Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parveketupakoinnin kieltäminen on johtanut uusiin ongelmiin. Tupakoijat polttavat liesituulettimen alla ja pyörävarastossa, ne jotka menevät ulos herättävän koko rapun

Vierailija
13.01.2023 |

Kolistellessaan puolen tunnin välein hissille. Klo 3, klo 3.30, klo 4 (en nyt katso kelloa mutta suunilleen noin) PAM sanoo kotiovi, klonk klonk hissi kulkee, PAM sanoo alaovi ja sitten toisinpäin kun palataan kotiin. Liesituuletin- tupakoijat taas eivät jää kiinni kun on vaikea varmasti sanoa, mistä savu tulee.
Jotenkin aavistin että näin tässä kävisi, itse en polta mutta ei minua haitannut että ihmiset polttivat parvekkeillaan.

Kommentit (803)

Vierailija
301/803 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

7. Kerroksessa asuu viinaan menevä äijäporukka, ulkomaalaisia. Kova melu, kun kännissä huutavat ja ravaavat rapussa ja pihalla. Toissa yönä lopettivat noin klo 4.

Noh, pääasia että sääntöjä noudatettiin.

Tuossahan rikottiin ainakin 2 sääntöä.

Tuossa on tasan yksi lainmukainen sääntö, jota on voitu rikkoa, eli kännissä huutaminen. Jos jossain on sääntö asunnosta pihalle kulkemisen ja takaisin tulemisen estämiseksi, se on yksiselitteisesti lainvastainen eikä päde.

Kotirauhan rikkominen ja taloyhtiön sääntö; hiljaisuus klo 22-7. Se että rikotaanko hiljaisuutta rappukäytävässä vai omassa asunnossa ei ole merkityksellinen.

Ei ole kotirauhan rikkomista kulkea rapussa, ihan sama mihin kellonaikaan tahansa. Ihmisen pitää saada tulla töistä tai baarista kotiin, lähteä töihin tai vaikka ihan vaan huvikseen ulos. Siellä juoksee keskellä yötä postinjakaja ja rappuset kolisee. Ei voi kieltää. Jos parveketupakointi kielletään, ihmisellä on oikeus poistua asunnosta pihalle tupakoimaan. Vaikka sitten neljältä aamuyöllä.

Vierailija
302/803 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, en voi kuivattaa pyykkejä parvekkeella, kun naapuri polttaa omalla parvekkeella tupakkaa, kesällä laitan kanankakkaa parvekkeelle kukkaruukkuihin ja lähden mökille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/803 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

7. Kerroksessa asuu viinaan menevä äijäporukka, ulkomaalaisia. Kova melu, kun kännissä huutavat ja ravaavat rapussa ja pihalla. Toissa yönä lopettivat noin klo 4.

Tuossa on tasan yksi lainmukainen sääntö, jota on voitu rikkoa, eli kännissä huutaminen. Jos jossain on sääntö asunnosta pihalle kulkemisen ja takaisin tulemisen estämiseksi, se on yksiselitteisesti lainvastainen eikä päde.

Kotirauhan rikkominen ja taloyhtiön sääntö; hiljaisuus klo 22-7. Se että rikotaanko hiljaisuutta rappukäytävässä vai omassa asunnossa ei ole merkityksellinen.

Ei ole kotirauhan rikkomista kulkea rapussa, ihan sama mihin kellonaikaan tahansa. Ihmisen pitää saada tulla töistä tai baarista kotiin, lähteä töihin tai vaikka ihan vaan huvikseen ulos. Siellä juoksee keskellä yötä postinjakaja ja rappuset kolisee. Ei voi kieltää. Jos parveketupakointi kielletään, ihmisellä on oikeus poistua asunnosta pihalle tupakoimaan. Vaikka sitten neljältä aamuyöllä.

Ei voi kieltää, kun naapurin hoitaja tulee yövuorosta kotiin niin minulla on vasarointi siivouspäivä, joka alkaa aamulla klo 7.00.

Vierailija
304/803 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itse polta, mutta ei haittaa vaikka parvekkeilla poltetaan. Sitä en tajua, että miks tupakan savusta valittajat ei muuta savuttomiin kerrostaloihin, kun niitä kuitenkin paljon on. Haluavat vissiin vaan valittaa

Varmasti poltat, kun olet noin tyhmä.

Savuttomia asunto-osakeyhtiöitä on todella vähän.

Ja kuten tässä ketjussakin on tullut esiin, savuttomuutta rikotaan räikeästi.

Ostin itse asunnon uudistuotannosta, isolla rahalla arvoalueelta, mutta niin vain ansa laukesi ja sain ketjupolttavan naapurin.

Laitan asunnon myyntiin, kunhan markkinat virkistyvät.

Ahdasmielisyytesi kertoo enemmän typeryydestä. Oletko olevinasi parempi ihminen, kun et tupakoi? Kertoo älykkyydestäsi jotakin, kun automaattisesti ajattelet tupakoivan ihmisen olevan tyhmempi.

Kyllä sellainen ihminen on aivan v**un tyhmä joka tieten tahtoen pilaa oman ja ennen kaikkea ympärillä olevien ihmisten terveyden.

Uuden tutkimustiedon valossa ilmansaasteet ovat aiemmin arvioitua vaarallisempia terveydelle. Suomessa esimerkiksi Helsingin keskustan vilkkaimmilla kaduilla pakokaasupäästöjen vuosipitoisuudet ovat noin kolminkertaisia uuteen ohjearvoon verrattuna.

https://yle.fi/a/3-12228877

Jollain tupakan polttajalla ei ole mitään vaikutusta sun terveyteesi jos jotain hajuja tulee. Ole huolissasi ennemmin ihan muista ilmansaasteista joihinka et voi vaikuttaa millään lailla edes vähentämällä omaa saastuttamistasi. 

Pääasia että tupakoitsija menevät ulos polttamaan eikä sisätiloissa kuten ennen poltettiin. Parempi se on että tupakoi kuin laittomia aineita vedeltäisiin. 

Savuton Suomi 2030! Siihen mennessä sätkät sammuu.

https://savutonsuomi.fi/

Tupakointia on saatu merkittävästi vähennettyä jostain 1970-luvun tasosta, jolloin taidettiin aloittaa ensimmäiset toimet mm. tupakoinnin mainonnan rajottamiseksi. Tosin monissa elokuvissa ja tv-sarjoissa tupakointia käytetään edelleen jonkinlaisena visuaalisena tehokeinona. Sen takia en myöskään kannata cannabiksen laillistamista kun yhden päihteen kulutusta on saatu vähennettyä, ei sen tilalle kaivata uusia kansantauteja.

Vierailija
305/803 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaali käveleminen, ja hissin käyttäminen yöllä on sallittua, kuuluu normaaliin elämään.

Vierailija
306/803 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, en voi kuivattaa pyykkejä parvekkeella, kun naapuri polttaa omalla parvekkeella tupakkaa, kesällä laitan kanankakkaa parvekkeelle kukkaruukkuihin ja lähden mökille.

Eli haluat olla naapureiden silmissä kusípää numero yksi. Se sääntöjen mukaan parvekkeella tupakoiva tuskin herättää samanlaista ärsytystä muissa naapureissa paskanhajua levittävä.

Vierailija
307/803 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostin sähkötupakan. Siitä ei tule mitään hajua.

Vierailija
308/803 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen polttanut 30 vuotta ja surullinen tästä nykyisestä rajoittamisesta ja kyttäämisestä. Eikö se ole jokaisen oma asia mihin rahansa pistää? En yhtään ihmettele että kanssapolttajat päättävät pistää anarkian pystyyn ja viskovat tumpit kylmästi pihoille jos tuhkis viedään, itse en tekisi niin koska taapero tai koiranpentu voi syödä tumpin mutta ymmärrän kyllä miksi.

Jos se olisi vain tupakoitsijan oma asia, niin tässähän ei olisi mitään ongelmaa. Valitettavasti ne myrkkysavut leviävät mysö toisten ihmisten koteihin ja keuhkoihin: silloin se ei enää ole tupakoitsijan oma asia. Koska tuapkoitsijat eivät ole tästä välittäneet, on tarvittu lakiin kiristyksiä ja lisää on tulossa...

P-puhetta, ellette nyt tupakoivan naapurin kanssa ole ymmärtäneet jotain sellaista väärin kuin että on tarkoitus asua siellä sisätiloissa eikä nuuskuttamassa toistenne päästöjä 24/7 siellä parvekkeilla :D

1) tupakoimattomallakin on oikeus käyttää parvekkettaan ja nauttia siellä myrkyttömästä ilmastam vai olisitko tupakoitsijan valmis sitten maksamaan/ostamaan sen tupakoimattoman parvekkeen, kun hän ei sitä sinun vuoksesi voi käyttää

2) monella parvekkeella on korvausilmaventtiilli: sitä kautta vedetään korvausilma sisään. Tupakansavut voivat tulla sitä kautta sisätiloihin. Niin ei saa käydä.

Tuskin se korvausventtiili on naapurin parvekkeella.

Meillä myös naapurin parvekkeella on korvausilmaventtiili. Hänen asuntoonsa ei tietenkään hänen tupakansavunsa tule koska hän puhaltaa ne ylös: minun parvekkeelleni.  Hänelle n ehdotettu, että hän muuttaisi viereiseen taloon, koska siellä on muitakin tupakoitsijoita, mutta ei halua, koska ei hän halua tupakanhajua omaan kotiinsa.... Meidän tapauksemme ratkesi joku aika sitten, kun hain pakkoratkaisun hänen kotiinsa ja prvekkeelle lakimiesten avulla.

Kyllä täytyy pienet olla ihmisen murheet, että jaksaa oikeasti nähdä noin ison vaivan vain naapurin tupakoinnin takia. Että ihan lakimiehet, huhhuh.

Monesti tällaisia juttuja lukiessa tulee fiilis, että ongelma ei pohjimmiltaan aina ole edes se itse tupakointi, vaan kyseessä on joku egoilu ja pakottava tarve päästä olemaan se, joka sanoo viimeisen sanan ja voittaa. En usko, että kenenkään elämä ja hyvinvointi voi oikeasti riippua sellaisesta asiasta kuin naapurin tupakointi.

Vierailija
309/803 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain huomautuksen parveketupakoinnista, vaikka olen ollut poissa kotoani 2 viikkoa. Lisäksi, en polta.

Vierailija
310/803 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuivausrumpu vaan käyntiin ajastettuna keskellä yötä kun on halvin sähkökin.

Vierailija
311/803 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerää että, tupakoitsijat edes hakee savuttomiin kohteisiin. Yksi ratkaisu olisi positiivisen syrjinnän mahdollisuus suosia ihmisiä jotka terveydellisin syin tarvitsee savuttoman asuinympäristön. Kun olisivat enemmistönä niin sääntöjen rikkojat saataisiin kyllä kuriin. Savuttomuus pitäisi olla asia johon kaikki sitoutuu eikä jokin pelkkä yrityksen ideologian tai arvon kaltainen juttu josta pomot puhuu mutta työntekijät ei niiden mukaan kuitenkaan toimisi.

Entäpä kun kaikki vuokranantajan kohteet on savuttomia? Ilman asuntoako pitäisi olla? Enemmän haittaa on kokemukseni mukaan aiheutunut alkoholin ja huumeiden käyttäjistä. Jostain syystä sen varastelevan ja vahinkoja aiheuttavan narkkarin häätäminen on vaikeampaa kuin tupakoitsijan.

ottaisin naapurikseni paljon mieluummin (itseään piikittävän) narkkarin kuin parvekeröökaajan...

Et ilmeisesti ole asunut sitten vielä sellaisen naapurissa? Onnea valinnastasi, sillä tuollaisen asukkaan aikaansaama vahinkojen määrä on järkyttävä. Se touhu kun on muutakin kuin että kotona rauhassa pistellään piikkejä käsivarteen. Mukavaa lapsille kun piha on täynnä verisiä ruiskuja, kellarikomeroihin murtaudutaan ja pyörät varastetaan. Hämärää porukkaa pyörii jatkuvasti huumepäissään talon tiloissa vieraillessaan aina erinäköisten uusien pyörien kanssa sen asukkaan luona ja ihmiset pelkäävät milloin tulevat ryöstetyksi. Ja tuollaista ei saada häädettyä sitten millään vaikka muilla on tiedossa kenestä on kyse. Ei auta ilmoitukset isännöitsijälle sillä eihän sitä voida todistaa kuka on nämä asiat tehnyt. Voi mielipiteesi muuttua kun osuu narkkari sinun naapuriksesi.

olen eri, mutta olen asunut ja kerroin ensimmäisten varastokomerovarkauksien jälkeen että en omassa varastoomerossani säilytä mitään varastamisen arvoista ja jos hänestä tuntuu, että sieltä on jotain saatava, niin sopi tulla kysymään: ne tavarat on menossa kaatikselle, mutta en ole saanut aikaiseksi niiden viemistä. Kaiken varastamisen arvoisen pidin kotonani ja kerroin hänelle, että minulla on valovntakamerat kotona, että ei parane yrittää ja jos sieltä jotain saisit, niin se olisi yksi 50 arvoinen muumimuki ja ehkä ruokaa, edes koruja ei ole, koska ne ovat arvokkaita ja niitä säilytän pankin tallelokerossa. Lisäksi kerroin odottavani, että minun kotirauhaani kunnoitetaan niin hänen kuin kavereidensakin toimesta ja että jos nämä täyttyvät, kaikki on hyvin enkä minä näe enkä kuule mitään, jos joku kysyy. Poikkeuksen tekisin mahdollisten henkirikosten suhteen. JA että toivon, että hän taistelee tiensä irti huumeista.  Kerroin myös miksi olen samaan aikaan sekä ristiriitainen että hyväksyvä.

Kerran kuulin, kun hän parvekkeella sanoi kavereilleen, että "ei siltä, se muija on ihan ok, mä elän omaa elämääni ja se antaa mun elää ja mä annan sen elää omaansa ja niin tekin annatte".

Että kyllä: paljon mieluummin narkkari kuin parvekeröökaaja. narkkarit edes yrittää.

- - -

Hieno ja pysäyttävä  kirjoitus!

Aika noloa tuollainen oman kommentin kehuminen. Ylimääräiset välilyönnit paljastivat.

- -

Minulla on "Enter" -näppäin kunnossa ja saan aikaiseksi kappalejaot päinvastoin kuin viittaamasi kirjoittaja.  Luulisi jo yläasteen oppimäärän verran koulua käyneen sen huomaavan. Ei olisi sinusta edes keittiöpiiaksi Sherlock Holmesille tuolla havainnointilahjakkuudella.

- Mutta tuntuisi sille, että osuma tuli johonkin arkaan paikkaan?

Vierailija
312/803 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli haluat olla naapureiden silmissä kusípää numero yksi. Se sääntöjen mukaan parvekkeella tupakoiva tuskin herättää samanlaista ärsytystä muissa naapureissa paskanhajua levittävä.

No, itsekin olet naapurin silmissä k... pää, kun vedät tupakkaa parvekkeella ja laiska joka ei jaksa kävellä ulos. Olisiko aika hankkia nikotiinilaastaria

Vierailija
313/803 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alakerran naapuri oli tupakalla parvekkeellaan ja sanoi puolisolleen, että ovi kiinni, kun tulee savut sisään.

Eli tupakoitsija ei itsekään halua hajuja OMAAN kämppäänsä, mutta ikävä kyllä meille se haju nousee hänen parvekkeeltaan 🙁

No pistä ovi kiinni.

Vierailija
314/803 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nämä nillittäjät ampuivat itsejään nilkkaan hankkiessaan meidänkin pihalta pois kaikki tuhkikset. Nyt me röökaajat viskotaan tumppimme ympäri pihaa kun tuhkapistettä ei ole ja purkkiakaan ei saa pitää pihalla. Ihan oma vika.

Ratkaisu: Taloyhtiö hankkii kamerat ja laskuttaa sinulta siivouskulut

Vierailija
315/803 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaali ihminen osaa liikkua hiljaisesti myöhään illalla tai yöllä vaikka ei mikään ninja olisikaan. Onhan siinä myös eroa päättääkö imuroida asuntoaan klo 23 tai klo 11. Kumma miten jotkut haluavat olla varta vasten huonoissa väleissä naapureidensa kanssa ja tuskinpa edes viitsivät tervehtiä näitä kohdatessaan.

On aika heikko tilanne, jos ainoat kontaktit naapureihin syntyvät riitatilanteissa eikä tavallisen kanssakäymisen yhteydessä. Ei minulla ole ollut suoranaisia ongelmia naapureitteni ja asiat on voitu aina sopia puhumalla ilman että asiasta olisi pitänyt valittaa mutkan kautta isännöitsijälle tai poliisille.

Vierailija
316/803 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, itsekin olet naapurin silmissä k... pää, kun vedät tupakkaa parvekkeella ja laiska joka ei jaksa kävellä ulos. Olisiko aika hankkia nikotiinilaastaria

Mistä niin päättelit, että minä tupakoin? Ei kun hetkinen, sinähän vain oletat niin.

Vierailija
317/803 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi kieltää, kun naapurin hoitaja tulee yövuorosta kotiin niin minulla on vasarointi siivouspäivä, joka alkaa aamulla klo 7.00.

Meillä naapuriin muutti hoitaja, jonka koira haukkuu koko ajan, kun on yksin kotona.

Hoitaja parka ei vielä tiedä, että jään työttömäksi maaliskuussa ja klo 7.00 alkaa vasarointi päivä, kun hän tulee yövuorosta kotiin.

Vierailija
318/803 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain huomautuksen parveketupakoinnista, vaikka olen ollut poissa kotoani 2 viikkoa. Lisäksi, en polta.

- -

Huomautusta eikä varoitusta ei voi antaa ilman todisteita ja se on kotirauhan suojaamalla parvekkeella näytönantamisen ongelma. Kuvaaminen kun ei ole sallittua.

- -

Isännöintiliitto:

9. Miten kieltoa valvotaan?

Voimassa olevaa kieltoa valvoo lain mukaan kunta, joka voi asettaa kieltoa rikkovalle uhkasakon. Isännöinti ei valvo tupakointikieltojen noudattamista.

Valvontaa tehdään ilmiantojen perusteella. Viranomainen siis tekee tarkastuskäynnin saatuaan ilmiannon. On hyvä muistaa, että esimerkiksi parveketupakoinnin valokuvaaminen voi olla salakatselua, ja siten rangaistavaa.

- - -

Kukas sen huomautuksen oli allekirjoittanut?

Vierailija
319/803 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatti varmaan. Meidän rapussa polttaa 4 sisällä, 3 niistä poltti ennen parvekkeella ja nyt haisee koko rapussa rööki vaikka ennen vain yhdessä kerroksessa.

Isännöitsijä ei tee mitään kun pitkäaikaisia asukkaita ja talo on voittoa tavoittelematon vuokratalo säätiö.

Yksi naapuri ampui sisäpihalla raketin toisen naapurin parveketta päin kun toinen oli kannellut toisesta jotain sen jälkeen kun kävi siellä kylässä. Sai vain huomautuksen.

Toinen tappelee jatkuvasti ja huutaa kovaäänisesti usein ja on ollut paljon vaaratilanteita ja poliisit käy. Isännöitsijä: välillä voi jokaisella olla hankalia kausia, yrittäkää nyt tulla toimeen , ei sieltä päästä ole teistä tullut mitään pahaa sanottavaa!" (No eikai kun en mölyä!!) Turhauttavaa.

Pari muuta vaan juoruaa, penkoo roskiksia ja kyttää muita, loput suht normaaleja tai ei paljon näy.

Vierailija
320/803 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä naapuriin muutti hoitaja, jonka koira haukkuu koko ajan, kun on yksin kotona.

Hoitaja parka ei vielä tiedä, että jään työttömäksi maaliskuussa ja klo 7.00 alkaa vasarointi päivä, kun hän tulee yövuorosta kotiin.

- - -

"Meillä naapuriin muutti hoitaja, jonka koira haukkuu koko ajan, kun on yksin kotona."

Mitään jatkuvaa häiriötä ei tarvitse kärsiä. Mikset ihmeessä tee ilmoitusta isännöitsijälle?  Luuletko sen vasaranpaukuttelusi jotenkin hiljentävän sen koiran haukuntaa sitten?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän