Mikä auttaa puolison kuorsausongelmaan?
Mieheni kuorsaa ja se häiritsee minun nukkumista. Suhteemme alussa se ei ollut ongelma, mutta nyt se on vain pahentunut ajan saatossa. Olemme asuneet yhdessä nyt noin puoli vuotta. Olemme jo kokeilleet erilaisia ratkaisuja, kuten korkeampaa tyynyä, mutta se ei auttanut. Uniapneatestaus tehtiin, mutta se ei osoittanut mitään. Onko teillä jotain vinkkejä ja kokemuksia? Help!! Kiitos
Kommentit (1356)
Mehupillillä valkopippuria nenään.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kokemusta kuorsaavasta miehestä 35 vuoden ajalta.
Parhaiten on auttanut nukkuminen eri huoneissa. Se ei tapa parisuhdetta, pikemminkin vahvistaa sitä.
Yhdessä voi viettää iltaa ja nukkua päiväunia, mutta kun ennen työpäivää on pakko saada yöllä unta, on parasta mennä omaan huoneeseen nukkumaan.
Oma huone ei useimmille taida olla mahdollinen ainakaan ennen lasten muuttoa pois kotoa.Kuorsauskiskot miehellä auttavat seuraavaksi eniten. Ehdottomasti kannattaa kokeilla.
Lomamatkoilla hotellissa selviän miehen vieressä muutaman yön korvatulpilla, silmälapuilla ja melatoniinilla.
Lomallahan. voi ottaa päiväuniakin. Silloin tilanne ei ole niin kriittinen.Korvatulppia olen ostanut esim. Clas Ohlsonilta ison purkillisen kerrallaan.
Ne ovat olleet edullisia ja toimivat hyvin.
Melatoniini auttaa kyllä minua nukahtamaan.
Pieni annos 5h ennen unen keskikohtaa.
Jos siis herää klo 6 kannattaa melatoniini ottaa viimeistään klo 21 21.30. Melatoniinia ei kannata syödä enempää kuin pienin markkinoilla oleva annos ( 1mikrog ?). Suurempi määrä ei kokemukseni mukaan auta enempää, se vain sotkee elimistön omaa systeemiä.
En tajua monien naisten pakkomiellettä nukkua miehensä kanssa samassa huoneessa. Ei se mies yöunien aikana mihinkään karkaa. Laatuaikaa voi viettää yhdessä sitten iltaisin ja aamuisin hereillä.
Kun uni muuttuu iän myötä katkonaiseksi, on ihan mukavaa välillä vaikka lukea jotain. Omassa huoneessa se onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kokemusta kuorsaavasta miehestä 35 vuoden ajalta.
Parhaiten on auttanut nukkuminen eri huoneissa. Se ei tapa parisuhdetta, pikemminkin vahvistaa sitä.
Yhdessä voi viettää iltaa ja nukkua päiväunia, mutta kun ennen työpäivää on pakko saada yöllä unta, on parasta mennä omaan huoneeseen nukkumaan.
Oma huone ei useimmille taida olla mahdollinen ainakaan ennen lasten muuttoa pois kotoa.Kuorsauskiskot miehellä auttavat seuraavaksi eniten. Ehdottomasti kannattaa kokeilla.
Lomamatkoilla hotellissa selviän miehen vieressä muutaman yön korvatulpilla, silmälapuilla ja melatoniinilla.
Lomallahan. voi ottaa päiväuniakin. Silloin tilanne ei ole niin kriittinen.Korvatulppia olen ostanut esim. Clas Ohlsonilta ison purkillisen kerrallaan.
Ne ovat olleet edullisia ja toimivat hyvin.
Melatoniini auttaa kyllä minua nukahtamaan.
Pieni annos 5h ennen unen keskikohtaa.
Jos siis herää klo 6 kannattaa melatoniini ottaa viimeistään klo 21 21.30. Melatoniinia ei kannata syödä enempää kuin pienin markkinoilla oleva annos ( 1mikrog ?). Suurempi määrä ei kokemukseni mukaan auta enempää, se vain sotkee elimistön omaa systeemiä.En tajua monien naisten pakkomiellettä nukkua miehensä kanssa samassa huoneessa. Ei se mies yöunien aikana mihinkään karkaa. Laatuaikaa voi viettää yhdessä sitten iltaisin ja aamuisin hereillä.
Kun uni muuttuu iän myötä katkonaiseksi, on ihan mukavaa välillä vaikka lukea jotain. Omassa huoneessa se onnistuu.
Käy näin jos miehen jättää yksin
Eihän tämä aloittaja valittanut,vaan kysyi vinkkejä kuorsauksen helpottamiseen.Et ole näköjään nukkunut kuorsaajan vieressä,kun et tiedä miten kovaa meteliä se voi olla.Sitä melua ei vaimenna edes ajatus ostetusta ruokakassista,mihin viittasit😜
Nukkukaa eri huoneissa, väliovet kiinni.
Kai se kuorsaaja on jo varannut korvalääkäriin ajan. Jos ei ole, niin miksi ei? Turha sitä on keskustelupalstalla jappasta ongelmasta. Ero tulee ennenpitkää univelasta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole auttanut kuorsaamiseen mikään, eikä mies suostu menemään lääkäriin Olemme nukkuneet eri huoneissa jo vuosia, ja kieltämättä tämä on vaikuttanut jo parisuhteeseen. Olen miettinyt eroakin asian takia, en ymmärrä miksi mies on niin itsekäs. Hänellä on aika selkeät uniapnean oireet ja sai nyt jo verenpainelääkityksenkin. Miehellä on myös hieman ylipainoa. Kaipaan läheisyyttä ja olen jo hakenut sitä muualta. Mies suuttuu aina kun otan kuorsaamisen puheeksi. Hån myös hikoilee öisin petivaatteet märäksi, enkä haluaisi enää edes nukkua samassa sängyssä. Joskus kun olemme lomalla nukkuneet vierekkäin, saatan herätä yöllä 5-10 kertaa kuorsaamiseen. Mies ei ymmärrä, että kuorsaaminen on vaikuttanut myös minun yöuniini ja terveyteen.
Tallenna ukkosi kuorsausta. Käsket hänet lääkäriin eli sinun pitää varata aika, kun ukostasi ei ole siihen, lähde itse mukaan ja soita lääkärille ääninäyte.
Lomalla kummallekin omat hotellihuoneet, muttei missään nimessä vierekkäisiä huoneita. Jos hän ei halua maksaa omasta huoneesta, niin sitten lomailet yksin.
Unettomuus on erittäin tehokas kidutuskeino.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut samassa tilanteessa, ja minulla on ollut hyvä kokemus melatoniinista. Otan siis illalla unilääkkeen, joka auttaa minua nukahtamaan vaikka mieheni kuorsaa. Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan.
Lääkitys ei poista alkuperäistä ongelmaa eli kuorsausta.
Miten olisi lääkärissä käynti, siis miehelle, kyse voi olla uniapneasta, johon saa hoitoa ja jopa yöllisen hengityslaitteen, naapurin miehellä on sellainen,. ja isosta kitapurjeesta pääsee eroon leikkauksella. Kuorsaus ei ole terveellistä sille kuorsaajalle. Ja se, joka sanoi että mikä hinku nukkua kuorsaavan meihen kanssa samassa huoneessa, entä jos ei ole toista huonetta kun asutaan yksiössä!
Vierailija kirjoitti:
Kuorsaan itse. Miestä se ei häiritse, mutta se häiritsee minua itseäni. Tuntuu, että unen laatu on huono ja herään välillä omaan kuorsaukseen. Olen valittanut lääkärille monta kertaa, mutta se kirjoittaa vaan kortisoni-tippoja nenään. Neuvoja?
Mene oikealle korvalääkärille ja vaadi lähete uniapneatutkimuksiin. Jos sulla on se, saat avun c-pap-laitteesta, sen kanssa et kuorsaa. Jos uniapneaa ei ole, korvalääkäri tutkii lisää. Ennenkuin nukahdat rattiin ja ajat jonkun päälle.
Miksi tällaisia terveysasioita pitää kysyä jostain vauvapalstalta? Erikoislääkärit on sitä varten.
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi lääkärissä käynti, siis miehelle, kyse voi olla uniapneasta, johon saa hoitoa ja jopa yöllisen hengityslaitteen, naapurin miehellä on sellainen,. ja isosta kitapurjeesta pääsee eroon leikkauksella. Kuorsaus ei ole terveellistä sille kuorsaajalle. Ja se, joka sanoi että mikä hinku nukkua kuorsaavan meihen kanssa samassa huoneessa, entä jos ei ole toista huonetta kun asutaan yksiössä!
Muuttakaa isompaan asuntoon. Miksi pitää suostua huonoon unenlaatuun?
Vierailija kirjoitti:
Meillä akka kuorsas vuosia kunnes minulla tuli mitta täyteen. Sanoin akalle että laihuttaa30 kiloa läskiä pois että yöllinen metelöinti loppuu, tai taloon tulee hiljasempi emäntä, ei ole tarvinnut enään valvoa öitä.
Mitä tapahtui, tuliko taloon uusi emäntä? Nukutko itse hiljaa?
Vierailija kirjoitti:
Meillä auttoi: molemmilla oma makuuhuone ja ovet kiinni!
(melkein ehti jo hermo mennä)
Hyvä niin. Mutta onko itse kuorsauksen syytä tutkittu?
Vierailija kirjoitti:
Nämä ovat ainoat apteekin kiskot jotka oikeasti auttoivat: Somnofit S uniapneakisko. Esim. Nukkumatista ei ollut apua.
Maksavat yli satasen, mutta oli sen arvoiset. Sitä ennen kuorsaaja nukkui eri huoneessa patjalla lattialla.
Miksi hän ei saa nukkua eri huoneessa sängyssä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku syyhän siihen kuorsaukseen on. Onko mies lihava? Tupakoiko? Jos uniapnea on suljettu pois, ja mies ei ole läski tai tupakoitsija niin syy on todennäköisesti suuret kitarisat. Lääkäriin.
Nisena kursan häiritsevästi.Normaalipainoisena ,kitarisat leikattuna.Kuorsaukseen ei yksityinen hamasläkärini noteranut mitään.Sen enempää ei terveyskeskus läkäri.Koska nukun hyvin yöni talviaika 8h kesä aika 7h. En kärsi uniapenia ymm:ongelmani on astma.Kuin se ikunoiden rakovetiilit,ikuna parvekeen sisältä sieltä tupakan haju asuntoomme ilta myöhäsellä ja yöllä käy keuhkoihini unessakin ja alan kahta kauhemin kulemma kuorsaa.Talossa on parveketupakointi kieto.Jotkut lulevat ei ilta myöhä tai yö häiritse.Syy yhteys henkitystie elimenikö,astma ja hajuallerkia,vai herkyys?
Olipa vaikeaselkoista tekstiä. Onko sun kännykässä joku vika?
Lääkäri ja uniapneatesti.
"Mikä on vallassamme tehdä, se on vallassamme jättää tekemättä." — Aristoteles
Hienoa pojat jatkakaa samaan malliin.
Mulla oli ihan sama ..tapasin kiinnostavan ja herrasmiesmäisen miehen, mutta kuorsaus on ihan kamalaa..olen tottunut asumaan ja nukkumaan yksin ilman häiriöitä, niin ei ole kyllä kivaa..toinen miinus on huono pirämään yhteyttä eli minulle naisena jää osa miehen roolia yhteydenpidossa. Miehen kuuluu olla aktiivisempi kuin naisen ja pyydellä jokapaikkaan.. ainakin alussa, kun suhde etenee sitten nainenkin voi. Kuorsaus ei ole kumppanin vika, joten kuorsaaja voi minusta katsoa itseensä ja tehdä asialle jotain. Ei toisen pidä joutua alkaa kärsimään ja muuttaa omia tapojaan toisen ongelman vuoksi!
Meilläkin kuorsauskiskot on ainoat mistä on apua