Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on sun lemppari "vanhanajan ruoka"?

Vierailija
12.01.2023 |

Mä aloitan: kananmunakastike ja perunat. Nokare punajuurisalaattia viereen 😋

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauris- tai lanttuhaudikkaat. Karjalanpiirakat. Karjalanpaisti. Ruisleipä. Kaalipiirakka.

Vierailija
42/78 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä edes maistanut tillilihaa. Meillä ei ollut sitä koulussa eikä kotona. Siitä kuulee aina niin paljon pahaa, mutta mielestäni kuulostaa hyvältä.

Saako mistään aitoa tillilihaa tai onko jollain hyvä resepti mitä voisin kokeilla?

Meillä syötiin kyllä perinteisiä tavallisia kotiruokia, mutta koska jo iso isovanhemmat olivat Helsinkiläisiä niin ei ollut mitään kovin erikoisia perinneruokia idästä eikä lännestä.

Olen toki vuosien aikana päässyt maistelemaan kaikenlaisia ruokia. Kiva lukea mitä kaikkea muut ovat syöneet tai syövät kun osa on aika vieraita ruokia minulle.

Mielestäni kotikokki on hyvä siinä kun etsii sellasia perinteisempiä respoja. Itsellänikään ei tillilihasta ole kokemusta, mutta tää on eniten tykätty:

https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/177315/PERINTEINEN%20TILLILIHA/

Jos joku tietää paremmin niin tulkaa kertomaan jos ei ole oikeaa tillilihaa :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä edes maistanut tillilihaa. Meillä ei ollut sitä koulussa eikä kotona. Siitä kuulee aina niin paljon pahaa, mutta mielestäni kuulostaa hyvältä.

Saako mistään aitoa tillilihaa tai onko jollain hyvä resepti mitä voisin kokeilla?

Meillä syötiin kyllä perinteisiä tavallisia kotiruokia, mutta koska jo iso isovanhemmat olivat Helsinkiläisiä niin ei ollut mitään kovin erikoisia perinneruokia idästä eikä lännestä.

Olen toki vuosien aikana päässyt maistelemaan kaikenlaisia ruokia. Kiva lukea mitä kaikkea muut ovat syöneet tai syövät kun osa on aika vieraita ruokia minulle.

Mielestäni kotikokki on hyvä siinä kun etsii sellasia perinteisempiä respoja. Itsellänikään ei tillilihasta ole kokemusta, mutta tää on eniten tykätty:

https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/177315/PERINTEINEN%20TILLILIHA/

Jos joku tietää paremmin niin tulkaa kertomaan jos ei ole oikeaa tillilihaa :D

Menee kokeiluun kiitos!

Vierailija
44/78 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kanaviillokki <3

Mistähän löytyisi entisajan kanqviillokkikastikkeen ohje?

Vierailija
45/78 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munuaiskeitto. Vain äidin tekemänä <3 Tiedän, että munuaiset on keitetty ja "pöpöt" kuorittu keittovedestä pois ennen valmistusta.

Verilätyt ja -makkarat nam. Ostan näitä valmisruokina ja rakastan. Hemoglobiini pysyy hyvänä.

Itse teen sellaisia vanhanaikaisia "lämpimiä voileipiä" usein, nykyisin tosin mikrossa vaan. Mitä vaan leipää, öljyä/rasvaa, kinkkua tai juustoja, tomaattia tai vain ketsuppia ja sinappia. Joskus teen pitkän kaavan mukaan Croque Monsieur tms ranskalaisia versioita uunissa.

Makaroni. Siis keitetty, tavallinen makaroni suolalla maustetussa vedessä. Syön sitä ketsupin kanssa tai ilman, ja se on hyvää sellaisenaan. Jotkut hiilariruuat ovat terveellisempiä (tämä on ihan fakta jostain tiedeohjelmasta) sen jälkeen kun ne on jäähdytetty jääkaapissa. Joten syön mielelläni tätä myös lämmitettynä :) Jos oikein haluan herkutella, paistan jauhelihaa pannulla sipulin kera ja lisään sen makarooniin, tämä on nuorempien mukaan ilmeisesti se "nistipasta". Ja se on hyvää ja helpompi (eikä vie sähköä) kuin makaronilaatikko.

Kinkku, joka sulatetaan ennen joulua huoneenlämmössä kaikkien ohjeiden vastaisesti MUTTA mittarilla tarkkaillen, paistetaan paistopussissa mittarin kera ilman mitään kuorrutuksia. Nam. Joka kerta herkullinen.

Vierailija
46/78 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edesmenneen isäni tekemä maksakastike, peruna ja puolukat, läskisoosi, kananmunakastike.

Vierailija
47/78 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistetut silakkapihvit, maksapihvit perunamuussilla ja puolukkahillolla.

Vierailija
48/78 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalalaisen reseptin mukaan kaalipata!

Vierailija
49/78 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rössypotut, en oo ala-asteen jälkeen tätä saanut, harmi!

Tai sanotaan niin että moni menee NS lempparina rössyjen ohi, mutta rössypottuja oon kaivannut jo pidempään, kun sitä ei mistään saa, ellei itse tekis, enkä koskaan ole tehnyt.

https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/51944/R%C3%B6ssypotut%20iso%20…

Sinne vaan, pataan ja anna palaa! Eiku siis anna tekeytyä!

Vierailija
50/78 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahnanpääkeitto

https://www.iisalmensanomat.fi/paikalliset/2970962

Mitä alapeukutatte, semmonen on olemassa, uusin kuosein!

Vierailija
51/78 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruskeakastike ja keitetyt perunat.

Vierailija
52/78 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kananmunakastike, perunamuussi ja puolukkahillo. Ja nimenomaan äidin tekemänä, itse en osaa yhtä hyvää tehdä :) 

HYISSSSATANA🤮🤮🤮

Vierailija
53/78 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurisvelli.

Ja naurs haudikkaat uunissa.

Noita ruokia saa vain syksyisin.

Vierailija
54/78 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Boeuf bourgougnone.

Vierailija
55/78 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskisoosi keitinperunoiden ja suolakurkkujen kanssa, viikonloppuna teinkin. Sitten tohraperu.

Vierailija
56/78 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kanaviillokki <3

Mistähän löytyisi entisajan kanqviillokkikastikkeen ohje?

https://www.meillakotona.fi/reseptit/vanhanajan-kanaviillokki-sitruunas…

Vierailija
57/78 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäinen kanaviilokki jossa on nimensä mukaisesti kahta eri lintua, kanaa ja lokkia. Nam😋

Vierailija
58/78 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tirripaisti.

Vierailija
59/78 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieniruoat, mm. sienisalaatti, tattikastike.

Klassikkoja <3

Vierailija
60/78 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilliliha, maksakastike ja puolukkahillo, kesäkeitto, kalasoppa, kanaviillokki, haudutettu ruispuuro ja vaikka mitä. Tykkään tällaisesta perinteisestä ruoasta. En syö pitsaa, hampurilaisia, wingsejä, nugetteja, aasialaista ym. ym.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi