Aloitin terveyskeskuksen päivystyksessä ja mietin, miksi ihmiset on niin kauheita ihmisprseitä?
Onneksi ei kaikki, mutta jokaiseen päivään mahtuu muutama. Huudetaan ja riehutaan, käyttäydytään niinkuin maailman omistajat. Ei se mun päätettävissä ole, kuinka monta vastaanottoaikaa on annettavana tai millaisia palveluita talo ylipäänsä pystyy tarjoamaan. Aikuiset ihmiset, eikä mitään käytöstapoja. En voi käsittää. Eniten hämmästyttää joidenkin ylimielinen asenne hoitohenkilökuntaa kohtaan, ihan kuin oltaisiin alinta pohjasakkaa ja olemassa vain palvellaksemme ehdoitta. Ja kun eivät saa haluamaansa, alkaa haistattelu ja huutaminen. Mikä teitä vaivaa?
Enpä tiedä, kauanko tämmöistä sontaa jaksaa niskaansa ottaa.
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkinen terveydenhoito on just tollaista. Yksityisellä sektorilla eri meno.
Toinen ero on se, että yksityisellä käy ne keskimäärin vähemmän sairaat ihmiset. Kermankuorinnalla saa hyvät rahat.
Yksityislääkärit ovat usein erikoislääkäreitä. Heidän hoitoon mennään nimenomaan vaativien sairauksien vuoksi. Usein siinä vaiheessa, kun terveyskeskuslääkärit ovat antaneet vääriä diagnooseja, leimanneet potilaan luulotautiseksi ja potilas on lopulta siirtynyt itse osaavampaan hoitoon.
Mulla oli tämmöinen tapaus, mutta enpä yksityisellä saanut yhtään parempaa hoitoa. Itse sitten lopulta refluksitautini hankaline oireineen diagnosoin ja hoidin.
Hoidit? Sulla on itsellä tähystyslaitteet? Vai oliko sittenkin ihan lieviä oireita, käsikauppalääkkeitä ja googlettamista?
Vierailija kirjoitti:
Olen empaattinen hoitaja ja pidän potilaan puolia erityisesti silloin, jos potilas ei itse sitä osaa pitää esimerkiksi ollessaan tosi kipeä. Silti ihan oikeasti raivostuttava ja turhauttava piirre näissä puhelimitse asioivissa on se, että puhelimessa hoitajalle saatetaan räyhätä asiasta mille en hoitajana voi yhtikäs mitään (esim koska lääkäreitä ei ole, joko rekryvaikeuden tai sairausloman takia) mutta vaikka asiallisesti ohjaa nämä täyttämään palautelomake jolloin se tieto menee tyytymättömyydestä sinne oikealle taholle (=yleensä sairaanhoitopiirin tai nyt hyvinvointialueen johtoon), niin sitä ei tehdä.
Jos olet tyytymätön > tee kirjallinen valitus sinne terveyskeskukseen tai päivystykseen.
Jos koet tulleesi väärin hoidetuksi tai kohdelluksi > ole yhteydessä potilasasiamieheen.
Asia turhauttaa varmasti mutta esim. sinä olet hoitajana välittömästi kastijärjestelmässä ylempänä kuin se räyhäävä potilas. Saat erilaista kohtelua ammattisi vuoksi ja tiedät sen oikein hyvin. Sinä et joudu ravaamaan yhtä montaa kertaa sairauslomalappua hakemassa kuin ne, joilla ei alan koulutusta ole. Saat loman huomattavan paljon aiemmin kuin tavalliset ihmiset. Saat lääkkeitä joita tavalliset ihmiset eivät saa. Koska sinulla on auktoriteettia ja unohdat aivan totaalisesti, mitä on olla ilman minkäänlaista hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Ja nämä aikuislapset itkee seuraavana aina puskaradiossa, kuinka saa niin huonoa palvelua🤭 kummasti itse saanut terveyskeskuksessa aina asiallista kohtelua ja vaivat on hoidettu.
🤭🤭🤭 vain vauvat kuvittelevat että ainoastaan he ovat olemassa ja ainoastaan heidän tarpeensa ovat maailman napa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai siinä menee kaikilla hermo kipeenä juoksutetaan ympäriinsä ja sanotaan ei oota.
Ja luuletko tosiaan, että se vastaanottotiskillä oleva ihminen on syypää siihen, että ei ole? Että kun sille raivoaa ja vttuilee, niin asiat järjestyy?
Joskus se tuntuu järjestyvän, varsinkin, jos kertoo tuntevansa *tärkeitä* ihmisiä.
Todennäköisemmin tällaiselle sanotaan ok, selvä, ja asia kuopataan ikiajoiksi myös niiden "tärkeiden" ihmisten osalta. Räyhääjien eteen tehdään vain absoluuttinen minimi, ja asiallisten ja mukavien asiakkaiden eteen tehdään ekstraa.
Ei kukaan mitään extraa halua, jos ontilaamassa lääkärille aikaa. Vain sen ajan, joka noin suurinpiirtein on silloin kuin sanotaan ja reseptin vaivaansa.
Näin.
"Absoluuttinen minimi" voi olla esim. kirjausten "kadottaminen" sekä niiden poisto ja piilottaminen, labratulosten muokkaaminen. "Soita ensi viikolla/kuussa/syksyllä uudestaan", takaisinsoiton jonottaminen pari viikkoa, sen "unohtaminen", ajan kertominen väärin tai vaikka väärät kirjaukset. Perseilyn peittelyitä en jaksa edes luetella.
Vierailija kirjoitti:
Olen empaattinen hoitaja ja pidän potilaan puolia erityisesti silloin, jos potilas ei itse sitä osaa pitää esimerkiksi ollessaan tosi kipeä. Silti ihan oikeasti raivostuttava ja turhauttava piirre näissä puhelimitse asioivissa on se, että puhelimessa hoitajalle saatetaan räyhätä asiasta mille en hoitajana voi yhtikäs mitään (esim koska lääkäreitä ei ole, joko rekryvaikeuden tai sairausloman takia) mutta vaikka asiallisesti ohjaa nämä täyttämään palautelomake jolloin se tieto menee tyytymättömyydestä sinne oikealle taholle (=yleensä sairaanhoitopiirin tai nyt hyvinvointialueen johtoon), niin sitä ei tehdä.
Jos olet tyytymätön > tee kirjallinen valitus sinne terveyskeskukseen tai päivystykseen.
Jos koet tulleesi väärin hoidetuksi tai kohdelluksi > ole yhteydessä potilasasiamieheen.
Tämä, juuri näin.Jos hoitaja tiedottaa epäkohdista johtoa ja potilaan ihan aiheellisesti palautteista sitä ei noteerata.Vain potilaan itse antama johtaa johonkin, mieluiten palautetta sitten ylemmälle tasolle suoraan.Pikkupomot ei paljon voi tehdä asioille.
Itse tein muutaman sijaisuuden kotihoidossa ja järkytyin miten vanhukset käyttäytyvät hoitajia kohtaan! Pidetään palvelijoina ja haukutaan jos hoitaja ei osaa lukea ajatuksia esim mitä vanhus haluaa aamupalaksi? Turhasta valittamista ja vinkumista hoitajan ihan normaalista toiminnasta. Ennen tätä kävi sääli niitä yksinäisiä vanhuksia, no en ihmettele enää etteivät omaiset käy!
Nuorena hoitajana terveyskeskuksen luukulla on kyllä saanut kuulla kunniansa. Monta kertaa sain mennä vessaan itkemään,kun ihmiset huusivat kaikkien kuullen minulle. Olen idiootti,imbesilli. Annan aikoja vain tuttavilleni. Mikä luulet olevasi,MINÄ maksan veroja ja haluan palvelua NYT. Hommaan sulle potkut,etkö tiedä kuka minä olen jne.
Tämä siis 90 luvulla,kun lääkäriin pääsi viimeistään parin päivän sisällä ja kiireelliset hoidettiin heti.
Ihanaa olla nyt eläkkeellä,vaikka terveyskeskuksern ei pääse
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota ap huomioon että päivystys on pienelle ihmiselle se vihoviimeinen luukku, josta hän yrittää saada apua vaivoihinsa. Kun sekin evätään, niin kaikki toivo romahtaa. Osa reagoi tuohon luovuttamalla, mutta osa herää viimein taistelemaan ja vaatimaan oikeuksia.
Minusta päivystys ei saa käännyttää ketään pois. Sen tehtävä on auttaa tai ohjata paikkaan josta apua on saatavilla. Eikä vaihtoehto että jatketaan pompottelua, jossa päivystys ohjaa terveysasemalle ja terveysasema päivystykseen, ole oikea ratkaisu.
Oikeuksiaan voi vaatia kuitenkin asiallisesti. En itsekään ymmärrä mitä se ilkeily ja toisen rumasti kohteleminen auttaa. Olen ollut itsekin kipeä,väsynyt, peloissani ja kyrsiintynyt. Vaatinut oikeuksiani. Olematta se käytöstavaton. Miehelle aspa sulki luurin korvaan kun ei tuo kyennyt yhtään käyttäytymään, minä hoidin asian tiukasti mutta hyökkäämättä ja asiallisesti.
Ei se tapahtuma sen aspan vika ollut ja hävetti ukon puolesta.
Ehkä sun miehen pärstä ei miellyttänyt perseilijähoitsua. Tai se vain halusi oman huvinsa vuoksi lyödä luuri korvaan. Ei siellä tarvitse töitä tehdä minuuttiaikataululla vaan välillä otetaan iisisti.
Narsistista ajatella että juuri minä saan juuri minulle sopivaa palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos koet tulleesi väärin hoidetuksi tai kohdelluksi > ole yhteydessä potilasasiamieheen.Tämä, juuri näin.Jos hoitaja tiedottaa epäkohdista johtoa ja potilaan ihan aiheellisesti palautteista sitä ei noteerata.Vain potilaan itse antama johtaa johonkin, mieluiten palautetta sitten ylemmälle tasolle suoraan.Pikkupomot ei paljon voi tehdä asioille.
Ja sama homma yksityisellä. Ei suullista palautetta asiaan, se hukkaa vain kaikkien aikaa. Muutosta tapahtuu vain ja ainoastaan verkkosivujen palautelomakkeella annetun palautteen perusteella. Sen täytyy tulla asiakkaalta suoraan, ei välikäden kautta.
Itärajan takaa ja Intian seudulta tulleet on olleet pahimpia ja eniten esiintyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai siinä menee kaikilla hermo kipeenä juoksutetaan ympäriinsä ja sanotaan ei oota.
Ja luuletko tosiaan, että se vastaanottotiskillä oleva ihminen on syypää siihen, että ei ole? Että kun sille raivoaa ja vttuilee, niin asiat järjestyy?
Joskus se tuntuu järjestyvän, varsinkin, jos kertoo tuntevansa *tärkeitä* ihmisiä.
Todennäköisemmin tällaiselle sanotaan ok, selvä, ja asia kuopataan ikiajoiksi myös niiden "tärkeiden" ihmisten osalta. Räyhääjien eteen tehdään vain absoluuttinen minimi, ja asiallisten ja mukavien asiakkaiden eteen tehdään ekstraa.
Ei kukaan mitään extraa halua, jos ontilaamassa lääkärille aikaa. Vain sen ajan, joka noin suurinpiirtein on silloin kuin sanotaan ja reseptin vaivaansa.
Näin.
"Absoluuttinen minimi" voi olla esim. kirjausten "kadottaminen" sekä niiden poisto ja piilottaminen, labratulosten muokkaaminen. "Soita ensi viikolla/kuussa/syksyllä uudestaan", takaisinsoiton jonottaminen pari viikkoa, sen "unohtaminen", ajan kertominen väärin tai vaikka väärät kirjaukset. Perseilyn peittelyitä en jaksa edes luetella.
Ahaa. Ei siihen tarvitse olla epäeettinen. Yksityisellä jätetään vaan kertomatta helpompi, nopeapi ja/tai halvempi vaihtoehto.
Firman etuhan ei suinkaan aina ole sama kuin asiakkaan etu, usein päinvastoin.
Olen ihmeissäni ja pahoillani, kuinka vähän hoitajia arvostetaan. Tänä talvena jouduin päivystykseen liukastuttuani ja seurasin siellä menoa. Rannetta pakotti hirveästi (oli murtunut), mutta silti ymmärsin, että "pää kainalossa" saapuva menee ohi. Kirurgia joutui odottamaan, sillä menossa oli autokolarissa olleiden leikkaus. Miksi ihmeessä olisin huutanut ja räyhännyt, kun kaikki lääkärit ja hoitajat tekivät työtään parhaansa mukaan? Hyvin kiitollinen olin hoitajan jossakin kohtaa tuomasta särkylääkkeestä. Meininkiä katsottuani arvostus terveydenhuollon työntekijöitä kohtaan nousi taas ja lähtiessä kiitin kaikkia hyvästä hoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni päinvastainen kokemus. Menet nöyränä päivystykseen ja saat kuulla pään aukomista, että miksi tulit. Kerran ruokatorvi turposi niin, että en ollut pystynyt syömään kiinteää ruokaa ollenkaan. Yritin elää nestemäisellä ruualla, mutta iltaa kohden alkoi tulla jo taju hämärtymään kun menin niin heikoksi. Pakko oli mennä päivystykseen. Heti vastaanotossa sanottiin tympeästi, että täällä on sitten 4 tunnin jono että voinko odottaa seuraavaan päivään ja kehotettiin juomaan mehukeittoa. Lähdin sitten kotiin ja yöllä meinasin pyörtyä kun en ollut saanut oikein mitään alas. Mietin sitten, että mikä on se akuutti asia millä saa mennä päivystykseen? Jos murtuu joku tai halvaantuu?
Vaan neljän tunnin jono, luksusta.
Itse olin yli 8 tuntia päivystyksessä pitkään jatkuneessa keuhkokuumeessa, nestettä keuhkoissa ja 39 asteen kuumeessa.
No, olinkin sitten yli viikon antibioottitipassa osastolla tajunnan rajamailla, kun vihdoin sain hoitoa...Meidän tk:ssa ne rupeaa odotusaulassa rutisemaaan, jos päivystävä lääkäri on 10 minuuttia myöhässä. Jos odotusaika venyy yli puolen tunnin, lähtee osa jo kotiinsa.
Voiko oikeasti jossain päin Suomea olla noin hyvä tilanne. Ainakin meillä jos päivystykseen on pakko mennä, kannattaa ottaa kunnolla ruokaa, juomaa ja tekemistä mukaan. Jos pääsee pois alta kuuden tunnin (lasten päivystyksessä) niin se on nopeaa. Viimeksi istuin kuumeisen lapsen kanssa 9 tuntia. Hän nukkui suuren osan ajasta sylissäni.
Meillä annetaan ajat päivystykseen, toki ambulanssipotilaat menee sitten muiden ohi.
Vierailija kirjoitti:
hoitajien palkat nousivat viimeisen kiristyslakon aikana 3600e-->4600e ja silti palvelu on ala-arvoisen surkeaa. vanhukset eivät saa hoitoa ja sairaat vain jonottavat
Anteeksi mitä? Oon sh ja peruspalkkani täydellä työajalla nousi 2500e -> 2600e ja verot toki pois. Teen terveysasemalla virka-aikaa (täysi työaika).
Varmaan rankkaa sietää sitä, että tuskaiset ja väsyneet tuskaantuvat ja vanhuus voi latvaa rapauttaa.
Otan osaa ja kannustan.
Ihmiset on veemäisiä jopa äänestämään tullessa. Yhteen ennakkoäänestyspäivään mahtuu joka tunnille kärttyinen ihminen valittamaan ja paiskomaan passiaan tiskille.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajien ammattitaito on huonontunut selvästi. Se ja empatian puute ei ole potilaan hyväksi. En itse arvosta enää. Ennen arvostin ja olin heidän puolellaan palkkataisteluissa.
Vierailija kirjoitti:
Ja nämä aikuislapset itkee seuraavana aina puskaradiossa, kuinka saa niin huonoa palvelua🤭 kummasti itse saanut terveyskeskuksessa aina asiallista kohtelua ja vaivat on hoidettu.
Ja sinä aikuisvauvana et näe kuin oman napasi ja kuvittelet sen olevan koko maailma 🤭🤭🤭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkinen terveydenhoito on just tollaista. Yksityisellä sektorilla eri meno.
Toinen ero on se, että yksityisellä käy ne keskimäärin vähemmän sairaat ihmiset. Kermankuorinnalla saa hyvät rahat.
Yksityislääkärit ovat usein erikoislääkäreitä. Heidän hoitoon mennään nimenomaan vaativien sairauksien vuoksi. Usein siinä vaiheessa, kun terveyskeskuslääkärit ovat antaneet vääriä diagnooseja, leimanneet potilaan luulotautiseksi ja potilas on lopulta siirtynyt itse osaavampaan hoitoon.
Mulla oli tämmöinen tapaus, mutta enpä yksityisellä saanut yhtään parempaa hoitoa. Itse sitten lopulta refluksitautini hankaline oireineen diagnosoin ja hoidin.
Et saanut keneltäkään mitään apua? Et lukenut toisen kirjoittamaa tekstiä, et käynyt missään toisen tekemässä tutkimuksessa etkä syönyt kenenkään tekemää valmistetta (esim. itsehoitolääkkeitä)?