Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mietitäänkö yhdessä tarjoilua ylioppilasjuhliin pienellä budjetilla?

Vierailija
13.01.2023 |

Käytössä taloyhtiön kerhohuone onneksi. Vieraita 15-20. Ajattelin tehdä kuivakakun, porkkanakakun ja täytekakun. Joku salaatti, mutta mikä olisi se ruoka salaatin kanssa?

Huh ja mikä lahja pojalle? Taas yksin koitan järjestää, mutta olen kai ainakin ajoissa.

Kommentit (293)

Vierailija
61/293 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teet hyviä täytekakkuja, ei muita kakkuja tarvita. Tee muutama suolainen piirakka sen sijaan salaatin kaveriksi. Täytetyt tuulihatut on edullisia, jos viitseliäisyys ja taito riittää. Samalla leipomisella tulisi sekä suolainen että makea vaihtoehto pöytään, kun tekee 2 täytettä. Olen huomannut, että aina suolaista menee enemmän kuin makeaa ja kuivakakut ja pullat on täydellisen turhia. Makeista sen sijaan joku pieni kahvin kanssa sopiva makeinen on ollut suosittu, paperipäälliset konvehdit suukot, yms. Moni ottaa tämän ainoaksi makeaksi suolaisten rinnalle. Ei pitäisi tulla kovin kalliiksi. Esillepano ratkaisee myös paljon, joten sillä voittaa paljon vaikka tarjottavat eivät olisikaan kalleimmista vaihtoehdoista.

Tuulihatut on tosi juhlavia ja ne voi tehdä jo viikkoja etukäteen pakastimeen. Myös täytteet voi tehdä valmiiksi jääkaappiin, niin täyttäminen käy juuri ennen juhlia nopeasti. 

Vierailija
62/293 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lidlistä possu-nautaa ja siitä lihapullia, perunoita ja ruskeakastike. Tai joku keitto ja sämpylöitä.

Hyviä ideoita ja yksi versio voisi olla nuo lihapullat kylmänä ja niiden seurana pastasalaatti, myös edullinen tehdä iso määrä ja monille maistuu.

Meillä oli molemmissa lakkiaisissa kylmiä lihapullia. Tein ison määrän ja olivat suosittuja, menivät kaikki. Lihapullat on kätevä tarjottava koska ne voi tehdä pari päivää etukäteen. 

Trendikäs mutsi tekee lihapullien lisäksi falafelejä. Niitä sopii laittaa myös pitaleivän täytteeksi. 

En ole AP, mutta minä en ainakaan tekisi falafelejä. Kaikki on kaikkiruokaisia ja teen mieluummin jotain kaikkien suuhun maistuvaa juhliin. Jos kutsuisin jotain lihavammaisia, niin voisin tehdäkin falafelejä tai mitä tahansa vegesafkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/293 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokaa ei tarvitse erikseen, tuollainen noutopöytä riittää. Salaatin kaveriksi suolainen piirakka, patonkia tai karjalanpiirakoita munavoilla. Keksejä vielä sivuun ja juotavat niin hyvä on.

Rahaa nuoret haluavat eniten lahjaksi, tai puhelimen. Joku koru rahan lisäksi.

Eikö yhtään mitään KYLKEEN?!!!!!

Vierailija
64/293 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teet hyviä täytekakkuja, ei muita kakkuja tarvita. Tee muutama suolainen piirakka sen sijaan salaatin kaveriksi. Täytetyt tuulihatut on edullisia, jos viitseliäisyys ja taito riittää. Samalla leipomisella tulisi sekä suolainen että makea vaihtoehto pöytään, kun tekee 2 täytettä. Olen huomannut, että aina suolaista menee enemmän kuin makeaa ja kuivakakut ja pullat on täydellisen turhia. Makeista sen sijaan joku pieni kahvin kanssa sopiva makeinen on ollut suosittu, paperipäälliset konvehdit suukot, yms. Moni ottaa tämän ainoaksi makeaksi suolaisten rinnalle. Ei pitäisi tulla kovin kalliiksi. Esillepano ratkaisee myös paljon, joten sillä voittaa paljon vaikka tarjottavat eivät olisikaan kalleimmista vaihtoehdoista.

Tuulihatut on tosi juhlavia ja ne voi tehdä jo viikkoja etukäteen pakastimeen. Myös täytteet voi tehdä valmiiksi jääkaappiin, niin täyttäminen käy juuri ennen juhlia nopeasti. 

Olen syönyt usein juhlissa tuulihattuja ja olen tykännyt.

Varmaan raaka-aineet eivät ole kalliita. Pitääpä etsiä resepti. Jos joku osaa, niin osaan minäkin viimeistään parin yrityksen jälkeen.

Vierailija
65/293 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokaa ei tarvitse erikseen, tuollainen noutopöytä riittää. Salaatin kaveriksi suolainen piirakka, patonkia tai karjalanpiirakoita munavoilla. Keksejä vielä sivuun ja juotavat niin hyvä on.

Rahaa nuoret haluavat eniten lahjaksi, tai puhelimen. Joku koru rahan lisäksi.

Eikö yhtään mitään KYLKEEN?!!!!!

Ei onneksi. Jotkut osaavat kirjoittaa selkeää suomea. Tähän ei sujautettu yhtään mitään kylkeen!

Vierailija
66/293 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei mä kaipaisin edelleen ne koivuja juhlatilaan. Olisko niitä saatavissa jostain? Tulisi upea juhlan tuoksu. Juhannuskoivut on vanha ilmiö. Ennen niitä käytettiin kaikissa juhlissa. Millään muulla et saa samanlaista näyttävyyttä.

Sitten vielä pitää huomioida vieraiden osaaminen kerhotilaan. Lähetätkö etukäteen ohjepiirustuksen, vai merkkaatko vieraille reitin? Vai onko nykyään kaikki kerrostalojen ulko-ovet kiinni?

Mä tykkään kanssa koivuista (ja muista puista ja luonnonkukista, mutta kannattaa huomioida, että nykyään on paljon allergisia joilta jää juhlat väliin siitepölyn/tuoksujen takia.

Vierailija
67/293 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteenvetona siis

- täytekakku

- porkkanakakku

- ylioppilaspikkuleipiä

- salaatti

- pitaleipiä ja kivoja tahnoja, hummusta ja oliiveja

- lihapullia ja falafelejä

- jotain kivaa itse tehtyä juomaa (simaa, Louhisaaren juomaa, raparperijuomaa)

- 3 pulloa jotain edullista kuoharia

- kahvia, teetä

Tuossa on jo tarpeeksi. Jos teet lihapullia, pitaleipiä ja täytteitä, niin ei muuta ruokaa tarvita. 

Voisi tehdä varalta yhden kuivakakun ja suolaisen piirakan, jos tulee yllätysvieraita. Jos niitä ei tarvita juhlissa, niin laitat kakun pakastimeen ja poika saa seuraavan viikon lounaat siitä piirakasta, koska ei enää kouluruokaakaan ole.

Ei äidin tarvitse ostaa varsinaista ylioppilaslahjaa, mutta monet nuoret arvostaa kyllä esimerkiksi valmennuskurssia, jos sellaisen pystyt kevään aikana hankkimaan. Vieraat tuo lahjoja ja poika ostaa äidille lyyran. 

Vierailija
68/293 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syönyt usein juhlissa tuulihattuja ja olen tykännyt.

Varmaan raaka-aineet eivät ole kalliita. Pitääpä etsiä resepti. Jos joku osaa, niin osaan minäkin viimeistään parin yrityksen jälkeen.

Jatkan vielä. Mulla oli hyvin köyhistä oloista lähtöisin oleva kaveri. Nyt hän on korkeasti koulutettu, mutta muistan, että hän teki aivan loistavia tuulihattuja. Rakastin niitä.

Vierailija
69/293 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikea ruoka on vähän turha.

Suolaista piirakkaa, salaatti, ehkä patonkia tuorejuustolla, täytekakku, porkkanakakku ja keksejä.

Juomaksi kahvia, teetä, vettä ja mehua. Ja toki jos sen alkumaljan haluaa, niin siihen joku juoma.

Kyllä kuohuva kuuluu aika olennaisena yo-juhliin. Mutta jos sen haluaa pienellä budjetilla, niin joku marjamehu-kivennäisvesipohjainen alkoholiton on kiva ja raikas vaihtoehto.

Ei se kyykkykuoharikaan kauhean kalliiksi tule tolle määrälle ihmisiä. Riippuu tietysti täysin budjetin määrästä, ap kun ei kertonut että mikä se pieni budjetti on.

15-20 henkilölle riittää 2-3 pulloa. Mitä se halvin kuohari maksaa, 7 euroa, vai onko hinnat nousseet.

Yhdestä pullosta tulee 6 lasillista. 

Vierailija
70/293 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lidlistä possu-nautaa ja siitä lihapullia, perunoita ja ruskeakastike. Tai joku keitto ja sämpylöitä.

Hyviä ideoita ja yksi versio voisi olla nuo lihapullat kylmänä ja niiden seurana pastasalaatti, myös edullinen tehdä iso määrä ja monille maistuu.

Meillä oli molemmissa lakkiaisissa kylmiä lihapullia. Tein ison määrän ja olivat suosittuja, menivät kaikki. Lihapullat on kätevä tarjottava koska ne voi tehdä pari päivää etukäteen. 

Trendikäs mutsi tekee lihapullien lisäksi falafelejä. Niitä sopii laittaa myös pitaleivän täytteeksi. 

En ole AP, mutta minä en ainakaan tekisi falafelejä. Kaikki on kaikkiruokaisia ja teen mieluummin jotain kaikkien suuhun maistuvaa juhliin. Jos kutsuisin jotain lihavammaisia, niin voisin tehdäkin falafelejä tai mitä tahansa vegesafkaa.

No mutta ... falafelejä voi syödä kaikki. Ne nimenomaan sopii kaikkiruokaisille. Ja ne vähän niin kuin kuuluu pita-leipien täytteisiin. Ennen kaikkea: ne on hyviä!

Vierailija
71/293 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei mä kaipaisin edelleen ne koivuja juhlatilaan. Olisko niitä saatavissa jostain? Tulisi upea juhlan tuoksu. Juhannuskoivut on vanha ilmiö. Ennen niitä käytettiin kaikissa juhlissa. Millään muulla et saa samanlaista näyttävyyttä.

Sitten vielä pitää huomioida vieraiden osaaminen kerhotilaan. Lähetätkö etukäteen ohjepiirustuksen, vai merkkaatko vieraille reitin? Vai onko nykyään kaikki kerrostalojen ulko-ovet kiinni?

Mä tykkään kanssa koivuista (ja muista puista ja luonnonkukista, mutta kannattaa huomioida, että nykyään on paljon allergisia joilta jää juhlat väliin siitepölyn/tuoksujen takia.

Jokainen tuntee sukulaisensa.

Vierailija
72/293 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta ... falafelejä voi syödä kaikki. Ne nimenomaan sopii kaikkiruokaisille. Ja ne vähän niin kuin kuuluu pita-leipien täytteisiin. Ennen kaikkea: ne on hyviä!

Mä söin falafelin ensimmäistä kertaa korona-aikaan. Olin työmatkalla vieraassa kaupungissa. En saanut syödä ravintolassa, koska koronapassia ei ollut. Seisoin kyllä koko tuon ajan tiskin vieressä odottaen valmistumista.

Söin noi falafelit kauppakeskuksen penkillä ja eivät maistuneet hyvältä.

Ennen kuin menin asiakastapaamiseen seuraavana päivänä, menin hakemaan hotelliaamiaisen paperipussiin pakattuna ja menin syömään sen huoneeseeni. Tosi kivaa syödä haaleaa pekonia ja muuta shaissea paperipussista.

Vierailija
73/293 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä söin falafelin ensimmäistä kertaa korona-aikaan. Olin työmatkalla vieraassa kaupungissa. En saanut syödä ravintolassa, koska koronapassia ei ollut. Seisoin kyllä koko tuon ajan tiskin vieressä odottaen valmistumista.

Söin noi falafelit kauppakeskuksen penkillä ja eivät maistuneet hyvältä.

Ennen kuin menin asiakastapaamiseen seuraavana päivänä, menin hakemaan hotelliaamiaisen paperipussiin pakattuna ja menin syömään sen huoneeseeni. Tosi kivaa syödä haaleaa pekonia ja muuta shaissea paperipussista.

Niin. Jos näitä hulluja ohjeistuksia ei saada alas, niin tänäpäivänäkin pätevät ihmiset välttelevät työpaikkoja, jotka vaatii matkustamaan tiettyjä sääntöjä vaativiin maihin.

Vierailija
74/293 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille kaikille hyvistä ideoista! Paljon helpompi kysyä näin, kuin koittaa surffailla netissä itsekseen ja kun kaikki nähdyt tuntuivat niin hienoilta ja kalliilta.

Ps. Olen se sama, joka vuosia sitten kyseli tarjoilua rippijuhliin 40e budjetilla. Sain teistä tukea ihan valtavasti. Nyt edessä sitten ylppärit ja taas mennään 😁

Vierailija
75/293 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestän työpaikallani juhlia ja kehotan että tekisit leivonnaiset laktoosittomina. Vieraista 10% toivoo tätä. Siellä voi olla myös yksi pähkinäallerginen ja 1-2 vegaania. Heille voisi varmuuden vuoksi olla joku pieni yhteinen tarjottava (piirakka esim). Helppoja ja hyviä reseptejä on paljon. Itse tein vegaanisen ja pähkinättömän porkkanakakun ja tuli älyttömän hyvä, maistui kaikille.

Vierailija
76/293 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse söisin juhlissa tosi mielelläni juuri patonkia. Sehän on tosi hyvää jos on salaattia myös tarjolla.

Tuoreena ei tarvitse mitään levitteitä vaan voi syödä sellaisenaan. Tai jos haluaa niin voi olla levitettä myös.

Vierailija
77/293 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feta-pinaattipiirakka menee aina kaupaksi ja saa valtavasti kehuja.

Tai parsakaali-savulohipiirakka myös maistuvaa.

Vierailija
78/293 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

100g makaroonilaattikoa per vieras

Vierailija
79/293 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinkkupiirasta en ainoana suolaisena tarjoaisi, kun moni ei uskonnollisista syistä syö kinkkua ja moni sekasyöjäkään ei nykyään syö punaista lihaa.

Jossain luki että kolmasosa ihmisistä nykyään välttää punaista lihaa. Se on tosi iso osuus. Ei tarvitse olla vegaani että jättää kinkut väliin.

Vierailija
80/293 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjestän työpaikallani juhlia ja kehotan että tekisit leivonnaiset laktoosittomina. Vieraista 10% toivoo tätä. Siellä voi olla myös yksi pähkinäallerginen ja 1-2 vegaania. Heille voisi varmuuden vuoksi olla joku pieni yhteinen tarjottava (piirakka esim). Helppoja ja hyviä reseptejä on paljon. Itse tein vegaanisen ja pähkinättömän porkkanakakun ja tuli älyttömän hyvä, maistui kaikille.

Joo ja meitä gluteenittomia alkaa olla nykyään myös paljon. Jonkun kakun tai piirakan kannattaa leipoa gluteenittomiin jauhoihin. Ei tarvii ostella kaupasta mitään gluteenittomia juttuja sen kummemmin. Enkä mä ainakaan odota, että pystyisin joka sorttia syömään. Yllätyn iloisesti, jos on edes jotain. Että kaikkiin salaatteihin ei ole laitettu pastaa tai krutonkeja, tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän