Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkkäri painostaa pupukursseille

Vierailija
18.01.2023 |

Eivät suostu puoltamaan mitään muuta vaihtoehtoa.

Kommentit (179)

Vierailija
101/179 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenen etu tämä on? Ja millä tavalla? Olen aivan työkykyinen perheen perustanut alle 40-v. äiti.

-Ap

No miksi sä sit et ole töissä?

Koska, "pätevyyteni" ei kuulemma ole enää voimassa. Olen mennyt tekemään lapsia, yksi jo veronmaksaja. Opintoihin en saa tukia kiitos te-"palveluiden". Olen siis huonossa valossa ihan osa-aikaiseenkon työhön koska minulla on lapsia.

Kuinka kauan olet ollut kotona ? Jos pätevyys on vanhentunut ja ilmeisesti lapsia on enemmänkin kun vanhin on jo työelämässä. Eikä lapset ole este työnteolla, taitaa suurin osa vanhemmista töissä käydä.

Vierailija
102/179 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenen etu tämä on? Ja millä tavalla? Olen aivan työkykyinen perheen perustanut alle 40-v. äiti.

-Ap

Kotikuntasi etu. Jos saat työmarkkinatukea, kotikuntasi joutuu maksamaan siitä osan.

Mutta eikö se kotikunta joudu myös maksamaan kuntouttavan työtoiminnan järjestämisen? Tarvitaan tilat toiminnalle, ohjaajat pyörittämään toimintaa ja tämä kaikki vaatii rahaa toteutuakseen. Ja se raha otetaan veronmaksajien rahoista.

Jos tämä ohjelmanjärjestäminen on sellaista, että se ei hyödytä työttömiä, niin eikö silloin olisi kaikkien muiden paitsi kuntouttavan työtoiminnan järjestäjien etu, että sitä ohjelmaa ei järjestettäisi?

Kuntouttavalla luodaan paljon suojatyöpaikkoja eli siis työtä, joka ei oikeastaan tuo hyötyä, mutta ohjaajille maksetaan hyvät palkat helposta työstä, ja näin heidän ei tarvitse olla työttömiä. Eli ainoa hyötyjä on se kuntouttavan järjestäjä taho. Ei mitään järkeä.

Enkä sano, että kaikki kuntouttava on tälläistä turhaa veronmaksajien rahojen haaskausta, mutta ihan liian moni kuntouttavan on sitä.

Ohjaajille maksetaan noin pari tonnia bruttona, eikä ole helppoa työtä, se on esimiestehtävä, alaiset on mitä sattuu sakkia, kaikilla joku diagnoosi, ja siitä pitää saada kasaan työporukka joka myös tekee tilatut työt ajallaan ja kunnolla. Porukkaa vaihtuu, koskaan ei tiedä ketkä tulee töihin, kaikki on eri pituisia päiviä ja eri päivinä töissä, mutta työt pitää tehdä joka päivä. Usein ohjaajan työhön kuuluu ylimääräisiä paperitöitä, pitää ilmoituksia ja raportteja tehdä, joissain paikoissa työt on kuin yrittäjällä, paitsi että budjetti annetaan muualta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/179 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Hankit oikean palkkatyön ja elät palkalla ilman mitään tukia. Jos olet ammattitaidoton hankit tutkinnon työllistävälle alalle ja sen jälkeen työpaikan. Kaikki turha lässytys ja vetelyys välistä pois kokonaan. Piste.

Entäpä puolikuntoiset, joita ei päästetä työkyvyttömyyseläkkeelle, ja ne, jotka työnantajien mielestä ovat liian vanhoja palkattaviksi, ja ne, joilla on niin paljon opintoja suoritettuina, ettei työkkäri anna lupaa opiskella sen enempää kuin pankkikaan? Ja ne, jotka eivät voi ryhtyä yrittäjiksikään? Mikä tässä on vetelyyttä ja miten siitä päästäisiin? Kieltämällä syöminen ja ajamalla taivasalle asumaan?

Vierailija
104/179 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyvänä voin sanoa, että työ ei aina kiinnosta, mutta siltikin sinne on mentävä. Työtön tehkööt oman vastenmielisen työnsä eli osallistuu vaikka pupukurssille.

Tässä ihmettelen vaan sitä että eikö nämä pupukurssit ole veronmaksajien rahojen tuhlausta. Näitä on kritisoitu paljon ja niissä ei tunnu oppivan mitään järkevää. Muutama vuosikymmen sitten olin ollut Tukholmassa töissä ja tulin Suomeen ja menin työkkäriin. Minulle tarjottiin lukukauden kestävää toimistotyö-kurssia. Ei ollut kokemusta toimistosta ja kurssilla käytiin läpi perusteet töistä monipuolisesti, oli arkistointia, kirjanpitoa, taloushallintoa, asiakirjahallintoa, tutustuttiin eri laitteisiin, tekstinkäsittelyyn jne. Siitä oli hyötyä sinakin nuorelle ja sain sitten työpaikan. Ei tarvinnut olla ihan sormi suussa työpaikalla. Sittemmin plen opiskellutja olen asiantuntijatehtävissä. Mi iloa jostain tyhjänpäiväisistä kursseista on.

Vierailija
105/179 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun yli vuoden työttömänä ollut työnhakija laitetaan kuntoutukseen niin kunta välttää "sakkomaksut", se tässä on ideana.

Vierailija
106/179 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä nyt ei varsinaisesti liity työkokeiluun tai pupukursseihin, mutta tuttavani oli vasta työkkärin järjestämällä parin viikon "tutkimusjaksolla", jossa juotiin kahvia ja jauhettiin paskaa. Ulkopuolinen konsulttifirma (4hlöä), lääkäri, psykologi ja kasa muita ammattilaisia paikalla. Tilavuokrat, kuljetukset ja parin viikon hotellimajoitus kaupungin kalleimmassa hotellissa sekä ruokailut päälle. Kurssilla oli NELJÄ osallistujaa, joista kukaan ei tule ikinä työllistymään mihinkään terveydentilansa takia. Kivat kustannukset valtiolle ja konsulttifirma tekee hyvän tilin. Tähän meillä on oikeasti varaa?

Olen todella pahoillani kertoessani, että tuo on Kelan järjestämä jakso, ei työkkärin. Kela korvaa omissa tutkimusjaksoissaan matkat ja majoitukset, asiakas voi olla samaan aikaan työtön, mutta työkkäri ei hotellimajoituksia järjestä.

Työkkäri oli lähettävä taho, loppu meni Kelan kirjojen mukaan.

Ei onnistu, työkkäri ei voi olla lähettävänä tahona Kelan kuntoutus- tai tutkimusjaksoille. Asiakkaana työkkärissä voi olla ja työkyvyttömyys on voitu sielläkin kirjata, mutta työkkäri ei voi lähettää muiden maksamille jaksoille ketään, toki voi antaa lausunnon siitä, että ko. henkilö on asiakkaana.

Vierailija
107/179 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun yli vuoden työttömänä ollut työnhakija laitetaan kuntoutukseen niin kunta välttää "sakkomaksut", se tässä on ideana.

Ne sakkomaksut on olemattomat. Ja joka tapauksessa kunta on julkkisyhteisö, joten rahan"menolla" ei ole merkitystä.

Vierailija
108/179 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyvänä voin sanoa, että työ ei aina kiinnosta, mutta siltikin sinne on mentävä. Työtön tehkööt oman vastenmielisen työnsä eli osallistuu vaikka pupukurssille.

Tässä ihmettelen vaan sitä että eikö nämä pupukurssit ole veronmaksajien rahojen tuhlausta. Näitä on kritisoitu paljon ja niissä ei tunnu oppivan mitään järkevää. Muutama vuosikymmen sitten olin ollut Tukholmassa töissä ja tulin Suomeen ja menin työkkäriin. Minulle tarjottiin lukukauden kestävää toimistotyö-kurssia. Ei ollut kokemusta toimistosta ja kurssilla käytiin läpi perusteet töistä monipuolisesti, oli arkistointia, kirjanpitoa, taloushallintoa, asiakirjahallintoa, tutustuttiin eri laitteisiin, tekstinkäsittelyyn jne. Siitä oli hyötyä sinakin nuorelle ja sain sitten työpaikan. Ei tarvinnut olla ihan sormi suussa työpaikalla. Sittemmin plen opiskellutja olen asiantuntijatehtävissä. Mi iloa jostain tyhjänpäiväisistä kursseista on.

Jos työtön joutuu viikoksi epämukavuusalueelleen ja opettelemaan työnhakua, niin ei se minusta ole veronmaksajien rahojen tuhlaamista. Toki olisi parempi laittaa työttömät joka viikko päiväksi töihin, maksaa siitä esim. 80 e ja sitten vähentää tämä tulo työttömyysetuudesta, mutta se olisi palkkaa, siitä pitäisi maksaa veroja ja sivukuluja. Kaikki olisi tyytyväisiä, kun ei tarvitsisi opetella, miten ryhmähaastattelussa otetaan muut huomioon.

Vierailija
109/179 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Hankit oikean palkkatyön ja elät palkalla ilman mitään tukia. Jos olet ammattitaidoton hankit tutkinnon työllistävälle alalle ja sen jälkeen työpaikan. Kaikki turha lässytys ja vetelyys välistä pois kokonaan. Piste.

Entäpä puolikuntoiset, joita ei päästetä työkyvyttömyyseläkkeelle, ja ne, jotka työnantajien mielestä ovat liian vanhoja palkattaviksi, ja ne, joilla on niin paljon opintoja suoritettuina, ettei työkkäri anna lupaa opiskella sen enempää kuin pankkikaan? Ja ne, jotka eivät voi ryhtyä yrittäjiksikään? Mikä tässä on vetelyyttä ja miten siitä päästäisiin? Kieltämällä syöminen ja ajamalla taivasalle asumaan?

TYökkäri ei koskaan kiellä opiskeluja! Tuo on harhaluulo, joka toistuu. Mutta opiskelijana olet opiskelija, et enää työtön.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ainakin tässä ketjussa tuli esille jo yksi asia, miksi pupukurssi olisi mulle tarpeen, jos jäisin työttömäksi. Kun mä olen viimeisen kerran täydentänyt CV:täni, niin siinä on ollut työsuhteet tyyliin näin:

"Sairaanhoitaja, Keuhkosairauksien poliklinikka, HUS Meilahden sairaala pp.kk.vvvv - pp.kk.vvvv"

ja sitten työhakemuksessa olisi tarkempi kuvaus tuosta hommasta, jos siinä olisi jotain oleellista erityistä hakemani paikan suhteen. Mutta nykyisin se tarkempi kuvaus ei tulekaan enää työhakemukseen vaan CV:hen. 

Vierailija
111/179 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä nyt ei varsinaisesti liity työkokeiluun tai pupukursseihin, mutta tuttavani oli vasta työkkärin järjestämällä parin viikon "tutkimusjaksolla", jossa juotiin kahvia ja jauhettiin paskaa. Ulkopuolinen konsulttifirma (4hlöä), lääkäri, psykologi ja kasa muita ammattilaisia paikalla. Tilavuokrat, kuljetukset ja parin viikon hotellimajoitus kaupungin kalleimmassa hotellissa sekä ruokailut päälle. Kurssilla oli NELJÄ osallistujaa, joista kukaan ei tule ikinä työllistymään mihinkään terveydentilansa takia. Kivat kustannukset valtiolle ja konsulttifirma tekee hyvän tilin. Tähän meillä on oikeasti varaa?

Olen todella pahoillani kertoessani, että tuo on Kelan järjestämä jakso, ei työkkärin. Kela korvaa omissa tutkimusjaksoissaan matkat ja majoitukset, asiakas voi olla samaan aikaan työtön, mutta työkkäri ei hotellimajoituksia järjestä.

Ei onnistu, työkkäri ei voi olla lähettävänä tahona Kelan kuntoutus- tai tutkimusjaksoille. Asiakkaana työkkärissä voi olla ja työkyvyttömyys on voitu sielläkin kirjata, mutta työkkäri ei voi lähettää muiden maksamille jaksoille ketään, toki voi antaa lausunnon siitä, että ko. henkilö on asiakkaana.

Väännä mitä vaan, mutta työkkäri oli aloitteentekijänä tuossa asiassa. Kyseiseen systeemiin haettiin Kelan kautta, mutta vasta sitten kun Te-toimiston neitokainen oli puoltanut ja ehdottanut asiaa.

Vierailija
112/179 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TYökkäri ei koskaan kiellä opiskeluja! Tuo on harhaluulo, joka toistuu. Mutta opiskelijana olet opiskelija, et enää työtön.

Kun ei käytännössä sitten ole varaa opiskella niin sama asia.

Vierailija
113/179 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et kai sinä nyt silleen tyhmästi tehnyt, että et ollut käsittävinäsi, mitä minä tarkoitan?

Kyse on siitä, että ainoa mahdollisuus uuden tutkinnon hankkimiseen olisi työmarkkinatuen avulla opiskeleminen. Kun TE-toimisto sanoo, että tämä ei käy, kyseessä on käytännössä se, että työkkäri kieltää opiskelemisen.

Nyt voitkin sitten kommentoida tätä ja noita muita juttuja. Vai onko jotain muutakin väännettävä rautalangasta?

Vierailija
114/179 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noissa kursseissa se hyöty että saa kontaktia alamaailmaan ilman internetsählinkiä. Minä sain muutaman vakituisen kannabiksen myyjän ja homma toimii hienosti. Ja nyt kun terveydenhuolto on kriisissä niin lisäksi saa helpommin selkäsärkyyn lääkkeet, maksuttomalla kotiinkuljetuksella. En minä tiedä mitä tuolla kurssilla oli tarkoitus tehdä, ohjaajia ei näkynyt moneen viikkoon joten lopetin siellä.

Vierailija
115/179 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyysetuudella opiskelusta; jäin työttömäksi, olin kiinnostunut toisen alan koulutuksesta ja olisin myös koulutukseen päässyt. Mutta se ei työkkärille kelvannut, joten enpä sitten päässyt opiskelemaan. Työkkäri sen päättää mihin koulutukseen voit hakeutua jos aiot opiskella työttömyysetuudella.  Eli ei se ole mikään automaatio että senkun vaan opiskelet ettet oo laiska työtön!

Hotellimajoitus kurssi; luulen, että kyseessä oli kelan järjestämä työkyvyn arviointi. 

Kuntouttava työtoiminta on tietääkseni tarkoitettu vajaakuntoisille työttömille. Nythän sinne passitetaan muitakin.  Joten ei ole lain mukaista.

Ja tämä työkokeilu! Samat työpaikat kierrättää ilmaista työvoimaa työkokeilun nimissä. Ja kyllä se on ihan työtä eikä mitään tutustumista! Jos sinä töissä käyvä olet sitä mieltä, että työttömän pitäisi 9€ korvauksella tehdä työtä niin senkun sanot ittes irti ja liityt joukkoon. Loppuisi tuo jatkuva valitus siitä miten työttömille mikään ei kelpaa ja ovat niin laiskojakin!

Vierailija
116/179 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista kiusaamistahan tuo on. Muistakaa äänestää vaaleissa vasemmistopuolueita.

Vierailija
117/179 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät voi ottaa opintolainaa, jos entisiä opintolainoja on jo muutenkin eikä opintotukikuukausia ole jäljellä. Kaikki eivät voi tehdä töitä rahoittaakseen opintoja, on sairauksia tms. syitä. Kaikilla ei ole rikkaita vanhempia tai sukulaisia jotka voisivat auttaa. Ja kai se nyt ainakin on selvää ettei toimeentulotuella voi opiskella. Kaikilla ei ole kultalusikkaa syntyessään suussa ja hopealusikkaa perseessään, tajuatko?

Vierailija
118/179 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väännä mitä vaan, mutta työkkäri oli aloitteentekijänä tuossa asiassa. Kyseiseen systeemiin haettiin Kelan kautta, mutta vasta sitten kun Te-toimiston neitokainen oli puoltanut ja ehdottanut asiaa.

Sinä voit väittää, että Kela ja työkkäri eivät noudata lakia ja sinulla on oikeus tuohon väitteeseen. Käytännössä työkkäriä tarvitaan ainoastaan siihen, että sieltä menee tieto työttömyydestä Kelaan, ei siis mitään erityistä puoltoa tai ehdotusta. Kyse lienee tapauksesta, jossa asiakas haluaa työkyvyn selvitykseen, mutta työkkärissä on todettu, että ei ole heidän asiansa vaan Kelan, koska kyse muustakin kuin työnteosta.

Vierailija
119/179 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät voi ottaa opintolainaa, jos entisiä opintolainoja on jo muutenkin eikä opintotukikuukausia ole jäljellä. Kaikki eivät voi tehdä töitä rahoittaakseen opintoja, on sairauksia tms. syitä. Kaikilla ei ole rikkaita vanhempia tai sukulaisia jotka voisivat auttaa. Ja kai se nyt ainakin on selvää ettei toimeentulotuella voi opiskella. Kaikilla ei ole kultalusikkaa syntyessään suussa ja hopealusikkaa perseessään, tajuatko?

Tarvitaanko yhteiskunnassa tuollaisia ihmisiä ihan oikeasti? He ovat pelkkä pedässävedettävä kuorma, eivät itse osallistu itsensä elättämiseen millään tavalla.

Vierailija
120/179 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömyysetuudella opiskelusta; jäin työttömäksi, olin kiinnostunut toisen alan koulutuksesta ja olisin myös koulutukseen päässyt. Mutta se ei työkkärille kelvannut, joten enpä sitten päässyt opiskelemaan. Työkkäri sen päättää mihin koulutukseen voit hakeutua jos aiot opiskella työttömyysetuudella.  Eli ei se ole mikään automaatio että senkun vaan opiskelet ettet oo laiska työtön!

Hotellimajoitus kurssi; luulen, että kyseessä oli kelan järjestämä työkyvyn arviointi. 

Kuntouttava työtoiminta on tietääkseni tarkoitettu vajaakuntoisille työttömille. Nythän sinne passitetaan muitakin.  Joten ei ole lain mukaista.

Ja tämä työkokeilu! Samat työpaikat kierrättää ilmaista työvoimaa työkokeilun nimissä. Ja kyllä se on ihan työtä eikä mitään tutustumista! Jos sinä töissä käyvä olet sitä mieltä, että työttömän pitäisi 9€ korvauksella tehdä työtä niin senkun sanot ittes irti ja liityt joukkoon. Loppuisi tuo jatkuva valitus siitä miten työttömille mikään ei kelpaa ja ovat niin laiskojakin!

Omaehtoinen opiskelu eli opiskelu työttömyysetuudella ei ole subjektiivinen oikeus, alaa ei voi vaita.