Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten akateemisen ja amkin käyneen arvot ka elämäntapa eroavat?

Vierailija
14.01.2023 |

Oletetaan, että molemmat ovat töissä ja tienaavat saman verran.

Kommentit (107)

Vierailija
101/107 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ap käyt sen peruskoulun loppuun, opit, että arvot muodostuvat ensisijaisesti kotikasvatuksen myötä. Ei niitä korkeakouluissa opi, vaikka arvot voivatkin muuttua iän myötä. 

Kummasti arvoihin vaikuttaa ympäristö mutta ei koulu ympäristö?

Eihän tuossa mitään sellaista sanottu. Kerrottiin vain, että arvoja ei opita korkeakoulussa. Jos arvoihin kuuluu esimerkiksi ekologisuus, tuskinpa sitä yliopistoon mennessään yhtäkkiä pamahtaa kerskakulttuurin kannattajaksi. 

Ei mutta voi pamahtaa ekologiseksi kun tapaa ihmisiä jotka voi avartaa näkemystä.

En tiennytkään, että ekologisesti ajatteleminen vaatii yliopistokoulutuksen ;D;D

Ei varmasti vaadi, mutta ekologisen ajattelun perusteiden laaja-alainen ymmärtäminen ja analyysi varmasti vaatii. Amisten ajattelu ja näkemykset jäävät todennäköisesti hyvin pinnallisiksi, heikosti argumentoiduiksi mielipiteiksi.

Vierailija
102/107 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemiset osaa tarvittaessa tehdä tikusta asiaa. AMKilla ei riitä kärsivällisyys pilknus tehtäviin, maalataan vähän laveammin. Ainakin mitä olen vierestä seurannut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/107 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt paljon koulutuksen vaikutusta omaan elämääni. Äitini äiti ei osannut kunnolla edes lukea eikä kirjoittaa, sen muistan. Oma äitini oli käynyt ammattikoulun. Isäni puolelta isoisäni oli duunariammatissa ja isäni samoin. Kotini oli väkivaltainen ja vanhempani haukkuivat aina kaikkea ja kaikkia. Kertoivat että heitäkin oli lapsena hakattu jatkuvasti, joten se oli täysin oikeutettua että minuakin lyötiin kotona. Koko nuoruuteni olin aivan hukassa ja kuljin epämääräisissä porukoissa. itsetuntoni oli aivan nollassa, kunnes muutin kotoa pois. Kun muutin kotoa pois aloin saada hyväksyntää ja se oli oikein mukavaa koska kotona äitini oli lytännyt ulkonäköäni koko elämäni ajan. 

Itse kävin yliopiston ja olen paljon miettinyt elämääni siellä ollessani ja sen jälkeen. Lapsiani en ole koskaan lyönyt enkä mollannut, vaan kannustanut. Tottakai jos ovat mokanneet tai perseilleet, olen antanut heidän kuulla kunniansa. Mutta olen ohjannut ja näyttänyt mitä seuraa mistäkin ja miksi pitää osata käyttäytyä. Koskaan ei ole tullut mieleenkään ilkkua ja naureskella heidän ulkonäölleen. Omassa lapsuudessa se oli arkipäivää ja tuntui niin hirveälle etten sitä ikinä unohda.

En sano ettei akateemisissa perheissä koskaan lyödä ketään mutta ainakin minusta on tullut aivan erilainen monin tavoin kuin mitä vanhempani olivat ja varmasti kouluttautumisella ja sieltä saamallani yleissivistyksellä on osasyy siihen että olen aivan päinvastainen kasvattaja kun mitä omat vanhempani ja heidän isovanhempansa ovat olleet. Kotoa mitään sivistystä ja kunnon kasvatusta en todellakaan ole saanut.

Vierailija
104/107 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AMKkilaiselle ulkona syöminen tarkoittaa Mäkkäriä tai Amarillon, akateemiselle Kappelia tai Savoyta.

Sori, oon käyny AMK:n ja käyn "valkoisten liinojen paikoissa". Tiedän akateemisesti kouluttatuneen joka ei sellaisista välitä ja ammattikoulutaustaisen joka taas sellaisissa käy. Miten joku koulutus vaikuttaisi ruokailumieltymyksiin? 

Vierailija
105/107 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen puhuu latinaa ja toinen Jawaa. Ei ymmärretä toisiamme.

Sinä olet se latinisti. Muuten osaisit kirjoittaa ohjelmointikielen nimen oikein.

Vierailija
106/107 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella näyttää menevän ammattikoulu (=amis)  ja ammattiKORKEAkoulu sekaisin. 

Ne on kaksi eri koulutustasoa.

Ammattikorkeakoulututkinto vastaa kansin tutkintoa mutta on ns laajempi, koska siinä on noin 230-240 op ja yliopiston kandissa 180op.

Ammattikoulu on koulutustasolla sama kuin lukuon tai kauppiksen käynyt. Ammattikoulu on perustutkinto.

Olen käynyt sekä ammattikorkean että yliopiston. Molemmissa hyväö ja huonoa, en vertailis keskenään koska taso riippuu myös oppilaitoksesta ja opettajasta.

Kumpikaan ei vaikuttanut arvoihini tai elämäntapoihini mitenkään.

Vierailija
107/107 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri joku yliopisto mainosti muuttunutta tutkijaväyläänsä ja viittasi akateemista uraa tavoittelevilla vain väitöskirjavaiheessa olevia henkilöitä. Tulkintani tähän on että ei niin yliopisto tai AMK tutkinto kenestäkään tee arvomaailmaltaan yhtään mitään muuta kuin ihmisen joka on löytänyt alan jota haluaa opiskella ja on ollut valmis näkemään vaivaa tavoitteensa eteen. Väitöskirjatutkijoilla sitten voi olla syvempää halua tuottaa uutta ja vaikuttaa tärkeäksi kokemaansa aiheeseen laajemmalla ja syvemmällä osaamisella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi