Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Parveketupakoinnin kieltäminen on johtanut uusiin ongelmiin. Tupakoijat polttavat liesituulettimen alla ja pyörävarastossa, ne jotka menevät ulos herättävän koko rapun

Vierailija
13.01.2023 |

Kolistellessaan puolen tunnin välein hissille. Klo 3, klo 3.30, klo 4 (en nyt katso kelloa mutta suunilleen noin) PAM sanoo kotiovi, klonk klonk hissi kulkee, PAM sanoo alaovi ja sitten toisinpäin kun palataan kotiin. Liesituuletin- tupakoijat taas eivät jää kiinni kun on vaikea varmasti sanoa, mistä savu tulee.
Jotenkin aavistin että näin tässä kävisi, itse en polta mutta ei minua haitannut että ihmiset polttivat parvekkeillaan.

Kommentit (803)

Vierailija
201/803 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen polttanut 30 vuotta ja surullinen tästä nykyisestä rajoittamisesta ja kyttäämisestä. Eikö se ole jokaisen oma asia mihin rahansa pistää? En yhtään ihmettele että kanssapolttajat päättävät pistää anarkian pystyyn ja viskovat tumpit kylmästi pihoille jos tuhkis viedään, itse en tekisi niin koska taapero tai koiranpentu voi syödä tumpin mutta ymmärrän kyllä miksi.

Jos se olisi vain tupakoitsijan oma asia, niin tässähän ei olisi mitään ongelmaa. Valitettavasti ne myrkkysavut leviävät mysö toisten ihmisten koteihin ja keuhkoihin: silloin se ei enää ole tupakoitsijan oma asia. Koska tuapkoitsijat eivät ole tästä välittäneet, on tarvittu lakiin kiristyksiä ja lisää on tulossa...

P-puhetta, ellette nyt tupakoivan naapurin kanssa ole ymmärtäneet jotain sellaista väärin kuin että on tarkoitus asua siellä sisätiloissa eikä nuuskuttamassa toistenne päästöjä 24/7 siellä parvekkeilla :D

1) tupakoimattomallakin on oikeus käyttää parvekkettaan ja nauttia siellä myrkyttömästä ilmastam vai olisitko tupakoitsijan valmis sitten maksamaan/ostamaan sen tupakoimattoman parvekkeen, kun hän ei sitä sinun vuoksesi voi käyttää

2) monella parvekkeella on korvausilmaventtiilli: sitä kautta vedetään korvausilma sisään. Tupakansavut voivat tulla sitä kautta sisätiloihin. Niin ei saa käydä.

1) haju ei ole myrkky 2) haju ei myrkky 3) itsekään en tykkää monista naapureiden hajuista, mutta niitä on vaan haisteltava ellei sitten ok-talossa asu

Ok taloissa tulee puun lämmittämisestä pienhiukkasia varsinkin nyt kun pitää säästää kalliista sähköstä niin lämmitetään puilla enemmän. Meillä lämmitetään varaavalla takalla joka päivä joka aiheuttaa minulle herkkä keuhkoiselle oireita yskittäen ja ihokin kutisee kun ilma on todella kuivaa. Oireet helpottaa aina huhtikuun jälkeen kun ei enää tarvitse puilla lämmittää. 

Onko tuo kuoleman pelko jostain hajuista ja saasteista sitten ihan terveellistä sillä mehän kuollaan joka tapauksessa sitten aikanaan jokainen. 

En pelkää kuolemaa, haluan vain itse päättää siitä mitä riskejä kuoleman kanssa otan ja minkä sairauden kanssa täältä poistun. Tupakan aiheuttamat sairaudet eivät siihen kuulu ja minulla on oikeus tehdä se valinta: ei tupakoitsijalla. Tupakka ei kuulu siihen eikä myöskään se, että antaisin tupakoitsijan päättää miten usein elämääni lyhenetään tupakalla tai kenen toimesta.

Harvassa kerrostalossa on puulämmitystä ja omakotitalossa tupakoinnista ei ole haittaa, kun yleensä ei esim. yläkerrassa ole toista toisen perheen asuntoa. Tai jos on, niin on sovittu ehkä sitten siitä, että alakerrassa saa polttaa.

