Poliisi: Isossa Omenassa kuollut nainen ei tukehtunut vartijoita epäillään silti: "Kyllä hyvin suurella todennäköisyydellä henkilö olisi elossa, jos..."
Espoon Isossa Omenassa kuollut nainen ei kuollut tukehtumalla, kertoo poliisi tiedotteessaan.
Poliisin mukaan kuolinsyystä ei kerrota toistaiseksi enempää. Poliisi perustelee tätä sillä, että kuolemansyyn selvittämistä koskevat tiedot ovat salassa pidettäviä.
Poliisin nyt kertomat tiedot naisen kuolemasta perustuvat oikeuslääketieteelliseen ruumiinavaukseen ja siitä tehtyyn alustavaan lausuntoon.
Tutkinnanjohtaja Jyrki Kallio kommentoi MTV Uutisille, että poliisi uskoo edelleen, että voimankäyttötilanteella ja naisen kuolemalla on syy-yhteys.
Kommentit (10574)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikää et kuka tahansa nainen voi pelkällä ilmotuksella saada poliisit pidättämään jonkun miehen ja vapaus riistetään ja pakotetaan tutkimuksiin jne.
Noitahan sattuu. Omassa kaveripiirissä sattui aikanaan tapaus että baarissa tutustuttu pariin mimmiin, lähdetty yhdessä jatkoille ja toinen kavereista päätyi petipuuhiin toisen mimmin kanssa. Aamupäivällä mimmin esimies soitteli ja kyseli että mikset töissä ole niin väitti hätävalheena että hänet on raiskattu ja kun ilmeisesti oli jotain aiempiakin ongelmia viikonloppuvuorojen kanssa ollut ja esimies halusi asiasta kirjallista niin meni poliisille asti. Kiva siellä sitten selitellä. Onneksi sillä toisella daamilla oli sen verran selkärankaa että kertoi poliisille miten asia oikeasti meni, muuten olisi ollut sana sanaa vastaan-tilanne jossa kaikki humalassa ja lopputulos ihan arpapeliä.
Tässä ketjussa on kyse siitä, että ihminen on kuollut. Perustakaa oma ketju riitajutuistanne säätöjen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aiemminkin sanonut, että epäilen soittajan olevan vartija, joka soitti että menkää vastaan, nyt se kävee käytävää jne.. Tämä on vain yksi arvailu muiden joukossa. Kuka nainen julistautui sittajaksi... ja sitten vetäytyi pois.. 🙄🙄🙄
Ja samassa on kaksi vartijaa paikalla ja hetkessä 3 lisää sermin kanssa. Aivan kuin olisivat kameroista seuranneet naisen kulkua ja häntä maalittaneet.
Samassa? Onko sinulla siis tietoa kauanko häiriön ja vartijoiden kohtaamisen välillä meni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli tämänkinpäivän IS juttua raavasta käsittelystä mahallaan raudoissa, missä ylisöstä moni huutaa lopettamaan. En jaksa... Lukekaa.. Miksi minun sattuu tämä niin paljon, että on jatkuvasti sydämellä... 🥀🙏
Mua myös ahdistaa tämä juttu enemmän kuin riittävästi ja mä olen vielä sellainen että en juurikaan ahdistu ventovieraiden kärsimysnäytelmistä. Siis toki ajattelen että noin ei sais käydä kenellekkään ja olivatpa tekijät täysiä m*lkkuja.
Mutta tää tapaus kaikessa raakuudessaan on on jotenkin mennyt "ihon alle". Toinen vastaava oli esim. se pikku-Eerikan tapaus, jossa tuli itku silmään ja kiukku päähän monta kertaa.
No ei tätä nyt oikein voi verrata tapaukseen pikku-Eerika.
Järkyttävä tapaus on mutta itse taas suhtaudun tähän enemmänkin kauheana virheenä ja kykenemättömyytenä toimia oikein.
Vai virhe.... Mikä esti kykenemästä toimia oikein. Yleisökin olisi kyennyt, mutta ei annettu auttaa. Miten 7 kynemätöntä.???? Ei mene kenenkään jakeluun !!!!! !!!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vartijat taitaa asemilla hakata niitä ressukoita joita kukaan ei kotona kaipaa. Ihmetyyppejä jotka käy yksinäisten kimppuun ja vievät pimeään loukkoon hakattavaksi. Olen nähnyt niitä videoita. Hissit ja portaikot, vessat ja katvealueet.
Ja poliisin juoppoputkassa. Ne on vartijoita, ei poliiseja. Putkissa juoppoja vahtivat vartijat, jotka poliisilaitos palkannut.
Näinkö luulet?
Jos olis 1850-luku niin nelikon nimet tiiettäis, niistä tehtäs arkkiviisuja joissa häjyjen ilkeydestä kerrottais. Tuomio, elinikäne karkotus Siperiaan. Kävellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aiemminkin sanonut, että epäilen soittajan olevan vartija, joka soitti että menkää vastaan, nyt se kävee käytävää jne.. Tämä on vain yksi arvailu muiden joukossa. Kuka nainen julistautui sittajaksi... ja sitten vetäytyi pois.. 🙄🙄🙄
Ja samassa on kaksi vartijaa paikalla ja hetkessä 3 lisää sermin kanssa. Aivan kuin olisivat kameroista seuranneet naisen kulkua ja häntä maalittaneet.
Samassa? Onko sinulla siis tietoa kauanko häiriön ja vartijoiden kohtaamisen välillä meni?
Mikä häiriö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saadaan olla onnellisia silti vielä siitä että meillä täälä jopa toimii tuo virkavalta ja oikeus näinkin hyvin ja ihmiset sitä myös kunnioittaa.
Ainakin nyt suurin osa porukkaa, mutta se riittää että iso enemmistö.Ne poikkeustapaukset ei onneksi saa koko yhteiskuntaa tässäkään asiassa nyt raiteiltaan.
Vartijat eivät ole osa virkavaltaa. He eivät ole virkamiehiä eivätkä virkasuhteessa valtiolla, kuten poliisit joilla on virkavastuu ja -velvollisuus. Vartijat ovat taviksia joille poliisi on antanut luvan toimia poliisin apuna ja poliisin valvonnassa.
Vartijat eivät nimellisesti ole virkavaltaa vaikka siitä tuossa ei ollut kyse, mutta vartijat käyttävät julkista valtaa:
Julkisen vallan käyttö tarkoittaa sitä, että työhön kuuluu hallintoa, joka kohdistuu ihmisten oikeusasemaan. Kyse voi olla etujen suomisesta, oikeuksien perustamisesta, velvoittamisesta tai pakottamisesta.
Ei julkista valtaa voi käyttää paljoa konkreettisemmin kuin puuttumalla lain erikseen suomilla oikeuksilla toisen koskemattomuuteen ja liikkumisvapauteen. Hallintoa on myös harkita milloin täyttyy häirintä ja täytyyhän vartijoiden jo kirjata syy toimilleen.
Onkohan ne d.app..ajad nyt sairaslomalla tutkimassa sisäistä lastaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro mistä häiriöstä on kysymys, vai enkö ole kaikkea lukenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelit, että aina kantavat sermejä varmuudeksi mukana, jos jollekin sanotaan, että pitää poistua? Tottahan toki.
Useimmat vartijat ovat huomattavan komeita ja hyvännäköisiä. Ilo silmälle katsella.
Olen seurannut keskustelua Minfossa. Siellä kolme asioista perillä olevaa kertoo, että tämän asian taustalla on enemmän kuin tiedetään. En mene yksityiskohtiin, mutta ilmeisesti kiinniotolle on ollut syynsä ja häiriötilanne todellinen, mikäli tiedot pitävät paikkansa. Lukemani perusteella monet tulevat varmasti yllättymään, kunhan poliisi tulee tietojensa kanssa julkisuuteen ja kertoo asioiden taustat. Se mitä kiinnioton jälkeen tapahtui, on asia erikseen, eikä vartijoiden reagoinnin puutetta voi puolustella. Kuolema oli valitettava. Kuitenkin asioiden kokonaiskuva on vielä suurelta yleisöltä piilossa.
Vierailija kirjoitti:
Useimmat vartijat ovat huomattavan komeita ja hyvännäköisiä. Ilo silmälle katsella.
Kun katsoo sen videon, niin puistattaa, ette kukaan nainen voi ottaa heitä sänkyynsä. Hui kamalaa mikälaisia.... Raakuus naista kohtaan rumentaa miehen piruksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saadaan olla onnellisia silti vielä siitä että meillä täälä jopa toimii tuo virkavalta ja oikeus näinkin hyvin ja ihmiset sitä myös kunnioittaa.
Ainakin nyt suurin osa porukkaa, mutta se riittää että iso enemmistö.Ne poikkeustapaukset ei onneksi saa koko yhteiskuntaa tässäkään asiassa nyt raiteiltaan.
Vartijat eivät ole osa virkavaltaa. He eivät ole virkamiehiä eivätkä virkasuhteessa valtiolla, kuten poliisit joilla on virkavastuu ja -velvollisuus. Vartijat ovat taviksia joille poliisi on antanut luvan toimia poliisin apuna ja poliisin valvonnassa.
