Mikä on sun lemppari "vanhanajan ruoka"?
Mä aloitan: kananmunakastike ja perunat. Nokare punajuurisalaattia viereen 😋
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä edes maistanut tillilihaa. Meillä ei ollut sitä koulussa eikä kotona. Siitä kuulee aina niin paljon pahaa, mutta mielestäni kuulostaa hyvältä.
Saako mistään aitoa tillilihaa tai onko jollain hyvä resepti mitä voisin kokeilla?
Meillä syötiin kyllä perinteisiä tavallisia kotiruokia, mutta koska jo iso isovanhemmat olivat Helsinkiläisiä niin ei ollut mitään kovin erikoisia perinneruokia idästä eikä lännestä.
Olen toki vuosien aikana päässyt maistelemaan kaikenlaisia ruokia. Kiva lukea mitä kaikkea muut ovat syöneet tai syövät kun osa on aika vieraita ruokia minulle.
Mielestäni kotikokki on hyvä siinä kun etsii sellasia perinteisempiä respoja. Itsellänikään ei tillilihasta ole kokemusta, mutta tää on eniten tykätty:
https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/177315/PERINTEINEN%20TILLILIHA/
Jos joku tietää paremmin niin tulkaa kertomaan jos ei ole oikeaa tillilihaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä edes maistanut tillilihaa. Meillä ei ollut sitä koulussa eikä kotona. Siitä kuulee aina niin paljon pahaa, mutta mielestäni kuulostaa hyvältä.
Saako mistään aitoa tillilihaa tai onko jollain hyvä resepti mitä voisin kokeilla?
Meillä syötiin kyllä perinteisiä tavallisia kotiruokia, mutta koska jo iso isovanhemmat olivat Helsinkiläisiä niin ei ollut mitään kovin erikoisia perinneruokia idästä eikä lännestä.
Olen toki vuosien aikana päässyt maistelemaan kaikenlaisia ruokia. Kiva lukea mitä kaikkea muut ovat syöneet tai syövät kun osa on aika vieraita ruokia minulle.Mielestäni kotikokki on hyvä siinä kun etsii sellasia perinteisempiä respoja. Itsellänikään ei tillilihasta ole kokemusta, mutta tää on eniten tykätty:
https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/177315/PERINTEINEN%20TILLILIHA/
Jos joku tietää paremmin niin tulkaa kertomaan jos ei ole oikeaa tillilihaa :D
Menee kokeiluun kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Kanaviillokki <3
Mistähän löytyisi entisajan kanqviillokkikastikkeen ohje?
Munuaiskeitto. Vain äidin tekemänä <3 Tiedän, että munuaiset on keitetty ja "pöpöt" kuorittu keittovedestä pois ennen valmistusta.
Verilätyt ja -makkarat nam. Ostan näitä valmisruokina ja rakastan. Hemoglobiini pysyy hyvänä.
Itse teen sellaisia vanhanaikaisia "lämpimiä voileipiä" usein, nykyisin tosin mikrossa vaan. Mitä vaan leipää, öljyä/rasvaa, kinkkua tai juustoja, tomaattia tai vain ketsuppia ja sinappia. Joskus teen pitkän kaavan mukaan Croque Monsieur tms ranskalaisia versioita uunissa.
Makaroni. Siis keitetty, tavallinen makaroni suolalla maustetussa vedessä. Syön sitä ketsupin kanssa tai ilman, ja se on hyvää sellaisenaan. Jotkut hiilariruuat ovat terveellisempiä (tämä on ihan fakta jostain tiedeohjelmasta) sen jälkeen kun ne on jäähdytetty jääkaapissa. Joten syön mielelläni tätä myös lämmitettynä :) Jos oikein haluan herkutella, paistan jauhelihaa pannulla sipulin kera ja lisään sen makarooniin, tämä on nuorempien mukaan ilmeisesti se "nistipasta". Ja se on hyvää ja helpompi (eikä vie sähköä) kuin makaronilaatikko.
Kinkku, joka sulatetaan ennen joulua huoneenlämmössä kaikkien ohjeiden vastaisesti MUTTA mittarilla tarkkaillen, paistetaan paistopussissa mittarin kera ilman mitään kuorrutuksia. Nam. Joka kerta herkullinen.
Edesmenneen isäni tekemä maksakastike, peruna ja puolukat, läskisoosi, kananmunakastike.
Paistetut silakkapihvit, maksapihvit perunamuussilla ja puolukkahillolla.
Karjalalaisen reseptin mukaan kaalipata!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rössypotut, en oo ala-asteen jälkeen tätä saanut, harmi!
Tai sanotaan niin että moni menee NS lempparina rössyjen ohi, mutta rössypottuja oon kaivannut jo pidempään, kun sitä ei mistään saa, ellei itse tekis, enkä koskaan ole tehnyt.
https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/51944/R%C3%B6ssypotut%20iso%20…
Sinne vaan, pataan ja anna palaa! Eiku siis anna tekeytyä!
Vierailija kirjoitti:
Lahnanpääkeitto
https://www.iisalmensanomat.fi/paikalliset/2970962
Mitä alapeukutatte, semmonen on olemassa, uusin kuosein!
Ruskeakastike ja keitetyt perunat.
Vierailija kirjoitti:
Kananmunakastike, perunamuussi ja puolukkahillo. Ja nimenomaan äidin tekemänä, itse en osaa yhtä hyvää tehdä :)
HYISSSSATANA🤮🤮🤮
Naurisvelli.
Ja naurs haudikkaat uunissa.
Noita ruokia saa vain syksyisin.
Läskisoosi keitinperunoiden ja suolakurkkujen kanssa, viikonloppuna teinkin. Sitten tohraperu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kanaviillokki <3
Mistähän löytyisi entisajan kanqviillokkikastikkeen ohje?
https://www.meillakotona.fi/reseptit/vanhanajan-kanaviillokki-sitruunas…
Alkuperäinen kanaviilokki jossa on nimensä mukaisesti kahta eri lintua, kanaa ja lokkia. Nam😋
Sieniruoat, mm. sienisalaatti, tattikastike.
Klassikkoja <3
Tilliliha, maksakastike ja puolukkahillo, kesäkeitto, kalasoppa, kanaviillokki, haudutettu ruispuuro ja vaikka mitä. Tykkään tällaisesta perinteisestä ruoasta. En syö pitsaa, hampurilaisia, wingsejä, nugetteja, aasialaista ym. ym.
Nauris- tai lanttuhaudikkaat. Karjalanpiirakat. Karjalanpaisti. Ruisleipä. Kaalipiirakka.