Miksi et soita isovanhemmillesi?
Jos sinulla vielä sellaisia on?
Voi kun voisi kahvitella mummin kanssa ja kuunnella tarinoita entisistä ajoista!
Kommentit (76)
En soittele kuoleman taakse, ei vaan ole mun juttu. Toivottavasti pääsivöt sinne minne halusivat.
Vierailija kirjoitti:
"Jos sinulla vielä sellaisia on?"
Olisi luullut, että tuo karsii pois turhat viestit, mutta ei näköjään.
Onko yllätys, että täällä ei ymmärretä kysymyksiä?🤯
Vierailija kirjoitti:
Tämän päivän vanhukset on syntyneet noin 40-luvulla, monet 30-luvulla syntyneetkin alkaa olla jo 80-90-vuotiaita. Ne, joille voi soittaa järkevästi, ovat syntyneet ehkä 50-luvulla. Toisin sanoen 15-20-vuotiaalla voi olla 50-luvulla syntynyt isovanhempi, jolle voi vielä soitella. Jos sitäkään.
"Ne joille voi soittaa järkevästi, ovat syntyneet ehkä 50-luvulla" ??!?
Mun 1948 syntynyt yrittäjä-DI-isä tekee vielä täyttä työviikkoa ja on skarpimpi kuin minä nyt 41-vuotiaana. Hänen 95-vuotias äitinsä on se kenelle lähetän taidetarvikkeita, koska harrastaa piirtämistä.
Ovat kuolleet jo ajat sitten :( .
Koska he ovat kuolleet. Viimeinen vuonna 1981.
Minä soittelen siihen meediotvseen vai mikä se oli ja siellä se täti välittää juttelut isovanhempien kanssa. On niin kaukopuheluita kyllä että ei ole halpaa
Vaikea soittaa kun en ole koskaan tuntenut heitä. Tuskin ovat hengissä enää.
Vierailija kirjoitti:
Ovat kuolleet. Silloin, kun vielä elivät, heillä ei ollut puhelinta. Eipä ole itsellä nytkään. Sen sijaan asuin heidän kanssaan ensin pikkulapsena, ja sitten vanhempana hoidin heidät hautaan.
Sinulla ei ole puhelinta. Miten lääkäri tai hoitaja saa sinuun yhteyttä kiireellisessä tapauksessa, esim. tutkimusten perusteella epäillään aggressiivista tautia?
Jos sairastut, miten ilmoitat poissaolosi työantajalle. Tuskin ainakaan sähköpostilla.
Minun ikäpolveni ei oikein koe puhelimella soittamista luontevana. Sitä käytetään lähinnä hätätilanteessa. Isovanhemmat eivät taas pidä tekstiviestejä luontevana ja niihin vastataan pitkän ajan päästä tai ei ollenkaan.
Tätä nykyä he ovat kuolleita. Mutta silloin kun elivät, niin etenkin äidinäiti oli sellainen jonka kanssa tuli soiteltua ja kyläiltyä. Äidin vanhemmat olivat juuri tätä 20-luvulla syntynyttä sodan käynyttä/nähnyttä ikäluokkaa, ja aivan ihania ihmisiä, jotka olivat kiinnostuneita lapsenlapsen kuulumisista ja vastavuoroisesta keskustelusta, eivät olleet väkivaltaisia (eivät antaneet myöskään aikanaan omalle lapselle ruumiillista kuritusta, vaikka se olisi ollut siihen aikaan ihan sallittua) ja käyttivät alkoholia maltillisesti.
Äitini on katkera. Lisäksi hänellä on diagnosoitu harhaluuloisuushäiriö. Jutut ovat sen verran raskaita kuunnella, että mennään mahdollisimman pienellä yhteydenpidolla.
Vierailija kirjoitti:
Tämän päivän vanhukset on syntyneet noin 40-luvulla, monet 30-luvulla syntyneetkin alkaa olla jo 80-90-vuotiaita. Ne, joille voi soittaa järkevästi, ovat syntyneet ehkä 50-luvulla. Toisin sanoen 15-20-vuotiaalla voi olla 50-luvulla syntynyt isovanhempi, jolle voi vielä soitella. Jos sitäkään.
Kuningatar Ellu syntyi 1926, hänkin puhui ihan järkeviä vielä pari päivää ennen kuolemaansa 96-vuotiaana.
Aira-tanssikuningatar syntyi 1927. Hänkin antaa vielä järkeviä haastatteluita.
Niinistö on syntynyt 1948. Hän saa toimia presidenttinä, aika vaativa työ kuitenkin. Hänelle voi soittaa sekä Joe ( syntynyt 1942) että naapurimaan tyyppi (syntynyt 1952).
Ne naapurimaan tyypin puhelut eivät ole enää järkeviä, vaikka on "vasta" 70-vuotias.
Ikä on vain numeroita.
Isän äitiä en koskaan tavannut koska oli kuollut kahdeksan vuotta ennen mun syntymää. Olisi halunnut tuntea hänet. Myös isän isä ja äitini äiti olisivat saaneet elää pidempään, kuolivat kun olin yläasteella. Äidin isä eli pisimpään ja olin yli 40v. kun hän kuoli.
1700-luvulla syntyneen John Tylorin lapsenlapsia elää vielä. Kyllä luitte oikein.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tassa-puhuu-1700-luvulla-syntyneen-…
Otapa huomioon ettei nettiä, tiedonvälityksen supervälinettä ollut. Kaikkialle ei tullut sanomalehtiä, tai jos tuli niin oliko näistä autojutuista millaisia artikkeleita. Tietoisuus maailman tapahtumista ei samaa luokkaa kuin nyt, niin kuin ihmisten mahdollisuudet täysin toiset kuin nyt...