Iltasanomissa: Anna säästää
https://www.is.fi/perhe/art-2000009304653.html
Vois jättää tuon muovikassinkin ostamatta ja hankkia ostoskassin.
Kommentit (399)
Vierailija kirjoitti:
Tällaisten lapset on niitä, jotka kaverin luona on aina ruokaa pyytämässä.
Niin kuin minä lapsena ja nuorena. :-D
Kotona en saanut tarpeeksi ruokaa koska isäpuoli kyttäsi vierestä ja laski joka ainoan suupalan. Hänen omille lapsilleen kyllä tyrkytettiin ruokaa ja herkkuja niin paljon kuin napa veti. Äiti lopulta käski minun siirtyä lautasineni keittiöstä olohuoneen puolelle riitojen välttämiseksi. Juopporenttu oli lasta tärkeämpi.
Kun äiti oli iltavuorossa, en uskaltanut näyttäytyä keittiössä ollenkaan. Tulin vintiltä alas vasta puolen yön aikaan keittämään teetä kun äiti tuli kotiin.
Kiitos isäpuolen, minulla on osteoporoosi ennen aikojaan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuossa nyt huima ero ostaa 9 hengen perheelle ruuat 300 eurolla kuussa kuin se sinkkunainen Lidlissä, jolla meni yksinään jotain 350e ruokaan kuussa. Turha nillittää jostain muovikassista tässä tapauksessa.
Hyvä!
Onhan tuo jo minusta hyvä juttu, että noin halvalla saa ruoat noin monelle. Harva pystyisi tuohon. Meiltä menee jo kahdelta yli 300 euroa kuussa. Sekin on meille liikaa ja pitää kiristää paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella moni tuntuu lokeroivan listan vain niihin ruokiin ja lisukkeisiin, joita siinä on. Listalla lienee tärkeimmät, pääruuat ja lasten lounasratkaisut. Estääkö joku soveltamasta lisukkeita tai välipaloja tuohon väliin..
Ei tuon perheen ruokabudjetti yllä tuollaiseen.
Näin juuri. Usein juuri aamu- ja iltapala ja välipalat ovat kalliimpia kuin lämpimät ruoat. Ärsyttää aina jutut viikon ruoat näin ja näin vähällä. Aika harva syö pelkän lounaan ja päivällisen.
Luin nyt vielä tarkemmin tuon. Kyllä nuo aamu ja iltapalan ruokamäärät minustakin liian pienet. Ei pelkkä kiisseli ja murot tai yksi leipä varmasti riitä kaikille ja pidä nälkää.
Tuli vielä mieleen, että löytyykö niitä aletuotteita vielä noin paljon? Itse yritän niitä löytää, mutta minusta välillä melko vähän löytyy. Nämäkin monesti aamulla. Ei niitä enää iltaisin riitä 60 prosentin aleen. Lähinnä leipää joskus. Harvoin mitään muuta. Lihaa en itse osta.
Siis 1e/pvä yhdeksälle henkilölle? Tarkoittaa 11 senttiä/hlö/päivä.
Huhhuh joo...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heidän tulot on 3000e ja ruokaan laitetaan 300e. Mihin hittoon se loppu 2700e menee kun vaatteetkin haetaan kirpparilta??
Miten olisi:
Lainan lyhennys tai lainan korot (opintovapaalla saattaa olla pelkät korot)
Vakuutukset (ainakin talo ja auto)
Jäte
Vesi
Sähkö+lämmitys
Puhelin ja netti
Kiinteistövero
Terveydenhuoltokulut
Hygieniakulut, henkilökohtainen hygienia
Talous/wc-paperit, pyykkinpesuaineet
Bensiini ja auton huolto (ainakin öljyt)
Joku hyväkäs tietysti sanoo, että muuttaisivat vuokralle, mutta pitää se vuokrakin maksaa.
Joskus tuntuu siltä, että sinkun on helppo huudella vuokrakämpästä. Ja aika moni saa siihenkin asumistukea.No ei noihin mene 2700e.
Huomaa hyvin, että sinulla ei ole yhtään tietoa omakotiasujan pakollisistakaan maksuista.
Toisekseen et voi tietää, mikä tämän perheen menorakenne on, ilmoitettua ruokamenoa lukuunottamatta.
Omakotitalossa asuneena (tosin lainattomana) tiedän menot.
Meneehän isolla perheelläkin vuokraan iso summa. Tai menisi, mutta kyn on tämä asumistuki.
nälässä pidetty kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona en saanut tarpeeksi ruokaa koska isäpuoli kyttäsi vierestä ja laski joka ainoan suupalan. Hänen omille lapsilleen kyllä tyrkytettiin ruokaa ja herkkuja niin paljon kuin napa veti. Äiti lopulta käski minun siirtyä lautasineni keittiöstä olohuoneen puolelle riitojen välttämiseksi. Juopporenttu oli lasta tärkeämpi.
Kun äiti oli iltavuorossa, en uskaltanut näyttäytyä keittiössä ollenkaan. Tulin vintiltä alas vasta puolen yön aikaan keittämään teetä kun äiti tuli kotiin.Kiitos isäpuolen, minulla on osteoporoosi ennen aikojaan.
Minusta tässä se syyllinen on äitisi joka ei pitänyt lapsensa puolta. Valitettavasti.
Voisko tää juttu olla kirjoitettu vain niin huonosti, että oikeasti tarkoitettiin että noita punalapputuotteita ostetaan 300 eurolla, ja siihen sit kaikki normaalihintainen vielä päälle?
Vierailija kirjoitti:
Täällä vauvalla kun porukka syö niin terveellisesti, niin miten Suomessa on niin valtavana lihavuusepidemia? Asun Aasiassa, olen kokoa eurooppalainen S ja joka kerta kun tulen Suomeen niin tunnen itseni keijukaiseksi. Katsoo mihin vain niin aina on lihavaa naista ja miestä. Silti tällä palstalla on pokkaa arvostella ihmisiä, jotka syövät kuin siihen aikaan kun ihmiset olivat vielä normaalipainoisia eli 1990-luvulle saakka. Muistan kun äitini oli 1970-luvulla kuulemma suuri kun oli kokoa 40. Muistan muiden kommentit hänen kropastaan.
Vedättekö naamaan kerralla sen pussillisen niitä chiasiemeniä, pähkinöitä ja kokonaisen avocadon? Pähkinöitä pitäisi syödä vuorokaudessa ihan muutama eli maks. 6. Chiasiemeniä ihan vähän kerrallaan ja avocadoa ehkä neljännes vuorokaudessa. Noissa on ihan mieletön määrä rasvaa ja jopa haitta-aineita. Kilpirauhaspotilaiden ei tulisi syödä oikeastaan ollenkaan pähkinöitä ja chiasiemenetkin on siinä ja siinä.
Nyt alkoi kiinnostaa tuo väittämä että kilpirauhaspotilaat eivät saisi syödä pähkinöitä. Mistä tämä tieto tulee? Oma mieheni syö pähkinöitä lähes joka päivä ja todellakin enemmän kuin 6kpl kerralla. Ja hän on lääkäri joten luulisi tietävän jos se on kiellettyä. Toivottavasti tuo kielto ei ole MariaNord...-mutua mitä täällä levitetään.
Ehkä mies oli työssäollessaan, siis ennen opiskelun aloittamista, säästänyt rahaa jolla osti Marimekkolaukun. Ei mahdotonta.
Antakaa nyt soijarouheenne jo olla.
Sämpylätaikinaan voi laittaa sitä mitä kotoa jo valmiiksi löytyy.
Esimerkiksi itse olen jopa laittanut noita marjoja, puolukkaa esimerkiksi. Perunaa voi laittaa eri muodoissa.
Ulkolaista ja kallilla tuotettua soijarouhetta, ei ole mitenkään halpaa ja ilmastoystävällistä.