Vartijat eivät nimellisesti ole virkavaltaa vaikka siitä tuossa ei ollut kyse, mutta vartijat käyttävät julkista valtaa:
Julkisen vallan käyttö tarkoittaa sitä, että työhön kuuluu hallintoa, joka kohdistuu ihmisten oikeusasemaan. Kyse voi olla etujen suomisesta, oikeuksien perustamisesta, velvoittamisesta tai pakottamisesta.Ei julkista valtaa voi käyttää paljoa konkreettisemmin kuin puuttumalla lain erikseen suomilla oikeuksilla toisen koskemattomuuteen ja liikkumisvapauteen. Hallintoa on myös harkita milloin täyttyy häirintä ja täytyyhän vartijoiden jo kirjata syy toimilleen.
Vartijat samoin kuin järjestyksenvalvojat eivät käytä julkista valtaa, vaan toimivat nk. tosiasiallisessa hallintotehtävässä, jossa toiminnanjärjestäjän velvollisuus on huolehtia että pysyy säädetyissä rajoissa, tässä ko. taho on vastaava hoitaja, löytyy yksityisistä turvallisuuspalveluista annetusta laista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan poliisi ilmoitti, ettei tule tiedottamaan tarkemmin kuolinsyystä. Ihan turha odottaa sitä tietoa.
Älä höpötä. Tietenkin kertovat kun on tutkittu ja selvillä.. Odotellaan..
Ei kuolinsyy mikään salaisuus ole mitä ei kertoa saisi. Se on jo tiedossa kyllä.
Tässä on nyt vaan paljon muuta minkä takia tuota ei ole vielä kerrottu.
Asia ei olekaan ihan niin yksinkertainen kuin palstajumalat väittää. Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ja kun Eveliina olisi vähänkään käyttänyt järkeään, niin olisi lähtenyt ulos sieltä Ompusta, kun kerran vartijat käskivät, ja heillä oli siihen syynsä, kuten on kerrottu. Eveliinasta oli tehty häiriöilmoitus, ja sen perusteella vartijat hoitivat työnsä, kuten heidän kuuluukin hoitaa. Eveliina itse pisti itsensä alttiiksi maahan kaadolle, kun ei hän ei totellut vartijoita. Piste.
Vartijoilla ei tällaisia oikeuksia ole, mutta järkkäreillä näköjään on. Pitäisi olla iso kyltti kauppakeskuksen ovella ja monin paikoin sisällä, että mitä seuraa, jos kiinnität mistään syystä järjestyksenvalvojien huomion. Kauppakeskukset ja tapahtumat ovat mitä ilmeisimmin hengenvaarallisia paikkoja, koska läsnä on jv:tä, joilta odotetaan väkivallan käyttöä asiakkaisiin, vaikka loppuun asti.
Sä voit odotella moista käytöstä jos olet häiriöksi, kyllä. Itse odotan järkkäreitä ja vartijoilta ihan sitä samaa mitä aina tähänkin asti. Odotukseni eivät ole muuttuneet.
Miksi olisivat?
Ei missään voi kyltillä varoitella kenestäkään, sehän olisi syrjivää.
Varokaa häiriköitä
Tai no onhan niitä kylttejä:
Varokaa leikkiviä lapsia tai Varokaa koiraa.Tietenkin pitää kansalaisille kertoa, mitä seuraa, jos et tottele järkkäriä.
Väittäisin, että kukaan muu kuin järkkärit itse, heidän pomonsa sekä käytöksen siunanneet käräjäoikeuden tuomarit eivät tiedä lain toimeenpanon seuraamuksia.
Muiden oikeudentaju ei taivu siihen, että Suomessa on joukko alipalkattuja ja huonosti koulutettuja miehiä alistamassa mielivaltaisesti satunnaisia ohikulkijoita, yleensä niitä heikoimpia. Kuka muu hakeutuisi jv:ksi kuin väkivallasta nauttiva?
Joku järjestykestä ja/tai sen ylläpitämisestä nauttiva?
Joku joka etsiskelee itselleen uraa ja toteaa että tuo on sellainen homma mikä voisi minulle sopia?
Joku joka käy jossain urheilutapahtumassa, koiranäyttelyssä tms ohjaamassa pysäköintiä ja jolle joku ehdottaa että käypä se kortti niin muitakin hommia voisi löytyä?
Joku ihan sattumalta?
...
