Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lastensuojeluilmoitus harmittaa

Vierailija
18.01.2023 |

Harmittaa. Minusta tehtiin terveydenhuollosta lastensuojeluilmoitus syksyllä, koska olin vähän surullinen menetyksen johdosta. Sanoin, että lapsella on kaikki hyvin, niin silti piti salaa tehdä ilmoitus. Lasu-asiakkuutta ei seurannut siitä. Mutta nyt kaikki pitävät minua varmasti täysin vinksahtaneena. En kehtaa asioida enää terveydenhuollossa muissa asioissa tai neuvolassa, kun en tiedä, mitä siellä lukee minusta.

Kommentit (364)

Vierailija
161/364 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin ajateltuna vanhemmilla ei saisi olla mitään tunteita, koska kaikki vaikuttaa lapseen. Todellisuudessa suru, viha ym. negatiiviseksi luokitellut tunteet on myös tarpeellisia käsitellä ja kohdata lastenkin nähden lapsen ikätaso huomioiden.Näin lapsi oppii ymmärtämään ja peilaamaan erilaisia tunteita vanhempiensa kautta.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä välitä. Minun alaikäinen joi alkoholia ja joutui poliisin kanssa tekemisiin. Lasu automatic. Sitten sossusta tuli vaan kirje jossa sanoivat että saadut selvitykset (?) riittävät eikä asia anna aihetta jatkotoimiin.

Mutta minä en tehnyt mitään pahaa, eikä lapseni tehnyt mitään pahaa. Olin vain ymmärrettävästä tilanteesta johtuen vähän surullinen (en masentunut) ja purin sitä parilla sanalla. Tein töitäkin ihan koko ajan, vaikka moni olisi varmasti saikuttanut. Ja sitten minua rangaistiin pakottamalla käymään henkilökohtaisia traagisia asioita läpi ventovieraiden kanssa, vaikka nimenomaan olin halunnut, että niin ei tapahtuisi. Nimenomaan halusin käsitellä asioita omilla tavoillani, mutta minut pakotettiin juuri siihen, mitä en halunnut.

Kyse ei ole niinkään sinusta vaan lapsestasi. He halusivat varmistaa, että lapsella kaikki ok.

Nimen omaan!!!

Lastensuojeluilmoituksessa on kyse huoli LAPSEN hyvinvoinnista, ei siitä miltä sinusta tuntuu.

On aina parempi miljoona turhaa ilmoitusta kuin yksi reagoimaton joka johtaa viattoman lapsen kuolemaan kuten niin liian usein valitettavasti on nähty.

Kyse ei ole SINÄ SINÄ SINÄ ja sinun paha mielesi. Kyse on siitä lapsesi hyvinvointi ja turvallisuus tarkistetaan ja taataan.

Valitettavasti asia ei ole läheskään noin yksioikoinen. Syy ilmoitukselle oli huoli minusta, ei niinkään huoli lapsesta. Ilmoituksessa oli kyse minusta. Ja kun asiasta soitettiin ja kysyin, miten tämä liittyy lapseen, vastaus oli että olen kuitenkin alaikäisen vanhempi.

"On aina parempi miljoona turhaa ilmoitusta--"Ei se ole ihan noin. Turha ilmoitus voi olla vahingollinen monella tapaa. Minäkin sain tuosta lasu-asiasta aiemman taakan päälle valtavan lisästressin. Entä jos olisin esim. sydäntautinen? Joku voi saada esim. sydäninfarktin tai aivohalvauksen. Ap

Lastensuojeluilmoitus tehdään nimenomaan lapsesta. Jos huoli olisi sinusta niin sitten olisi tehty ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta. En kerta kaikkiaan ymmärrä miksi vanhemmat väittävät, ettei vanhemman mieliala ja toimintakyky koskaan vaikuta lapsiin. 

Niinpä. Ei ihme, että ihmiset voivat väestötasolla niin huonosti, kun ihmisten ei anneta elää luonnollisesti. Omia mielialojaankin ja ajatuksiaan pitäisi säädellä ilmiannon uhalla jäykästi joidenkin ihmeellisten ulkoisten kriteerien tai muottien mukaisesti. Jos ihminen ei ole toimintakykyinen ja tarvitsee apua toimintoihin, niin kyllähän sen silloin itsekin tunnistaa.

Vierailija
162/364 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen tuo prosessi yleensä kokonaisuudessaan on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/364 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen tuo prosessi yleensä kokonaisuudessaan on?

Ilmoituksen kohteille ilmoitetaan, että ilmoitus on tehty. Sovitaan aika sosiaalitoimistoon. Sosiaalitoimistossa kuulustellaan. Mukaan saa ottaa halutessaan juridisen avustajan. Sovitaan kotikäynti, jossa myös lapsi on paikalla. Soitetaan lapsen päivähoitopaikkaan tai kouluun ja kysytään, miten lapsella menee. Tilannekohtaisesti katsotaan, tarvitaanko jotain toimenpiteitä tms.

Vierailija
164/364 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ei tullut kotikäyntiä ollenkaan. Mies kävi lapsen kanssa "kuulustelussa" ja se oli siinä. Ilmoituksen oli tehnyt poliisi, koska lapsi joutui rikoksen uhriksi. Mitäpä ne lastensuojelussa muuta olisivat voineetkaan tehdä.

Vierailija
165/364 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille ei tullut kotikäyntiä ollenkaan. Mies kävi lapsen kanssa "kuulustelussa" ja se oli siinä. Ilmoituksen oli tehnyt poliisi, koska lapsi joutui rikoksen uhriksi. Mitäpä ne lastensuojelussa muuta olisivat voineetkaan tehdä.

Useimmiten taitaa olla kotikäynti. 2 sosiaalityöntekijää käy kotona.

Vierailija
166/364 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut pakotettiin puhumaan intiimeistä traagisista asioista vastoin tahtoani omilla kasvoillani tuntemattomille henkilöille, joita en saanut itse valita. Se oli nöyryyttävää ja julmaa. Jos henkilökohtaisia itseeni liittyviä asioita täytyy jakaa, olisin mieluummin halunnut kirjoittaa, valita keskustelijan ja toimia kasvottomana. Minut pakotettiin selittämään auki tunnereaktioitani ja sanojani, ja sitä miten olin kokenut jonkun asian minulle raskaalla hetkellä. Tunsin siinä huoneessa olevani syytettynä terveydenhuollon, sosiaalityöntekijöiden, puolisoni ja koko yhteiskunnan toimesta.

Jokin pieni asia, joka oli minulle raskaalla hetkellä ollut jollain tavalla merkityksellinen, oli pakko repiä ja ruotia auki, niin että päädyin häpeämään silmät päästäni, pohtimaan sitä, pidetäänkö minua hulluna, ja miettimään, onko persoonani jotenkin kategorisesti vääränlainen muille ihmisille, vai miksi  pitää vastentahtoisesti pakottaa minua sellaiseen ja kuittailla terveydenhuollossa ajattelutavastani. Mietin myös sitä, miksi puutteellista luottamustani asioihin oli tarve tuoda esille samalla, kun luottamusta näillä toimilla nimenomaan romutettiin. Vaikka en kokenut luottamusta kaikkea kohtaan, sanani terveydenhuollossa olivat olleet luottamuksenosoituksia. Enää en kykene luottamaan mihinkään.

Vierailija
167/364 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitseeko sossuja pelätä? Eli normaali elämä loppuu niiden tultua kuvioon? Täältä saa sellaisen käsityksen, että tarvitsee.

Vierailija
168/364 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitseeko sossuja pelätä? Eli normaali elämä loppuu niiden tultua kuvioon? Täältä saa sellaisen käsityksen, että tarvitsee.

Mitä olen lukenut, joillekin voi tulla säännöllisiä sosiaalityöntekijöitä sohvalle vierailulle. Joitain voi ahdistaa olla tarkkailtavana tai seurattavana. Huostaanotot tietysti pelottavat myös.

Vierailija
169/364 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä he sohvalla istuvat ja tekevät? Super nannyina?

Vierailija
170/364 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut pakotettiin puhumaan intiimeistä traagisista asioista vastoin tahtoani omilla kasvoillani tuntemattomille henkilöille, joita en saanut itse valita. Se oli nöyryyttävää ja julmaa. Jos henkilökohtaisia itseeni liittyviä asioita täytyy jakaa, olisin mieluummin halunnut kirjoittaa, valita keskustelijan ja toimia kasvottomana. Minut pakotettiin selittämään auki tunnereaktioitani ja sanojani, ja sitä miten olin kokenut jonkun asian minulle raskaalla hetkellä. Tunsin siinä huoneessa olevani syytettynä terveydenhuollon, sosiaalityöntekijöiden, puolisoni ja koko yhteiskunnan toimesta.

Jokin pieni asia, joka oli minulle raskaalla hetkellä ollut jollain tavalla merkityksellinen, oli pakko repiä ja ruotia auki, niin että päädyin häpeämään silmät päästäni, pohtimaan sitä, pidetäänkö minua hulluna, ja miettimään, onko persoonani jotenkin kategorisesti vääränlainen muille ihmisille, vai miksi  pitää vastentahtoisesti pakottaa minua sellaiseen ja kuittailla terveydenhuollossa ajattelutavastani. Mietin myös sitä, miksi puutteellista luottamustani asioihin oli tarve tuoda esille samalla, kun luottamusta näillä toimilla nimenomaan romutettiin. Vaikka en kokenut luottamusta kaikkea kohtaan, sanani terveydenhuollossa olivat olleet luottamuksenosoituksia. Enää en kykene luottamaan mihinkään.

Voi kun kuvasit hyvin minun tuntemukseni lastensuojelun kanssa.

Vierailija
171/364 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelko on subjektiivinen tunne.

Vierailija
172/364 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä olen lukenut, joillekin voi tulla säännöllisiä sosiaalityöntekijöitä sohvalle vierailulle. Joitain voi ahdistaa olla tarkkailtavana tai seurattavana. Huostaanotot tietysti pelottavat myös.

Jos ei suostu päästämään sosiaalityöntekijää sohvalle niin huoli herää, jolloin lapsi otetaan heti huostaan. Sossulle ei siis kannata sanoa ei.

Vierailija
173/364 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti tarkkailevat ja raportoivat ainakin joitain.

Vierailija
174/364 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tapauksesta. Kriisin kokeneille henkilöille lastensuojeluasiointi kriisin päälle voi olla aika traumaattista. Siinä voi olla läsnä konkreettinen lapsen menettämisen uhka, avuttomuuden tunne, yksityisyyden ja henkisen koskemattomuuden menettämisen tunne. Jos tilanne on ollut täysin ennalta arvaamaton, kuorma ja akuutti stressireaktio ovat psyykeelle suurempia kuin ennakoidussa tilanteessa.

Vierailija
175/364 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti tarkkailevat ja raportoivat ainakin joitain.

Kirjaavat kasvatusvirheitä ja muita huolenaiheita sosiaaliviraston tietojärjestelmään. Näiden tietojen perusteella päätetään sitten, että mihin toimenpiteisiin perheen suhteen ryhdytään.

Vierailija
176/364 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on systeemin tapa.

Ja kun tuollaista vastaat niin voisit kertoa kaikille mitä systeemillä tarkalleen tarkoitat. Tuskinpa osaat selittää vaikkakin uskon sinun tarkoittavan yhteiskuntaamme. Systeemi-sanaa on vain niin helppo käyttää tilanteissa jota ei kunnolla ymmärrä.

Vierailija
177/364 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä välitä. Minä mokasin hammaslääkärin. Tuli ilmoitus, että lapsille pitää tilata h.huolto aika tai tulee lasu. Yritin soittaa aikaa monta päivää ja linjat huusi varattua.

Hädissäni tilasin lapselle yksityiseltä ajan ja käytin siellä.

Lasu tuli, kun en tiennyt, että minun olisi pitänyt jonnekkin ( en vieläkään tiedä kenelle) ilmoittaa, että lasta oi käytetty yksityisellä hammaslääkärille, eikä julkisella, minä en päässyt puhelimella läpi.

Mitään tästä ei toki seurannut, kun pystyin osoittamaan, että lapsi kävi yksityisellä. Mutta harmitti toki

Vierailija
178/364 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Resurssien hukkaamista ja rahan kankkulaan heittämistä. Onneksi ei ole lapsia.

Vierailija
179/364 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä välitä. Minun alaikäinen joi alkoholia ja joutui poliisin kanssa tekemisiin. Lasu automatic. Sitten sossusta tuli vaan kirje jossa sanoivat että saadut selvitykset (?) riittävät eikä asia anna aihetta jatkotoimiin.

Mutta minä en tehnyt mitään pahaa, eikä lapseni tehnyt mitään pahaa. Olin vain ymmärrettävästä tilanteesta johtuen vähän surullinen (en masentunut) ja purin sitä parilla sanalla. Tein töitäkin ihan koko ajan, vaikka moni olisi varmasti saikuttanut. Ja sitten minua rangaistiin pakottamalla käymään henkilökohtaisia traagisia asioita läpi ventovieraiden kanssa, vaikka nimenomaan olin halunnut, että niin ei tapahtuisi. Nimenomaan halusin käsitellä asioita omilla tavoillani, mutta minut pakotettiin juuri siihen, mitä en halunnut.

Kuulostaa turhalta syyltä, mutta miksi sanot olevasi surullinen hoitajille?

Ei heille kannata purkaa sydäntään tai käy noin.

Vierailija
180/364 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä välitä. Minä mokasin hammaslääkärin. Tuli ilmoitus, että lapsille pitää tilata h.huolto aika tai tulee lasu. Yritin soittaa aikaa monta päivää ja linjat huusi varattua.

Hädissäni tilasin lapselle yksityiseltä ajan ja käytin siellä.

Lasu tuli, kun en tiennyt, että minun olisi pitänyt jonnekkin ( en vieläkään tiedä kenelle) ilmoittaa, että lasta oi käytetty yksityisellä hammaslääkärille, eikä julkisella, minä en päässyt puhelimella läpi.

Mitään tästä ei toki seurannut, kun pystyin osoittamaan, että lapsi kävi yksityisellä. Mutta harmitti toki

Tämän päivän vanhempia on helppo kontrolloida. Uhkaa vain lasulla, jolloin vanhemmat tekevät lähes mitä tahansa jotta eivät menettäisi lastaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme