Miksi niin moni pukeutuu mustaan? Luuletteko esim mustan takin näyttävän hyvältä kalpeaa ihoa vastesi?
Ei näytä ja näytät ihan yhtä isolta kuin jonkun muunkin värisessä takissa, et onnistu hämäämään muita.
Ihailen, kun joskus näen ihmisiä, jotka uskaltavat ja osaavat käyttää värejä.
Kommentit (218)
Just katsoin Stokkan nettisivulta pitkiä takkeja mun koossa. Mustaa eli n. 90% takeista oli mustaa. Siis vielä Stokkalla jossa sentään on muitakin värejä, eikä niin kuin taviskaupoissa, joissa 95% mun kokoisista takeista ja usein muistakin vaatteista on mustaa.
Just ennen joulua yritin löytää tummansiniset housut. Katsoin lukuisilta suomalaisilta kaupoilta netistä, ei löytynyt sopivia. Jouduin tilaamaan ulkomailta.
Vastaako tämä kysymykseesi?
Vierailija kirjoitti:
Musta on varma tyylikäs väri. Mustan nahkatakin kanssa sopivat mustat farkut, mustat kävelykengät ja mustat hansikkaat. Mustan kanssa voi käyttää myös harmaita ja valkoisia värejä kuten valkoista paitaa. Kesäkuumalla voi sitten suosia vaaleampia värejä.
Ei tulisi mieleenkään käyttää jotain räikeää kommunisminpunaista takkia tai paitaa housuista puhumattakaan.
Vaatteet ei ole sama kuin aatteet
Kauppiaat sanoo, että suomalaiset ostavat vain mustia takkeja, siksi valikoimissa ei juuri muita kannata pitää. Eli jos alatte pyytämään värikkäitä, niin voi valikoimiin tullakin. Netistä minä takkini ostan. Zalandolla on tällä hetkellä 1600 talvitakkia ha yksikään niistä ei ole musta. Rajasin sen, ruskean ja harmaan pois.
Löytyyhän niitä värejä. Tästäkin takista vaikka mitä värejä. Miksi ottaa musta?
https://www.zalando.fi/giorgio-di-mare-talvitakki-brick-0gd21u00k-g11.h…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä väri on viesti. Musta= älä lähesty, mikä on se viesti minkä moni haluaa välittää tuntemattomille.
Kyllä minä luen ihmisten elekieltä muulla tasolla kuin pukeutumisen perusteella. Tervehdit kättä heiluttamalla, otat katsekontaktin, hymyilet ja avaat keskustelun, jolla yksinkertaisella kommentilla vaikkapa säätilasta. Mikä muka olisi erityisen kutsuva väri?
En yleensä arvioi muita ihmisiä heidän pukeutumisen perusteella, jollei sitten ole pukeutunut todellä surkeisiiin (rikkinäisiin) tai korostetun raflaaviin vaatteisiin (tyyliin minihame, pitkät saappaat ja napapaita naisella).
Kun mustiin pukeutunut ihminen hymyilee tai yrittää ottaa katsekontaktia, se on epäilyttävää.
En tykkää yhtään ja häivyn heti takavasemmalle.
Mutta jos saman tekee vähän lähestuttävämpiin väreihin pukeutunut, saatan jopa vastata.Musta on ainakin mulle sellainen älä tule lähelle, älä puhuttele ja katso minua -väri.
Jos sinä tunnet sen mustiin pukeutuvan ihmisen entuudesta vaikkapa naapurina tai työkaverina, niin käyttäydytkö silloinkin samoin? Tai jos kaupan myyjän on pukeutunut mustiin, pakenetko äkkiä kaupasta ulos?
En tunne kokomustiin pukeutuvia ihmisiä. Jos myyjä on mustissa, niin kyllä vaan, vaihdan heti kauppaa.
Mustiin pukeutuva ei herätä luottamusta. Poikkeuksena pappi ja hautausurakoitsija.
Mä oon tämmönen vanha gootti, niin mulla on kaikki vaatteet mustia. Minusta on helppoa, kaikki mätsää kaiken kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ei sovi suomalaiselle "väriksi", ainakaan lähelle kasvoja. Mustaan säkkiin verhoutuneet näyttävät kalpeilta ja aneemisilta kuin vampyyrit.
Mä haluankin näyttää kalpealta ja vähän vampyyriltä, sopii mun estetiikkaan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä v-un muotipoliisi täällä määrää, minkävärisiin vaatteisiin ihmiset saavat pukeutua?
Siis nimenomaan niin, että hirveä metakka yhdestä väristä ja ketju täynnä selittelyä ja puolustelua lähinnä sen puolesta, kun useita muitakin värejä on olemassa. Samaa tavaraa nähty jo kilokaupalla aiemmin.
Kun edes tuon värin osalta ole mitään hätää Suomessa, kadut täynnä sitä muutenkin.
Eri.
Miksi ei saisi pukeutua mustaan jos haluaa?
Miksi nillitetään vieraiden ihmisten pukeutumisesta? Ja selitetään ihan vieraille suu vaahdossa kuin joku puhelinmyyjä, että ei sun kannata pukeutua mustaan kun se ei sovi sulle ja kadut on täynnä mustaa.
Mä pukeudun just siihen väriin mikä mua miellyttää. Oli se sit musta, kirkkaan punainen, ruskea tai vauvapinkki. Tai mikä vaan. Muiden värivalinnoista en ala itkemään tai kiukuttelemaan av:lla.
Suosittelen samaa muille, tekisi mieli sanoa tytöille. Luulin, että toi "sosiaalisen kanssakäymisen tapa" jää useimmilla teini-ikään.
Vierailija kirjoitti:
Löytyyhän niitä värejä. Tästäkin takista vaikka mitä värejä. Miksi ottaa musta?
https://www.zalando.fi/giorgio-di-mare-talvitakki-brick-0gd21u00k-g11.h…
Ykskään noista ei sovi kalvakalle suomalaiselle sen paremmin kuin musta. Musta/sininen on silloin paras jos ei halua ostaa montaa takkia tai olla suttuisen näköinen.
Sanoisin että pääosin yli 60-vuotiaiden ei pitäisi käyttää paljon mustaa. Näyttävät kuin hautajaisiin olisivat menossa. Rypyt ja ihon kalvakkuus korostuu monella huonolla tavalla. Hyvin harvalle sopii värinä.
Onko jokaiselle vaatteelle 15 väriä valittavana?
Minullakin on kaikki mustaa. Se on aina tyylikäs ja toisaalta myös sellainen, ettei vedä huomiota puoleensa. En halua kerätä katseita, vaan olla rauhassa.
En tiedä onko aloittaja näitä läskejä mammoja, jotka luulevat että räväkät silmälasit ja se pakollinen värikäs huivi kaksoisleukaa peittämässä oikeasti auttavat jotenkin. Eivät auta, vetävät vain lisää huomiota asioihin joihin ei huomiota kannattaisi vetää.
Mustassa ei näy hiki. Eikä pissa, mikä viime aikojen kamalien uutisten myötä on käynyt myös mielessä :(
Hieno homma, ettei elämässä suurempia epäkohtia kuin toisten ihmisten pukeutuminen 👍🏻
-arkipäivän tiedepläjäys- kirjoitti:
mustahan ei tarkkaan ottaen edes ole väri, vaan pikemminkin värin kokonaan puuttuminen.
Väärin.
Mustassa on kaikki värit, valkoisessa ei mitään.
Mustassa ei näy heti lika. Eikä näy niin selvästi, jos on märkä. Musta on helppo yhdistää muihin vaatetuksiin.
Vierailija kirjoitti:
-arkipäivän tiedepläjäys- kirjoitti:
mustahan ei tarkkaan ottaen edes ole väri, vaan pikemminkin värin kokonaan puuttuminen.
Väärin.
Mustassa on kaikki värit, valkoisessa ei mitään.
Tai sitten juuri toisinpäin, riippuen siitä, ajatteleeko värien olevan valoa vai pigmenttejä. Minun mielestäni värit ovat valoa, sillä värillisessä valossa kaikki pigmentit paitsi musta vääristyvät.
Valkoinen valo koostuu kaikkien värien aallonpituuksista. Musta pinta imee kaiken sen valon itseensä, valkoinen taas heijastaa jokaisen aallonpituuden pois.
-ohis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso tältä sivustolta https://colorwise.me/ noita eri tyyppien väripaletteja. Tunnistatko sieltä kokemustesi pohjalta, mitkä värit ei sovi sulle tai mitkä sävyt sopii. Voisi antaa osviittaa omasta tyypistäsi ilman analyysiäkin.
Kaksi kertaa olen eri maissa käynyt värianalyysissa ja molemmissa maissa olen viileä kesä. Ei sitä voi muuksi millään muuttaa. Hiuksetkin ovat tummanvaaleat ja silmät vaalean siniharmaat.
Kesä myös, sama hiusväri, hailakan siniset silmät.
No kun ei tehdä tummempaa, niin on pakko pukeutua mustaan. Ei ole tehtäväni muiden miellyttäminen ja heidän halujensa tyydyttäminen.
Lähes kaikki vaatteeni ovat tumman sinisiä, beigejä, harmaita ja mustia. Valkoisia paitapuseroita ja t-paitoja kavereinaan.
Nämä vain ovat helppoja yhdistellä, helppoja käyttää, ajattomia, vuosia sitten ostetut vaatteet luonnonmateriaaleissa pysyvät käytössä.
Pelkän mustan ja niiden hirvittävän kirjavien vaatteiden välillä on myös välimuotoja.
Lisäisin myös, että ihan jokainen ei ole edes Suomessa harmaan kalpea ja siitäkin huolimatta, kukaan ei näytä hyvältä kovin värikkäissä vaatteissa.
Olen tummasilmäinen, oliivi-ihoinen, suurinpiirtein olen suomalainen. Brittimieheni taas on niin kalpea, että talvella näyttää siniseltä. Siniset silmät, kirjaimellisesti valkoinen iho. Ei silti ikinä kuvittelisikaan pukeutuvansa muuhun kuin tummiin väreihin ja tietty ne valkoiset paidat ja t-paidat. Ns conservative dressing.
Ei missään muuallakaan pukeuduta sen värikkäämmin. Ne havaiji-paidat sun muut sitten harvoin lomaillessa.