Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi muuttaa kaupungin keskustaan?

Vierailija
25.07.2024 |

Olen aina halunnut asua kaupungin keskustassa, mutta olen tähän asti joutunut tyytymään edullisempaan asuntoon keskustan ulkopuolella. Nyt minulle olisi taloudellisesti mahdollista muuttaa keskustaan.

Olen kuitenkin alkanut miettimään asiaa järjellä, että miksi muuttaisin? Asun nyt ison ostoskeskuksen ja hyvien julkisten yhteyksien lähellä. Keskustassa tulee käytyä ehkä kerran 2-3 kuukaudessa, koska kaikki arjen jutut löytyvät läheltä. Työpaikka sijaitsee nykyisen asuinpaikan ja keskustan puolivälissä. 

Millä perusteella itse valitset asutko keskustassa vai sen ulkopuolella? Koetko saavasi keskustassa asumisesta sen verran hyötyä elämääsi, että siitä kannattaa maksaa extraa?

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeasti totut siihen keskustaan. Ei sekään aina ole niin tähdellistä.

Vierailija
2/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En keksi yhtään syytä. Toki tällä hetkellä asun pikkukylän keskustassa, mutta esim. Oulussa asuessani asuin noin 2 km keskustasta, eikä minulla oikeastaan ollut koskaan mitään asiaa keskustaan. Kaikki palvelut sai muualtakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut vuosikymmeniä Helsingin keskustassa. Täällä on kaikki tarvitsemani palvelut kävelymatkan päässä.

Vierailija
4/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En keksi yhtään syytä. Toki tällä hetkellä asun pikkukylän keskustassa, mutta esim. Oulussa asuessani asuin noin 2 km keskustasta, eikä minulla oikeastaan ollut koskaan mitään asiaa keskustaan. Kaikki palvelut sai muualtakin.

Et saa kaikkia palveluita muualtakin. Esim. yliopistosairaaloita ei ole pikkukylien keskustassa.

Vierailija
5/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain suomalainen voi ajatella näin - toinen jalka edelleen vahvasti agraariyhteiskunnassa

Vierailija
6/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et saa kaikkia palveluita muualtakin. Esim. yliopistosairaaloita ei ole pikkukylien keskustassa.

ap puhui kaupungin keskustoista, mutta aika harvoin ne sairaalat ovat kaupungin keskustassa

Vierailija
7/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me muutettiin lähelle keskustaa, koska miehen työpaikka oli siellä. Asuminen kävelymatkan päässä työpaikasta on Helsingissä arjen luksusta. Ja olihan se kätevää, kun pystyi menemään ravintolaan ja elokuviin noin vain raitiovaunulla.

Kyllä me koettiin, että siitä sijainnista kannatti maksaa. Mutta sitten tuli korona ja etätyöt ja alettiin olla mökillä enemmän ja huomattiin, että metsä on kiva juttu. Niinpä sitten muutettiin sieltä keskustan liepeiltä metsän keskelle ja on viihdytty hienosti, vaikka lähimpään kauppaan on yli 5 km matka aiemman 50 metrin sijaan.

Joskus menee niin, että kun joku asia tulee mahdolliseksi, niin vasta sitten alkaa miettiä, haluaako sitä kuitenkaan. Usein se saavuttamattomuus on osa viehätystä. 

Vierailija
8/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain suomalainen voi ajatella näin - toinen jalka edelleen vahvasti agraariyhteiskunnassa

En täysin ymmärrä kommenttiasi, perusteletko paremmin? Tässä ei ole kyse maaseutu vs kaupunki -asetelmasta, vaan kaupungin keskusta vs kaupungin lähiö -asetelmasta. Onko kaupungin lähiö osa agraariyhteiskuntaa?

Vierailija
9/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

L-city o iha fine...

Vierailija
10/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap puhui kaupungin keskustoista, mutta aika harvoin ne sairaalat ovat kaupungin keskustassa

Ai Tays ei ole keskustassa? 

Vierailija
11/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En täysin ymmärrä kommenttiasi, perusteletko paremmin? Tässä ei ole kyse maaseutu vs kaupunki -asetelmasta, vaan kaupungin keskusta vs kaupungin lähiö -asetelmasta. Onko kaupungin lähiö osa agraariyhteiskuntaa?

Hyvinkin moni lähiö on agraariyhteiskuntaa. Etenkin pienemmissä kaupungeissa.

t. eri

Vierailija
12/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Jyväskylässä ja täällä keskusta on niin kuollut ettei tulisi mieleenkään muuttaa sinne. Tässä Seppälän nurkilla (alle 3km keskustaan) on oikein hyvä asustella. 

Vierailija
13/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En keksi yhtään  syytä miksi asuisin keskustassa. Ei toisi mitään lisää nykypaikkaan verrattuna. Sairaalaan tulisi sama matka. 

Vierailija
14/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"aika harvoin" = useimmiten ei, mutta poikkeuksia löytyy. Jos siinä olisi lukenut "ei koskaan" niin sitten kommenttisi olisi validi.

Vierailija
15/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Kuopion keskustassa on ihan asua. Kävellen pääsee niin torille kuin veneelle. Mitään ei puutu, kun mökillekin pääsee sekä veneellä että autolla ja autolle on paikka hallissa kellarikerroksessa. 

Vierailija
16/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Hgin kantakaupungissa, olen asunut 30 vuotta. Keskustassa käyn max kerran kuussa ja tässä omalla "kylälläkin" on näin kesällä aivan liikaa ihmisiä. Olen alkanut kaivata jonnekin pikkukaupunkiin ja aionkin kokeilla tätä nyt syksyllä etätyön avulla. Olen alkanut kaivata rauhaa ja tosi yksinkertaista elämää. Ennen rakastin leffassa ja näyttelyissä käymistä, nyt en koe sitä niin tärkeäksi enää.

Vierailija
17/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka usein käytte sairaalassa kävellen, jos sairaalan on tärkeää olla todella lähellä? Maksatteko asuinpaikasta todellakin enemmän sairaalan läheisyyden takia? Silloin harvoin kun itse siellä käyn (viimeksi 4-5 vuotta sitten), niin ihan hyvin voin maksaa taksin edestakaisin.

Vierailija
18/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"aika harvoin" = useimmiten ei, mutta poikkeuksia löytyy. Jos siinä olisi lukenut "ei koskaan" niin sitten kommenttisi olisi validi.

Eipä ne yo-sairaalat Kuopiossa, Turussa ja Helsingissäkään ole kuin noin 2km kekustasta eli käytännössä keskustaa. 

Vierailija
19/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilkas katukin voi kuolla, jos PIIP-aatteen edustaja päättää tehdä kadulle "kaupunkilaisten olohuoneen". Kuitenkin Suomessa on usein kylmä/sateinen sää.  Liikenne kuihtuu ja kylmässä "olohuoneessa" ei viihdy kukaan. 

Vierailija
20/55 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka usein käytte sairaalassa kävellen, jos sairaalan on tärkeää olla todella lähellä? Maksatteko asuinpaikasta todellakin enemmän sairaalan läheisyyden takia? Silloin harvoin kun itse siellä käyn (viimeksi 4-5 vuotta sitten), niin ihan hyvin voin maksaa taksin edestakaisin.

Itse käyn kerran kuukaudessa. Joskus useamminkin. Täällä sairaalassa on myös tk-vastaanotto. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi