Mikan perheessä lainakulut nousivat yli tuhannella eurolla ja lähes kaikesta pitää säästää
Iltasanomien seuraava köyhä perhe Espoosta.
Espoolainen Mika asuu vaimonsa ja kolmen kouluikäisen lapsen kanssa hiljattain valmistuneessa omakotitalossa. Vaimo on töissä varhaiskasvatuksen alalla, Mika yksityisellä puolella. Perhe on hieman keskituloista kotitaloutta parempituloinen.
Taloprojektin takia lainaa on paljon, ja lyhennykset ovat nousseet peräti yli tuhat euroa kuukaudessa.
Se on ihan hurjaa. Palkkataso ei ole vastaavasti noussut, mutta esimerkiksi ruuan hinta on. Meidän pitää ihan tosissaan katsoa, mitä ruokakaupasta ostetaan. Ensimmäistä kertaa tällainen tilanne, että tonnikalapurkkeja katselee, no opiskeluaikoina viimeksi.
Jauhelihaa, kanankoipia, ne ovat halpoja. Kirjolohi on valtavan kallista. Joulupöytään jäi savulohi ostamatta.
Kaupparyhmää on vaihdettu halvempaan.
Mika kertoo, että perhe on joutunut säästämään myös vaatehankinnoissa.
En ole paitojakaan hetkeen ostanut. Alkaa kaulukset jo kulumaan, kohta hihat risaisena varmaan mennään tuolla asiakkaiden kanssa, hän heittää.
Perhe on tottunut käymään Lapissa kevättalvella.
Nyt se ei onnistu, eikä myöskään etelänreissulle pystytä lähtemään ainakaan tänä vuonna, jos ei ihmeitä tapahdu.
Joskus olemme jouluna lentäneet pohjoiseen, nyt menimme omalla autolla. Eikä menty hotelliin matkan varrella, vaan siskon luona yövyimme.
Kommentit (1482)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on tärkeää, ettei mitään myy. Syödään vaikka kaurapuuroa ja makaronia ketsupilla. Jos nyt myy, niin häviää.
Vuonna 2019 tuli uudistus, että yhtiölaina ei ole lasku / asumismeno toimeentulotuessa ja sitä haetaan ruokaan, sähköön ja lääkkeisiin.
Kyllä monen on pakko myydä asunto.
Ei myydä. Ollaan vaikka nälässä ja odotetaan. Vanhat kengät ja vaatteet kelpaa. Reissuihin voidaan mennä myöhemmin.
Romahdusta ei tule, jos ihmiset kieltäytyvät myymästä. Älkää myykö mitään, jos ei ole aivan äärimmäinen pakko.
Kyllä tulee, koska eläkeläisiä on 1 600 000 ja harva omainen pystyy maksamaan sekä omaa että perintöasunnon kuluja pitkään.
Nuo perintöasunnot menevät jälkikasvun asuttaviksi. Niitä ei myydä.
Tuskin se lapsenlapsi haluaa perustaa perhettä kaksioon ja asunto paikkakunnalla, missä ei ole töitä.
Tarina taas että miten suurin osa suomalaisista on tottunut liian hyvään. Nyt on sitten suru puserossa kun joutuu elintasoa laskemaan. Voi kyynel........ ei säälitä yhtään.
Suomessa todella monet ihmiset elävän yli varojensa eli ottavat aivan liikaa velkaa suhteessa omiin tuloihinsa. Ne ihmiset joilla nyt on velkaa paljon eikä rahaa pahemmin jää säästöön niin he tulevat olemaan ongelmissa korkojen nousujen ja hintojen nousun myötä.
Onneksi itse olen aika vaatimaton luonteeltani ja minulla on enää asuntolainaa jäljellä 40t, ajan halvalla autolla ja saan kuukaudessa säästöön rahaa aika paljon vaikka palkkani ei suuri ole joten hintojen ja korkojen nousu ei elämääni pahemmin vaikuta. Muita velkoja minulla ei ole kuin asuntolaina.
Minulla on koron tarkistuspäivä helmikuussa ja lainanlyhennys nousee 400 eurosta 450 euroon kuukaudessa, talouteni ei kaadu siihen missään nimessä.
M33
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies selvästi tienaa hyvin ja maksaa myös veroja paljon. Eikä muutoinkaan mikään sossupummitarina missä vaaditaan käsi pitkällä aina vain lisää rahaa yhteiskunnalta. Tämän perheen kertomus oli aidosti mielenkiintoinen.
Ihan tavallinen tarina ylikuluttamisesta liian pienillä tuloilla. Ysärillä näitä tapauksia oli paljon.
Ei vaan muuttaa kulutuksensa menojensa mukaisiksi. Kun pakolliset kulut kasvavat turhia karsitaan. Ei ole ylikulutusta. Heillä kun on mistä karsia. Vaikkapa ruokaostosten järkiperäistäminen ja turhat matkailut vähemmäksi. Varmasti paljon muutakin mitä ei jutussa kerrota. Toki on niitä joilla on jo valmiiksi talous tiukilla ja eivät pysty tinkimään mistään ja he ovat niitä ylikuluttajia. Niitä joilta menee talo alta aivan kuten ysärilläkin.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa todella monet ihmiset elävän yli varojensa eli ottavat aivan liikaa velkaa suhteessa omiin tuloihinsa. Ne ihmiset joilla nyt on velkaa paljon eikä rahaa pahemmin jää säästöön niin he tulevat olemaan ongelmissa korkojen nousujen ja hintojen nousun myötä.
Onneksi itse olen aika vaatimaton luonteeltani ja minulla on enää asuntolainaa jäljellä 40t, ajan halvalla autolla ja saan kuukaudessa säästöön rahaa aika paljon vaikka palkkani ei suuri ole joten hintojen ja korkojen nousu ei elämääni pahemmin vaikuta. Muita velkoja minulla ei ole kuin asuntolaina.
Minulla on koron tarkistuspäivä helmikuussa ja lainanlyhennys nousee 400 eurosta 450 euroon kuukaudessa, talouteni ei kaadu siihen missään nimessä.
M33
Vaatimaton luonne jonka teksti oli itsekehua lauseesta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies selvästi tienaa hyvin ja maksaa myös veroja paljon. Eikä muutoinkaan mikään sossupummitarina missä vaaditaan käsi pitkällä aina vain lisää rahaa yhteiskunnalta. Tämän perheen kertomus oli aidosti mielenkiintoinen.
Ihan tavallinen tarina ylikuluttamisesta liian pienillä tuloilla. Ysärillä näitä tapauksia oli paljon.
Ei vaan muuttaa kulutuksensa menojensa mukaisiksi. Kun pakolliset kulut kasvavat turhia karsitaan. Ei ole ylikulutusta. Heillä kun on mistä karsia. Vaikkapa ruokaostosten järkiperäistäminen ja turhat matkailut vähemmäksi. Varmasti paljon muutakin mitä ei jutussa kerrota. Toki on niitä joilla on jo valmiiksi talous tiukilla ja eivät pysty tinkimään mistään ja he ovat niitä ylikuluttajia. Niitä joilta menee talo alta aivan kuten ysärilläkin.
Ja rahojen vieminen Kreikan ja Espanjan ravintoloille ei hyödytä Suomea ja Suomen työllisyyttä.
Kun keskiluokkainen ihminen elää yli varojen, tässä tapauksessa ostaa velkarahalla aivan liian kalliin omakotitalon, palstalaisilta heruu myötätuntoa. Yhteiskuntaa syytetään.
Noloa.
Vierailija kirjoitti:
M33
Olen tullut samaan tulokseen. Meillä on tulot kummallakin bruttona n. 2500e/kk. Eli ei siis erityisemmän hyvät, joskaan ei umpisurkeat.
Lapsia on kolme, joista 1 vauva ja 2 kalliit harrastukset (maksut yht. 500e/kk)
Asuntolainaa on 100 000e vielä jäljellä ja autokin osittain maksamatta.
SILTI meillä jää rahaa aika paljon säästöön ja voidaan aika huoletta ostaa kaupasta. En kertakaikkiaan ymmärrä, miksi niin monet meidän kanssa samassa tuloluokassa olevat tai jopa parempituloiset elävät omien sanojensa mukaan kädestä suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ysärillä noita tosiaan sai lukea. Niissä jutuissa oli mainittu lopuksi miten ulosotto vei kaiken. Nythän ulosottoon ei enää helposti päädy yhtiölainatkin maksetaan kelasta ja saa velkoja anteeksi. Saa pitää asunnot autot ja mökit ilmaiseksi. Maksumerkinnätkin häipyy jo puolessa vuodessa että pääsee uudestaan velkaantumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi Mika joka valittaa turhasta...hyvinhän asiat silloin on jos jostain Lapin reissusta joudutaan luopumaan...
Ai hyvin? Vaikka olet kateellinen ja ainoa artikkelista mieleen jäänyt asia on tuo Lapin reisssu, niin mietipä nyt hetki; nämä Mikat on niitä, joiden mukana palveluiden tarjoajat, ja isossa kuvassa talous,joko pysyvät pystyssä, tai kaatuvat. Yrityksien liikevaihdon kannalta Suomen persaikisin puolikas ei tuo kuin hiekkaa eteiseen ja taas todella rikkaita on vähän.
Jos.nämä keskiluokan Mikat joutuvat lähes lopettamaan tavaroiden ja palveluiden ostamisen, niin millä kaupat ja yritykset pysyvät pystyssä, semminkin kun koronan jäljiltä ei ole monellakaan välttämättä enää kassa kunnossa?
Nyt jos koskaan olisi aika miettiä päättäjien taholta keinoja ylläpitää keskiluokan ostovoimasta, sillä se on ainoa tapa pelastaa tilanne. Yksikin pohdinta "entäs köyhät, ne saa nyt tässä.ja tässä ratkaisussa vähemmän", on tuhoisa.
Kyllä ne työt julkiseltakin menee. Koska julkisen rahat tulee yksityisiltä yrityksiltä.
Suomessa tulee iso asuntojen hintaromahdus. Kun asunnot halpenevat, on taas rahaa kuluttaa. 1990-luvulla talon rakensi 100 000 eurolla ja nyt niistä saa 200 000 euroa eli eläkeläiset tekevät 100 000 voittoa, nuoret haluavat maksaa.
Meidän tuttavat rakensi 1990 - luvulla talon 100 000 eurolla ja nyt myivät 300 000 eurolla.
Ostivat tilalle 3 h + k osakkeen ja mökin järven rannalta. Ovat eläkkeellä. Ja matkustavat paljon.Miten ne 90-luvulla rakensivat talon EUROILLA, kun eurot tulivat käyttöön vasta 2002. Tileillä euro alkoi näkymään markkojen rinnalla vuonna 99 jotta ihmiset tottuisivat siihen.
Niin 600 000 mk eli 100 000 euroa.
Ei se kuule noin mene. 600 000 mk 90-luvulla on sama kuin 149 732,09 - 174 129,68 € tänään riippuen rakennusvuodesta eikä suinkaan 100000.
Ja palkat oli paljon pienemmät.Laske paljonko on v.-90 5500 mk euroissa?
Katsoin juuri eläkeotetta. Eläkettä on kertynyt 1990 -luvulla tehdastyöstä. Palkaksi merkitty 3800 euroa, kolmivuorotyö.
Suomessa on paljon eläkeläisiä, joilla hyvät eläkkeet tehdastöistä kuten minun vanhemmat joilla omakotitalo ja 2 mökkiä, joka vuosi tehty Lapin matka ja etelän matka.
Nuo tehtaat on loppu, niitä ei enää ole, mutta eläke menee aikanaan saadun hyvän palkan mukaan. Me työssäkäyvät saadaan vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M33
Vaatimaton luonne jonka teksti oli itsekehua lauseesta toiseen.
Kuinka minä itseäni kehuin? Se että en ole ostanut kallista asuntoa enkä kallista autoa velaksi niin onko se sinusta kehumista?
Olisin minä saannut asuntolainaa 150 000e mutta otin asuntolainaa vain 80 000e ja olisin voinnut ostaa kaupasta sen 10 000 euron auton velaksi mutta ostin sen 2000e auton ilman velkarahaa.
M33
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja rahojen vieminen Kreikan ja Espanjan ravintoloille ei hyödytä Suomea ja Suomen työllisyyttä.
Entistä harvempi vie Suomenkaan ravintoloille. Valtaosa lopuistakin harventaa käyntikertoja.
Vierailija kirjoitti:
Kun keskiluokkainen ihminen elää yli varojen, tässä tapauksessa ostaa velkarahalla aivan liian kalliin omakotitalon, palstalaisilta heruu myötätuntoa. Yhteiskuntaa syytetään.
Noloa.
Jos maksaa mokansa itse niin ok. Loisille ei heru myötätuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi Mika joka valittaa turhasta...hyvinhän asiat silloin on jos jostain Lapin reissusta joudutaan luopumaan...
Ai hyvin? Vaikka olet kateellinen ja ainoa artikkelista mieleen jäänyt asia on tuo Lapin reisssu, niin mietipä nyt hetki; nämä Mikat on niitä, joiden mukana palveluiden tarjoajat, ja isossa kuvassa talous,joko pysyvät pystyssä, tai kaatuvat. Yrityksien liikevaihdon kannalta Suomen persaikisin puolikas ei tuo kuin hiekkaa eteiseen ja taas todella rikkaita on vähän.
Jos.nämä keskiluokan Mikat joutuvat lähes lopettamaan tavaroiden ja palveluiden ostamisen, niin millä kaupat ja yritykset pysyvät pystyssä, semminkin kun koronan jäljiltä ei ole monellakaan välttämättä enää kassa kunnossa?
Nyt jos koskaan olisi aika miettiä päättäjien taholta keinoja ylläpitää keskiluokan ostovoimasta, sillä se on ainoa tapa pelastaa tilanne. Yksikin pohdinta "entäs köyhät, ne saa nyt tässä.ja tässä ratkaisussa vähemmän", on tuhoisa.
Kyllä ne työt julkiseltakin menee. Koska julkisen rahat tulee yksityisiltä yrityksiltä.
Suomessa tulee iso asuntojen hintaromahdus. Kun asunnot halpenevat, on taas rahaa kuluttaa. 1990-luvulla talon rakensi 100 000 eurolla ja nyt niistä saa 200 000 euroa eli eläkeläiset tekevät 100 000 voittoa, nuoret haluavat maksaa.
Meidän tuttavat rakensi 1990 - luvulla talon 100 000 eurolla ja nyt myivät 300 000 eurolla.
Ostivat tilalle 3 h + k osakkeen ja mökin järven rannalta. Ovat eläkkeellä. Ja matkustavat paljon.Miten ne 90-luvulla rakensivat talon EUROILLA, kun eurot tulivat käyttöön vasta 2002. Tileillä euro alkoi näkymään markkojen rinnalla vuonna 99 jotta ihmiset tottuisivat siihen.
Niin 600 000 mk eli 100 000 euroa.
Ei se kuule noin mene. 600 000 mk 90-luvulla on sama kuin 149 732,09 - 174 129,68 € tänään riippuen rakennusvuodesta eikä suinkaan 100000.
Ja palkat oli paljon pienemmät.Laske paljonko on v.-90 5500 mk euroissa?
Katsoin juuri eläkeotetta. Eläkettä on kertynyt 1990 -luvulla tehdastyöstä. Palkaksi merkitty 3800 euroa, kolmivuorotyö.
Suomessa on paljon eläkeläisiä, joilla hyvät eläkkeet tehdastöistä kuten minun vanhemmat joilla omakotitalo ja 2 mökkiä, joka vuosi tehty Lapin matka ja etelän matka.
Nuo tehtaat on loppu, niitä ei enää ole, mutta eläke menee aikanaan saadun hyvän palkan mukaan. Me työssäkäyvät saadaan vähemmän.
Tässä on totuuden siemen. Äitini aina muistelee miten he elivät köyhästi eivätkä voineet mitään tehdä. Mummoni pakkasi 4 lasta autoon ja ajelivat ympäri Suomea telttailemassa vain.
Meillä ei todellakaan olisi varaa 4 lapseen tai ajella ympäri Suomea, vaikka ollaan keskituloisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ysärillä noita tosiaan sai lukea. Niissä jutuissa oli mainittu lopuksi miten ulosotto vei kaiken. Nythän ulosottoon ei enää helposti päädy yhtiölainatkin maksetaan kelasta ja saa velkoja anteeksi. Saa pitää asunnot autot ja mökit ilmaiseksi. Maksumerkinnätkin häipyy jo puolessa vuodessa että pääsee uudestaan velkaantumaan.
Yhtiölaina on lasku asumistuessa, mutta ei toimeentulotuessa eli ruokaan jää 0 euroa.
Vuonna 2019 tuli muutos, että yhtiölaina ei ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.
Muutos tuli kreivin aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ei hyödytä mutta jossain mättää ja pahasti kun suomessa kaikki maksaa hel.... . Viikonlopuksi lennot Helsinki- Milano 40€, hotelli 45€ jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M33
Olen tullut samaan tulokseen. Meillä on tulot kummallakin bruttona n. 2500e/kk. Eli ei siis erityisemmän hyvät, joskaan ei umpisurkeat.
Lapsia on kolme, joista 1 vauva ja 2 kalliit harrastukset (maksut yht. 500e/kk)
Asuntolainaa on 100 000e vielä jäljellä ja autokin osittain maksamatta.SILTI meillä jää rahaa aika paljon säästöön ja voidaan aika huoletta ostaa kaupasta. En kertakaikkiaan ymmärrä, miksi niin monet meidän kanssa samassa tuloluokassa olevat tai jopa parempituloiset elävät omien sanojensa mukaan kädestä suuhun.
Siksi koska monet ihmiset ottavat sen asuntolainan lisäksi muitakin velkoja, he ostavat huonekalut velkarahalla ja sitten he kuluttavat rahansa matkusteluun,baareihin yms... He ostavat myös aina kalliin tuotteen kaupasta koska heidän mielestä halpa on p*skaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi laskettelusta saa siis karsia ja etelänlomista voi voi
No eihän voi. Kaverit luulevat pian köyhäksi. Visa vaan vinkumaan ja kun luottoraja täytyy niin ainahan voi lyhennysvapaata, pikavippejä yms. järjestelyjä.
Vaikka viestisi oli sarkasmia, niin on siinä tietty pointti. Varsinkin yritysmaailmassa helposti yksityiselämästäkin tulee kilpailua, tyyliin että vertaillaan miten kukakin on viettänyt lomansa, mitä harrastetaan ja mitä omistetaan. Siinä vaatii tiettyä luonteenlujuutta olla köyhempi kuin muut. Ja siis tietysti se luonteenlujuus pitää löytyä jos siihen ei ole varaa, mutta ihmiset osaavat joskus olla harvinaisen ilkeitä kun kehuskelevat omaisuudellaan. Mikä käy kyllä välillä kyllästyttäväksi, eli esimerkiksi pitäisi puhua työasioista niin joku miljoonia yrityskaupalla ansainnut käyttääkin puoli tuntia kehuakseen ulkomaiden loma-asuntoaan, superkallista venettään ja kaikkea muutakin omaisuuttaan.
Jos on oikeasti miljonääri niin mikäs siinä jos löytyy rahaa elämäntyyliinsä, mutta rikkaan esittäminen velkarahalla on yksinkertaisesti tyhmyyden merkki, jopa itsetuhoista. Asiaa nuppitohtorille. Vaikka useat niin tekisi ei se tee siitä yhtään tervehenkisempää tai järkevän ihmisen käytöstä.
Oikeasti hyvätuloisen ei tarvitse esittää mitään jos ei pää pipi. Naapurillani nytkin pelkät pääomatulot yli 200 tuhatta. Autona vm 2002 maasturi, ajettu reilu 700 tuhatta. Pesee kyllä joskus painepesurilla. Asuu normaali talossa.
jaksoin lukea ketjusta vain vähän alkua ja loppua, mutta ihmetytti vähän. Minusta lehtikirjoitus oli huolestuttava. En suinkaan kadehtinut sitä, että perhe on käynyt Lapissa ja yöpynyt hotelleissa, sillä on hyvä, jos on varaa ja niin tekee, se työllistää monia ihmisiä, jos hotelli-ja ravintolapalveluita esim. käytetään. Mutta jos hyvätuloisillakaan ei ole enää varaa siihen, miten monta konkurssia vielä onkaan odotettavissa. Köyhemmät eivät enää pärjää kustannusten nousussa mitenkään, vaan tarvitaan lisää verorahoja tukien muodossa. Rikkaammat eivät enää pysty käyttämään palveluita entiseen malliin. Huolestuttaa, mitä tästä seuraa.
Vaimo tienaa huonosti. Pitäisi olla tosi hyvätuloinen mies, että pystyy ostamaan kalliin omakotitalon Espoosta, jos vaimolla pienet tulot ja perheessä monta lasta. Aidosti on kyse liian isosta lainasta.
Miksi eivät ostaneet omaa taloa vaikka Järvenpäästä? Onko ihmisoikeus asua kalliimmassa talossa mihin on varaa?