Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten akateemisen ja amkin käyneen arvot ka elämäntapa eroavat?

Vierailija
14.01.2023 |

Oletetaan, että molemmat ovat töissä ja tienaavat saman verran.

Kommentit (107)

Vierailija
81/107 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AMKkilaiselle ulkona syöminen tarkoittaa Mäkkäriä tai Amarillon, akateemiselle Kappelia tai Savoyta.

Olen istunut samassa päivällispöydässä tohtoriksi väitelleen miehen kanssa, joka ei osannut pitää haarukkaa ja veistä käsissään samaan aikaan.

Itse olen siinnyt amislaisesta joka luuli että hanasta tuleva vesi on olomuodoltaan kiinteää.

Itse taas tunnen amislaisen joka luulee että kaikessa nestemäisessä on vettä mukana. Siis ihan kaikessa, koska vesi on se mikä mahdollistaa nestemäisen olomuodon :D

Vierailija
82/107 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erona on se että minä olen kiinnostunut kirjallisuudesta ja kulttuurista ja historiasta, mies tykkää Turhapurosta ja formuloista. Meistä toinen on amk ja toinen alansa tohtori. Arvaa miten päin kiinnostuksen kohteet menevät?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/107 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erona on se että minä olen kiinnostunut kirjallisuudesta ja kulttuurista ja historiasta, mies tykkää Turhapurosta ja formuloista. Meistä toinen on amk ja toinen alansa tohtori. Arvaa miten päin kiinnostuksen kohteet menevät?

Ai niin ja meistä toinen haki alansa professuuria. Alansa on yksi vaatimivimmista opintojen suhteen.

Vierailija
84/107 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yliopistotutkinto ja mieheni on käynyt amiksen ja oppisopimuskoulutuksen. Suurin ero meissä on se, että minä huolehdin ajattelun ja mies tekemisen. Arvot on samat.

Vierailija
85/107 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan nro 86 bussissa Laajasalossa vappuna ja vapputunnelmissa kaksi yliopisto-opiskelijaa keskustelivat edessäni penkillä suunnilleen samasta aihepiiristä. Silloin Aalto-yliopisto oli vielä erillinen Teknillinen korkeakoulu. 

Näiden kahden akateemikontaimen keskustelussa sivuttiin Teknillistä korkeakoulua HYVIN halveksivassa, narsistisessa  ja ylimielisessa sävyssä termilla "tekulaiset". 

- Mikähän on seuraavaaste?  Kait löytyy jokin huippuyliopisto, jonka opiskelijat naureskelevät aaltolaisia amislaisina?

Vierailija
86/107 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akateemisuus kertoo minusta ihmisestä sen, että on keskimääräistä älykkäämpi, on pitkäjännitteinen, tunnollinen, motivoitunut, kunnianhimoinen, arvostaa koulutusta, ei ole kaikki-heti-mulle-nyt, vaan on valmis tekemään työtä asioitten eteen.

Puolet nuorista päätyy lukioon ja puolet amikseen, ja lukiosta selvästi alle puolet yliopistoon. Sinne päästäkseen on oltava fiksu ja sinnikäs, valmistuminenkin on vaativaa.

Ammattakoulun käynytkin voi olla kaikkea tätä, ja menestynyt elämässä esim yrittäjänä, mutta aika harva on.

Kyllä suurinosa pk-yrittäjistä on amiksia kuin mitään yliopiston/amkin käyneitä. Käytännössä kaikki pienet raksafirmat, lvis, kuljetusliikkeet, isännöintitoimistot, parturi-kampaajat, kosmetologit, baarit, jne jne.

Vierailija
87/107 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateeminen seura ja käytöspaineet tulee mieleen.

Vierailija
88/107 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen akateemisesti koulutettu mies, ja vaimoni ei ole käynyt edes lukiota vaan ammattikoulun. Arvomme menevät erittäin hyvin yksiin, emmehän me muuten olisi parisuhteessa.

Vaimo on erittäin fiksu tapaus ja pärjäisi varmasti korkeakouluopinnoissa, mutta häntä ei vain ole koskaan kiinnostanut mitkään teoriaopinnot (pois lukien amiksen pakolliset teoriakurssit, joista kaikista hän sai arvosanaksi 3/3), ja siksi hän on pysynyt poissa teoriamaailmasta. Vaimoni hoitaa meillä joka päivä paljon käytännön asioita ja organisointia, minä puolestani tuon meille ison taloudellisen turvan korkealla palkallani, hoidan asioita joissa on hyötyä teoriaosaamisesta, ja myöskin kommunikoin vaimoni puolesta tilanteissa joissa tarvitsee hyvää englannin osaamista mm. ulkomaanmatkoilla. Näin se näkyy hyvällä tavalla meillä, että toinen on käytännön asioissa joka paikan höylä ja toinen taas on lukenut ja päntännyt paljon. Mitään kitkaa meille ei tästä synny, vaimo ei vaadi minulta käytännön osaamista sen enempää kuin että saan kotitöitä tehtyä, ja minä en halua päteä hänelle akateemisella osaamisellani vaan mielelläni irrottaudun kotona töiden jälkeen siitä teoriamaailmasta.

Syvällä sisimmissämme olemme hyvin samanlaisia ihmisiä ja tulemme keskenämme hyvin toimeen. Kun puhumme arvoistamme ja siitä mitä pidämme elämässä kaikkein tärkeimpänä, meille ei tule koskaan riitoja vaan me ymmärrämme toisiamme. Lopulta se on tässä tilanteessa aika merkityksetön seikka, millaiset koulutukset ja työt meillä on, mutta olemme tyytyväisiä tähän miten asiat ovat.

Vierailija
89/107 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen akateemisesti koulutettu mies, ja vaimoni ei ole käynyt edes lukiota vaan ammattikoulun. Arvomme menevät erittäin hyvin yksiin, emmehän me muuten olisi parisuhteessa.

Vaimo on erittäin fiksu tapaus ja pärjäisi varmasti korkeakouluopinnoissa, mutta häntä ei vain ole koskaan kiinnostanut mitkään teoriaopinnot (pois lukien amiksen pakolliset teoriakurssit, joista kaikista hän sai arvosanaksi 3/3), ja siksi hän on pysynyt poissa teoriamaailmasta. Vaimoni hoitaa meillä joka päivä paljon käytännön asioita ja organisointia, minä puolestani tuon meille ison taloudellisen turvan korkealla palkallani, hoidan asioita joissa on hyötyä teoriaosaamisesta, ja myöskin kommunikoin vaimoni puolesta tilanteissa joissa tarvitsee hyvää englannin osaamista mm. ulkomaanmatkoilla. Näin se näkyy hyvällä tavalla meillä, että toinen on käytännön asioissa joka paikan höylä ja toinen taas on lukenut ja päntännyt paljon. Mitään kitkaa meille ei tästä synny, vaimo ei vaadi minulta käytännön osaamista sen enempää kuin että saan kotitöitä tehtyä, ja minä en halua päteä hänelle akateemisella osaamisellani vaan mielelläni irrottaudun kotona töiden jälkeen siitä teoriamaailmasta.

Syvällä sisimmissämme olemme hyvin samanlaisia ihmisiä ja tulemme keskenämme hyvin toimeen. Kun puhumme arvoistamme ja siitä mitä pidämme elämässä kaikkein tärkeimpänä, meille ei tule koskaan riitoja vaan me ymmärrämme toisiamme. Lopulta se on tässä tilanteessa aika merkityksetön seikka, millaiset koulutukset ja työt meillä on, mutta olemme tyytyväisiä tähän miten asiat ovat.

Kiitos tekstistä, mutta luitko otsikon?

Vierailija
90/107 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akateemisuudesta höpöttelevät eniten jonkun huuhaatutkinnon suorittaneet. Mitä enemmän siitä akateemisuudesta pitää ääntä, sitä varmemmin on realityn suurkuluttaja, niinkuin varmaan tämänkin ketjun ap.

Tekniikan puolella amk-inssit ja di:t ovat täysin samanlaisia.

No en kyllä sanoisi. Jos mietin vaikka urapolkuja niin onhan ne erilaisia monin paikoin ja DI-toimii ponnahduslautana väikkäriin ja tutkimukseen.

Vierailija
91/107 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AMKkilaiselle ulkona syöminen tarkoittaa Mäkkäriä tai Amarillon, akateemiselle Kappelia tai Savoyta.

Olemme molemmat puolisoni kanssa AMK:n käyneitä. Meille ulkona syöminen ei tarkoita mitään näistä vaan yleisesti testaamme uusia ravintoloita.

Vierailija
92/107 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitten yhtään mitenkään, onnistuin pysymään ihan samana ihmisenä sekä duunariammatissa että akateemisessa ammatissa.

Vierailija
93/107 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän olen itsekin huomannut lähipiiristäni. Toinen ero on suhtautuminen alkoholiin: AMKlainen juo samaa halpaa juomaa paljon ja akateeminen eri juomia ja niitäkin yleensä maltillisesti. Vapaa-ajalla akateeminen käy museoissa ja tieteen päivillä ja AMKlainen puolestaan lätkäotteluissa ja monsteriautotapahtumissa.

Lähipiirissäni on sekä amk:n että yliopiston käyneitä.

Alkoholinkäyttö on yksilöllistä, mutta yliopiston käynyt ystävämme juo useimmiten käydessään keikoilla ja festareilla.

Minä ja puolisoni juomme harvoin alkoholia, silloin useimmiten viiniä.

Vapaa-ajalla harrastamme liikuntaa tai tutustumme kaupungeissa usein museoihin, meillä on museokortit. Samaa teen myös ystävieni kanssa. Lätkäottelussa käyn kerran vuodessa. Monsteriauton olen nähnyt telkkarissa niin tiedän, mistä puhut.

En näe mainitsemaasi yhteyttä.

Vierailija
94/107 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemiset ovat pitkäjänteisiä ja älykkäitä. He ymmärtävät laajoja kokonaisuuksia ja kykenevät arvioimaan tietoa kriittisesti ja toisaalta muuttamaan käsityksiään saadessaan uutta tietoa. Tärkeitä arvoja ovat esim. rationaalisuus, sivistys, terveys, koulutus. He harrastavat esimerkiksi kulttuuria, urheilua tavoitteellisesti tai purjehdusta ja pyöräilevät työmatkat. Elämäntapa on ympäristöystävällinen, koska he ymmärtävät planeettamme resurssien rajallisuuden. Akateemisten lapsilla on tavoitteellisia ja/tai ohjattuja harrastuksia. 

Amkkilaiset ovat helpon elämän ja nopeiden palkintojen ystäviä. He korostavat käyneensä ammattiKORKEAKOULUA, koska ovat epävarmoja ja tuntevat alemmuutta. Tärkeitä arvoja ovat esim. elämässä pääseminen helpolla, statuksen hankkiminen esim. tietynlaisella autolla ja tieteellisen tiedon epäily. He harrastavat esimerkiksi pelaamista, tv:n katselua, somettamista ja autoilua. Ruokakaupassa mukaan tarttuu eineksiä, lihaa ja alkoholia. Perheen lapset harrastavat pelaamista ja käyttävät paljon aikaa ruudun edessä.

Vierailija
95/107 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen puhuu latinaa ja toinen Jawaa. Ei ymmärretä toisiamme.

Vierailija
96/107 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ap käyt sen peruskoulun loppuun, opit, että arvot muodostuvat ensisijaisesti kotikasvatuksen myötä. Ei niitä korkeakouluissa opi, vaikka arvot voivatkin muuttua iän myötä. 

Kummasti arvoihin vaikuttaa ympäristö mutta ei koulu ympäristö?

Eihän tuossa mitään sellaista sanottu. Kerrottiin vain, että arvoja ei opita korkeakoulussa. Jos arvoihin kuuluu esimerkiksi ekologisuus, tuskinpa sitä yliopistoon mennessään yhtäkkiä pamahtaa kerskakulttuurin kannattajaksi. 

Ei mutta voi pamahtaa ekologiseksi kun tapaa ihmisiä jotka voi avartaa näkemystä.

Niin voi, mutta se voi tapahtua vaikka Esson baarissa. Koulutus ei siihen liity mitenkään. 

Meinaatko että se rekkamies jorma esson baarissa tietää enemmän kuin professori tutkija yliopistossa?

Voi vaikka tietääkin. Jos et vielä ollut tietoinen, kirjastoon on pääsy myös rekkamiehillä. Samoin kuin internetiin. Molemmista saa hyvin tietoa, kun osaa etsiä oikeista paikoista. 

Et taida arvostaa professorin osaamista kovin korkealle, jos pienellä googlaamisella yltää samalle tasolle :D

Vierailija
97/107 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen akateemisesti koulutettu, ollut hyvässä duunissa ja tavannut merkittäviä ihmisiä! Mun arvoihin kuuluu bilettäminen, matkustelu ympäri maailmaa, hienot vaatteet ja samppanjan lipittely! Katsos kun mä teen kovasti duunii, niin mä olen ansainnut tämän kaiken! Käykööt köyhät leipäjonoissa ja kirpputoreilla ja mitä ne boomerit oikein kitisee? Hei kato, elämä on valintoja täynnä ja mä olen valinnut menestyksen! Lähdenkin kohta seuraaviin juhliin joissa samppanja virtaa ja musiikki kaikaa! Ensi viikolla lähden lomalle Seychelleille! Laitan lomakuvat Instaan! Saa köyhät ja kateelliset persut taas vettä myllyynsä ja Vauva-palsta hehkuu punaisena niin kuin entinen Sdp:n kansanedustaja Mansessa. Som moro! T. Sanna

Vierailija
98/107 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jebujee! 

Vierailija
99/107 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäntavoissa tai arvoissa ei välttämättä, mutta valmiuksissa todnäk. Akateemiselta voi odottaa korkeampia valmiuksia abstraktiin ajatteluun, sekä ymmärrystä tieteen (tiedon tuottamisen) perusperiaatteista. Suurin ero on kulttuurin, jonkin verran myös pääoman omaamisessa.

AMK on duunari. Hassu pikku kotimaskotti.

Vierailija
100/107 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akateemisuus tarkoittaa tutkivaa mielenlaatua, yliopisto on tutkijakoulu.

Vaikka luonnontieteissä opetetaan käytännössä kaikki se mikä nyt tiedetään ja sitten opetetaan etsimään asioita joita ei vielä tunneta, koko ajatusmaailma muuttuu jo olevissa olevista ratkaisuista etsimään uusia toimimisen ja todellisuuden tapoja.

Akateeminen tutkimus tärkeää ja akateemiset tutkijat, ei kannata väheksyä uutta tietoa vain sen uutuuden takia- miljoonan vuoden päästä tietomme ihan erilaista, kiitos utelijaiden tutkijaluonteiden!

Suurimmasta osasta akateemisia ei tule mitään ihmeellistä. Korkeakoulutettuja amiksia joiden tutkijan uran huippukohta on gradu. Eli oppilastyö jonka ohjaaja  kahlaa pikaisesti silmäillen ja lyö hyväksytty leiman. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi