Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt viisi vuotta yliopistossa opiskelleena olen pettynyt siihen ettei luennoilla juurikaan käydä luennoitsijan ja yleisön välisiä väittelyit...

Vierailija
15.01.2023 |

Nyt viisi vuotta yliopistossa opiskelleena olen pettynyt siihen ettei luennoilla juurikaan käydä luennoitsijan ja yleisön välisiä väittelyitä

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on veri?

Vierailija
2/80 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko harkinnut LY:tä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän se olisi akateemista keskustelua, että just lukiosta päässeet kaiken tietävät parikymppiset yrittäisivät kyseenalaistaa professorin vuosikymmenten tutkimustyön. Joku raja kaksikymppusten arroganssillakin soisi olevan.

Vierailija
4/80 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ne tyhmimmät ovat eniten äänessä tuollaisessa tilanteessa.

Vierailija
5/80 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateeminen keskustelu ja väittely kuuluvat seminaareihin.

Vierailija
6/80 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä luennolla väiteltäisiin? Se nimenomaam on luento.

Vierailija
7/80 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän se olisi akateemista keskustelua, että just lukiosta päässeet kaiken tietävät parikymppiset yrittäisivät kyseenalaistaa professorin vuosikymmenten tutkimustyön. Joku raja kaksikymppusten arroganssillakin soisi olevan.

Ja höpsis. Kyllä proffat yleensä tykkäävät keskusteluista, koska on yleistä, että profft VARASTAVAT oppilaiden ajatuksia omiin töihinsä. Minä lakkasin puhumasta kun esittämäni asia päätyi opettajan kirjaan. Kannattaa pitää ajatukset ominaan ja kirjoittaa oma kirja.

Vierailija
8/80 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän luulisi viisi vuotta yliopistossa opiskelleen tietävän, ellet sitten vain ole roikkunut viittä vuotta kirjoilla siellä yliopistossa.

Vierailija
9/80 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sille ei ole aikaa. Tuntimääriä on supistettu.

Vierailija
10/80 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proffathan käyttävät oppilaiden ajatuksia jatkuvasti hyväkseen. Yksi proffa sanoi, että jos hänelle tulee ongelma, johon ei keksi ratkaisua hän tekee siitä tenttikysymyksen.

Vierailija
11/80 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaatko itse suutasi luennoilla?

Minulla on kokemusta yliopisto-opiskelusta 1999-2023. Olen aloittanut ensimmäiset opintoni suoraan lukiosta, toisen tutkintoni tein jo työelämässä olleena ns. maisteriryhmässä.

Etenkin tämä toinen kierros oli erittäin antoisa. Luennot olivat hyvin vuorovaikutteisia, sillä meillä oli asiaan paljon kokemuksen mukana tuomaa tietoa, joka otettiin osaksi oppimisprosessia oikein mielellään. Joissain tapauksissa tiesimme enemmän kuin opettaja, sillä olimme kohdanneet tapauksia oikeassa elämässä. Opettajat keskustelivat tästäkin mielellään ja antoivat tilaa tällekin opiskelutavalle, tosin joskus keskustelu oli pakko lopettaa, jotta kaikki sisältö ehdittäisiin käydä.

Sen sijaan samoilla luennoilla istuneet nuoret opiskelijat eivät pitäneet meistä. Silmien pyörittelyä, passiivisaggressiivista alentuvaa käytöstä "kun tiedät niiiiiin paljon", usein pelkkää kännykän selailua näiden vuorovaikutteisten tuokioiden aikana. Moni myös tuli luennoille miten huvitti, usea jopa eväiden kanssa lähinnä siis syömään, ja moni myös lähti pois ennen luennon loppua. "Akateeminen vapaus" otettiin ihan kirjaimellisesti, koska kukaan ei varsinaisesti vaatinut toimimaan vastuullisesti.

Opiskelijat luovat opintomatkansa itse vuorovaikutuksessa toistensa sekä opettajien kanssa. Itse olen saanut opinnoista valtavasti, koska otin vastuun omasta oppimisestani. Kehotan sinua toimimaan samoin.

Vierailija
12/80 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajat muuttuvat, tieto lisääntyy ja tede kehittyy. Ei ole tarkoitus jäädä meneisyyteen.

Vierailija
13/80 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuotta sitten oli meidän kurssilla yksi tällainen haastaja. Kaikki muut pyörittelivät silmiään ja toivoivat että päästäisiin itse asiaan.

Erikseen sitten pienryhmät ja seminaarit. Mutta luennoilla yleensä käydään läpi alan perusteita, ja se on yleensä vähän rasittavaa, jos 19-vuotias kysyy että miksi pyörä on pyöreä.

Vierailija
14/80 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo jumalaa ei saa kyseenalaistaa.

Vierailija
15/80 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20 vuotta sitten oli meidän kurssilla yksi tällainen haastaja. Kaikki muut pyörittelivät silmiään ja toivoivat että päästäisiin itse asiaan.

Erikseen sitten pienryhmät ja seminaarit. Mutta luennoilla yleensä käydään läpi alan perusteita, ja se on yleensä vähän rasittavaa, jos 19-vuotias kysyy että miksi pyörä on pyöreä.

Eli ette oppineet mitään kun oma napa oli tärkeämpää kuin kuunnella mistä puhutaan.

Vierailija
16/80 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hyvä niin, yleensä näissä tilanteissa sanaisen arkkunsa avaa aina narsisti, mistä ei ole hyötyä kenellekään. Kysymykset ovat vain tarkoin muotoiltua itsekehua (olen mahtava kun tajuan asian x) jos sitäkään (kunhan suu käy)

Vierailija
17/80 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapin yliopiston professorit järjestävät väittelyt opiskelijoidensa kanssa vauvapalstalla https://www.vauva.fi/keskustelu/4060023/lapin-yliopisto-kokemuksia-ala-…

Vierailija
18/80 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelu on opiskelua. Väitöstilaisuudet ovat asia erikseen. Kukaan ei jaksa tunneilla kuunnella, kun luennoitsijan aika menee jonkun besserwisserin kanssa inttämiseen.

Vierailija
19/80 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo jumalaa ei saa kyseenalaistaa.

Onko joku auktoriteettiongelma?

Vierailija
20/80 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja höpsis. Kyllä proffat yleensä tykkäävät keskusteluista, koska on yleistä, että profft VARASTAVAT oppilaiden ajatuksia omiin töihinsä. Minä lakkasin puhumasta kun esittämäni asia päätyi opettajan kirjaan. Kannattaa pitää ajatukset ominaan ja kirjoittaa oma kirja.

Montako kirjaa olet kirjoittanut?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi