Ruokabudjettini on edelleen 50€/viikko, 200-250€/kk nostatte niitä hintoja kuinka paljon hyvänsä.
Eikö nämä kauppaketjut tajua, että tavara seisoo hyllyllä ja sitten se myydään alennettuna tai lahjoitetaan leipäjonoon.
Palkat eivät ole juuri nousseet mutta verotus kiristyy.
Kommentit (64)
Itse ostan samoja hyväksi tietämiäni tuotteita hinnasta riippumatta.
Syön lasagnee 4 päivänä viikossa ja sitten 3 päivänä jotain muuta
Ostan edullisempia tuotteita, esim.naudan ulkofilee ja sisäpaisti on jäänyt kaupan hyllylle.Samoin kalleimmat vihannekset ja hedelmät, ostan edullisempia.Lihaa ja kanaa ostan pienemmän määrän.
Ostan sitä mitä ennenkin ja kaupassa töissä olevana olen huomannut ettei hävikkiin juurikaan mene ruokaa, kas kun me myyjät tiedetään mitä menee paljon ja mitä vähemmän, eli ei tilata turhaan. Mieti sitä.
Vierailija kirjoitti:
Ostan sitä mitä ennenkin ja kaupassa töissä olevana olen huomannut ettei hävikkiin juurikaan mene ruokaa, kas kun me myyjät tiedetään mitä menee paljon ja mitä vähemmän, eli ei tilata turhaan. Mieti sitä.
Kuitenkin joka aamu ja ilta kaupat ovat täynnä lappukamaa. Ei tarvitse edes metsästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin joka aamu ja ilta kaupat ovat täynnä lappukamaa. Ei tarvitse edes metsästää.
Olen huomannut saman. Nykyään saa helposti kaikki tarvitsemansa ruokatarvikkeet -50 -60% alella
Vierailija kirjoitti:
Laitatteko esimerkkejä ruoista, mitä syötte? Toteutuuko lautasmalli joka aterialla? Riittävästi proteiinia? Entä mitä syötte välipalaksi? Olen itse (ja myös mieheni) jatkuvasti etätöissä ja ruokalasku on aika iso.
Eiköhän joillakin ole jo karsiutunut välipalat pois, ja proteiinin sijaan mietitään sitä, saako edes jollain tavalla nälän pois hetkeksi. Ei kaikilla tietenkään, mutta kyllä valitettavasti nyt alkaa olla jo ihmisiä, jotka ovat ihan oikeasti nälissään. Enää ei ole kyse siitä, etteikö osaisi käyttää rahojaan, vaan siitä, että sitä rahaa ei ole käytettävissä.
Kovin sitkeässä elää luulo, että ruuassa pitää olla paljon (eläinperäistä) proteiinia, että pysyy hengissä. Ei tarvitse. Lähestulkoon kaikissa ruoka-aineissa on jonkin verran valkuaisaineita - kuka vielä muistaa tämän vanhan sanan 80-luvulta? eikä tavallinen ihminen tarvitse niitä kovin paljoa, 1-1,5g/painokilo. "Mutta kun minä teen niin raskasta fyysistä työtä ja liikun aktiivisesti". Ei Suomessa ole enää kovin paljon fyysisesti raskaita töitä, hoiva-alalla (etenkin kehity svamma- ja vanhuspuolella) lähinnä. Aktiivinen urheilu, joka oikeasti vaatisi runsasta proteiininsaantia, tarkoittaa oikeasti aktiivista, kilpatason urheilua, eikä mitään puulaakitouhua, vaan oikeasti vähintään SM-tason tavoitteellista treenaamista. Lihastenkasvatushan ei käytännössä bodybuilding-tapaan enää nykyään onnistui kuin steroideilla, nykyiset lihasmassat ovat jotain ihan eri luokkaa kuin 70-luvun Arnoldin Pumping Iron. Ja niillä lihaksilla ei muuten tehdä töitä, ne ovat vain ulkonäön vuoksi.
Monilla on tietty summa rahaa, jonka on riitettävä kaikkeen. Jos jonkin asian hinta kohoaa, muista on tingittävä. Jos sähkölasku nousee, on säästettävä vesilaskusta, vaatteista, kosmetiikasta, harrastuksista, ruuasta. Jos useampi osa-alue kallistuu, niin muista on tingittävä enemmän. Ei kyse ole siitä, että mitä kulloisistakin muotivirtauksista ruokavalion suhteen noudatetaan, tai onko syöty ruoka oikeasti terveellistä.
Vähällä rahallakin voi syödä terveellisesti, mutta kyllä se vaatii sitten jo paljon vaivannäköä.
Tu
Käyn sitten vaan enemmin ruokajonossa.
Meillä on ollu viikkobudjetti 200e jo useampi vuosi, eikä vieläkään pauku yli. Joitain " omia" tuttuja tuotteita vain vaihdettu edullisempiin. Esimerkiksi Oivariini vaihtui Keijuun.
Ap:n aloitus on aivan harhainen. Tavara ei tosiaankaan jää hyllyyn seisomaan vaikka joillakin ostovoima laskee.
Vierailija kirjoitti:
Av palstan vakiantia on nämä tyypit, jotka kuvittelee, että kauppojen on tilattava jokin vakiomäärä tuotteita ja jos kysyntä muuttuu, niin kaupat eivät huomaa tätä - ja joutuvat myymään sitten alennuksella.
Eihän se näin mene. Kauppa ottaa ap:n 50, tilaa vähemmän tavaraa - säätää hankinnoissa ja pitää huolta katteesta. Ei kauppa kärsi, ap vain syö huonommin.
En ole ap, vaan tyhmä. Voisitko vääntää rautalangasta. Ostaisin 60 kanapakettia enstisellä normaalihinnalla kuussa (koiralleni). Hintaan 2,59 e.
Kauppa ei myy, vaan on nostanut hinnan 3,58 e (per paketti). En siis osta enää normaalihintaisia lainkaan, vaan kerään saman määrän kanaa nyt alesta (miinus 50 tai miinus 60 pros). Miten tämä voi ollakauppiaalle kannattavampaa kuin myydä 60 ne kanapakettia hintaan 2,59 e ?
Itse jätän ip kassalla osan (kalleimmat) piippaamatta.Sakotkaan ei haittaa kun menevät ulosottoon jonon jatkoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman. Nykyään saa helposti kaikki tarvitsemansa ruokatarvikkeet -50 -60% alella
En vaan ymmärrä miten tuo voi olla kannattavampaa kuin entiset normaalihinnat. Käyn myös haalimassa alesta. Mutta kauppa tietää miten ajaa ruoantuotannon ja kauppansa alas.
-Eri
Vierailija kirjoitti:
kun aiemmin elin työmarkkina- ja asumistuella, laskin että keskimäärin noin 8 e päivässä saa mennä ruokaan
nyt rahatilanne parempi, mutta mielessä on silti vanha tapa ja sitä kohtalaisesti noudatan, kyllä pärjään
Enemmänhän sulla on ollut rahaa laittaa ruokaan työttömänä kuin mulla työssä käyvänä.
M
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitatteko esimerkkejä ruoista, mitä syötte? Toteutuuko lautasmalli joka aterialla? Riittävästi proteiinia? Entä mitä syötte välipalaksi? Olen itse (ja myös mieheni) jatkuvasti etätöissä ja ruokalasku on aika iso.
Eiköhän joillakin ole jo karsiutunut välipalat pois, ja proteiinin sijaan mietitään sitä, saako edes jollain tavalla nälän pois hetkeksi. Ei kaikilla tietenkään, mutta kyllä valitettavasti nyt alkaa olla jo ihmisiä, jotka ovat ihan oikeasti nälissään. Enää ei ole kyse siitä, etteikö osaisi käyttää rahojaan, vaan siitä, että sitä rahaa ei ole käytettävissä.
Kovin sitkeässä elää luulo, että ruuassa pitää olla paljon (eläinperäistä) proteiinia, että pysyy hengissä. Ei tarvitse. Lähestulkoon kaikissa ruoka-aineissa on jonkin verran valkuaisaineita - kuka vielä muistaa tämän vanhan sanan 80-luvulta? eikä tavallinen ihminen tarvitse niitä kovin paljoa, 1-1,5g/painokilo. "Mutta kun minä teen niin raskasta fyysistä työtä ja liikun aktiivisesti". Ei Suomessa ole enää kovin paljon fyysisesti raskaita töitä, hoiva-alalla (etenkin kehity svamma- ja vanhuspuolella) lähinnä. Aktiivinen urheilu, joka oikeasti vaatisi runsasta proteiininsaantia, tarkoittaa oikeasti aktiivista, kilpatason urheilua, eikä mitään puulaakitouhua, vaan oikeasti vähintään SM-tason tavoitteellista treenaamista. Lihastenkasvatushan ei käytännössä bodybuilding-tapaan enää nykyään onnistui kuin steroideilla, nykyiset lihasmassat ovat jotain ihan eri luokkaa kuin 70-luvun Arnoldin Pumping Iron. Ja niillä lihaksilla ei muuten tehdä töitä, ne ovat vain ulkonäön vuoksi.
Monilla on tietty summa rahaa, jonka on riitettävä kaikkeen. Jos jonkin asian hinta kohoaa, muista on tingittävä. Jos sähkölasku nousee, on säästettävä vesilaskusta, vaatteista, kosmetiikasta, harrastuksista, ruuasta. Jos useampi osa-alue kallistuu, niin muista on tingittävä enemmän. Ei kyse ole siitä, että mitä kulloisistakin muotivirtauksista ruokavalion suhteen noudatetaan, tai onko syöty ruoka oikeasti terveellistä.
Vähällä rahallakin voi syödä terveellisesti, mutta kyllä se vaatii sitten jo paljon vaivannäköä.
Tu
Elävä esimerkki nykytodellisuudesta:
Vuosi sitten mittani olivat 180/74, normaalipainoinen, mutta silti laihaksi haukuttu.
Nyt mittani ovat 180/64 ja ihan vain siitä syystä, että kaikki on kallistunut, mutta palkkani ei ole noussut.
Työni on fyysisesti erittäin raskasta ja myös terveyteni on suorastaan romahtanut vuodessa.
M
100-150e enempi jää nyt rahaa kuukaudessa eläkkeestä säästöön kun kaikki hinnat nousseet. Polttoaineessa ja sähkössä tulevat suurimmat säästöt.
Vierailija kirjoitti:
100-150e enempi jää nyt rahaa kuukaudessa eläkkeestä säästöön kun kaikki hinnat nousseet. Polttoaineessa ja sähkössä tulevat suurimmat säästöt.
Möitkö auton pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Möitkö auton pois?
Huviajelut jäi pois.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n aloitus on aivan harhainen. Tavara ei tosiaankaan jää hyllyyn seisomaan vaikka joillakin ostovoima laskee.
Ainakin meidän Alepassa seisoi pari päivää yli 10kpl punalaputettuina Toni Björkmanin kanansiipi+majoneesi paikkauskset. Ei käynyt kaupaksi edes -60% kun lähtöhinta oli jotain 12 euron lähellä. Oli laittaneet sen jälkeen Aleen jottain 8 euroa, mutta ei kelvannut ja sitten tuli punalaput, mutta ei, koska edellleen ovat jotain 5 euroa -60% alennuksessakin.. Kohta ne on roskiksessa. Samon olen nähnyt käyvän etenkin monille lähelle kymmenen euroa maksaville lihatuotteille..
Ostan vain alennuksesta/tarjouksesta nykyään, enkä mitään täyteen hintaan.
Lisäksi käyn kerran kuussa kaupassa. Se saa riittää. Mikä loppuu, loppuu.