Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nykyajan kolmekymppisten pitää tottua siihen, ettei vakituisia töitä ole. On vain pätkätöitä, joista et saa kunnon eläkettäkään...

Vierailija
17.01.2023 |

1960-luvulla ja aiemmin syntyneilla on vakipaikat, eläkkeet ja kaikenlaista.
Meillä kolmekymppisillä ei ole mitään, ei edes kesälomia.

Kommentit (117)

Vierailija
81/117 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailma muuttuu, tekoäly tulee korjaamaan satoa monista ammateista. Jos on nuori kannattaa vielä harkita alanvaihtoa.

Meillä on liian paljon maistereita ja muita mestareita, joiden työt häviävät jatkossa, työmiehiä tarvitaan aina. Ja hoiva-alalla on myös töitä.

Aikoinaan mentiin naisina kauppakouluun tai kauppaopistoon, nyt on automaatiset ohjelmat hoitamaan kirjanpitotyöt.

Höpöhöpö. Juuri kirjanpitäjistä on tälläkin hetkellä puutetta. Toki työtä ei tehdä nykyisin vihkoon kynällä,paperilla ja mekaanisella laskimella vaan ohjelmistoilla.

Vierailija
82/117 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravintola-alalta saa helposti vakityön. Ja jos jaksamista riittää voi ottaa kylkeen toisen osa-aikapaikan. Raskas työ ja matala palkka mutta työttömänä ei ainakaan tarvitse olla.

"Karu ennuste konkursseista.esim. hotelli- ja ravintola-ala"

https://www.is.fi/taloussanomat.fi/art-2000010345749.html

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/117 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravintola-alalta saa helposti vakityön. Ja jos jaksamista riittää voi ottaa kylkeen toisen osa-aikapaikan. Raskas työ ja matala palkka mutta työttömänä ei ainakaan tarvitse olla.

"Karu ennuste konkursseista.esim. hotelli- ja ravintola-ala"

https://www.is.fi/taloussanomat.fi/art-2000010345749.html

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010345749.html

Vierailija
84/117 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä alalla te ootte, jotka tekee jatkuvaa pätkää ja välissä paljon työttömyyttä? Kaikilla aloilla ei ole yhtä huono tilanne, kannattaa katsella uutta uraa.

Totta. Tämähän on ihan valitusta alasta riippuvaa.

Olen lähihoitaja, ja meneillään on jo kolmas määräaikainen sopimus hyvinvointialueella tänä vuonna. Muitakin työpaikkoja olen katsellut ja käynyt haastatteilussakin, mutta määräaikaisia tarjoavat kaikki, vaikka on niin niin pula. Työkokemustakin on vuosia. Toki miksipä palkata 30-vuotiasta naimissa olevaa lapsetonta naista muuhun. 

Vierailija
85/117 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinvointialue ei jatka määräaikaisten töitä, oli juttu netissä.

Vierailija
86/117 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole myöskään kunnon lomia, koska määräaikaiset sopimukset vain seuraavat toisiaan. Toki voisi sanoa, että en voi aloittaa kuin vasta x viikon päästä, jos haluaa pitää omaa lomaa, mutta kun tulijoita, jotka voivat aloittaa heti, kynnys alkaa kieltäytymään on aika korkea. Työttömyyspätkät eivät oikein ole lomaa. 

Miksi ei ole, lomaahan se on kun lorvii kotona, äläkä väitä jos pari työhakemusta tekee niin se on työlästä.

On se henkisesti vähän eri asia, oletko vapaalla tietäen, että rahaa tulee tilille, vai onko tulevaisuus hämärän peitossa. Siihen vielä liuta "valintamme ei kohdistunut sinuun" -vastausta, niin alkaa hymy hyytymään, kun "loma" ei olekaan ihan omissa käsissä.

Vierailija
87/117 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoinen ajatusrakennelma, että pätkätyöt olisivat vain nykyisten kolmekymppisten uusi ongelma. Olen 60-lukulainen, ja valtaosa mun työsuhteista aina 70- luvun lopusta oli pätkätöitä, ja vielä pätkittynä siten, ettei niistä kertynyt eläkettä. Lisäksi kaikki alta 23v tehdystä työstä pudotettiin pois eläkekertymästä. Toki tunnen heitä, jotka ovat ikänsä olleet yhdellä ja samalla työnantajalla heti vakipaikalla, mutta itse en todellakaan kuulu siihen joukkoon, eikä moni muukaan.

Vierailija
88/117 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole myöskään kunnon lomia, koska määräaikaiset sopimukset vain seuraavat toisiaan. Toki voisi sanoa, että en voi aloittaa kuin vasta x viikon päästä, jos haluaa pitää omaa lomaa, mutta kun tulijoita, jotka voivat aloittaa heti, kynnys alkaa kieltäytymään on aika korkea. Työttömyyspätkät eivät oikein ole lomaa. 

Miksi ei ole, lomaahan se on kun lorvii kotona, äläkä väitä jos pari työhakemusta tekee niin se on työlästä.

On se henkisesti vähän eri asia, oletko vapaalla tietäen, että rahaa tulee tilille, vai onko tulevaisuus hämärän peitossa. Siihen vielä liuta "valintamme ei kohdistunut sinuun" -vastausta, niin alkaa hymy hyytymään, kun "loma" ei olekaan ihan omissa käsissä.

Tämäpä juuri. Ei ole nykyään yhtään selvää, että töihin vain pääsee. Voi olla, että olet säästänyt vaikka lomareissuun, mutta sitten kun ei ole töitä näkyvissä, et lähdekään, kun et tiedä, tarvitsetko rahat elämiseen. 

Vierailija
89/117 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 38v ja olen valmistumisen jälkeen 2018 jouluna ollut 2 kk työttömyyden jälkeen yhtäjaksoisesti töissä tähän päivään asti ja jatkuu. Olen bioanalyytikko amk. Viime vuoden tulot 50700€.

Vierailija
90/117 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätäkään ei nyt kannattaisi yleistää. Olen about 30 ja ihan vakituisessa työsuhteessa ja ainoastaan yksi kaveri mun tuttavapiiristtä jauhaa tätä pätkätyöjuttua, kaikilla muilla vakiduuni. Riippuu varmaan miten on asiansa järjestänyt ja mihin alaan on koulutus. Tuskin on kuitenkaan eläketyö minullakaan, mutta ei kai kukaan ole enää pariinkymmeneen vuoteen voinut tuudittautua moiseen.

Vierailija
91/117 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaaha boomerit ja 50-luvulla syntyneet on haukuttu ja eläkkeellä, eivätkä enää vie työpaikkoja. Nyt kohdistetaan raivo 60-luvulla syntyneisiin. Kohta olette te x-sukupolvet ja mille naalit vuorossa.

Tämä on totta. Joitakin vuosia sitten YT:n jälkeen saanut vain pätkiä. Olen 55v. Ja palkka samaa tasoa kuin teini-iän kesätöissä oli, ja ensimmäisissä vakituisissa.

Boomerit valittaa, mutta tosiaan minultakin jätetään ne ensimmäisten työvuosien eläkekertymät maksamatta. Sen lisäksi eläkeikääni on nostettu. Kaupan päälle on eläkeputki poistettu. Mahdollista lesken eläkettä en saa minäkään aikanaan samanlaisena. Jos saan ollenkaan, mikäli puoliso kuolee aiemmin. Asumis- ja opintotukia en ole saanut aikanaan, vaikka elo oli varsin niukkaa. Lapsivähennykset poistui verotuksesta jo silloin 90-luvulla, kun sain omat lapseni. En minäkään ole oikeutettu asuntolainan korkojen verovähennyksiin. Lapsena sain ihan yvää kunnallista hammashoitoa kerran vuodessa. Se ulotettiin koskemaan eläkeläisiä, niin nyt sinne on vaikeuksia päästä minkään ikäisten, ja hinta lähenee nopeasti normitoimenpiteiden osalta yksityistä. Lasten hampaita ei ole enää vuosiin hoidettu kouluhammaslääkärissä vuosittain. Ja se näkyy selkeästi jo nuorilla aikuisilla. Elinajanodotteeni on laskenut. Eläkeläiset suurena joukkona saa aikaan sen, että yhdellekään alemmalle polvelle ei enää riitä kunnollista terveydenhoitoa, eikä edes kohtuullista oikea-aikaisesti. Alle eläkeikäisiä ihmisiä kuolee diagnoosien puutteessa, sairastuu vakavammin aikaisen puuttumisen takia, vammautuu, ja ajautuu työkyvyttömyyteen. Eläkkeelle ei  monikaan enää ole päässyt vuosiin fyysisistä syistä. Ylenevät polvet pääsi. Jos oli vaikka olkapääharmia tms.

Näin siis 60-luvulla syntyneellä. Väliinputoajaikäluokka. Vanhemmilla ja nuoremmilla (toistaiseksi) moni asia paremmin, ja kummatkin silti syyllistää. Erotuksena se, että nuorten osa ei todellakaan ole kadehdittava minustakaan. Maailma on muuttunut paljon. Eikä isolta osin positiiviseen suuntaan.

Vierailija
92/117 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätäkään ei nyt kannattaisi yleistää. Olen about 30 ja ihan vakituisessa työsuhteessa ja ainoastaan yksi kaveri mun tuttavapiiristtä jauhaa tätä pätkätyöjuttua, kaikilla muilla vakiduuni. Riippuu varmaan miten on asiansa järjestänyt ja mihin alaan on koulutus. Tuskin on kuitenkaan eläketyö minullakaan, mutta ei kai kukaan ole enää pariinkymmeneen vuoteen voinut tuudittautua moiseen.

Kivasti rivien väleissä kerrot, että suhtaudut pätkätöistä keskusteluun sellaisena "tyhmiä valintoja tehneiden ihmisten jauhamisena".

Esimerkiksi mä itse olen teknis-kaupallisella alalla. Olisin varmaan voinut valita paremminkin, mutta mielestäni en valinnut huonosti.

Mutta ehkä mä en olekaan täydellinen esimerkki täydellisestä pätkäputkesta. Onhan mulla ollut joukossa vakityömahdollisuuksiakin. Se on sitten asia erikseen, minkä laatuista työ on ollut. Aivan varmasti löytyy joku mulle sanomaan, että "sait pahvilaatikon purkajan / puhelinmyyjän vakiduunin, suu umpeen, olisit tyytynyt siihen, se on kohtalosi".

Vierailija
93/117 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eläkeläisiltä viedään kaikki nyt kehysriihessä. Kysynkin vain eläkeläisenä, että minkä logiikan mukaan hallitus maksattaa meillä jos ei omiaan niin edellisten hallitusten sössimisiä? Melkein toivoisin että, moni huomaa ettei tässä vaihtoehtona ole kuin massiivinen itsari aalto kun ei mitkään lakkoilut eikä miekkarit hyödytä mitään mutta jos maksajat vähenee niin eiköhän ala kiinnostamaan???

Vierailija
94/117 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kivasti rivien väleissä kerrot, että suhtaudut pätkätöistä keskusteluun sellaisena "tyhmiä valintoja tehneiden ihmisten jauhamisena".

Esimerkiksi mä itse olen teknis-kaupallisella alalla. Olisin varmaan voinut valita paremminkin, mutta mielestäni en valinnut huonosti.

Mutta ehkä mä en olekaan täydellinen esimerkki täydellisestä pätkäputkesta. Onhan mulla ollut joukossa vakityömahdollisuuksiakin. Se on sitten asia erikseen, minkä laatuista työ on ollut.

Missähän kohtaa sanoin mitään tyhmistä valinnoista, en mielestäni edes viitannut moiseen. Totesin vain että se on varmaan alasta kiinni missä näin voi käydä ja oamlla allallami ei tätä ole, joten KAIKKI 30-kymppiset eivät ole pelkästään pätkätöissä eli muutakin on olemassa jopa meidän ikäluokassa. 

Vierailija
95/117 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä voi 30-vuotiaana allekirjoittaa. Riippuu täysin alasta mille hakeutuu, eikä siitä voi kyllä ketään muuta kun itseään syyttää jos näitä pätkähommia tekee alall,a jossa se on yleistä. Töitä on aina riittänyt kesätöistä lähtien kun hakeuduin työllistävälle (tekniikan) alalle.

t. N30/DI

Insinöörin töitä (nimenomaan tekniikan) on teetetty alihankintatöinä jo vuosia. Alihankkijana toimivan työt katsotaan kvartaali kerrallaan eteenpäin. Toisinaan jopa kaksi tai kolmekin, jos isompi projekti meneillään. Jos jatkotilausta ei yrityksestä tule, niin alihankintayritys yrittää myydä työtä tekevän insinöörinsä johonkin. Jos ei onnistu, niin lomautus. Ja jos ei edelleenkään, niin työsuhteen purku. Minulla on lähipiirissä näitä monta.

Ottaisit selvää jostain isosta vakavaraisesta yhtiöstä. Vaikkapa KONE voisi olla tällainen esimerkki. Joku muukin käy. Omien insinööriensä lisäksi siellä toimii täysin samoissa tehtävissä lukemattomien alihankintayritysten insinöörejä. Jotka tekee pätkää, tai keskeytymätöntä pätkää kvartaaleittain uusittavilla jatkoilla yllä olevan esimerkin mukaisesti.

Vierailija
96/117 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä voi 30-vuotiaana allekirjoittaa. Riippuu täysin alasta mille hakeutuu, eikä siitä voi kyllä ketään muuta kun itseään syyttää jos näitä pätkähommia tekee alall,a jossa se on yleistä. Töitä on aina riittänyt kesätöistä lähtien kun hakeuduin työllistävälle (tekniikan) alalle.

t. N30/DI

Ongelmana on se, että jos KAIKKI nyt kouluttautuvat hyvin palkatuille aloille, syntyy kilpailua ja palkat pienenevät. Mikä pahinta, yhteiskunta pysähtyy, kun meiiltä loppuvat siivoajat, roskakuskit, lumityöntekijät, asiakaspalvelijat kaupoista ja kahviloista ja ravintoloista, ravintola-ala loppuu jne. Minne laitetaan ne, joilla ei esimerkiksi älykkyysosamäärä riitä, tai jotka ovat osatyökykyisiä, joita Kelan lääkärit eivät päästä eläkkeelle?

Vastaus "kouluttaudu paremmin" on erittäin lyhytnäköinen ratkaisu ja kumpuaa lähinnä oman navan kokemuksesta;kun minä niin muutkin!

Vierailija
97/117 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 28v ja aina ollut toistaiseksi voimassaolevassa kokoaikaisessa työsuhteessa, paitsi opiskeluaikana 25h/vko. Kaupan alalla hyvät lomat, lisät ja työsuhde-edut. 

Vierailija
98/117 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

39v ja aina ollut pitkässä vakituisessa työsuhteessa. Pisimmillään 10 vuotta samassa paikassa, olen vaihtanut työpaikkaa vain omasta tahdostani. Nytkin on kiva vakituinen työpaikka.

Kyllähän tuollainen työpaikan valinta onnistuu huippu it-ammattilaiselta tai hoiva-alan ihmiseltä. Kaikki eivät sovellu kyseisiin töihin.

Hoiva -alalla ollut jo vuosikymmenet ns.pätkätöitä, vakinaista virkaa et saa usein kun olin itse 4 kk sopimuksia tarjolla. Vaihdoin alaa.

Vierailija
99/117 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen yhteiskunta on millaiseksi sen itse rakennatte. Syyllinen löytyy peilistä.

Oletko yksinkertainen.

Kukaan ei yksin pysty rakentamassa yhteiskuntaa.

Kaksinkertaiselle tieto: Ryhmässä voi, esimerkiksi siksi on olemassa ammattiliitot jotka puolustavat työntekijöiden oikeuksia.

Vierailija
100/117 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä luonnollisesti oikeistotrollit lällättelee, että oma vika kun valitsee väärän alan.

Esim. varmasti työllistävällä hoitoalalla ei vakituisia työsuhteita juuri tunneta. Sama sairaus on siirtymässä opetusalalle.