En halua pilata hyviä sämpylöitä soijan maulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heidän tulot on 3000e ja ruokaan laitetaan 300e. Mihin hittoon se loppu 2700e menee kun vaatteetkin haetaan kirpparilta??
Varmaan niihin muihin menoihin joita jutussa ei eritelty mutta jotka ketjussa kirjoittavia korpeaa, että *heillä varmaan rahoittaja niille muille menoille eikä ole otettu huomioon jos auto hajoaa, yksityiskohdat eivät täsmää*.
Tästä näkee, millaisia ruokia pitää tehdä jos haluaa syödä erittäin halvasti. Ketjussa ihmiset heittelee omia ideoitaan kuten kananmunia ja jogurttia. Kananmunat ei ole kalliita mutta on ne kalliimpia syödä joka aamu kuin vispipuuron tai omenakiisselin ja murojen syönti. Jos jokainen perheenjäsen söisi päivässä munan (ja mies jopa kaksi), niin yksi 10 munan paketti menisi päivässä. Kuukaudessa menisi siis reilut 40 euroa muniin. Siis lähes kuudesosa budjetista.
Viikottaisesta ruokalistasta voi lukea, mitä se oikeasti halpa ruoka tarkoittaa. Ja se tarkoittaa vähän proteiineja ja vähän kasviksia. Perhe on valinnut tällaisen mallin. Vielä 80-luvulla tuo ruokalista oli ihan tavallinen. Ei meilläkään kasviksia juuri käytetty paitsi niitä marjoja. Ja puuroja syötiin paljon. Musta on typerää moralisointia möykätä jostain sydän- ja verisuonitaudeista ja suurinpiirteiden riisitaudista, kun eivät syö virallisten suositusten mukaista määrää kasviksia ja käyttävät lihaa. Ei tuo ruokavalio silti vaarallinen ole, eikä sisällä esim transrasvoja tai einesruokia. Marjat ovat hyvin terveellisiä, terveellisempiä kuin suurin osa kasviksista ja varsinkin lehtisalaatti, jota moni tuntui kaipaavan leipien päälle. Tutkikaapa joskus sen tavallisen lehtisalaatin ravintoarvoja. Sen sijaan kannattaisi syödä rucolaa tai mikä parempi, lehtikaalia. Mutta leivän päällä ne eivät maistu hyvältä.
Minua hämmästyttää väite 9 hengen ruokkimisesta vain 300 €/kk edes tuollaisella 80-l:n ruokavaliolla (mikä sekin on kiistanalainen käsite: esim. lapsuudenperheessäni oli joka aterialla kasviksia jo tuolloin). Esim. karjalanpaistiin ei riitä 700 g lihapaketti, jonka painosta osa on kypsennyksessä haihtuvaa nestettä. Niinpä karjalanpaistilihoihin jo kuluu alennushinnalla vähintään 6,6 € eli 66 % km. päivän ruokabudjetista. Tai Anna syöttää perheelleen pääasiassa perunaa, ja lihaa on muutama murunen mausteena per annos. Tällöin he elävät käytännössä perunan, murojen, marjapuuron, jukurtin ja kiisseleiden hiilihydraateilla. Valitettavasti kouluruokakin on lähinnä hiilihydraatteja. Loppupäätelmä on, ettei perheen kasvaville lapsille ole tarjolla riittävästi laadukasta ruokaa.
Ja jatkan vielä, että esim. vihreillä kuivatuilla linsseillä perhe saisi kuituja ja lisää proteiineja lihanjatkeeksi ja samasta tuotteesta idättämällä tuoretta kasvista. Kaurapuuro olisi muroja tervellisempi vaihtoehto, esim. omenaraasteella (kiisselin tilalta). Vispipuuron päällä voisi vielä tarjota marjoja, kun niitä on. Sämpylätaikinaan soijarouhetta. Jne.
Soijaa ja linssejä... prööt prööt.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä mies oli työssäollessaan, siis ennen opiskelun aloittamista, säästänyt rahaa jolla osti Marimekkolaukun. Ei mahdotonta.
Ehkä niin. Mutta aika lyhytnäköistä ostaa kallis laukku kun ei ole varaa kunnolla ruokkia perhettä.
nälässä pidetty kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun äiti oli iltavuorossa, en uskaltanut näyttäytyä keittiössä ollenkaan. Tulin vintiltä alas vasta puolen yön aikaan keittämään teetä kun äiti tuli kotiin.Kiitos isäpuolen, minulla on osteoporoosi ennen aikojaan.
Eikö tuohon voi yrittää ainaki vaikuttaa omilla elintavoilla? osteoporoosiin siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi:
Lainan lyhennys tai lainan korot (opintovapaalla saattaa olla pelkät korot)
Vakuutukset (ainakin talo ja auto)
Jäte
Vesi
Sähkö+lämmitys
Puhelin ja netti
Kiinteistövero
Terveydenhuoltokulut
Hygieniakulut, henkilökohtainen hygienia
Talous/wc-paperit, pyykkinpesuaineet
Bensiini ja auton huolto (ainakin öljyt)
Joku hyväkäs tietysti sanoo, että muuttaisivat vuokralle, mutta pitää se vuokrakin maksaa.
Joskus tuntuu siltä, että sinkun on helppo huudella vuokrakämpästä. Ja aika moni saa siihenkin asumistukea.No ei noihin mene 2700e.
Huomaa hyvin, että sinulla ei ole yhtään tietoa omakotiasujan pakollisistakaan maksuista.
Toisekseen et voi tietää, mikä tämän perheen menorakenne on, ilmoitettua ruokamenoa lukuunottamatta.
Omakotitalossa asuneena (tosin lainattomana) tiedän menot.
Meneehän isolla perheelläkin vuokraan iso summa. Tai menisi, mutta kyn on tämä asumistuki.
Jaa no mä kyllä olen asunut 41v omakotitalossa. Joten todellakin tiedän menot eikä ne ole lähellekään noin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Juuri luin samasta!Muutenkin aivan liikaa lihaa, sokeria, suolaa ja liian vähän kasviksia. Marjakiisseli ei ihan riitä. Tuo ruokavalio huutaa sydän-ja verisuonitauteja.
Jos muistan oikein, niin viljelevät itse kasviksia. Ruokalistassa niitä kyllä tosi vähän, joten olet oikeassa sairauksien suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tuon alennusruokien ostamisen,mutta en usko,että kyseessä tyypillinen 9 henkisen perheen kauppalasku... 🤷
Ei varmaan olekaan, mutta fiksua käydä keräämässä kaupasta päivän punalappuiset pois useana päivänä eikä kerran viikossa. Ostaa sit niitä muita, kun ovat kotoa loppu.
Vierailija kirjoitti:
Voisko tää juttu olla kirjoitettu vain niin huonosti, että oikeasti tarkoitettiin että noita punalapputuotteita ostetaan 300 eurolla, ja siihen sit kaikki normaalihintainen vielä päälle?
Yleensä tällaisiin juttuihin liittyy se, että jätetään jotain kertomatta, jos on kyse oikeista ihmisistä, tai sitten koko juttu on keksittyä. Usein selitys niukkaan ruokabudjettiin löytyy rivien välistä, kun käy ilmi, että ei ole laskettu kaikkia ostoksia mukaan tai sitten joku lähisukulainen tosiasiassa ostaa osan ruuista. Joskushan on jätetty laskematta mukaan jopa työpaikkaruokailu ja ravintolassa syömiset, koska ne eivät kuulu "kauppabudjettiin". Joskus jätetään mainitsematta, että ruokaan menee tällä viikolla paljon rahaa, koska edellisenä sunnuntaina ostettiin jo kolme kassillista kaupasta varastoon.
Eiköhän suurin osa vain naureskele noille jutun valheille. Kerropa miten ruokit ihmiset 1 eurolla per päivä? Joo, ei onnistu, juttu ei ole totta.