Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako tällaisessa tilanteessa lukita puomin?

Vierailija
14.01.2023 |

Meidän mökkitien alussa on puomi ja kyltti, että yksityisalue, pääsy kielletty. Ollessamme mökillä pidämme puomia kiinni mutta ei lukossa. Lukossa pidämme puomin ollessamme pois. Ja tuo tie siis alkaa meidän tontin rajalta ja sitä pitkin pääsee vain meidän pihaan.

Välillä joku ihan vieras ihminen ajaa puomillemme ja avaa puomin, kun se ei ole lukossa (kun olemme siis mökillä paikalla) ja ajaa puolimatkaan mökkitietämme, jättää autonsa tien reunaan ja lähtee marjaan, sieneen, hiihtämään tms. Ja sitten kun meidän pitäisikin lähteä mökiltä kotiin 300 km päähän ja sen vuoksi lukita lähtiessä puomi, jää tuo auto lukitun puomin toiselle puolelle pääsemättä ajamaan pois.

Saammeko lukita tuossa tilanteessa puomin? Emme voi sitä aukikaan jättää, koska lähdemme kotiin kauas mökiltä, esim kuukauden päästä tullaan seuraavan kerran. Eikä ole meidän syy, että joku ajaa puomilla suljetulle tielle yksityisalueelle ja parkkeeraa autonsa sinne jättämättä edes kännynumeroa tuulilasiin.

Kommentit (267)

Vierailija
261/267 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en todellakaan käsitä, miten kenellekään käy tällaisessa tilanteessa edes miettiä menevänsä suljetun portin toiselle puolelle. Noilla merkinnöillä itse tajuan kyseessä olevan mökkitontti.

Kyllä kaupunkilaiset voivat saada päähänsä mitä vaan hullua. Muistan lapsena kun meidän mökin rantaan tuli joku porukka ottamaan aurinkoa. Ihan pokkana vaan toisten mökkirantaan ja olivat kauhean loukkaantuneen näköisiä kun isä pyysi poistumaan.

Olen tämä kenen pihaan tullaan parkkiin. Käydään mun mökkipihasta keräämässä myös kantarellit ja noin 3m päässä kuistin portaiden edessä kasvoi herkkusieniä, niin ne oli haettu. Puolukat myös lähtee mökin ja uimapaikan välistä. Kuistista rantaan on siinä kohdilla noin 20-30m. Ainoastaan yksi henkilö on käynyt siinä pihapiirissä keräämässä mun mustikat mun paikalla ollessa. Muut ovat sentään kunnioittaneet sen verran, että kävivät kun en ollut paikalla :D

Pistä iso kyltti, että tontilla tallentava videovalvonta.

Vierailija
262/267 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se meidän pihaan menevä puomilla suljettu tie ei edes näytä kunnon tieltä vaan enemmän kärrypolulta. Keskellä tietä kasvaa nurmi ja niittykasvit, vain ajourat on hiekkaa. Se alkaa suoraan isosta tiestä (iso asfaltoitu tie, jolla nopeusrajoitus 80 km tunnissa. Puomi on siinä heti melkein kiinni isossa tiessä. Puomin vieressä on meidän tontin numerokyltti ja kyltti yksityisalue, pääsy kielletty. Tätä kärrypolkua on noin 70 metriä mökkiimme.

Ap

Mä en todellakaan käsitä, miten kenellekään käy tällaisessa tilanteessa edes miettiä menevänsä suljetun portin toiselle puolelle. Noilla merkinnöillä itse tajuan kyseessä olevan mökkitontti.

Se on jo huomattu että käsityskykysi ei ole normaali. Piha-alue ei ala 70m päästä.

Kyllä piha nyt sentään 70m päähän voi ulottua. Eihän se ole matka eikä mikään. Minulla on kylätiehen 60m ja kyllä mun piha tulee ihan siihen reunaan. Ja toisella sivustalla kasvimaa jonka takareuna on takuusti ylikin 70m päässä. Ei kaikki pihat ole semmoisia kerrostaloparvekkeen kokoisia. Tuommoinen käsitys jos on, niin en sitten ihmettele yhtään niitä, jotka käyvät talon seinästä mitattuna 3m päästä hakemassa sienet pois. Jos se auto on siis pihassa, niin onhan tuo jo aika törkeää tulla tuntemattomien pihaan puomin ohi. Ja vaikka olisi metsääkin niin noin lähelle en menisi itse. Minusta kun asia on niin, että kun maalla on tilaa, niin miksei sitä tilaa ja kotirauhaa voisi toiselle suoda, kun onhan tuota metsää mennä muuallekin. En ole vielä päässyt perille, miksi täytyy tunkea varpaat toisen suuhun ja kyynärpää toisen kylkiluiden väliin, kun tilaa kuitenkin on.

