Mikä auttaa puolison kuorsausongelmaan?
Mieheni kuorsaa ja se häiritsee minun nukkumista. Suhteemme alussa se ei ollut ongelma, mutta nyt se on vain pahentunut ajan saatossa. Olemme asuneet yhdessä nyt noin puoli vuotta. Olemme jo kokeilleet erilaisia ratkaisuja, kuten korkeampaa tyynyä, mutta se ei auttanut. Uniapneatestaus tehtiin, mutta se ei osoittanut mitään. Onko teillä jotain vinkkejä ja kokemuksia? Help!! Kiitos
Kommentit (1356)
Joko "jätä se sika" mainittiin ratkaisuna?!
Kannattaa tsekata, ettei ole kireä kielijänne. Se voi monella olla kireä niin, ettei sitä ole aiemmin huomattu.
Joillain on näkyvästi kireä, mutta ei läheskään kaikilla ole sitä kireää jännettä siinä silminnäkyvästi. Kireys voi olla myös limakalvon sisällä.
Tämä ei ole 100% varma testi, mutta antaa osviittaa:
Kokeile avata suu apposen auki, saatko koskettua kielen kärjellä yläetuhampaita suu koko ajan ammollaan auki niin ettei leuat liiku? Jos ei onnistu, on todennäköisesti kireyttä.
Ja jos on oireita, kannattaa mahdollisesti kielijänneleikkaus.
Tämä on perinnöllinen juttu ja oireita voi olla lukuisia erilaisia, jokaisella omanlaisiaan. Kaikilla ei välttämättä ole kaikkia oireita. Niitä voi olla mm. R- ja S-viat, mutta voi olla, että ne onnistuu hyvinkin. Myös esim. kuorsaus, hampaiden narskutus, suuhengitys/nenähengityksen vaikeus, päänsäryt, niskahartiaongelmat, refluksi jne. voi olla oireita tästä johtuen. Tai ainakin osittain, mahdollisia muitakin aiheuttajia toki on paljon! Tämä kuitenkin yllättävän yleistä.
Lääkärin valinnassa kannattaa apuna käyttää fb-ryhmää Aikuisten kireä kielijänne, jossa lääkärisuosituksia, sillä kaikki lääkärit ei leikkaa suositellulla nykytekniikalla eikä välttämättä osaa diagnosoida tuota limakalvon sisäistä kireyttä (posteriorinen kielijänne).
Tuollainen vainoharhaisuus tuntuu häiritsevältä.
Äitini kuorsaa eri huoneessa kuin tiejyrä, ärsyttää se kun pakko kuunnella en halua käyttää korvatulppia.
Jokaisella on omat surunsa polvilleen.
Miksei palsta ole niin suosittu kuin ennen? Koska kaikki ovat siirtyneet takaisin MySpacen pariin.
Laihduttaminen, jos on vähääkään ylipainoinen.
Trendikästä mutta sitä haukkuja ei tiedä ;).
ja nettitrollihan tarkoittaa ihmistä joka on eri mieltä kanssasi
Meillä ei ole auttanut kuorsaamiseen mikään, eikä mies suostu menemään lääkäriin Olemme nukkuneet eri huoneissa jo vuosia, ja kieltämättä tämä on vaikuttanut jo parisuhteeseen. Olen miettinyt eroakin asian takia, en ymmärrä miksi mies on niin itsekäs. Hänellä on aika selkeät uniapnean oireet ja sai nyt jo verenpainelääkityksenkin. Miehellä on myös hieman ylipainoa. Kaipaan läheisyyttä ja olen jo hakenut sitä muualta. Mies suuttuu aina kun otan kuorsaamisen puheeksi. Hån myös hikoilee öisin petivaatteet märäksi, enkä haluaisi enää edes nukkua samassa sängyssä. Joskus kun olemme lomalla nukkuneet vierekkäin, saatan herätä yöllä 5-10 kertaa kuorsaamiseen. Mies ei ymmärrä, että kuorsaaminen on vaikuttanut myös minun yöuniini ja terveyteen.
Lääkäri. Ihan oikeasti, lääkärille juttelemaan kuorsaamisesta. Teettää apneatestit ja jos niissä ei mitään, sitten kurkku ja korva lääkärille.
Itse kuorsaan, mutta kyse ei ole apneasta, vaan allergiasta, joka tukkii hengitystiet. Allergiasuihke iltaisin auttaa, joskin kuorsaan silti välillä. Mutta auttaa paljon
Ei siihen auta muu kuin muutto , toiseen huoneeseen tai pois kokonaan.