Lastensuojeluilmoitus harmittaa
Harmittaa. Minusta tehtiin terveydenhuollosta lastensuojeluilmoitus syksyllä, koska olin vähän surullinen menetyksen johdosta. Sanoin, että lapsella on kaikki hyvin, niin silti piti salaa tehdä ilmoitus. Lasu-asiakkuutta ei seurannut siitä. Mutta nyt kaikki pitävät minua varmasti täysin vinksahtaneena. En kehtaa asioida enää terveydenhuollossa muissa asioissa tai neuvolassa, kun en tiedä, mitä siellä lukee minusta.
Kommentit (364)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuollossa eivät näe mitä sosiaalihuollossa kirjataan. Eli voit aivan vapaasti käyttää terveydenhuollon palveluita jatkossakin.
Rekisterihän yhdistetään soteuudistuksessa, eli kyllä näkevät. Miten ihmeessä tämäkin uudistus tehtiin taas pelkästään hallinnon näkökulmasta, ihmiset ja ihmisyys unohtaen. Päättäville paikoille pitäisi äänestää muitakin kuin vain ääniharavia ja julkkiksia.
Saako niitä katsoa ristiin?
Lähtökohtaisesti ei saa. Itse en edes näe mitään terveydenhuollon kirjauksia.
T Lasu-Sossu
Ap. älä usko kaikkea, mitä nimimerkki Lasu-Sossu kirjoittaa. Erittäin usein, jopa lähtökohtaisesti, lastensuojelun sosiaalityöntekijät pyytävät terveydenhuollon kirjaukset, jotka ovat tavallisesti salassa pidettäviä. Katso laki sosiaalihuollon asiakkuudesta 17 pykälä. Sosiaalityöntekijä ottaa yhteyttä terveydenhuoltoon, on huolissaan ja vetoaa em. pykälään. Tadaa, kohta hän kollegoineen lukee perheenne terveyshistoriaa.
Kun tehdään lasu se tehdään lapsesta ei vanhemmasta. Vanhemmasta tehdään huoli-ilmoitus. Nyt oli kyse lapsesta, eli vanhemman terveystietoja ei saa sossuille näyttää, sitävastoin lapsen terveystiedot saa näyttää, mikäli huoli herää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on oikeus lukea mitä sinusta on kirjoitettu. Joko netin kautta tai pyydät kopion
Niitä ei kuulemma saa edes poistatettua/korjattua, vaikka olisi kirjoitettu väärää tietoa.
Saa, siihen on oma kaavake, jolla pyydetään poistamaan virheellinen tulkinta/kirjoitus. Ota yhteyttä tk:n palveluesimieheen.
Vierailija kirjoitti:
Älä välitä. Minun alaikäinen joi alkoholia ja joutui poliisin kanssa tekemisiin. Lasu automatic. Sitten sossusta tuli vaan kirje jossa sanoivat että saadut selvitykset (?) riittävät eikä asia anna aihetta jatkotoimiin.
Me jouduttiin käymään ja meillä käytiin. Yksi kaljapullo ja haettiin jostain sossun tiloista pois jonne poliisit vei pojat.
T.Tampere
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuollossa eivät näe mitä sosiaalihuollossa kirjataan. Eli voit aivan vapaasti käyttää terveydenhuollon palveluita jatkossakin.
Rekisterihän yhdistetään soteuudistuksessa, eli kyllä näkevät. Miten ihmeessä tämäkin uudistus tehtiin taas pelkästään hallinnon näkökulmasta, ihmiset ja ihmisyys unohtaen. Päättäville paikoille pitäisi äänestää muitakin kuin vain ääniharavia ja julkkiksia.
Saako niitä katsoa ristiin?
Lähtökohtaisesti ei saa. Itse en edes näe mitään terveydenhuollon kirjauksia.
T Lasu-Sossu
Ap. älä usko kaikkea, mitä nimimerkki Lasu-Sossu kirjoittaa. Erittäin usein, jopa lähtökohtaisesti, lastensuojelun sosiaalityöntekijät pyytävät terveydenhuollon kirjaukset, jotka ovat tavallisesti salassa pidettäviä. Katso laki sosiaalihuollon asiakkuudesta 17 pykälä. Sosiaalityöntekijä ottaa yhteyttä terveydenhuoltoon, on huolissaan ja vetoaa em. pykälään. Tadaa, kohta hän kollegoineen lukee perheenne terveyshistoriaa.
Kun tehdään lasu se tehdään lapsesta ei vanhemmasta. Vanhemmasta tehdään huoli-ilmoitus. Nyt oli kyse lapsesta, eli vanhemman terveystietoja ei saa sossuille näyttää, sitävastoin lapsen terveystiedot saa näyttää, mikäli huoli herää.
Jos vanhemman käyttämistä kasvatusmenetelmistä herää huoli ja vanhemmasta tehdään huoli-ilmoitus, niin mihin kaikkiin toimenpiteisiin sosiaalityöntekijä saa sen nojalla ryhtyä?
Vierailija kirjoitti:
Erikoista. Minä olen itkenyt päiväkodissa lasta hakiessa, kun läheinen oli hiljattain kuollut, eikä siitä seurannut mitään.
Johtuu katsos siitä ihmisestä. Veemäiset ne heti huolestuu.
Että mä vihaan noita jotka tekee kaikesta turhasta lasuja. Kelleen ei kannata puhua mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille ei tullut kotikäyntiä ollenkaan. Mies kävi lapsen kanssa "kuulustelussa" ja se oli siinä. Ilmoituksen oli tehnyt poliisi, koska lapsi joutui rikoksen uhriksi. Mitäpä ne lastensuojelussa muuta olisivat voineetkaan tehdä.
Useimmiten taitaa olla kotikäynti. 2 sosiaalityöntekijää käy kotona.
Tuossa oli kyseessä ulkopuolinen tekijä ei vanhempi. On totta, että sossut ei käy AINA kotikäyntiä, keskustelu toimistossa riittää, oli syy mikä hyvänsä. Mikäli vakava rikos vanhempien taholta koskee lasta, jää lapsi automaattisesti seurantaan kodin ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joudut vaikka rikoksen uhriksi, ja lasu saa siitä vihiä, voit joutua asiakkaaksi, koska eivät voi olla varmoja onko lapsen asiat hyvin.
Mistään rikoksista ihmiset ei enää Suomessa saa rangaistuksia, koska poliisi ei aloita esitutkintaa resurssipulasta johtuen. Lasulla tätä resurssipulaa ei ole.
Miehet näemmä laiskottelevat. Lasun ja poliisin voisi vaihtaa päikseen.
Tämäkin riippuu rikoksesta. Jos poliisi on ottanut vanhemman säilöön niin onhan se hyvä selvittää missä lapset ovat, kenen seurassa ja mahdollisesti millaiselle elämäntavalle he ovat altistuneet. Tai jos poliisi menee perheen kotiin siksi, että toinen vanhempi on tullut pahoinpidellyksi puolison tai jonkun muun toimesta niin on aika erikoista väittää etteikö se vaikuttaisi lapsiin.
Tiedän varmuudella tapauksen, jossa rikoksen uhrilla oli lapsi, ja uhri myöhemmin haki apua puhuakseen tapahtumasta. Tästä avunhausta tehtiin myös lasu, kun heräsi huoli että r***kauksen uhri ei voi olla hyvä äiti.
Niin varmaan luki. Eiköhän todellinen lasun syy ollut, että traumatisoitunut henkilö voi tarvita tukea vanhemmuuteen.
On normaalia surra. No entäs sitten kun et sure vaikka läheinen kuolee niin sekin on niin väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille ei tullut kotikäyntiä ollenkaan. Mies kävi lapsen kanssa "kuulustelussa" ja se oli siinä. Ilmoituksen oli tehnyt poliisi, koska lapsi joutui rikoksen uhriksi. Mitäpä ne lastensuojelussa muuta olisivat voineetkaan tehdä.
Tuossa oli kyseessä ulkopuolinen tekijä ei vanhempi. On totta, että sossut ei käy AINA kotikäyntiä, keskustelu toimistossa riittää, oli syy mikä hyvänsä. Mikäli vakava rikos vanhempien taholta koskee lasta, jää lapsi automaattisesti seurantaan kodin ulkopuolelle.
Kyllä tulevat kotiin. Ehkä ei teillä Etelä-Suomessa. On kaupunki kohtaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko sossuja pelätä? Eli normaali elämä loppuu niiden tultua kuvioon? Täältä saa sellaisen käsityksen, että tarvitsee.
Mitä olen lukenut, joillekin voi tulla säännöllisiä sosiaalityöntekijöitä sohvalle vierailulle. Joitain voi ahdistaa olla tarkkailtavana tai seurattavana. Huostaanotot tietysti pelottavat myös.
Perhe päättää missä sossu istuu. Sohvalle ei tarvi päästää, kahvia ei tarvi keittää. Mikäli kotiin tulee päivystävä sossu eteistä pidemmälle ei tarvitse päästää, jos eivät riisu kenkiä. Sossulla ei riitä valtuudet kulkemaan kenenkään kotona paskaset kengät jalassa.
Asia erikseen, mikäli vakavasta kyse, mutta silloin on myös poliisi mukana ja kukaan ei kysele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko sossuja pelätä? Eli normaali elämä loppuu niiden tultua kuvioon? Täältä saa sellaisen käsityksen, että tarvitsee.
Mitä olen lukenut, joillekin voi tulla säännöllisiä sosiaalityöntekijöitä sohvalle vierailulle. Joitain voi ahdistaa olla tarkkailtavana tai seurattavana. Huostaanotot tietysti pelottavat myös.
Jos ei suostu päästämään sosiaalityöntekijää sohvalle niin huoli herää, jolloin lapsi otetaan heti huostaan. Sossulle ei siis kannata sanoa ei.
No ei mene noin. Koti on sinun, sinä päätät mihin istutaan!
Vierailija kirjoitti:
Älä välitä. Minä mokasin hammaslääkärin. Tuli ilmoitus, että lapsille pitää tilata h.huolto aika tai tulee lasu. Yritin soittaa aikaa monta päivää ja linjat huusi varattua.
Hädissäni tilasin lapselle yksityiseltä ajan ja käytin siellä.
Lasu tuli, kun en tiennyt, että minun olisi pitänyt jonnekkin ( en vieläkään tiedä kenelle) ilmoittaa, että lasta oi käytetty yksityisellä hammaslääkärille, eikä julkisella, minä en päässyt puhelimella läpi.
Mitään tästä ei toki seurannut, kun pystyin osoittamaan, että lapsi kävi yksityisellä. Mutta harmitti toki
Minä olen unohtanut tilata lapselle ajan terv.huoltoon ei ole koskaan uhattu lasulla. Jotain täytyy taustalla olla, jotta uhka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perhe päättää missä sossu istuu. Sohvalle ei tarvi päästää, kahvia ei tarvi keittää. Mikäli kotiin tulee päivystävä sossu eteistä pidemmälle ei tarvitse päästää, jos eivät riisu kenkiä. Sossulla ei riitä valtuudet kulkemaan kenenkään kotona paskaset kengät jalassa.
Asia erikseen, mikäli vakavasta kyse, mutta silloin on myös poliisi mukana ja kukaan ei kysele.
Perhe voi myös päättää, että sossu istuu kadun varressa. Omaan kotiin ei ole pakko päästää ketään nuuskimaan ilman kotietsintälupaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä välitä. Minun alaikäinen joi alkoholia ja joutui poliisin kanssa tekemisiin. Lasu automatic. Sitten sossusta tuli vaan kirje jossa sanoivat että saadut selvitykset (?) riittävät eikä asia anna aihetta jatkotoimiin.
Mutta minä en tehnyt mitään pahaa, eikä lapseni tehnyt mitään pahaa. Olin vain ymmärrettävästä tilanteesta johtuen vähän surullinen (en masentunut) ja purin sitä parilla sanalla. Tein töitäkin ihan koko ajan, vaikka moni olisi varmasti saikuttanut. Ja sitten minua rangaistiin pakottamalla käymään henkilökohtaisia traagisia asioita läpi ventovieraiden kanssa, vaikka nimenomaan olin halunnut, että niin ei tapahtuisi. Nimenomaan halusin käsitellä asioita omilla tavoillani, mutta minut pakotettiin juuri siihen, mitä en halunnut.
Kuulostaa turhalta syyltä, mutta miksi sanot olevasi surullinen hoitajille?
Ei heille kannata purkaa sydäntään tai käy noin.
Ap ei varmaan tiennyt sitä. Asiasta ei varmaan infottu missään. Turha siitä ap:tä syyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti aloitus on provo jatkoineen vaikka todellisuudessa monet lapset elävätkin tuollaisten vanhempien "huollettavana".
Ap:n kannattaa muussa tapauksessa ajatella asioita järjellä.
1. Lastensuojeluilmoitus tehdään noinkin epämääräisesti
2. Puoliso manipuloi ap:ta. puoliso pönkittää ap:n turvattomuuden tunnetta ja harhaisuutta.
3. Ap ei ole itsekään täysin rehellinen edes itselleen
4. Ap ei koe olevansa turvassa ja pyrkii syyttämään ilmoituksen tekijää ja kenties lastensuojelua.
5. Uhriutuminen, vastuun pakoilu
Vaikka kokisit asioiden olevan "hyvin" niin ei ne ole jos annat tuon jatkua.
Voisitko hieman selittää, mitä oikein tarkoitat? En minä syytä yksittäisiä lastensuojelun työntekijöitä. Nämä olivat ihan asiallisia. Ei minulla ole mitään heitä vastaan. Minua vain harmittaa tämä juttu monessa mielessä ja se, että minulle tämä toi ainakin paljon lisää erilaisia huolia. Ja joku yllä oli käsittänyt väärin, että lastensuojelusta oltiin tehty ilmoitus. Ei, vaan terveydenhuollosta.
Et tehnyt mitään väärää. Ilmoitus kuitenkin tehtiin (syystä tai toisesta) eikä se tarkoita sitä että sinua rangaistaan.
Kuitenkin kerroit puolisosi asettuneen sinua vastaan. Eikö se ihmetytä yhtään että toinen syyllistää sinua jo valmiiksi huostaanotosta tuollaisen "pikkujutun" vuoksi?
Eikö sinua häiritse yhtään se että puolisosi manipuloi?
Mitä muuta hän tekee kun haluaa varmistaa että sinä olet hiljaa ja rajaat isesi ja lapsenne avun ulottumattomiin?
Höpö höpö. Säikähtänyt isä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tulevat kotiin. Ehkä ei teillä Etelä-Suomessa. On kaupunki kohtaista.
Hih! Olen pohjoisesta🤭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me jouduttiin käymään ja meillä käytiin. Yksi kaljapullo ja haettiin jostain sossun tiloista pois jonne poliisit vei pojat.
T.Tampere
Tuolla tuo kaljoitteluja keittää mulle kahvia. Täyttää kohta 19 vuotta.
Lastensuojelua kuormitetaan turhaan. Joku muutos tuohon olisi saatava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia erikseen, mikäli vakavasta kyse, mutta silloin on myös poliisi mukana ja kukaan ei kysele.Perhe voi myös päättää, että sossu istuu kadun varressa. Omaan kotiin ei ole pakko päästää ketään nuuskimaan ilman kotietsintälupaa.
Sossu voi keskustella lapsen kanssa vaikka pihakeinussa, toki kysymykset lapselle suppeita vaitiolovelvollisuuden vuoksi.
No tuo kertomasi selittää syyn, miksi lapsestasi tehtiin ilmoitus. Siis sinustahan sitä ilmoitusta ei tehty.