Nykyajan kolmekymppisten pitää tottua siihen, ettei vakituisia töitä ole. On vain pätkätöitä, joista et saa kunnon eläkettäkään...
1960-luvulla ja aiemmin syntyneilla on vakipaikat, eläkkeet ja kaikenlaista.
Meillä kolmekymppisillä ei ole mitään, ei edes kesälomia.
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
En kyllä voi 30-vuotiaana allekirjoittaa. Riippuu täysin alasta mille hakeutuu, eikä siitä voi kyllä ketään muuta kun itseään syyttää jos näitä pätkähommia tekee alall,a jossa se on yleistä. Töitä on aina riittänyt kesätöistä lähtien kun hakeuduin työllistävälle (tekniikan) alalle.
t. N30/DI
No, meillä on sikäli asia hyvin omalla alallamme. Ottaen huomioon ettei maailmalta löydy pätevää henkilöstöä orajilemaan palkkojamme alas (ja tätä on jo 2 vuosikymmentä yritetty siirtämällä tuotantoa tai roudaamalla tekijöitä k-maista). Sinuna en silti kirkuisi onnesta kun vertaat asemaasi oman kansamme muuhun osaan, joka tälläkin perusteella on siis hylkiöitä työmarkkinoilla. Terve dippainssi osaa laskea sen verran pitemmälle että vertaa omaa tulotasoaan muun euroopan dippainssien tulotasoon.
Aina voi lähteä toki, mutta ei se paranna Suomen oloja. Täällä poljetaan palkkoja, sen sijaan että sillä kannustettaisi. Johan tekniikan alan työsopimusneuvottelut jumahtivat alkumetreillä juuri karikolle.
Den som idag är 30 borde väl vi val kunna inverka så att den får ett samhälle som de vill ha? Ingen generation har fått något färdigt buret framför sig. En del av dem har nått framgång genom att vara driftiga och konstruera och en genom att ta för sig. Oberoende har alla varit och förblir sin egen lyckas smed.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä voi 30-vuotiaana allekirjoittaa. Riippuu täysin alasta mille hakeutuu, eikä siitä voi kyllä ketään muuta kun itseään syyttää jos näitä pätkähommia tekee alall,a jossa se on yleistä. Töitä on aina riittänyt kesätöistä lähtien kun hakeuduin työllistävälle (tekniikan) alalle.
t. N30/DI
No, meillä on sikäli asia hyvin omalla alallamme. Ottaen huomioon ettei maailmalta löydy pätevää henkilöstöä orajilemaan palkkojamme alas (ja tätä on jo 2 vuosikymmentä yritetty siirtämällä tuotantoa tai roudaamalla tekijöitä k-maista). Sinuna en silti kirkuisi onnesta kun vertaat asemaasi oman kansamme muuhun osaan, joka tälläkin perusteella on siis hylkiöitä työmarkkinoilla. Terve dippainssi osaa laskea sen verran pitemmälle että vertaa omaa tulotasoaan muun euroopan dippainssien tulotasoon.
Aina voi lähteä toki, mutta ei se paranna Suomen oloja. Täällä poljetaan palkkoja, sen sijaan että sillä kannustettaisi. Johan tekniikan alan työsopimusneuvottelut jumahtivat alkumetreillä juuri karikolle.
Tiedän hyvin, ettei nykyisillä 85ke/v tuloilla pitkälle pötkiä. Saksassa samoista hommista maksetaan 120ke/v samassa firmassa, jenkeissä vielä enemmän. Mutta minulla on täällä perhe ja ystävät, ei raha ole tässä ainoa motivaattori.
Juu ei oo tää maa muita kun narsku-mummoja ja möhömahasia vanhan liiton miehiä varten. Tyhjentäkööt itse vaippansa syöttöporsaat.
