Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako tällaisessa tilanteessa lukita puomin?

Vierailija
14.01.2023 |

Meidän mökkitien alussa on puomi ja kyltti, että yksityisalue, pääsy kielletty. Ollessamme mökillä pidämme puomia kiinni mutta ei lukossa. Lukossa pidämme puomin ollessamme pois. Ja tuo tie siis alkaa meidän tontin rajalta ja sitä pitkin pääsee vain meidän pihaan.

Välillä joku ihan vieras ihminen ajaa puomillemme ja avaa puomin, kun se ei ole lukossa (kun olemme siis mökillä paikalla) ja ajaa puolimatkaan mökkitietämme, jättää autonsa tien reunaan ja lähtee marjaan, sieneen, hiihtämään tms. Ja sitten kun meidän pitäisikin lähteä mökiltä kotiin 300 km päähän ja sen vuoksi lukita lähtiessä puomi, jää tuo auto lukitun puomin toiselle puolelle pääsemättä ajamaan pois.

Saammeko lukita tuossa tilanteessa puomin? Emme voi sitä aukikaan jättää, koska lähdemme kotiin kauas mökiltä, esim kuukauden päästä tullaan seuraavan kerran. Eikä ole meidän syy, että joku ajaa puomilla suljetulle tielle yksityisalueelle ja parkkeeraa autonsa sinne jättämättä edes kännynumeroa tuulilasiin.

Kommentit (267)

Vierailija
241/267 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työskennellyt ambulanssissa. Ei kaikissa lansseissa ole työvälineitä joidenkin isojen paksujen lukkojen avaamiseen. Kyllä me toivotaan, että ne puomit olisi auki, jos meitä tarvitaan.

Vierailija
242/267 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisia vastaavia teitä on Suomessa vaikka kuinka paljon. Isommalta tieltä lähtee pieni ruohottunut hiekkatie kohti rantaa, ja rannassa on vain yksi mökki, joka melkein näkyy isommalle tielle, mutta välissä on metsää. Ei näistä kukaan erehdy, oli puomi tai ei. Kyseessä on aivan selvästi mökin pihaan johtava ajoväylä, aivan selvää yksityisaluetta, melkein pihapiiriä kokonaan. Vain itsekkäät k-päät ajaa parkkeeraamaan sen ajoväylän varteen mennäkseen marjaan. Ja jos sen ajoväylän alussa on puomi, niin k-päisyyden aste on käsittämätön, jos sinne ajaa parkkeeraamaan. Sama kuin käyttäisi jonkun mökin pihaa parkkipaikkana marjoja poimiessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/267 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisia vastaavia teitä on Suomessa vaikka kuinka paljon. Isommalta tieltä lähtee pieni ruohottunut hiekkatie kohti rantaa, ja rannassa on vain yksi mökki, joka melkein näkyy isommalle tielle, mutta välissä on metsää. Ei näistä kukaan erehdy, oli puomi tai ei. Kyseessä on aivan selvästi mökin pihaan johtava ajoväylä, aivan selvää yksityisaluetta, melkein pihapiiriä kokonaan. Vain itsekkäät k-päät ajaa parkkeeraamaan sen ajoväylän varteen mennäkseen marjaan. Ja jos sen ajoväylän alussa on puomi, niin k-päisyyden aste on käsittämätön, jos sinne ajaa parkkeeraamaan. Sama kuin käyttäisi jonkun mökin pihaa parkkipaikkana marjoja poimiessa.

Mutta kun MUN vanha kantarellipaikka. Kyllä mulla on oikeus.

Vierailija
244/267 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokamiehen oikeus ei suoraan koske autoilua. Mutta koska jokamiehen oikeus mahdollistaa marjastamisen missä tahansa muualla kuin pihassa, niin sen vuoksi metsän omistaja on velvollinen mahdollistamaan parkkeerauksen sitä marjastamista varten.

Ja järjestämään sosiaalitilat ja tarjoamaan ruokailumahdollisuuden mahdollisille marjastajille.

Vierailija
245/267 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se meidän pihaan menevä puomilla suljettu tie ei edes näytä kunnon tieltä vaan enemmän kärrypolulta. Keskellä tietä kasvaa nurmi ja niittykasvit, vain ajourat on hiekkaa. Se alkaa suoraan isosta tiestä (iso asfaltoitu tie, jolla nopeusrajoitus 80 km tunnissa. Puomi on siinä heti melkein kiinni isossa tiessä. Puomin vieressä on meidän tontin numerokyltti ja kyltti yksityisalue, pääsy kielletty. Tätä kärrypolkua on noin 70 metriä mökkiimme.

Ap

Mä en todellakaan käsitä, miten kenellekään käy tällaisessa tilanteessa edes miettiä menevänsä suljetun portin toiselle puolelle. Noilla merkinnöillä itse tajuan kyseessä olevan mökkitontti.

Se on jo huomattu että käsityskykysi ei ole normaali. Piha-alue ei ala 70m päästä.

Kyllä piha nyt sentään 70m päähän voi ulottua. Eihän se ole matka eikä mikään. Minulla on kylätiehen 60m ja kyllä mun piha tulee ihan siihen reunaan. Ja toisella sivustalla kasvimaa jonka takareuna on takuusti ylikin 70m päässä. Ei kaikki pihat ole semmoisia kerrostaloparvekkeen kokoisia. Tuommoinen käsitys jos on, niin en sitten ihmettele yhtään niitä, jotka käyvät talon seinästä mitattuna 3m päästä hakemassa sienet pois. Jos se auto on siis pihassa, niin onhan tuo jo aika törkeää tulla tuntemattomien pihaan puomin ohi. Ja vaikka olisi metsääkin niin noin lähelle en menisi itse. Minusta kun asia on niin, että kun maalla on tilaa, niin miksei sitä tilaa ja kotirauhaa voisi toiselle suoda, kun onhan tuota metsää mennä muuallekin. En ole vielä päässyt perille, miksi täytyy tunkea varpaat toisen suuhun ja kyynärpää toisen kylkiluiden väliin, kun tilaa kuitenkin on.

Kyllä ne ovat jokamiehenoikeuksista huutelijat niitä, jotka tunkee pihoille toteuttamaan niitä oikeuksiaan. Normaalijärkiset ihmiset kunnioittavat toisten yksityisyyttä ja pihateitä.

Vierailija
246/267 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt palstajuristit! Mitä sanotte?

Nehän täällä ovat jauhaneet, että jokamiehenoikeuksien perusteella saa parkkeerata toisen pihatielle, aukaista ensin puomin ja marjat voi hakea mökin omistajan mansikkamaalta..

Vierailija
247/267 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitäkin löytyy

Vierailija
248/267 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmaa ei tule, kunhan pidätte sen puomin lukossa mökillä ollessannekin.

No tavallaan joo, mutta siitä seuraa muita ongelmia. Puomilta on matkaa mökillemme, sitä ei hetkessä kipaise avaamaan. Ja se on auki siis siksi, että meille usein tulee käymään ihmisiä. Lähistön maanviljelijä tuo polttopuita, toinen lähistön maanviljelijä käy auraamassa tietä kun olemme mökillä, tutut mökkinaapurit käy kahvilla, meille myös tulee usein ihan vieraita kauempaakin kylään. Ja ambulanssin ja paloauton pääsyn takia puomi ei saisi olla lukossa kun ollaan paikalla. Ap

Laita joku numerokoodilukko siksi aikaa, kun olette paikalla ja kunnon lukko, kun lähdette pois.

Vierailija
249/267 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kukaan kehtaa avata suljetun puomin yksityistielle ja tunkea sinne itse? :D en ymmärrä. Ja vielä ilmeisesti useita eri ihmisiä.

Törppöjä on Suomi täynnä.

Vierailija
250/267 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko puomi laillinen, eli oletteko hakeneet sille luvan?

Tien puomittaminen vaatii kunnalta luvan. https://www.metsaan-lehti.fi/kysy-asiantuntijalta/milla-tavalla-yksityi…

Marjastaminen maillanne ja tien varteen pysäköinti on täysin laillista.

Tarvitseeko edes enää lupaa kun muuttui yksityistielaki 2018. Meilläkin on puomi ja kieltokyltti.

Vierailija
251/267 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokamiehen oikeus ei suoraan koske autoilua. Mutta koska jokamiehen oikeus mahdollistaa marjastamisen missä tahansa muualla kuin pihassa, niin sen vuoksi metsän omistaja on velvollinen mahdollistamaan parkkeerauksen sitä marjastamista varten.

Väärin. Ei ole velvollisuutta järjestää parkkeerausta.

Vierailija
252/267 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pitäisin puomin lukittuna koko ajan. Vaikka teillä itsellänne olisi ongelma mennä avaamaan puomi jos joku teille tulee, tuskin kaikilla tulijoilla on? Joku tulijoista voisi tulla kävellen hakemaan puomin avaimen?

Vierailija
253/267 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rekisterinumerolla saa omistajan tiedot

Miksi itse maksaa jonkun idiootin takia?

Vierailija
254/267 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alussa ap sanoo, että puomi on niin kaukana mökistä, ettei sitä jaksa mennä avaamaan vieraille, ja myöhemmin kertoo puomin olevan 70 metrin päässä.

Vierailija
255/267 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alussa ap sanoo, että puomi on niin kaukana mökistä, ettei sitä jaksa mennä avaamaan vieraille, ja myöhemmin kertoo puomin olevan 70 metrin päässä.

No ehkä he on huonojalkaisia, pyörätuolissa tms.

Vierailija
256/267 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

luultavasti tarinaan ilmestyy nyt pyörätuoli tai vähintään rollaattori

Vierailija
257/267 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olettehan tietoisia, että vain pihapiirinne on yksityisaluetta. Kaikkialla muualla maillanne ovat jokamiehenoikeudet voimassa, ettekä te pysty niitä rajoittamaan.

Mmmmm, ei välttämättä näinkään.

Meillä on landella haja-asutusalueella asunto, tuolla käymme lähinnä kesällä.

Asunto on päättyvän tien päässä ja tien varrella ei ole virallista kääntöpaikkaa ( aikoinaan kääntöpaikkaan varatun maa-alueen eräs asukas valjasti omaksi piha-alueeksi).

Meidän pihaamme on alettu pitämään autojen kääntöpaikkana, pihamme kautta oikaistaan toiselle kadulle jne.

Muutama talvi sitten satuin viettämään talvitalomani landella ja heräsin siihen, kun pihalla kuuluu kovaa auton hurinaa. Tietenkin menin katsomaan mikä tuolla on menossa pihalle oli ajanut meille aivan tuntematon nainen joka oli jäänyt liukkaalle pihalle jumiin. Auto oli osittain valunut pihalla olevien pihakivetysten yli ja auto keikkui näiden kivetysten päällä.

Rouva oli minulle todella kiukkuinen, kun pihamme on liukas ja olimme reunustaneet tontin rajat pihakivillä jotka aihettavat selvän vaaratilanteen. Hän uteli moneen kertaan miksen ole hiekoittanut tietä joka tuo pihalle.

Siinä huudon lomassa ilmoitti minulle, että tulee vaatimaan auton pohjan korjauksesta meiltä korvaukset.

Olin pöyristynyt! Minunhan olisi pitänyt olla kiukkuinen ja huutaa, että mitä sinä ajat tuntemattomien ihmisten kotipihoille.

Ja vaatia häneltä korvausta hajalle menneestä pihakivetyksestä jne.

Asiaa selvittelin ja todentotta rouva oli oikeassa. Meidän on huolehdittava talviaikana kakkosasuntomme piha siihen kuntoon, että siellä on ulkopuolisten turvallista liikkua. Puomia emme saa laittaa, koska päättyvän kadun varrella ei ole kääntöpaikkaa ja kuntalaiset ovat kymmenvuoden aikana tottuneet siihen, että tuo piha on kääntöpaikka mm postiautojen ja hälytysajossa olevat autot.

Vierailija
258/267 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko numerolukko ratkaisu?

Puomille tontin omistajan puhelinnumero ja hän antaa numerolukon numerosarjan jos haluaa.

Kyseessä on puomilla ja kyltillä rajattu yksityisalue. Miksi omistajan pitäisi nähdä yhtään vaivaa ja kuluttaa yhtään ylimääräistä rahaa siihen, että auttaisi ihmisiä, jotka luvatta ja tahallaan tunkeutuu heidän ylsityisalueelle?

No oikeastaan ei ole yksityisalue. Väitän näin sen perusteella, koska hän kertoi, että puomille on matkaa. Kesämökkiä koskee samanlaiset jokamiehenoikeudet kuin vakituisiakin asuntoja. Omalle mökille voi ajatella yksityiseksi saman verran kuin mitä itse pitää jokamiehenoikeuden rajana paikkakunnan alkuasukkaidenkin mailla. Jos tontti on niin iso, että puomillekin on matkaa, niin ei se koko tontti ole yksityistä. Mutta yksityistielle ei moottoriajoneuvolla ole asiaa, vaikka jalkaisin kulkeva olisikin jokamiehenoikeuden perusteella siinä samalla kohdalla liikkeellä täysin oikeutetusti. Itse olen huomannut, että alkuasukkaiden ja mökkiläisten käsitykset jokamiehenoikeuden rajasta asumuksen lähellä ovat erilaiset. Ennenvanhaan jätettiin enemmän hajurakoa ja aluksi tuntui ahdistavalta kun hiippareita liikkui ihan pihan vierellä. Olen yrittänyt itsekin opetella uusille tavoille ja käydä entisillä sienipaikoulla lähempänäkin asumuksia kuin ennen. Ei vaan tahdo luonnistua vielä. Olo on kuin olisin varkaissa vaikken liiku puoliksikaan niin lähellä kuin mitä oman taloni liepeillä hyöritään. Ja onhan tuota satoa vielä muualtakin löytynyt, kun uskallan liikkua ihan metsässäkin ettei tarvitse toisten pihan viereen jäädä

Selvitä itsellesi mitä yksityinen tarkoittaa.

Jokamiehenoikeus ulottuu yhtä lähelle kesämökkiä kuin muitakin asumuksia siitä riippumatta kuinka suuri sen tontti on. Väärin luultu, että iso mökkitontti rajaisi jokamiehenoikeuden pois koko tontin alueelta. Se on se pihapiiri. Saman verran minkä antaa toisille kotirauhan rajaksi. Ei enempää.

Naapurillani sitten kohtalainen pihapiiri kun osti 240ha tonttia ja rakensi rantaan mökin.

Vierailija
259/267 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se teidän ongelma ole, jos joku jää satimeen sinne. Soittakoon itse sitten apua, jos edes on marjastaja. Vai voisiko se tyyppi olla joku, jolla on myös avaimet siihen puomiin?

Tyhmä täytyy olla, jos joku menee tuommoisille teille jonne ei itse kuuluisi.

Vierailija
260/267 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kaikki totta.

Mutta on sitten myös k-päisiä maanomistajia, jotka tahtovat puomittaa yksityistiet, vaikka osa tieosakkaista ei puomin kannalla olisikaan.

Viime kesänä kävin mustikassa ja erään metsäautotien alussa oli puomi. Puomin oli laittanut eräs tieosakas, jatkuvasti riitelevä äijä, jolla on jahtikämppä ko. tien sivupiston päässä.

Puomi oli auki ja ihmettelin, uskaltaako tänne ajaa...

Pieni soittokierros selvitti, että ko. puomia ei tarvitse kunnioittaa.