, joka uskaltaa ja haluaa ajatella meidän tavallisten ihmisten parasta. Hän rohkeasti tässäkin näkee että "keisarilla ei ole vaatteita".
Lukekaa tuo satu, jos ette ole kuulleet. Sekin kuului ennen alakoulun ja usein kotienkin lukuvalikoimaan ja opetti ainakin minua pohtimaan että enemmistö voi olla väärässä, käytä aivojasi.
Kun seksuaaliasiat vievät näin paljon energiaa ja vielä väännetään sairaiksi, onko ihme, että kansamme rappio etenee, sivistys katoaa, ihmisyys on unohdettu.
Turvallisuus etusijalle eli haavoittuvassa asemassa olevat suojattava. Tytöt, naiset edelleen oltava suojattu wc, pukuhuoneet, saunat jne. Miehet ovat parhaimmillaan kaiken kunnioituksen ja myös intimiteetin ansainneet. Luulenpa että jos minä menen (nainen 39v) miesten pukutiloihin, saunaan jne, suurin osa toivoisi edelleen saavansa olla "äijien kesken" edes näissä paikoissa.
Tässä on nyt vain häviäjiä, mutta sitähän ei edes kandanedustajien enemmistö tajua.
Heitäkin viedään kuin pässiä narussa.
Joukkopsykoosi hyvässä vauhdissa.Kyllä alkaa tapahtumaan niin paljon ja kaikkea kerralla: sota, translaki, translait muualla yhtäaikaa yhtäkkiä, maksuimplantti, ...pitäisikö lukaista Raamattu vielä? Voi tätä maailman menoa..
Tumput suorinako tässä sitten pitäisi olla? Mitä voimme tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Menee ainakin tulevan puolueen valitseminen vähän aikaisempaa helpommaksi.
En tule äänestämään ketään puoluetta jotka edes osittain puoltaa tätä translakia, eli toistaiseksi Kepuu, KD ja persut. Kepu on kuitenkin julkisesti kertonut, että kaksi kolmannesta äänestää silti lain puolesta.
En aio äänestää ketään joka ajaa vartijoiden voimankäyttöä ja ole vaikka epäsuorasti Ison Omenan tappamisten hyväksymisen takana. Persut tippuu pois, mutta tippuuko KD:kin? Päivi Räsänen oli sisäministerinä, kun se laki säädettiin.
Eipä jää puoluetta jota äänestää ellei joku puolue nyt irtaannu julkisesti täysin translaista ja vartijoista.
Saa nähdä käynkö taiteilemassa hautakummun tai jonkun vastaavan merkin äänestyslippuuni. Ensimmäistä kertaa valinta kuulostaa tällä hetkellä helpolta.
Aikaisemmin olen pitänyt kunnia-asiana raapustaa numero äänestyslippuun. Olen äänestänyt puolueita laidasta laitaan. Nyt on kaksi järkytystä lyhyeen ajanjaksoon ennen vaaleja jotka molemmat järkyttävät yhteiskuntajärjestystä.
Surunauha hihaan, kun menet äänestämään. Surunauha translain ja Isossa Omenassa kuolleen vuoksi. Taidan itsekin laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee ainakin tulevan puolueen valitseminen vähän aikaisempaa helpommaksi.
En tule äänestämään ketään puoluetta jotka edes osittain puoltaa tätä translakia, eli toistaiseksi Kepuu, KD ja persut. Kepu on kuitenkin julkisesti kertonut, että kaksi kolmannesta äänestää silti lain puolesta.
En aio äänestää ketään joka ajaa vartijoiden voimankäyttöä ja ole vaikka epäsuorasti Ison Omenan tappamisten hyväksymisen takana. Persut tippuu pois, mutta tippuuko KD:kin? Päivi Räsänen oli sisäministerinä, kun se laki säädettiin.
Eipä jää puoluetta jota äänestää ellei joku puolue nyt irtaannu julkisesti täysin translaista ja vartijoista.
Saa nähdä käynkö taiteilemassa hautakummun tai jonkun vastaavan merkin äänestyslippuuni. Ensimmäistä kertaa valinta kuulostaa tällä hetkellä helpolta.
Aikaisemmin olen pitänyt kunnia-asiana raapustaa numero äänestyslippuun. Olen äänestänyt puolueita laidasta laitaan. Nyt on kaksi järkytystä lyhyeen ajanjaksoon ennen vaaleja jotka molemmat järkyttävät yhteiskuntajärjestystä.
Surunauha hihaan, kun menet äänestämään. Surunauha translain ja Isossa Omenassa kuolleen vuoksi. Taidan itsekin laittaa.
itketää yhdessä koko loppuelämä mammapalstalla kun maailma on niin kauhea
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos vaan palattaisiin perinteiseen suomalaiseen saunakulttuuriin jossa kaikki saunovat alasti yhdessä ?
Tämähän on ollut nimenomaan meidän oma kansallinen ylpeyden aihe.Miksi siis unisex- vessa tai esim. trans-ihmisen eksyminen naisten suihkuhuoneeseen uimahallissa olisi jotenkin niin kauheaa ?
Suomalaiset ovat olleet tottuneita epäseksuaaliseen alastomuuteen jo tuhansia vuosia.
Tämä omituinen uusipuritaanisuus on tuulahdus katolisisten maiden keskiajalta ja venäjältä , ei 2000 luvun eurooppalaista ajattelua.Perinteiseen saunakulttuuriin kuului myös se, ettei sinne sekasaunaan tarvinnut kenenkään mennä jos ei halunnut ja naiset saivat aina saunoa keskenään, jos halusivat. Siis biologiset naiset.
Jos siis tuonne haluat palata, niin translaki pitäisi heti hylätä ja jokainen merkitään heidän biologiansa kautta hetuun.
Vain perverssit haluavat muuttaa yhteiskunnan niin, että naisten on PAKKO mennä sinne sekasaunaan miesten kanssa.
kukaan ei edelleenkään pakota naisia menemään naisten kanssa saunaan, jos joku perverssi mies tunkee naisten papereilla naisten saunaan ei teitä kukaan pakota siellä olemaan. vähän veikaan ettei tuollaisia tilanteita oikeasti tule olemaan, tai ainakaan kukaan tervejärkinen ihminen ei itseään väkisin tunge tilanteisiin jossa aiheuttaa muille ihmisille ahdistusta.
tarkoituksella toisten ahdistelijat on sitten erikseen, mutta niillä nyt on helpompiakin keinoja käytettävissä kun joku sukupuolen vaihto ja pukukoppeihin tunkeminen.
Eli naiset joutuvat lopettamaan saunassa, uimassa ja pukuhuoneissa käymiset, kun sinne tunkee miehet?
Uusi translaki nimenomaan helpottaa tuota pukukoppeihin tunkemista.
suomessa seksuaalirikokset ja väkivalta lapsia ja naisia kohtaan on yksi Euroopan korkeimmista. Meidän ei pidä antaa lisää helpotuksia millä tavalla rikolliset pääsee tekemään näitä rikoksia, vaan suojella naisia ja lapsia.
taas sä luot mielikuvituksellas skenaarion jossa olis olemassa joku iso joukko miehiä jotka vaivautuvat ensin vaihtamaan sukupuoltansa ja sitten tunkemaan väkisin kaikista estelyistä huolimatta naisten pukuhuoneisiin ja saunoihin. mieti nyt mikä vaiva tuossa on ja missä hyöty? no kaikki naiset lähtee sieltä pukuhuoneesta/saunasta pois ja saat täyden pervon maineen, kuvas on todenäköisesti kaikkialla somessa yms.
Ettei vain olisi iskenyt pikkuinen FOMO.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko koko ketjussa yhtäkään asiallista argumenttia tämän lain puolesta? Lähinnä lain puolustajat vaan haukkuvat muita keskustelijoita ja vänkäävät intersukupuolisista. Ainiin ja käskevät naisia jäämään kotiin jos vieraat aikuiset penikset ahdistaa pukeutumistiloissa/suihkuissa.
Voisiko joku vihdoin selittää miten mies voi tuntea olevansa nainen, kun kukaan aktivisti ei pysty edes vastaamaan mikä nainen on. Eli mitä kyseinen mies tuntee olevansa?
Olen ymmärtänyt että vanhan lain suurin ongelma on se että ihmisen pitää tehdä itsensä lisääntymiskyvyttömäksi jos vaihtaa virallista sukupuoltaan.
Tuo kuulostaa näin 2000-luvulla jo yhtä kauhealta kuin lobotomia.Tuo virallinen sukupuolihan on saatettu rajatapauksissa määritellä aika sattumanvaraisesti lapsuudessa asianomaiselta itseltään kysymättä. Ja jos sen sitten haluaa korjata, rangaistuksena on kirurginen toimenpide joka tekee lisääntymiskyvyttömäksi.
Jopa tällainen tavallinen peruhetero tajuaa ettei näin voi enää 2000-luvulla toimia.
Kaikki ihmiset saattavat haluta lapsia identiteetistä ja suuntautumisesta huolimatta.
Meni helpommaksi ehdokkaan valinta.
En tule äänestämään ehdokasta joka vastustaa uutta translakia ja kannattaa vanhassa laissa pysymistä.
Jotainhan tuolle kauheudelle on tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä omituinen uusipuritaanisuus on tuulahdus katolisisten maiden keskiajalta ja venäjältä , ei 2000 luvun eurooppalaista ajattelua.
Suomalaisuuteen kuuluu epäseksuaalinen alastomuus ja suvaitsevaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikääpä sellaistakin tulevaisuuskuvaa, että jos väität tulevaisuudessa sukupuolia olevan kaksi, saat rangaistuksen lain nojalla. Seta ja kumppanit ajavat tasan takuulla tämmöistä maailmaa, vaikka väittävät muuta. Jos kolmas sukupuoli vakiintuu, miten ihmeessä määrittelemme naisen ja miehen käsitteet järjellisesti? Biologisesti se ei enää onnistu, näitä interseksuaaleja ja kromosomipoikkeavia on häviävän vähän että heidän varaansa kolmatta sukupuolikategoriaa rakennetaan. Täytyy siis tehdä se keinotekoisesti hoitojen ja kirurgian kautta. Ja sehän totta vie järjestyy nykyisessä täysin häikäilemättömässä ja ahneudelle rakentuvassa ajassamme.
Sitten ollaan kyllä ihan pyörällä päästä ja sormi suussa, kun ei tiedä mihin lokeroon kenetkin työntäisi. Kaikki aika menee sitten sen pohdiskeluun ja maailma pysähtyy.
Nytkin menee jo aika sen kanssa mihin lokeroon kenetkin työntäsi kun tuolla olisi ihan hemmetisti tärkeämpiä asioita pähkäiltänä. Tämä identiteettisekoilu ja sen paisuttaminen joksikin elämän ja kuoleman kysymykseksi (ihmisoikeudet!!) on pois todellisten ongelmien ratkaisusta kuten hoitoalan kestävyysvaje ja varallisuuserojen kasvu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kukaan ei edelleenkään pakota naisia menemään naisten kanssa saunaan, jos joku perverssi mies tunkee naisten papereilla naisten saunaan ei teitä kukaan pakota siellä olemaan. vähän veikaan ettei tuollaisia tilanteita oikeasti tule olemaan, tai ainakaan kukaan tervejärkinen ihminen ei itseään väkisin tunge tilanteisiin jossa aiheuttaa muille ihmisille ahdistusta.
tarkoituksella toisten ahdistelijat on sitten erikseen, mutta niillä nyt on helpompiakin keinoja käytettävissä kun joku sukupuolen vaihto ja pukukoppeihin tunkeminen.
Eli naiset joutuvat lopettamaan saunassa, uimassa ja pukuhuoneissa käymiset, kun sinne tunkee miehet?
Uusi translaki nimenomaan helpottaa tuota pukukoppeihin tunkemista.
suomessa seksuaalirikokset ja väkivalta lapsia ja naisia kohtaan on yksi Euroopan korkeimmista. Meidän ei pidä antaa lisää helpotuksia millä tavalla rikolliset pääsee tekemään näitä rikoksia, vaan suojella naisia ja lapsia.
taas sä luot mielikuvituksellas skenaarion jossa olis olemassa joku iso joukko miehiä jotka vaivautuvat ensin vaihtamaan sukupuoltansa ja sitten tunkemaan väkisin kaikista estelyistä huolimatta naisten pukuhuoneisiin ja saunoihin. mieti nyt mikä vaiva tuossa on ja missä hyöty? no kaikki naiset lähtee sieltä pukuhuoneesta/saunasta pois ja saat täyden pervon maineen, kuvas on todenäköisesti kaikkialla somessa yms.
Ettei vain olisi iskenyt pikkuinen FOMO.
"Kauhee lauma ukkoja pääsee naisten saunaan ja ite jään miesten puolelle, kun ei riitä rohkeus edes täyttää niitä papereita. NYYH!"
Mutta ei, heteropatriarkaatti on kyllä nyt saatava murskattua ja poloiset sorretut matginaalipervot saatava vallan kahvaan hinnalla millä hyvänsä uutta uljasta maailmaansa luomaan. Eihän se nyt muu sovi. Kaikki joka vastaan väittää on sortaja, syrjivä ja kammottavan vaarallinen foobikko, jonka suu pitää tukkia mitä pikimmiten.
Vierailija kirjoitti:
Sitten ollaan kyllä ihan pyörällä päästä ja sormi suussa, kun ei tiedä mihin lokeroon kenetkin työntäisi. Kaikki aika menee sitten sen pohdiskeluun ja maailma pysähtyy.
Ha. Näinhän se toki menee, työpaikoilla eivät kokoukset onnistu ja työtehtävät jäävät tekemättä kun jokainen hämillään miettii että onko uusi talousassistentti mies vai nainen vai mikä?
"Ootko Jäppinen viimeistellyt sen raportin?"
"Ei oo pystynyt, koko eilinen päivä ja yö meni miettiessä Ahosen sukupuolelta"
:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leena Meri on eduskunnan harvoja asioidemme hoitajia, joka uskaltaa ja haluaa ajatella meidän tavallisten ihmisten parasta. Hän rohkeasti tässäkin näkee että "keisarilla ei ole vaatteita".
Lukekaa tuo satu, jos ette ole kuulleet. Sekin kuului ennen alakoulun ja usein kotienkin lukuvalikoimaan ja opetti ainakin minua pohtimaan että enemmistö voi olla väärässä, käytä aivojasi.
Kun seksuaaliasiat vievät näin paljon energiaa ja vielä väännetään sairaiksi, onko ihme, että kansamme rappio etenee, sivistys katoaa, ihmisyys on unohdettu.
Turvallisuus etusijalle eli haavoittuvassa asemassa olevat suojattava. Tytöt, naiset edelleen oltava suojattu wc, pukuhuoneet, saunat jne. Miehet ovat parhaimmillaan kaiken kunnioituksen ja myös intimiteetin ansainneet. Luulenpa että jos minä menen (nainen 39v) miesten pukutiloihin, saunaan jne, suurin osa toivoisi edelleen saavansa olla "äijien kesken" edes näissä paikoissa.
Tässä on nyt vain häviäjiä, mutta sitähän ei edes kandanedustajien enemmistö tajua.
Heitäkin viedään kuin pässiä narussa.
Joukkopsykoosi hyvässä vauhdissa.Kyllä alkaa tapahtumaan niin paljon ja kaikkea kerralla: sota, translaki, translait muualla yhtäaikaa yhtäkkiä, maksuimplantti, ...pitäisikö lukaista Raamattu vielä? Voi tätä maailman menoa..
Tumput suorinako tässä sitten pitäisi olla? Mitä voimme tehdä?
Tietenkin pitää olla tumput suorina jotta kulttuurivallankumous saa edetä rauhassa kun kukaan ei uskalla avata suutaan. Voi vielä käydä niinkuin J.K. Rowlingille.
Raamatun kanssahan itsenäisellä ajattelulla ja avoimella kansalaiskeskustelulla ei sinänsä ole tekemistä, mutta se ei kyllä sitä estäkään. Koraania lukevissa maissa voisikin olla jo toisin. Kaikki vaientamisenhalu on aika huono signaali kun puhutaan kaikkia koskevista asioista kuin sukupuoli. Ei voi sanoa etteivätkö matginaalit olisi päässeet ääneen tai palstatilaa. Melkein alkaa olla jo niin, että tavalliset nk normaalit kansalaiset halutaan vaientaa ja leimata, jos eivät ehdoitta liity vähemmistöjen vaatimuksiin. Ei ole tervettä sekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tällaisia faktoihin perustuvia ihmisten ominaisuuksia saa muutella mielensä mukaan, niin samalla logiikalla joku voi tuntea itsensä vanhukseksi ja vaatia eläkkeelle pääsyä ja "ikänsä" mukaista eläkettä.
Tämmösiä ihmisiä on jo. Esim olen törmännyt termeihin kuten "transabled", "transautistic", "transaged". En tiennyt oisko pitänyt itkeä vai nauraa kun luin niitä juttuja.
Norjassa joku mies on keksinyt itselleen vammaisen transidentiteetin pyörätuoleineen.
Varmaan ihan hirveän hauskaa niistä jotka ovat oikeasti vammaansa kahlittuja, mutta eihän tämmöistä nyt saa paheksua, sehän olisi rumaa syrjintää.
Jaa, nytkö saa omien fiilisten ja halujen perusteella virallisesti merkitä fyysisiksi ominaisuuksiksi mitä tykkään? Mä olen sitten ms-tautia sairastava reumapotilas jolla on narkolepsia ja paranoidi skitsofrenia, vaadin sairaseläkkeen nyt. Ei mun ihmisoikeuksia voi sillä lailla loukata ja polkea että muka en itse saisi päättää mitä fyysisesti olen.
Jos lapset joskus alkaa edunvalvontaan ehdottelemaan tai lääkäri vaatii vanhana ajokorttia hyllylle, vaihdan ikäni omalla ilmoituksella kolmekymppiseksi. Mun ihmisoikeudet ei ole mielipidekysymys!
Jos naiset voi olla miehiä ja kissat koiria niin mäkin voin sitten olla ihan mitä vaan. Katsotaan miten hyvin käy, kun valheelle annetaan pikkurilli.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, nytkö saa omien fiilisten ja halujen perusteella virallisesti merkitä fyysisiksi ominaisuuksiksi mitä tykkään? Mä olen sitten ms-tautia sairastava reumapotilas jolla on narkolepsia ja paranoidi skitsofrenia, vaadin sairaseläkkeen nyt. Ei mun ihmisoikeuksia voi sillä lailla loukata ja polkea että muka en itse saisi päättää mitä fyysisesti olen.
Jos lapset joskus alkaa edunvalvontaan ehdottelemaan tai lääkäri vaatii vanhana ajokorttia hyllylle, vaihdan ikäni omalla ilmoituksella kolmekymppiseksi. Mun ihmisoikeudet ei ole mielipidekysymys!Jos naiset voi olla miehiä ja kissat koiria niin mäkin voin sitten olla ihan mitä vaan. Katsotaan miten hyvin käy, kun valheelle annetaan pikkurilli.
Kyllä kulta pieni, sinustakin voi isona tulla ihan mitä vaan. Älä koskaan lakkaa unelmoimasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapset joskus alkaa edunvalvontaan ehdottelemaan tai lääkäri vaatii vanhana ajokorttia hyllylle, vaihdan ikäni omalla ilmoituksella kolmekymppiseksi. Mun ihmisoikeudet ei ole mielipidekysymys!Jos naiset voi olla miehiä ja kissat koiria niin mäkin voin sitten olla ihan mitä vaan. Katsotaan miten hyvin käy, kun valheelle annetaan pikkurilli.
Kyllä kulta pieni, sinustakin voi isona tulla ihan mitä vaan. Älä koskaan lakkaa unelmoimasta.
Ei, vaan mä olen 30v sairaseläkeläinen. Lääkärit ja yhteiskunta vaan on määritelleet minut vastoin mun tahtoa 43-vuotiaaksi työkykyiseksi. Miten sä kehtaat pilkata mun identiteettiä? Mene takaisin Venäjälle tai Saudi-Arabiaan, siellä sin sunlaisia umpimielisiä transfoobikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan kissana mennä baariin, voinko vaatia hiekkalaatikkoa nurkkaan että pääsee kuselle?
Kissana et pääse baariin, koska ravintolatiloissa eläimet on kielletty, poislukien viralliset avustajakoirat.
Ei pidä paikkaansa. Ravintolan omistaja päättää tästä asiasta. Minä olen käynyt kissani kanssa useammassa baarissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalla ja meidän isoisän rakentamalla mökillä on ollut aina naistenvuoro ja miestenvuoro. Pienet lapset on voineet käydä kummalla vaan vuorolla. Isoisäni tai hänen isänsä ei edes erehtynyt katsomaan rannan suuntaan, kun oli naisten vuoro vaikka etäisyyttä oli toista sataa metriä. Mm. Isoäitini ei erehtynyt kenenkään muun miehen kanssa saunaan kuin isoisäni. Ei edes oman isänsä kanssa.
Ne perinteiset suomalaiset arvot oli juuri, että saunassa naiset saa olla rauhassa ja miehet saa olla rauhassa. Aivan eri löylytkin oli isoisällä ja miehillä, silloin sauna oli kahdeksankymmenen päälle, eikä haitannut jos se käväisi yhdeksässä kymmenessä. Kun isoäiti tai yleisemmin naiset saunoi, sauna oli seitsemänkymmenen hukakoissa.
Vieläkin mökillämme lämmitetään noin, tosin nykyään käydään aika paljon perheittäin, koska mökillekään ei kaikki mahdu yhdessä. Maatilaa ei ole ollut aikoihin jossa oli oma hieno saunansa. Mökki ja ensin sauna on maatilan metsätontille järvenrantaan rakennettu jo 50-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta voisitko lopettaa tuon lapsellisen kultapieni yms. lepertelyn. On muita alentavaa ja antaa vai itsestä nolon kuvan.
Sanoin siksi, jos vaikka satut itse luulemaan toisin.
Puhutaan vaan ihan normaalisti aikuisina ihmisinä ja tuntemattomina, keitä uskoaksemme täällä olemme.
Antaa asiallisemman kuvan ja painoarvon asialle.