Jaa, omassa lähipiirissä kaikki kolmekymppiset on vakitöissä. Enemmän ongelmia tuntuu olevan nuoremmilla, jotka ovat vasta valmistuneet tai valmistumassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. N30/DI
Tiedän hyvin, ettei nykyisillä 85ke/v tuloilla pitkälle pötkiä. Saksassa samoista hommista maksetaan 120ke/v samassa firmassa, jenkeissä vielä enemmän. Mutta minulla on täällä perhe ja ystävät, ei raha ole tässä ainoa motivaattori.
Asia on sinulle ok, tämä selvä. Seuraavaksi kannustaisin työnantajaasi kokeilemaan kuinka pitkälle olet valmis pitämään tuosta kiinni, ja usko pois kyllä se asioidesi tärkeysjärjetys tässä maassa vielä ulosmitataan.
Mä oon 33 ja tienaan 47.000 euroa vuodessa. Valmistuin amkista 23-vuotiaana ja en oo ollu päivääkään työttömänä sen jälkeen. Olin itseasias jo töissä amkin vika luokalla osittain.
Miksikö oon ollu näin onnekas?
Varmaan siks ku oon isänmaallinen, suoraselkäinen, työtäpelkäämätön suomalainen mies.
Kertokaa jo millä alalla on tätä pelkkää pätkää? Julkkarilupuolella esim. vakkari It-tehtäviin on todella vaikea löytää tekijöitä. Ja huom. It-tehtävät ovat paaaaljon muutakin kuin koodausta, kuten palveluiden hallintaa, mihin riittää melko köykäinenkin tekninen osaaminen. Toki täytyy olla sitten muita valmiuksia.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajilla on vakituisia töitä. Monikaan ei vaan halua lähihoitajaksi vaan lähtee opiskelemaan jotain "unelma-alaa".
En todellakaan lähtenyt opiskelemaan unelma-alaa vaan alaa, jota voisin terveydelläni tehdä. Vaihtaisin minä päivänä tahansa lähihoitajaksi tai sairaanhoitajaksi mutta kädet aukeaa verille jo mm. yhdestä kerrasta käsidesiä, joten mitään asiaa noihin töihin ja moneen muuhunkaan ammattiin ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niinkö? Olen syntynyt 60- luvulla ja tehnyt lähes koko ajan pätkätöitä. Nyt työkyvytön. Lapsillani, 90-luvulla syntyneillä, on vakituiset työpaikat, heti koulun jälkeen ensimmäiset työpaikat.
ihmisten tilanteet on niin erilaisia,tiedän monia,jotka ovat saaneet töitä suhteilla,yksikin vanhempiensa firmasta moneksi vuodeksi..itse sain suhteella kesätöitä sukulaiselta,sen jälkeen kaikki työpaikat hankin itse...omalla kohdallani näyttää siltä,että pitää lähteä lisää opiskelemaan,kun koulutuksellani ei tunnu saavan enää edes sellaista vakituista työtä,johon ei tarvitse koulutusta tai kokemusta
Minun lapset pääsi koulun kautta työharjoitteluun ja siitä kesätöihin ja vakituiseksi omalle alalle. Tuuriakin paljon mukana, suhteita ei ollut. Itselläni taas terveys pettänyt joka työpaikassa ja useammalla alalla😄. Tasan ei mee nallekarkit. Elämä on yllätyksiä täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Toistaiseksi voimassaoleva tarkoittaa vakituista työsuhdetta. Tiedoksi vaan.
Toistaiseksi voimassa oleva voi päättyä milloin tahansa. Ainoa etu on pitkä irtisanomisaika pitkässä työsuhteessa.
Yt-aloilla vakituinen työ saattaa päättyä pari päivää sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen. Niin kävi yhdelle kollegalle. Viikko irtisanomisen jälkeen hänen pyydettiin takaisin töihin. Aika tuulista on meno alallani. Siihen on pitänyt vaan tottua.
Itse sain pitää "vakituisen" työni 10 vuotta. Olihan se pitkä aika.
Työkkärissä vetivät alas maanpinnalle kun menin ilmoittautumaan työttömäksi. Työkokeilua ehdottivat. Että voisin kokeilla miten töissä käyminen onnistuu 😂
Onneksi sain työpaikan ennen työkokeilun alkamista.
Nyt alallani palkataan hirveästi uusia työntekijöitä, vaikka kaikki merkit osoittavat markkinoiden pysähtymistä. Vaan mikäs tässä, seuraavaa yt-aaltoa odotellessa. Niin se on ennenkin mennyt. Hirveästi on palkattu uutta väkeä juuri ennen yt:n alkamista.
Mä en edes halua vakipaikkaa koska haluan vapauden valita milloin teen töitä ja milloin haluan matkustaa.
Ikäni on 51v. ja koko ajan tulee viestiä että tarjotaan keikkaa. Nykyaikana kaikki työt kerryttää eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos tienaa 40 vuoden ajan 30000 vuodessa saa eläkettä 1200€/kk
1500 €/kk, mutta ei kannata pilata hyvää öyhötystä tosiasioilla.
Luku tuli eläkelaskurista, taitaa sekin olla rikki...
90-luvun lamasta opittiin, että ensimmäinen työsuhde määrittää pitkälle koko työuraa.
Siihen aikaan nuorten oli vaikea löytää ensimmäistäkään työpaikkaa. Opiskelupaikatkit olivat kiven alla kun kaikki työttömäksi jääneet aikuiset taistelivat samoista opiskelupaikoista.
Myöhemmin on huomattu, että ne jotka onnistuivat saamaan ensimmäiseksi työkseen vakipaikan, pääsivät etenemään urallaan. Mutta ne jotka aloittivat uransa pätkätyöllä, jäivät ikuiseen pätkätyöluuppiin. Heistä tuli jollain tavalla kelpaamattomia vakituiseen työhön. Aina vaan tuli uutta pätkää entisen perään.
Seuraava sukupolvi oli sitten paremmassa asemassa. He pääsivät suoraan koulusta vakituiseen työhön, aiemmin valmistuneiden pätkätyöläisten katsellessa katkerana vieressä.
Nykynuorten kannattaa ottaa tuosta opiksi ja hakea aktiivisesti vain vakituisia työsuhteita vakavaraisista yrityksistä. Se pätkätyökierre alkaa tuntumaan aika *ittumaiselta kun sitä on tehny parikymmentä vuotta. Sille uralle ei kannata lähteä.
Olen itse kolmekymppinen ja valmistunut pienen maakunnan ammattikorkeasta, joita täälläkin aina haukutaan. Olen vakitöissä ja niin on käytännössä kaikki opiskeluaikaiset kaverinikin. Toki monilla on uran alussa on saattanut olla hankalukisa, työttömyyttä, pätkäää tai ei- toivottua osa-aikasuutta, mutta parin heikomman kokemuksen jälkeen kaikki on vakitöissä.
Eikä kaikki todellakaan ole it- ammattilaisia, vaikka niitäkin joukkoon mahtuu vaan ihan restonomeja, tradenomeja, muita kuin it- insinöörejä sekä hoiva-alan tutkintoja.
1990 luvulla alkoi pätkätyöt. Ei ne pätkätyöt ole nykyisten 30 kymppisten ongelma. 90 luvulla ei ollut edes kesätöitä tarjolla.
En ole huomannut. Vakituisessa työsuhteessa ollut 18-vuotiaasta asti, tämä on nyt neljäs vakituinen työpaikka, aloitin muutama viikko sitten. Kahdesta firmasta tarjottiin myös vakituista paikkaa, mutta valitsin tämän.
N33
Mun lapsilla 32 ja 35 on aina ollut töitä. Vanhempi DI on vaihtanut aina muutaman vuoden välein duunia ja nyt on töissä Aasiassa. On saanut valita työpaikkansa.
Nuorempi on vakitöissä kaupungilla. Meni sinne ensin määräaikaikaisena toisiin hommiin, huonolla palkalla, opiskeli töiden ohessa (AMK) ja kun koulutusta vastaava paikka kaupungilla aukesi, sai sen.
kirjoitinkin,että jos ei onnista niin eikun uudelleen kouluttautumaan :) ja tosiaan sitten taas ehkä tappelemaan niistä työpaikoista :)