Meillä ok-talomme naapuri (ok-talo sekin) poltti kuin korsteeni ja "hauska" olikuunnella aina aamuisin sitä, kun hän yski ensin keuhkonsa tyhjiksi limasta ennen aamutupakkaa ja sitten taas tupakan jälkeen. Hänen savunsa ei meidän pihalle tullut, joten ei meitä haitannut tupakointinsa, kunhan kuunneltiin miten lähellä kuolema häntä odottaakaan. Uusi vaimonsa katseli sitä tupakointia kaksi vuotta ja lähti pois.

Vierailija
202/803 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minä olisin tupakoitsija, ottaisin sen huomioon asuntoa valitessani: ostaisin/vuokraisin ylimmän kerroksen asunnon ja sellaisen parvekkeen, jossa voisin tupakoida niin ettei savut kulkeudu muille. Näin voisin täysin ilman muiden huomiota tupakoida parvekkeellaani ja samlla olisin ottanut muut huomioon, kuten laki vaatii: tupakoitsijan on varmistuttava siitä ettei tupakansavunsa kulkeudu muiden parvekkeille tai koteihin.

Ei kukaan voi sentään ilman kulkeutumista hallita, naurettavaa! :D koskee varmaan myös piereskelyä ja auton päästöjä tämä ilmavirtojen varmistaminen?

Jos auton päästöt kulkeutuu asuntoon tai pierut suurissa määrissä niin kyllä asiaan puututaan.

Miksi kukaan ei puutu siihen, että meidän asuntoon kuuluu pauhaavaa melusaastetta?!?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/803 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan järkyttävä saastuttaminen on pahempi ongelma kuin joku tupakointi. Paljonko maksaa veronmaksajille ne juhlien jälkeisten saasteiden kerääminen kaupungista ja muista ympäristöstämme kun ihmiset jättävät roskansa kuin koira paskansa ihan mihinkä tahansa ja se kamala koirien määrä mikä lisääntyy koko ajan kun niiden paskat täytyy kengän pohjissa tuoda kotiin joka levittää loisi ja tauteja. 

https://evidensia.fi/uutiset/elainlaakari-muistuttaa-koirankakka-levitt…

Kummallista kun kaikkein eniten jahdataan tupakoitsijoita niiden ollen kaikkein pahimpia saastuttajia. 

Meidän talossa koiran ulkoiluttajat antaa koiriensa kusta oven viereen ja muuallekin piha-alueelle, jopa lasten leikkipaikalle. Talvella sen tietysti näkee vielä helpommin, kun jokainen kulma on keltaisena.

Vierailija
204/803 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entisessä kämpässä naapurin parveketupakointi häiritsi, ku itse en polta ja kesällä kaikki savut puolen tunnin välin leijui avoimesta ikkunasta sisälle. Mun puolesta saavat ravata rappukäytävässä vaikka koko yön, kunhan saan sisällä hengittää

Ratkaisu: pidä ikkuna kiinni. Oletko tyhmä?

Vierailija
205/803 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö joku väittää, etteikö tupakka aiheuttaisi aivan järkyttäviä riippuvuusoireita, jos keskellä yötä pitää lähteä tupakalle?

Nuo yötupakointikertomukset olivat aivan järkyttävää luettavaa, eikö ihmisillä silmät aukea lähteä hakemaan apua sairaalloiseen riippuvuuteensa??

Vierailija
206/803 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain 3 varoitusta tupakan poltosta vaikka en edes ole koskaan polttanut. Asun ylimmässä  4 kerroksessa ja minun alapuolella nainen valitti vuokranantajalle että olin polttanut tupakkia parvekkeella kesällä monta kertaa päivässä ja kaikki savut tuli hänen asuntoon. Ei sille tullut mieleen sanoa minulle mitään kasvokkain  ja kysyä edes että poltanko tupakkia vaan teki valituksia suoraan vuokranantajalle.  Se varoitti jo häädöstä ja sanoin että mennään vaan oikeuteen selvittämään minun tupakan polttoani. Lopulta jouduttiin menee oikeuteen koska vuokranantaja aloitti häätötoimet. Siellä vuokranantan sähköposteja luettiin jossa kerroin etten ole koskaan tupakkia suuhun laittanut eikä vuokranantaja myöntänyt tappiota enkä saanut edea anteeksi pyyntöä

Vierailija
207/803 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rappukäytävässähän ei saa metelöidä, äänekkäille kulkijoille varoitusta!

