Mietitäänkö yhdessä tarjoilua ylioppilasjuhliin pienellä budjetilla?
Käytössä taloyhtiön kerhohuone onneksi. Vieraita 15-20. Ajattelin tehdä kuivakakun, porkkanakakun ja täytekakun. Joku salaatti, mutta mikä olisi se ruoka salaatin kanssa?
Huh ja mikä lahja pojalle? Taas yksin koitan järjestää, mutta olen kai ainakin ajoissa.
Kommentit (293)
Jos kaikki vieraat tulevat yhtä aikaa, niin tilaa pari kolme perhepizzaa. Leikkaat vaan pieniksi viipaleiksi. Helppo suolainen tarjottava ja nuoriso tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Jos teet hyviä täytekakkuja, ei muita kakkuja tarvita. Tee muutama suolainen piirakka sen sijaan salaatin kaveriksi. Täytetyt tuulihatut on edullisia, jos viitseliäisyys ja taito riittää. Samalla leipomisella tulisi sekä suolainen että makea vaihtoehto pöytään, kun tekee 2 täytettä. Olen huomannut, että aina suolaista menee enemmän kuin makeaa ja kuivakakut ja pullat on täydellisen turhia. Makeista sen sijaan joku pieni kahvin kanssa sopiva makeinen on ollut suosittu, paperipäälliset konvehdit suukot, yms. Moni ottaa tämän ainoaksi makeaksi suolaisten rinnalle. Ei pitäisi tulla kovin kalliiksi. Esillepano ratkaisee myös paljon, joten sillä voittaa paljon vaikka tarjottavat eivät olisikaan kalleimmista vaihtoehdoista.
Täytekakku kuuluu kyllä juhliin. Sen lisäksi paria eri suolaista ja juuri hyviä pikkuleipiä tai muuta pikkumakeaa
Jokin taustamusiikki hiljaisella voisi tuoda tunnelmaa. Ehkä poikasi voisi koota kokoelman taustamusiikiksi?
Mezze-tarjoitin, jossa pitaleipää, oliiveita, hummusta, tzatzikia, kasviksia, baba ganoushia, fetaa. Noi dipit kun tekee itse niin ei tule kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Jokin taustamusiikki hiljaisella voisi tuoda tunnelmaa. Ehkä poikasi voisi koota kokoelman taustamusiikiksi?
Mikään ei ole juhlissa sen ärsyttävämpää kuin taustamusiikki, joka ei kuitenkaan vastaa kuin osan vieraista musiikkimakua, mutta vaikeuttaa keskustelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikea ruoka on vähän turha.
Suolaista piirakkaa, salaatti, ehkä patonkia tuorejuustolla, täytekakku, porkkanakakku ja keksejä.Juomaksi kahvia, teetä, vettä ja mehua. Ja toki jos sen alkumaljan haluaa, niin siihen joku juoma.
Kyllä kuohuva kuuluu aika olennaisena yo-juhliin. Mutta jos sen haluaa pienellä budjetilla, niin joku marjamehu-kivennäisvesipohjainen alkoholiton on kiva ja raikas vaihtoehto.
Ei se kyykkykuoharikaan kauhean kalliiksi tule tolle määrälle ihmisiä. Riippuu tietysti täysin budjetin määrästä, ap kun ei kertonut että mikä se pieni budjetti on.
15-20 henkilölle riittää 2-3 pulloa. Mitä se halvin kuohari maksaa, 7 euroa, vai onko hinnat nousseet.
Elyssee taisi olla ennenvanhaa halvinta. Osa ei kuitenkaan juo, koska on autolla. Varaa Pommacia alkolittomaksi vaihtoehdoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole juhlissa sen ärsyttävämpää kuin taustamusiikki, joka ei kuitenkaan vastaa kuin osan vieraista musiikkimakua, mutta vaikeuttaa keskustelua.
Jokin neutraali piano tai ambient-musiikki sopii ihan hyvin.
Jos on tosi kireä budjetti niin panostaisin syömisiin ja jättäisin kuoharin pois ja tarjoaisin pelkkää pommacia.
Vierailija kirjoitti:
Mezze-tarjoitin, jossa pitaleipää, oliiveita, hummusta, tzatzikia, kasviksia, baba ganoushia, fetaa. Noi dipit kun tekee itse niin ei tule kalliiksi.
Mä osaan leipoa pitaleivän itse. Tuo tulisi meillä edulliseksi ja toisi näyttävyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokin neutraali piano tai ambient-musiikki sopii ihan hyvin.
Musiikki nostaa aina tasoa ja tuohon tilaan riittää kotivehkeet. Ei maksa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lidlistä possu-nautaa ja siitä lihapullia, perunoita ja ruskeakastike. Tai joku keitto ja sämpylöitä.
Hyviä ideoita ja yksi versio voisi olla nuo lihapullat kylmänä ja niiden seurana pastasalaatti, myös edullinen tehdä iso määrä ja monille maistuu.
Meillä oli molemmissa lakkiaisissa kylmiä lihapullia. Tein ison määrän ja olivat suosittuja, menivät kaikki. Lihapullat on kätevä tarjottava koska ne voi tehdä pari päivää etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuivakakun voi jättää pois. Se on liikaa, kun on täyttäri ja porkkanakakku.
Niin minustakin, suolaiset on aina suositumpia ja kuivakakku on monesti sellainen että sitä otetaan kohteliaisuudesta viipale kun on muitakin kakkuja. Ei sillä etteikö hyvä kuivakakku olisi tosi hyvää, mutta jää kuitenkin yleensä noiden muiden kakkujen taakse.
Samaa mieltä. Tuli mieleen, että tilalle jotain keksejä. Itse tehtyjä, jos innostusta riittää.
Vierailija kirjoitti:
Jos on tosi kireä budjetti niin panostaisin syömisiin ja jättäisin kuoharin pois ja tarjoaisin pelkkää pommacia.
Alkoholiton tarjoilu on super trendikäs!
Alkujuoma voi olla muutakin kuin Pommacia.
Esimerkiksi raparperijuoma: 2 litraa raparperinpaloja, 5 litraa kiehautettua vettä ja sokeria maun mukaan, anna olla yön yli, ota aamulla raparperit pois ja pullota juoma jääkaappiin viilenemään. Pehminneet raparperinpalat voi käyttää vielä vaikka piirakkaan tai kiisseliin. Sama ohje toimii hapokkaiden omenoiden tai marjojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä osaan leipoa pitaleivän itse. Tuo tulisi meillä edulliseksi ja toisi näyttävyyttä.
Netistä löytyy paljon ideoita miten koota kauniisti.
https://www.pinterest.co.uk/search/pins/?q=mezze%20board%20ideas&rs=typ…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuivakakun voi jättää pois. Se on liikaa, kun on täyttäri ja porkkanakakku.
Niin minustakin, suolaiset on aina suositumpia ja kuivakakku on monesti sellainen että sitä otetaan kohteliaisuudesta viipale kun on muitakin kakkuja. Ei sillä etteikö hyvä kuivakakku olisi tosi hyvää, mutta jää kuitenkin yleensä noiden muiden kakkujen taakse.
Samaa mieltä. Tuli mieleen, että tilalle jotain keksejä. Itse tehtyjä, jos innostusta riittää.
Ylioppilaita. Ohje esim. täällä: https://www.k-ruoka.fi/reseptit/ylioppilaspikkuleivat-eli-ylioppilaat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lidlistä possu-nautaa ja siitä lihapullia, perunoita ja ruskeakastike. Tai joku keitto ja sämpylöitä.
Hyviä ideoita ja yksi versio voisi olla nuo lihapullat kylmänä ja niiden seurana pastasalaatti, myös edullinen tehdä iso määrä ja monille maistuu.
Meillä oli molemmissa lakkiaisissa kylmiä lihapullia. Tein ison määrän ja olivat suosittuja, menivät kaikki. Lihapullat on kätevä tarjottava koska ne voi tehdä pari päivää etukäteen.
Trendikäs mutsi tekee lihapullien lisäksi falafelejä. Niitä sopii laittaa myös pitaleivän täytteeksi.
Pienelläkin rahalla voi tehdä näyttävät ja mukavat juhlat, jos näkee vähän vaivaa.
Hei mä kaipaisin edelleen ne koivuja juhlatilaan. Olisko niitä saatavissa jostain? Tulisi upea juhlan tuoksu. Juhannuskoivut on vanha ilmiö. Ennen niitä käytettiin kaikissa juhlissa. Millään muulla et saa samanlaista näyttävyyttä.
Sitten vielä pitää huomioida vieraiden osaaminen kerhotilaan. Lähetätkö etukäteen ohjepiirustuksen, vai merkkaatko vieraille reitin? Vai onko nykyään kaikki kerrostalojen ulko-ovet kiinni?
Vierailija kirjoitti:
Hei mä kaipaisin edelleen ne koivuja juhlatilaan. Olisko niitä saatavissa jostain? Tulisi upea juhlan tuoksu. Juhannuskoivut on vanha ilmiö. Ennen niitä käytettiin kaikissa juhlissa. Millään muulla et saa samanlaista näyttävyyttä.
Sitten vielä pitää huomioida vieraiden osaaminen kerhotilaan. Lähetätkö etukäteen ohjepiirustuksen, vai merkkaatko vieraille reitin? Vai onko nykyään kaikki kerrostalojen ulko-ovet kiinni?
Jos ovet ovat kiinni, niin ohjeista soittamaan numeroosi. Joku vanhempi saattaa pimpottaa ovikellosi summeria ja on suutuksissaan, kun et vastaa.
Aina juhlia tai mitä tahansa järjestäessä pitää kertoa asiat kuin pikkulapsille. Koskaan et voi luottaa, että kaikki tietävät.
Jos teet pienellä budjetilla, niin kannattaa panostaa juhlavuuden vuoksi näyttävyyteen.
Etsit kauniin pöytäliinan ruokien alle. Ruoat kauniisti aseteltuna samanlaisille astioille (jos ei onnistu, osta pitsipaperialuset tarjoiluastioihin. Ehdottomasti kaikki jalalliset astiat kehiin, joita löytyy.
Kynttilöitä ja kukkakimppuja kauniisti aseteltuna juhlapöytään. Kukat voivat olla sekakimppuja luonnonkukista.