Lastensuojeluilmoitus harmittaa
Harmittaa. Minusta tehtiin terveydenhuollosta lastensuojeluilmoitus syksyllä, koska olin vähän surullinen menetyksen johdosta. Sanoin, että lapsella on kaikki hyvin, niin silti piti salaa tehdä ilmoitus. Lasu-asiakkuutta ei seurannut siitä. Mutta nyt kaikki pitävät minua varmasti täysin vinksahtaneena. En kehtaa asioida enää terveydenhuollossa muissa asioissa tai neuvolassa, kun en tiedä, mitä siellä lukee minusta.
Kommentit (364)
Ap:n ongelma ei ole lastensuojelu tai "turha ilmoitus" vaan sairaalloinen parisuhde.
Toki se vaikuttaa vanhemmuuteen ja lapsiin negatiivisesti vaikka muuten kaikki ois hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Joskus avun saaminen vaatii tuon lasun . Jos haluaisit vaikka siivousapuja kotiin tms , ei se pelkästään kurja juttu . Kysy mihin olet nyt oikeutettu kun lasukin tehty .
Lain mukaan tukitoimien repertuaariin kuuluu myös kotiapu kuin myös suora rahallinenkin tuki.
Näitä muotoja ei kuitenkaan käytännössä tarjota koskaan, ainoastaan niitä "tuki"toimia eli käyt tyyliin kerran kuussa lässyttää jonkun sossun kätyrin kanssa ja kuseksit purkkiin ja annat verikokeita.
Jos et suostu noihin "tuki"toimiin mistä ei ole hyötyä kuin kuviossa leipänsä repiville, olet yhteistyöhaluton ja täten senkin perusteella voidaan perhe hajottaa.
Tässä aivan mielisairaassa himmelissä on mukana usean eri ammattialan edustajia, kaikki hyötymässä huolibisneksestä ja täysin keinotekoisista ongelmista.
Tuhansia perheitä tuhotaan vuodessa näiden mukamas hyvin ja oikein toimivien ihmisten taholta, eikä niistä oikeasti hyvällä syyllä rikottuja ole kuin murto-osa koko määrästä.
Tämän vuoksi nämä tulosvastuuttomat ekspertit ei halua asioita käsiteltävän julkisuudessa, koska jos "asiakkailta" kysyttäisiin mielipide ilman mitään eksperttien omaa valikoivaa suodatusta, valtaosa antaisi näille erittäin huonot arvosanat.
Lakiin pitäisi saada että jos asiakas vaatii omassa asiassaan asioiden (asiakirjojen) julkistamista, niin hänen pitää saada halutessaan ne itselleen ja myöskin halutessaan julkistaa ne.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n ongelma ei ole lastensuojelu tai "turha ilmoitus" vaan sairaalloinen parisuhde.
Toki se vaikuttaa vanhemmuuteen ja lapsiin negatiivisesti vaikka muuten kaikki ois hyvin.
Millä perusteella ap: n ongelma on sairaalloinen parisuhde? Koska heillä oli kylmyyttä ja huolta lasu-ilmoituksesta?
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti aloitus on provo jatkoineen vaikka todellisuudessa monet lapset elävätkin tuollaisten vanhempien "huollettavana".
Ap:n kannattaa muussa tapauksessa ajatella asioita järjellä.
1. Lastensuojeluilmoitus tehdään noinkin epämääräisesti
2. Puoliso manipuloi ap:ta. puoliso pönkittää ap:n turvattomuuden tunnetta ja harhaisuutta.
3. Ap ei ole itsekään täysin rehellinen edes itselleen
4. Ap ei koe olevansa turvassa ja pyrkii syyttämään ilmoituksen tekijää ja kenties lastensuojelua.
5. Uhriutuminen, vastuun pakoilu
Vaikka kokisit asioiden olevan "hyvin" niin ei ne ole jos annat tuon jatkua.
Voisitko hieman selittää, mitä oikein tarkoitat? En minä syytä yksittäisiä lastensuojelun työntekijöitä. Nämä olivat ihan asiallisia. Ei minulla ole mitään heitä vastaan. Minua vain harmittaa tämä juttu monessa mielessä ja se, että minulle tämä toi ainakin paljon lisää erilaisia huolia. Ja joku yllä oli käsittänyt väärin, että lastensuojelusta oltiin tehty ilmoitus. Ei, vaan terveydenhuollosta.
Ihmiset suuttuvat noista lasuista eivätkä halua hoitaa eläkkeellä olevia vanhempiaan.
Eläkeläisiä on 1 600 000, saavat huostaanottaa eläkeläiset vapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Joskus avun saaminen vaatii tuon lasun . Jos haluaisit vaikka siivousapuja kotiin tms , ei se pelkästään kurja juttu . Kysy mihin olet nyt oikeutettu kun lasukin tehty .
Lasusta ei saa siivousapua. Ollaan lasun asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä apua saatte? Mielenkiinnosta kysyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä apua saatte? Mielenkiinnosta kysyn.
Perhetyöntekijät käy kerran viikossa leikkimässä lapsen kanssa ja tarkkailemassa tilannetta ja raportoimassa siitä. Saatiin myös 6 kertaa terapiaa. Ei lastensuojelulla ole hirveesti mitään konkreettista apua tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnilla ja kaupungeilla ei ole siivouspalveluita kotiin, ei eläkeläisille eikä lapsiperheille.
On vain yksityisten siivousfirmojen siivouspalveluita ja he laskuttavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnilla ja kaupungeilla ei ole siivouspalveluita kotiin, ei eläkeläisille eikä lapsiperheille.
On vain yksityisten siivousfirmojen siivouspalveluita ja he laskuttavat.
Jos eläkeläinen on vähävarainen ja huonossa kunnossa niin hän voi saada 2 palveluseteliä, joilla saa alennusta 2 tunnin siivouksesta kuukaudessa yhteen makuuhuoneeseen, olohuoneeseen, keittiöön ja kylpyhuoneeseen, jos on isompi asunto niin muita huoneita ei siivota. Ikkunoiden pesu ei kuulu palveluseteli siivoukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koittakaa jo päättää. Toisaalta haukutaan kun ei lasta ole pystytty suojelemaan vanhemmiltaan ja sitten kun pyritään puuttumaan niin se on lapsiperheiden vainoamista. Parempi tehdä lasu-ilmoitus varmuuden vuoksi ja selvittää asia kun löytää pahimmillaan kuollut lapsi kun ei oltu uskallettu tehdä mitään.
Ongelmaperheet ovat niitä, jotka todella erottaa. Niille pitäisi olla aikaa, mutta ei ole, kun resursseja laitetaan ihan naurettaviin tapauksiin.
Ei erota läheskään aina. Vaikka huumeseula näyttäisi positiivisena laittomia aineita, niin se ei kuulema haittaa mitään, kun onhan lapsilla sentään kalliit harrastukset ja kivitalon edessä kaksi Teslaa. Naapurit tekevät ilmoituksen humalaisesta vanhemmasta lapsen kanssa niin taas selitetään miten on vastuulliset työtehtävät, hyvä palkka ja juotu vain laadukkaita viinejä (tosin niitäkin kahden promillen humalaan saakka toistuvasti). Myöskään perheväkivalta ei ole yhtään hyväksyttävää, vaikka kulissit olisi millaiset hyvänsä. Eikä ole lainkaan tavatonta, että epämääräisen ilmoituksen taustalta löytyykin massiiviset mielenterveys- ja päihdeongelmat, jotka eivät vanhemman mukaan vaikuta mihinkään.
T Lasu-sossu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä välitä. Minun alaikäinen joi alkoholia ja joutui poliisin kanssa tekemisiin. Lasu automatic. Sitten sossusta tuli vaan kirje jossa sanoivat että saadut selvitykset (?) riittävät eikä asia anna aihetta jatkotoimiin.
Mutta minä en tehnyt mitään pahaa, eikä lapseni tehnyt mitään pahaa. Olin vain ymmärrettävästä tilanteesta johtuen vähän surullinen (en masentunut) ja purin sitä parilla sanalla. Tein töitäkin ihan koko ajan, vaikka moni olisi varmasti saikuttanut. Ja sitten minua rangaistiin pakottamalla käymään henkilökohtaisia traagisia asioita läpi ventovieraiden kanssa, vaikka nimenomaan olin halunnut, että niin ei tapahtuisi. Nimenomaan halusin käsitellä asioita omilla tavoillani, mutta minut pakotettiin juuri siihen, mitä en halunnut.
Kyse ei ole niinkään sinusta vaan lapsestasi. He halusivat varmistaa, että lapsella kaikki ok.
Ammattitaidoton ollut tämä ilmoittaja. Ilmeisesti nuori tai muuten ensi kertaa tilanteessa, jossa kokenut, että nytpä autan. Liian virkaintoinen. Tuollainen ilmoitus saa koneiston pyörimään ja vie aikaa oikeilta tilanteilta.
Olisi riittänyt kirjaus, että keskusteltu ja selviää arjesta lapsen kanssa.
Asioista nimenomaan keskusteltiin, enkä osannut odottaa mitään tuollaista. Ilmoitus tehtiin sitten yhtäkkiä parin viikon päästä kertomatta minulle mitään. En oikein vieläkään tiedä, miksi niin toimittiin. Miksi ei minulle kerrottu, että sellainen voidaan tehdä. Olen miettinyt, oliko se jonkinlainen näpäytys minua kohtaan, koska annoin kerran negatiivista palautetta. Minulle soitettiin lasusta sitten juuri syntymäpäiväni alla, ja olikin mukavan jäätävä ilmapiiri syntymäpäivänäni, kun puoliso syytti että lapsi voidaan viedä meiltä takiani.
Kyllä se syy kerrotaan.
Lisään vielä, että ihan lain mukaan lastensuojeluilmoitus pitäisi tehdä asiakkaan kanssa yhteistyössä tai ainakin siten, että asiakas on tietoinen asiasta. Sosiaalityöntekijänä minustakin on ikävä selvittää ilmoituksia, joista ei ole asiakkaalle kerrottu. Erityisesti päiväkodeista välillä tulee tällaisia ilmoituksia, koska he perustelevat sillä, että yhteistyö menee pilalle, jos kertoo asiasta. Ajattelen, että vielä enemmän selän takana tehty lastensuojeluilmoitus pilaa luottamusta, jonka lisäksi meidän työskentelystä tulee vaikeampaa epäluuloisuuden vuoksi.
T Lasu-sossu
Vierailija kirjoitti:
Erikoista. Minä olen itkenyt päiväkodissa lasta hakiessa, kun läheinen oli hiljattain kuollut, eikä siitä seurannut mitään.
No katsos, siinä teidän päiväkodissa on ollut normijärjellä varustettuja ihmisiä töissä!
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että ihan lain mukaan lastensuojeluilmoitus pitäisi tehdä asiakkaan kanssa yhteistyössä tai ainakin siten, että asiakas on tietoinen asiasta. Sosiaalityöntekijänä minustakin on ikävä selvittää ilmoituksia, joista ei ole asiakkaalle kerrottu. Erityisesti päiväkodeista välillä tulee tällaisia ilmoituksia, koska he perustelevat sillä, että yhteistyö menee pilalle, jos kertoo asiasta. Ajattelen, että vielä enemmän selän takana tehty lastensuojeluilmoitus pilaa luottamusta, jonka lisäksi meidän työskentelystä tulee vaikeampaa epäluuloisuuden vuoksi.
T Lasu-sossu
Ennenhän päiväkodit eivät tehneet lasuja käytännössä ollenkaan, koska he tunsivat lapset ja näkivät, että koska on syytä vakavaan huoleen ja koska ei. Vasta viime vuosina sosiaalitoimi on herännyt tähän ja ryhtynyt painostamaan päiväkoteja tekemään lasun kaikista huolista tai "huolista" niin kuin laki sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti aloitus on provo jatkoineen vaikka todellisuudessa monet lapset elävätkin tuollaisten vanhempien "huollettavana".
2. Puoliso manipuloi ap:ta. puoliso pönkittää ap:n turvattomuuden tunnetta ja harhaisuutta.
4. Ap ei koe olevansa turvassa ja pyrkii syyttämään ilmoituksen tekijää ja kenties lastensuojelua.
Voisitko hieman selittää, mitä oikein tarkoitat? En minä syytä yksittäisiä lastensuojelun työntekijöitä. Nämä olivat ihan asiallisia. Ei minulla ole mitään heitä vastaan. Minua vain harmittaa tämä juttu monessa mielessä ja se, että minulle tämä toi ainakin paljon lisää erilaisia huolia. Ja joku yllä oli käsittänyt väärin, että lastensuojelusta oltiin tehty ilmoitus. Ei, vaan terveydenhuollosta.
Et tehnyt mitään väärää. Ilmoitus kuitenkin tehtiin (syystä tai toisesta) eikä se tarkoita sitä että sinua rangaistaan.
Kuitenkin kerroit puolisosi asettuneen sinua vastaan. Eikö se ihmetytä yhtään että toinen syyllistää sinua jo valmiiksi huostaanotosta tuollaisen "pikkujutun" vuoksi?
Eikö sinua häiritse yhtään se että puolisosi manipuloi?
Mitä muuta hän tekee kun haluaa varmistaa että sinä olet hiljaa ja rajaat isesi ja lapsenne avun ulottumattomiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tehnyt mitään väärää. Ilmoitus kuitenkin tehtiin (syystä tai toisesta) eikä se tarkoita sitä että sinua rangaistaan.
Kuitenkin kerroit puolisosi asettuneen sinua vastaan. Eikö se ihmetytä yhtään että toinen syyllistää sinua jo valmiiksi huostaanotosta tuollaisen "pikkujutun" vuoksi?
Eikö sinua häiritse yhtään se että puolisosi manipuloi?
Mitä muuta hän tekee kun haluaa varmistaa että sinä olet hiljaa ja rajaat isesi ja lapsenne avun ulottumattomiin?
Lasu on itsessään jo rangaistus kaikkine siitä seuraavine kuulusteluineen ja kotikäynteineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koittakaa jo päättää. Toisaalta haukutaan kun ei lasta ole pystytty suojelemaan vanhemmiltaan ja sitten kun pyritään puuttumaan niin se on lapsiperheiden vainoamista. Parempi tehdä lasu-ilmoitus varmuuden vuoksi ja selvittää asia kun löytää pahimmillaan kuollut lapsi kun ei oltu uskallettu tehdä mitään.
Ongelmaperheet ovat niitä, jotka todella erottaa. Niille pitäisi olla aikaa, mutta ei ole, kun resursseja laitetaan ihan naurettaviin tapauksiin.
Ei erota läheskään aina. Vaikka huumeseula näyttäisi positiivisena laittomia aineita, niin se ei kuulema haittaa mitään, kun onhan lapsilla sentään kalliit harrastukset ja kivitalon edessä kaksi Teslaa. Naapurit tekevät ilmoituksen humalaisesta vanhemmasta lapsen kanssa niin taas selitetään miten on vastuulliset työtehtävät, hyvä palkka ja juotu vain laadukkaita viinejä (tosin niitäkin kahden promillen humalaan saakka toistuvasti). Myöskään perheväkivalta ei ole yhtään hyväksyttävää, vaikka kulissit olisi millaiset hyvänsä. Eikä ole lainkaan tavatonta, että epämääräisen ilmoituksen taustalta löytyykin massiiviset mielenterveys- ja päihdeongelmat, jotka eivät vanhemman mukaan vaikuta mihinkään.
T Lasu-sossu
Jaaha. No kuten totesin, ei ole päihteet koskaan kiinnostaneet. Samantien voisi sitten ottaa linjaukseksi, että joka ikinen perhe tarkistetaan, haastatellaan ja arvioidaan puolivuosittain.
Totta kai vanhempi pyrkii salaamaan sen jos ei kasvata lapsiaan määräysten mukaisesti. Ei kukaan halua tahallaan vaikeuksiin joutua.