Jos ainoa peruste päätyä järkkäriksi on väkivallasta nauttiminen niin sitten meille on aika iso ongelma. Toisaalta voi olla niinkin että se ongelma on sinun päässäsi. Et arvosta sitä työtä mitä järkkärit tekevät, ehkä olet ajautunut heidän kanssaan kahnauksiin joskus tai et, ja nyt sait tekosyyn nostaa omat ennakkoluulosi ja oman paskantärkeytesi framille.
Et ilmeisesti tunne lakia. Järjestyksenvalvoja on ainoa ammattiryhmä poliisin lisäksi, jolla on oikeus ottaa henkilö kiinni vastustelusta = laillistettua väkivaltaa. Järjestyksenvalvojilta myös odotetaan, että ovat valmiita tekemään kiinniottoja. Muuten tehtävää voisi hoitaa vartija tai talkoolainen. Edes poliisi ei Suomessa käytä läheskään samassa määrin väkivaltaa kuin järkkärit. Poliisi puhuu eikä suutu pienistä. Mielestäni lainsäätäjä on antanut harkitsemattomasti julkista valtaa yksityiselle taholle ja seuraukset on nyt nähty kaikessa kauheudessaan. Väkivalta on vain pahentunut viimeisen 20 vuoden aikana.
Vähän jäi ohkaiseksi nyt perustelut sille, miksi minä en tunne lakia. Haluatko avata vähän?
Poliisin vastustelusta saa rangaistuksen, järkkärin ei ilmeisesti. Jengi tietää sen ja heittäytyy hankalaksi.
Järjestystystä ylläpitävän henkilön vastustamisesta tulee seuraamuksia, järkkäreillä lupa ja valtuutus ylläpitää järjestystä toimeksiannon mukaisella alueella tai tilaisuudessa ja vartijalla työpaikallaan. Eveliina kuitenkin oli syytön mihinkään rikkomukseen.
Oletko itse tutkinnonjohtaja vai mistä tiedät että hän oli syytön mihinkään?
Lue uutisia. Epäilläänkö naista rikoksesta vai vartijoita? No kumpi se on?
Tutkinnassa selviää oliko vartijoilla peruste poistaa ko. häirikkö alueelta. Jos ja kun oli, hän ei ollut syytön "mihinkään rikkomukseen"
380 sivua miesvihaa. Samaa tekstiä ei suolleta kun sairaanhoitaja-nainen on taas tappanut potilaita huvikseen tai lääkkeitä varastaakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos en ole mitään tehnyt, en kyllä ymmärtäisi poistua Omenasta ulos jonkun vartijan käskystä. Sitä paisi tulen aina parkkihallin kautta. Olen luullut ettei meihin naisiin kosketa tuolla tavalla. Olen entinen kanta-asiakas jo isoäidin iässä. Onko nuo vartijat jotain uuden ajan jumalia tai poliiseja. Kyllä on työantajan ohjeissakin vikaa. Itse osaan kyllä hyvin elvyttää , mutta olin lähikadulla juuri silloin lauantaina. Omituista ettei moneen minuuttiin kukaan elvyttänyt. Johan luulisi näkevän teevee ohjelmista että nyt on kiire heti elvyttää. Niin turha kuolema usein naisilla.
Sama täällä. Vartijakoulutukseen kuuluu kaksi EA-kurssia, perus- ja jatko. Tai ainakin minulla, koulutus tosin kesti puoli vuotta. Nuo tyypit pahoinpitelivät Eveliinan tarkoituksella ja suunnitelmallisesti. Uhri kuoli, joten teko on tappo koventavien olosuhteiden vallitessa.
EA-koulutus ei ole tarkoitettu voimakeinojen monitorointiin. Siihen pitäisi olla ihan oma koulutus.
SPR:n pitäisi kieltää lupa käyttää EA-nimitystä kaikissa koulutuksissa joissa oikeutetaan voimakeinojen koulutus sillä, että on EA-hyväksyntä.
Ei EA:n tarkoitus voi olla, että koulutetaan ensiaputaitoja yleishyödyllisen pelastustoiminnan vuoksi yleisöltä kerätyillä varoilla ja koulutetaan tappajia.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa videolla ainakin nuorilla miehillä jo alkava 2-tyypin diabetes. Selkämakkarat kireän paidan alta vilkkuu. Ällöttävää tuossa iässä kun miehen pitäisi olla urheilullinen ja rasvaton vielä. Mäkkärin ruokaa siellä valvomossa kiskotaan ja vapaa-ajalla pelataan jotain yksinkertaisten videopelejä
Ja poliisin juoppoputkassa. Ne on vartijoita, ei poliiseja. Putkissa juoppoja vahtivat vartijat, jotka poliisilaitos palkannut.