Puukengillä käveleminen rapussa ei ole metelöintiä. Hollannikkaiden tuottama kopina portaikossa kuuluu normaaleihin elämisen ääniin. Hajoo siihen.

Yöaikaan jos kopistelet puukengillä rapussa niin todellakin se voidaan katsoa tahalliseksi häiriköinniksi.

Oletko tosiaan noin tietämätön typerys? No ei todellakaan voida katsoa niin, että se menisi ikinä missään läpi. Ihmisellä on oikeus liikkua ihan mihin aikaan haluaa asunnostaan ulos ja sisään millä syyllä tahansa eikä myöskään mikään taloyhtiö voi määrätä sitä, minkälaisia jalkineita siinä saa käyttää. Se ei ole mitään rappukäytävässä metelöintiä, jos kävelee siellä - kengistä riippumatta. 

Joo mäkin menen koripallon kanssa ja pompottelen sitä eikä kellään ole mitään sanomista kun se on normaalia liikkumista käytävässä. Välillä, ihan huvin vuoksi, huudan keuhkot tyhjäksi koska kenelläkään ei ole mitään sanomista siihen että kuljen käytävässä.

Vierailija
208/803 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edesmenneenä tupakkaveikkona en siltikään hyväksy parveketupakointikieltoja. Se on asukkaan oma parveke ja hänen oma asiansa jos siellä polttaa. Minä vaadin lasten ja koirien kieltoa kerrostaloihin, metelöivät ja kantavat hiekkaa rappuun!

Asuisterveysasetuksen mukaan tupakasavua ei saa kulkeutua muihin huoneistoihin.

Et hallinnoi kuin omaa kämppääsi, ei sinulla ole lupa saastuttaa naapurien hengitysilmaa. Omalla alueellaan ei saa tehdä sellaista, mikä häiritsee muiden kotirauhaa tai vaikuttaa terveyteen.

Yhteenvetona on pakko sanoa, että tupakoitsijat ovat enimmäkseen erittäin itsekkäitä, eivät ota muita huomioon, kun oman addiktion tyydyttäminen tulee heillä kaiken muun edelle.

Tupakoitsijat ovat myös sotkuisia ja heittelevät tumppejaan ja tyhjiä askeja ympäriinsä. Sama kuin tupakoimaton heittelisi roskat, paperikääreet jne. sille paikalle, missä sattuvat kääreen avaamaan. Useimmat meistä aikuisista tupakoimattomista ymmärrämme, että roskat laitetaan niille osoitettuihin astioihin.

Sekin harmittaa, että moni tumppaa syöpäkäryleensä juuri ennen ulko-ovea ja menee hissiin. Hissi lemuaa kauhealle.

Tupakointi pitää kieltää kokonaan, EU:n laajuinen päätös. Aluksi tupakoinnin voi kieltää koko taloyhtiön alueella.

Tyhmimmillä meistä näyttää tosiaan olevan maaginen usko kieltojen voimaan. Siinäpähän pelle kiellät, ei vaikuta mitään mihinkään.

Nautintoaineiden kiellot tukevat laitonta kauppaa. Se on nähty alkoholin kieltolaista asti.

Onneksi tänä päivänä seuranta ja valvonta on teknologia ansiosta hieman helpompaa kuin 1920.

Vierailija
209/803 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TÄMÄ. Saatiin mitä haluttiin ja nyt sitten ollaan yllättyneitä ja närkästyneitä kun naapurin Maija lähtee  keskellä yötä ulos röökille.. Vähemmän meteliä tulee parvekkeen ovesta kuin rapussa ravaamisesta.

Mahtava argumentti ja melkein 90 tykkäystä. Kukaan tuskin halusi kieltää parveketupakointia metelin takia, vaan hajun. Joten on aika selvää, että jos parvetupakointi on kielletty, mutta tupakoitsijat eivät ole vähentyneet, niin asiointi rapussa on lisääntynyt ja mahdollisesti melu sen myötä. Mutta aina on näitä vähän teinin asteelle jääneitä: "Siis jos joku mua kieltää, niin minähän kostan. Käyn kymmenen kertaa yön aikana polttamassa ja ostan puukengät ja käpyttelen niillä kovaäänisesti rappukäytävässä. Ihan siis vain muiden kiusaksi, kun en ole ennen tätä päivää edes polttanut."

Meillä taitaa olla taloyhtiössä yksi röökaaja. Hän on sen verran fiksu, että näen hänet kävelevän aina n. 20 metrin päähän polttamaan. Edellisessä taloyhtiössä oli vähän eri. Vanha talo ja todella kuuma kesäisin. Ei voinut pitää edes ikkunoita auki, kun joku sauhutteli siinä ikkunoiden alla.

Teineille ja "teini-aikuisille" on vielä hieman vaikeaa ymmärtää että teoilla on seuraukset. 

Vierailija
210/803 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan järkyttävä saastuttaminen on pahempi ongelma kuin joku tupakointi. Paljonko maksaa veronmaksajille ne juhlien jälkeisten saasteiden kerääminen kaupungista ja muista ympäristöstämme kun ihmiset jättävät roskansa kuin koira paskansa ihan mihinkä tahansa ja se kamala koirien määrä mikä lisääntyy koko ajan kun niiden paskat täytyy kengän pohjissa tuoda kotiin joka levittää loisi ja tauteja. 

https://evidensia.fi/uutiset/elainlaakari-muistuttaa-koirankakka-levitt…

Kummallista kun kaikkein eniten jahdataan tupakoitsijoita niiden ollen kaikkein pahimpia saastuttajia. 

Ihan samat ihmiset paskoo kaikissa kohdissa.

Ei ole koiria enkä heittele roskia mihinkään niille kuulumattomiin paikkoihin muuta kuin vedän tupakan silloin tällöin ja jos ei ole paikkaa mihinkä tumpin heittää niin minulla on tumppi metallinen tumppi kotelo mukana. 

Minulla on koira ja jokaiset jätökset kerään ellei ne ihan kirjaimellisesti ole keskellä piikkipuskaa. Poltan myös muutaman tupakan viikossa ja varon tarkkaan puhaltelemasta savuja jos perässä kävelee/vastaan on tulossa joku. Natsaa kuljetan mukana kunnes tulee vastaan roskis.

On tämä joidenkin raivo tupakoitsijoita kohtaan jo vähän sairasta, ihan joka lähtöön meitäkin on samoin kuin tupakoimattomiakin.

Ootko huomannut että enemmistö muista ei toimi samoin? Eli ymmärrät varmaan miksi ihmisiä ketuttaa.

Vierailija
211/803 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei voida rakentaa taloyhtiöön vaikka 1 talo 3:sta tupakoinnin sallivaksi? Ei tarvitsisi tapella koko aiheesta.

Sinne myös koirat.

Ihan järkevää tupakoitsiat ja kissat ,kuin koirat saman kerrostalon asumaan.Kukaan ei silloin häiritse ketään.On kamalaa haistella kisankusen hajua siloin kissan emäntä vauhti pällä ja unohtaa putsaa kylyhuonensa kissan hiekka astian.Keskusilmastoinin kautta nousee kissan kusen haju muihin asuntoihin.Krapula päivinä säilytää kissan astian jätökset partsi.Heran pieksut miten se haisee muihin parvekeihin,unohtamatta hänen tupakointia. Talossa jossa parveketupakointi kielto ja pihalle osoitetu paikka tupakoitsijoille.

212/803 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolen tunnin välein käyvät tupakalla nuo nikotiinikoukussa olevat. Työaikanakin siellä käyvät aina vähintään tunnin välein. Itse en polta mutta pidän samat tauot kuin nuo kessuttelijatkin vaikka en itse polta.

Vierailija
213/803 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonnah76 kirjoitti:

Tupakan vastustajat todellakin ampuvat itseään nilkkaan kuten joku jo tuossa ylempänä sanoikin. Kielletään tupakointi parvekkeilla-yöllinen ralli röökipaikalle alkaa. Poistetaan tuhkikset-piha on täynnä natsoja.

Sitten pitää kieltää tupakkatuotteiden valmistus, myynti, hallussapito, käyttäminen ja kauttakulku Suomen kautta. Tarpeeksi ankara rangaistus, sellainen vähintään 3 vuotta ehdotonta kaikissa vaihtoehdoissa riittänee hillitsemään tätä syöpähäiriköintiä. Jotta ei tule rangaistuksista liikakuluja, se tulee toteuttaa työleirirangaistuksena.

Vierailija
214/803 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, meillä poltettiin edellisessä talossa parvekkeilla. Käytännössä:

- alakerran asunnossa poltettiin parvekelasit kiinni ---> haju nousi ylöspäin meidän parvekkeelle.

-naapurissa oikealla puolella asuntoamme poltettiin ilmeisesti parvekkeella usein myös sisäovi auki, koska haju levisi sekä rappukäytävään että ulkokautta meidän makuuhuoneeseen. Olikin sitten oikein ketjupolttajaperhe.

-pohjakerroksessa poltteli rouva parvekkeella myöskin lasit kiinni ja käytännössä aina parvekkeen oven välittömässä läheisyydessä, varmaan ujo oli. Onnea myös sinne lähinaapureille, koska haju oli käytävässä melkoinen.

Mieluummin kuuntelisin noita kolinoita. Tupakointi alle 50 metrin päässä talosta ei ole enää nykyaikaa.

Vierailija
215/803 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei voida rakentaa taloyhtiöön vaikka 1 talo 3:sta tupakoinnin sallivaksi? Ei tarvitsisi tapella koko aiheesta.

koska edes tupakoitsijat eivät halua tupakoitsijaa naapurikseen....

Vierailija
216/803 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2808 kirjoitti:

Puolen tunnin välein käyvät tupakalla nuo nikotiinikoukussa olevat. Työaikanakin siellä käyvät aina vähintään tunnin välein. Itse en polta mutta pidän samat tauot kuin nuo kessuttelijatkin vaikka en itse polta.

Tupakoitsijat on yleensä kaikista tehokkaimpia työntekijöitä. Pieni breikki ja nikotiinin piristävä vaikutus antavat uutta virtaa.

Vierailija
217/803 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä siirryin sähkötupakkaan, ei tarvitse poistua olohuoneesta eikä  tule hajuhaittoja, vain miellyttävä hattaran tuoksu. Suosittelen kaikille jotka asuu kerrostalossa :)

Vierailija
218/803 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entisessä kämpässä naapurin parveketupakointi häiritsi, ku itse en polta ja kesällä kaikki savut puolen tunnin välin leijui avoimesta ikkunasta sisälle. Mun puolesta saavat ravata rappukäytävässä vaikka koko yön, kunhan saan sisällä hengittää

Ratkaisu: pidä ikkuna kiinni. Oletko tyhmä?

-

Oletko itse täysin uusavuton ja mistään mitään tietämätön?

Mistäs arvelet asuntojen korjausilman tulevan sisälle sitä mukaa kun ilmastointi pumppaa sitä hormista ulos?

V = ikkunoiden tuuletusväleistä kaikissa vähääkään vanhemmissa kerrostaloissa. Vielä vanhemmissa sitten ihan vaan ikkunan väleistä jos ei ole varsinaista raitisilmaventtiiliä.

- Naapurin tupakoinnin huomasi hetkessä olohuoneessa  kolmelasisiksi ikkunarempatussa kämpässä alle minuutti siitä kun alakerran ketjupolttajapariskunta aloitti kuluvan tunnin kuudennen tupakkasession. Kesähelteillä partsin oven auki pito olisi ollut tehokkain tapa tuulettaa. Naapurin tupakkaterrori teki sen mahdottomaksi.

Hommattiin  tupakointikielto kiinteistöön  ja VOIN SUOSITELLA!!!

Vierailija
219/803 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

koska edes tupakoitsijat eivät halua tupakoitsijaa naapurikseen....

Ei mua haittaa. Naapuri polttaa tupakkaa ja pilveä. Haju leijailee vaan meidän parvekkeelle. En tajua näitä jotka väittää, että hajut tulee sisälle.

Vierailija
220/803 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen polttanut noin 60 vuotta ja mahdotonta on edes yrittää lopettaa. Yritetty on kaikenlaista.

Minusta parveketupakointikielto voisi rajoittua vaikkapa alle 60-vuotiaisiin.