Kyllä ne ovat jokamiehenoikeuksista huutelijat niitä, jotka tunkee pihoille toteuttamaan niitä oikeuksiaan. Normaalijärkiset ihmiset kunnioittavat toisten yksityisyyttä ja pihateitä.

Suomi on menossa siihen suuntaan, että aitoja ja lukittavia portteja tulee enemmän ja enemmän. Sinänsä harmi, mutta ei kait sille kehitykselle mitään voi. Yksityisen omaisuuden suoja ja ihan oma turvallisuus ovat tärkeitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/267 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmaa ei tule, kunhan pidätte sen puomin lukossa mökillä ollessannekin.

Miksi puomi pitäisi olla lukossa, jos ovat mökillä.

Kysymys on yksityistiestä, omalla tontilla, jonka ylläpito kuuluu tien omistajalle.

Jos tietä käyttävät muut ap. olisi oikeus periä yksityistien käyttömaksua.

Vierailija
264/267 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kaupunkilaiset voivat saada päähänsä mitä vaan hullua. Muistan lapsena kun meidän mökin rantaan tuli joku porukka ottamaan aurinkoa. Ihan pokkana vaan toisten mökkirantaan ja olivat kauhean loukkaantuneen näköisiä kun isä pyysi poistumaan.

Olen tämä kenen pihaan tullaan parkkiin. Käydään mun mökkipihasta keräämässä myös kantarellit ja noin 3m päässä kuistin portaiden edessä kasvoi herkkusieniä, niin ne oli haettu. Puolukat myös lähtee mökin ja uimapaikan välistä. Kuistista rantaan on siinä kohdilla noin 20-30m. Ainoastaan yksi henkilö on käynyt siinä pihapiirissä keräämässä mun mustikat mun paikalla ollessa. Muut ovat sentään kunnioittaneet sen verran, että kävivät kun en ollut paikalla :D

Pistä iso kyltti, että tontilla tallentava videovalvonta.

Aina ollaan käyty hakemassa marjat täältä, meillä on edellisen omistajan lupa.

Vierailija
265/267 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olettehan tietoisia, että vain pihapiirinne on yksityisaluetta. Kaikkialla muualla maillanne ovat jokamiehenoikeudet voimassa, ettekä te pysty niitä rajoittamaan.

Mmmmm, ei välttämättä näinkään.

Meillä on landella haja-asutusalueella asunto, tuolla käymme lähinnä kesällä.

Asunto on päättyvän tien päässä ja tien varrella ei ole virallista kääntöpaikkaa ( aikoinaan kääntöpaikkaan varatun maa-alueen eräs asukas valjasti omaksi piha-alueeksi).

Meidän pihaamme on alettu pitämään autojen kääntöpaikkana, pihamme kautta oikaistaan toiselle kadulle jne.

Muutama talvi sitten satuin viettämään talvitalomani landella ja heräsin siihen, kun pihalla kuuluu kovaa auton hurinaa. Tietenkin menin katsomaan mikä tuolla on menossa pihalle oli ajanut meille aivan tuntematon nainen joka oli jäänyt liukkaalle pihalle jumiin. Auto oli osittain valunut pihall

Kiessus, aika törkeää!

Vierailija
266/267 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lukitsee portin silloin kun itse mökillä niin siinä on se vaara, että ilkeämieliset ihmiset voivat kuulemma laittaa liimaa lukkoon. Ärsyyntyvät siitä kun puomilla estetään heidän kulkunsa!

Esim tulipalon syttyessä paloauton tai ambulanssin tulo voi pitkittyä. Enpä tiedä voisiko puomiin laittaa "kyltin" puomi suljetaan omistajan toimesta ilman erillistä ilmoitusta. 

Vierailija
267/267 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lukitsee portin silloin kun itse mökillä niin siinä on se vaara, että ilkeämieliset ihmiset voivat kuulemma laittaa liimaa lukkoon. Ärsyyntyvät siitä kun puomilla estetään heidän kulkunsa!

Esim tulipalon syttyessä paloauton tai ambulanssin tulo voi pitkittyä. Enpä tiedä voisiko puomiin laittaa "kyltin" puomi suljetaan omistajan toimesta ilman erillistä ilmoitusta. 

Tämä on kyllä totta myös. Ilkeämielisillä on myös nykyään mukana akkurälläkät, jos sattuu jäämään jumiin puomin taakse. Veikkaan, että heille mahdollinen päiväsakko on pienempi paha, kuin muuten olisi kulut portin avauksesta.