Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten akateemisen ja amkin käyneen arvot ka elämäntapa eroavat?

Vierailija
14.01.2023 |

Oletetaan, että molemmat ovat töissä ja tienaavat saman verran.

Kommentit (107)

Vierailija
21/107 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemisuus tarkoittaa tutkivaa mielenlaatua, yliopisto on tutkijakoulu.

Vaikka luonnontieteissä opetetaan käytännössä kaikki se mikä nyt tiedetään ja sitten opetetaan etsimään asioita joita ei vielä tunneta, koko ajatusmaailma muuttuu jo olevissa olevista ratkaisuista etsimään uusia toimimisen ja todellisuuden tapoja.

Akateeminen tutkimus tärkeää ja akateemiset tutkijat, ei kannata väheksyä uutta tietoa vain sen uutuuden takia- miljoonan vuoden päästä tietomme ihan erilaista, kiitos utelijaiden tutkijaluonteiden!

Vierailija
22/107 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateeminen ajattelee eri tavalla ja reagoi usein esim. ongelmiin eri lähtökohdasta kuin alemmin kouluttautunut.

Toki riippuu, minkä alan ihmisiä ovat ja millaisesta taustasta muuten tulevat.

Arvot ja elämäntapa eivät sinänsä liity koulutustasoon. Koulutusalaan voivat liittyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/107 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäritkin on käytännössä käsityöläisiä.

Niin? Tuliko sinulle uutena tietona, että esim. kirurgi tekee töitä käsillä? :D

Niin tarkoitin, että ei kädet suolimössöön upotetuna taida ensimmäinen ajatus mielessä olla, että tässä nyt olen tosi akateeminen ja halveksun noita amk-hoitajia.

Vierailija
24/107 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvot ja elämäntavat eivät synny koulutuksen myötä.

Juuri tältä palstalta luin kuinka akateeminen nainen valitti, ettei löydä akateemista rikasta miestä. Amkin käynyt ei kelpaa, koska elämäntapa ja arvot eroavat, joten sitä tässä nyt kysytään.

Ensinnäkään sillä amk:lla ei rikastu. Akateeminen voi hyvässä lykyssä rikastuakin. Toinen on suhtautuminen tieteeseen ja työhön. Amk:n käynyt suhtautuu koulutukseen kouluna ja sitten töihin ja thats it. Akateemisella tässä varmasti ajatellaan ihmistä, jolla on intohimoisempi suhde tieteeseen ja tietoon yleisesti.

Vierailija
25/107 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo akateemisuudesta höpertely on ihan huuhaata. Yliopisto oli minulle koulu siinä missä joku muukin. En kokenut mitään akateemista valaistumista.

Kävit varmaan maakuntayliopiston ja valmistuit joko tekniselle alalle tai opettajaksi?

Siis oikeasti, kokeeko muka isokin osa yliopiston käyneistä itsensä jotenkin akateemisiksi? Itselle se oli ihan vaan koulu, enkä itse asiassa edes koskaan puhunut siitä yliopistona, vaan tyyliin "menen käymään koululla" tms.

Ei koe. Yliopisto on korkeaKOULU, ei mitään sen ihmeellisempää. Akateemisuudella pätevät ne, joilla ei ole oikeaa osaamista missään. Silloin pitää yrittää hakea egolle pönkitystä tutkinnolla. Eivät vaan tajua, että enää 1960-luvun jälkeen yliopistotutkinto ei ole ollut mitenkään erikoinen asia. 

Vierailija
26/107 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun verran eroja huomaa suuressa masassa, yksittäisissä ihmisissä ei välttämättä. Amk-taustaisilla useammin räikeitä merkkivaatteita. Yliopistoon käyneistä huokuu useammin pirvariston hillitty charmi ;)

Vierailija
27/107 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo akateemisuudesta höpertely on ihan huuhaata. Yliopisto oli minulle koulu siinä missä joku muukin. En kokenut mitään akateemista valaistumista.

Kävit varmaan maakuntayliopiston ja valmistuit joko tekniselle alalle tai opettajaksi?

Siis oikeasti, kokeeko muka isokin osa yliopiston käyneistä itsensä jotenkin akateemisiksi? Itselle se oli ihan vaan koulu, enkä itse asiassa edes koskaan puhunut siitä yliopistona, vaan tyyliin "menen käymään koululla" tms.

Ei koe. Yliopisto on korkeaKOULU, ei mitään sen ihmeellisempää. Akateemisuudella pätevät ne, joilla ei ole oikeaa osaamista missään. Silloin pitää yrittää hakea egolle pönkitystä tutkinnolla. Eivät vaan tajua, että enää 1960-luvun jälkeen yliopistotutkinto ei ole ollut mitenkään erikoinen asia. 

Luulen, että akateemisuuttaan hehkuttavat ne kaikkein höpöhöpöintä alaa opiskelevat, esim. naistutkimus.

Vierailija
28/107 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AMKkilaiselle ulkona syöminen tarkoittaa Mäkkäriä tai Amarillon, akateemiselle Kappelia tai Savoyta.

Mun lapsista 2 on amk ja yksi akateeminen, yksi ammattikoulutuksen saanut.

Kukaan näistä ei syö Mäkkärissä, lapsille haetaan kerran vuodessa hampurilaiset. Amarillossa ei syö edes ammattikoulun käyneen lapseni perhe😂

Ei kyllä Savoyssa (vanhahtava, bisnesdinnerit) eikä Kappelissakaan käy kukaan. Lounaalla käyvät enemmän etnisissä (ei buffeteissa) kuten korealaisissa tai vege/vegaanipaikoissa. Illalliset tehdään mieluummin kotona ystävien kesken, tulee parempaa ruokaa. Ovat tarkkoja siitä että hinta ja laatu on kohdallaan

Vierailija
29/107 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tältä palstalta luin kuinka akateeminen nainen valitti, ettei löydä akateemista rikasta miestä. Amkin käynyt ei kelpaa, koska elämäntapa ja arvot eroavat, joten sitä tässä nyt kysytään.

Ensinnäkään sillä amk:lla ei rikastu. Akateeminen voi hyvässä lykyssä rikastuakin. Toinen on suhtautuminen tieteeseen ja työhön. Amk:n käynyt suhtautuu koulutukseen kouluna ja sitten töihin ja thats it. Akateemisella tässä varmasti ajatellaan ihmistä, jolla on intohimoisempi suhde tieteeseen ja tietoon yleisesti.

Ikävä pilata fantasiasi, mutta kyllä se yliopistokin on suurimmalle osalle (kuten myös minulle) vain koulu ja ensisijainen päämäärä on valmistua ja päästä töihin. That's it. Tutkijaksi halajavat sitten luku erikseen. Heille se akateemisuus on enemmän the juttu. 

t. OTM

Vierailija
30/107 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AMKkilaiselle ulkona syöminen tarkoittaa Mäkkäriä tai Amarillon, akateemiselle Kappelia tai Savoyta.

Olen istunut samassa päivällispöydässä tohtoriksi väitelleen miehen kanssa, joka ei osannut pitää haarukkaa ja veistä käsissään samaan aikaan.

Vierailija
31/107 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuntemani akateemiset ajattelevat itsensä juuri akateemisina. Sitä kutsutaan ammatillisen identiteetin muodostumiseksi, joka asiantuntijatöissä on yksi tärkeimpiä opittavia asioita. En itse ajattele että minä Matti nyt tässä soitan vaikka asiakkaalle puhelun vaan minä asiantuntija Matti soitan.

Vierailija
32/107 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan joillakin jokin trauma näissä koulutusasioissa, kun tämän tyyppinen asetelma nousee jatkuvasti esiin.

Arvot riippuvat monista tekijöistä eivätkä ole sidoksissa koulutukseen.

Mikään koulutus ei myöskään suojaa tai altista ihmistä erilaisille häiriöille, esim. alkoholismi, väkivaltaisuus, itsekkyys, röyhkeys tms.

Vierailija
33/107 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäritkin on käytännössä käsityöläisiä.

Niin? Tuliko sinulle uutena tietona, että esim. kirurgi tekee töitä käsillä? :D

Niin tarkoitin, että ei kädet suolimössöön upotetuna taida ensimmäinen ajatus mielessä olla, että tässä nyt olen tosi akateeminen ja halveksun noita amk-hoitajia.

Tuota viimeksi mainittua kyllä ilmenee hyvinkin paljon. Samoin kuin vakaopet halveksuvat amishoitajia, vaikka molemmat pesevät pyllyjä, pukevat lapsia jne. jne. 

Vierailija
34/107 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Akateeminen voi rikastua...bruah, lensi kahvit näppikselle. Pikemminkin päinvastoin, useat rikkaat ovat jättäneet lipaston kesken(esim Bill Gates, Steve Jobs). Omasta tuttavapiiristänikin(nyt kun aloin asiaa miettiä), kaikki rikastuneet ovat jättäneet yliopiston kesken. Oikeasti älykkäälle ja aikaansaavalle yliopisto on täysin hukkaan heitettyä aikaa, ja fiksut ymmärtävät sen.

Vierailija
35/107 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa moni koulutus antaa elämään uusia tapoja.

Vierailija
36/107 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on AMK-tutkinto ja mies on akateeminen. Meidän arvot eivät eroa mitenkään. Ei tässä muuten yhdessä elettäisi. 

Jätä se sika!

Vierailija
37/107 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuntemani akateemiset ajattelevat itsensä juuri akateemisina. Sitä kutsutaan ammatillisen identiteetin muodostumiseksi, joka asiantuntijatöissä on yksi tärkeimpiä opittavia asioita. En itse ajattele että minä Matti nyt tässä soitan vaikka asiakkaalle puhelun vaan minä asiantuntija Matti soitan.

Kukaan normaaliälyinen ei kyllä tuolla tavalla ajattele. Ammatillinen identiteetti muodostuu osaamisen pohjalta, ei sillä, missä koulussa tutkintonsa suoritti. 

Vierailija
38/107 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen istunut samassa päivällispöydässä tohtoriksi väitelleen miehen kanssa, joka ei osannut pitää haarukkaa ja veistä käsissään samaan aikaan.

Itse olen siinnyt amislaisesta joka luuli että hanasta tuleva vesi on olomuodoltaan kiinteää.

Vierailija
39/107 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te ootte sekaisin. Olen vasta tältä palstalta oppinut, että yliopiston käyminen on jotain erityistä. Itse menin sinne, kun en muutakaan keksinyt. Lähinnä säälitti ja huvitti ne, jotka oli ihan innoissain jostain "akateemisista" kissanristiäisistä.

Vierailija
40/107 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset puhuvat toisistaan kuin eläimistä.

Millaiset arvot ja koulutus eläimillä on ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi