Yläkoululaisen liikunnan arviointi
Kasiluokkalainen kokee saavansa arvioinnin todella alakanttiin, ei vastaa lainkaan hänen omaa kokemustaan liikunnan tuntiaktiivisuudesta. Hänellä on liikunnallisia harrstuksia, hän on liikuntatunnilla kaveriporukassa ja treenaa heidän tasollaan. Kavereilla ysit, lapseni sai seiskan.
Kertaakaan ei ole jumppakamat unohtuneet kotiin, hän osallistuu tunneilla ja pystyy jopa nimeämään muutaman, jotka vain istuu eikä koe lainkaan tekevänsä samoin. Ei ole huippu-urheilija, mutta aktiivinen ja reipas kasin oppilas.
Tuohon 7aan ei ole perusteita, tästä ollaan jo kouluun oltu yhteydessä. Kuulemma todella vahva 7, mutta pyöristettynä alas, että se motivoisi tsemppaamaan vielä lisää keväällä. Siis mitä????? Oppilas on niin varma asiastaan, että on jo varma että opettaja on sekoittanut hänet samannäköiseen istuja-oppilaaseen .
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse inhosin liikuntatunteja. Olin aivan paska pesäpallossa ja tietenkin minut valittiin joukkueeseen viimeisenä. Yläasteella olisi pitänyt pelata kaunareilla ringetteä. Ei kiinnostanut.
Yleisurheilu vielä menetteli. Oli ihan kivaa kokeilla, kuinka pitkälle onnistuu hyppäämään ja coopperissa oli hauskaa voittaa luokan urheilijatytöt.
Koulun liikuntatunnit oli kyllä jotain niin hirveää. Jos et osaa jotain lajia, niin sitä et opi liikkatunneilla. Et saa minkäänlaista henklökohtaista valmennusta, joten olet vaan surkea ja muiden naurun kohteena. Ja olin lapsena vielä urheilullinen, mutta harrastukseni olivat ratsastua ja tanssi. Ei jääkiekko, pesis, polttopallo tai aitajuoksu.
Henkilökohtaisen valmennuksen vaatiminen liikunnanopettajalta kuulostaa kyllä jo aika liiottelulta.
Mielestäni on kyseenalaista edellyttää satunnaisilta oppilailta lajiosaamista, jos tukea ei ole antaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse inhosin liikuntatunteja. Olin aivan paska pesäpallossa ja tietenkin minut valittiin joukkueeseen viimeisenä. Yläasteella olisi pitänyt pelata kaunareilla ringetteä. Ei kiinnostanut.
Yleisurheilu vielä menetteli. Oli ihan kivaa kokeilla, kuinka pitkälle onnistuu hyppäämään ja coopperissa oli hauskaa voittaa luokan urheilijatytöt.
Minä voitin liikuntatunnilla luokan uimaritytön uinnista.
Vierailija kirjoitti:
Muistan. Laitoin luistimet jalkaan ja haahuilin taustalla liikkatunnilla loppuun asti.
Minäkään en pärjännyt koulun liikuntatunneilla, vaikka olin hyväkuntoinen ja liikunnallinen.
Mutta jos laitetaan tekemään jotain kovaa ja täysillä, niin todennäköisesti olen paras.
Mulla on hyvät geenit. Isäni voitti aina kaikki urheilukilpailut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiljainen ja ujo tyttäremme sai 8 liikunnan numeroksi vaikka on korkeushypyssä kolmen parhaan joukossa omalla alueella ja luultavasti 10-15 parhaan joukossa koko Suomessa. Pituudessa ja 60 m juoksussa hän on 5 parhaan joukossa omassa maakunnassa. Kaikki jotka potkivat palloa joukkueessa saivat vähintään 9. Emme valittaneet, sanoimme vain tyttärelle että pitää sitten olla selvästi Suomen paras niin saahyvällä tuurilla 9.
öööö tuota noin...jos joku on 10 parhaan joukossa koko suomessa niin sä kyllä tietäisit sen, etkä sanoisi "luultavasti". Silloin käydään jatkuvasti arvokisoissa seuran kautta ja joka päivä harjotellaan urheilukentillä. Koko elämä pyörii sen ympärillä. Kokemusta on, ja nähty omakohtasesti. Voi hän olla, mutta sä todennäköisesti olisti myös mukana siellä aktiivisesti tai valmentajana. 60 m juoksu viittaa johonkin 8 vuotiaisiin, näillä tuloksilla ei ole mitään merkitystä.[/quote
Siis alakouluikäisestä lapsesta on kyse ja yleisurheilua on harrastettu n 5 vuotta. Tilastot tiedän tarkasti vain oman maakunnan osalta ja noissa em. Lajeissa tyttö on viiden parhaan joukossa. Aktiivisesti on kilpailuja kierretty koko kesä ja hyvää tulosta on syntynyt. Toki harjoittelu on sen mukaista kun lapsesta on vielä kyse(seuran puolesta n 2krt/vk ja omat harjoittelut siihen päälle vanhempien johdolla). Oman arvion mukaan tuollaisesta aktiivisuudesta numeron pitäisi olla vähintään 9. Ehkä opettaja ei vain ole riittävästi kartalla.Vapaa-ajan urheilut eivät saa vaikuttaa kouluarvosanaan mitenkään. Vain tunneilla näytetty osaaminen ratkaisee. Tutustu kriteereihin.
Koulumatkaa oli 5 km suuntaansa ja nuo taitettiin polkupyörällä kesät talvet. Liikunta-arvosana tuli siitä, osuitko pesäpallon.
Millaisilla ominaisuuksilla liikunnasta saa arvosanaksi 5 tai 6?
Onko 7 liikunnassa = "whatever"?
Reilaan kaikki taitolajit. Ruvetaan juoksemaan tai laitetaan sukset jalkaan ja katsotaan sitten kuka on kukin. Tietenkään kouluarvostelu ei yllä tuohon.
Mihin ap:n kullannuppu tarvitsee liikunnan arvosanaa? Mikä konkreettisesti vaatii hyvää arvosanaa liikunnasta tulevaisuutta ajatellen? Tuo ei kuitenkaan ole mikään oikeasti tärkeä arvosana, toisin kuin esimerkiksi fysiikka, kemia, matematiikka, kielet jne...
Vierailija kirjoitti:
Mihin ap:n kullannuppu tarvitsee liikunnan arvosanaa? Mikä konkreettisesti vaatii hyvää arvosanaa liikunnasta tulevaisuutta ajatellen? Tuo ei kuitenkaan ole mikään oikeasti tärkeä arvosana, toisin kuin esimerkiksi fysiikka, kemia, matematiikka, kielet jne...
En tiedä, mutta taitoaineiden arvosanat ovat kyseenalaisia ja saattavat ratkaista halutun lukiopaikan.
Miten korkeelle sun pitää hypätä tai montako maalia pitää tehdä?
Mulla oli liikunta 7 ysi ja kympppirivin keskellä. Nyt harrastan triathlonia.
Vierailija kirjoitti:
Millaisilla ominaisuuksilla liikunnasta saa arvosanaksi 5 tai 6?
Onko 7 liikunnassa = "whatever"?
Varmaan sillä, että lintsaa merkittävän osan tunneista tai jos saapuukin fyysisesti paikalle, niin ei tee tunneilla mitään.
Vierailija kirjoitti:
Koulumatkaa oli 5 km suuntaansa ja nuo taitettiin polkupyörällä kesät talvet. Liikunta-arvosana tuli siitä, osuitko pesäpallon.
Eli arvosana tuli siitä, miten pärjäsit liikuntatunneilla, ei mistään satunnaisista mitenkään oppitunteihin liittyvästä asiasta. Miten opettajan pitäisi tietää, miten kuljet koulumatkasi?
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en pärjännyt koulun liikuntatunneilla, vaikka olin hyväkuntoinen ja liikunnallinen.
Mutta jos laitetaan tekemään jotain kovaa ja täysillä, niin todennäköisesti olen paras.
Mulla on hyvät geenit. Isäni voitti aina kaikki urheilukilpailut.
Miksi et mielestäsi pärjännyt tunneilla?
Meidän lastemme yläasteella vain urheiluluokkalaiset saavat kiitettäviä. Muilla paras voi olla 8.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lastemme yläasteella vain urheiluluokkalaiset saavat kiitettäviä. Muilla paras voi olla 8.
Tuo ei tietenkään pidä paikkaansa ja tiedät sen itsekin. Miksi valehtelet?
Aika moni tuntuu jumittuneen omaan nuoruuteensa ja ajattelee, että liikuntanumero on jokin yleisen urheilullisuuden mittari tai täysin naamakertoimella päätetty.
Käykää nyt katsomassa ne opsin perusteet, joiden mukaan arviointia tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Miten nämä sulkevat toisensa pois? Seiska on yleinen numero, ja triathlon harrastus siinä missä muutkin.
Itselläni oli liikuntanumero 7-9, ja kestävyysjuoksua olen aina harrastanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta taitoaineiden arvosanat ovat kyseenalaisia ja saattavat ratkaista halutun lukiopaikan.
Miten korkeelle sun pitää hypätä tai montako maalia pitää tehdä?
Nuorena olit hyvä lukuaineissa, mutta et liikunnassa ja aikuisena olet sitten alkanut harrastamaan jotain? Oliko tällä tekstilläsi jotain merkittävääkin kerrottavaa?
Koulun liikuntatunnit oli kyllä jotain niin hirveää. Jos et osaa jotain lajia, niin sitä et opi liikkatunneilla. Et saa minkäänlaista henklökohtaista valmennusta, joten olet vaan surkea ja muiden naurun kohteena. Ja olin lapsena vielä urheilullinen, mutta harrastukseni olivat ratsastua ja tanssi. Ei jääkiekko, pesis, polttopallo tai aitajuoksu.