Millä varpaat lämpimäksi, aina iltaisin nukkumaan mennessä ihan jäässä!
Taas ovat kuin jääkalikat🥶 sitten alkaa vetää suonta. Illalla/yötä kohden tämä ongelma kun ei liiku, päivällä liike laittaa veren kiertämään eikä varpaita palella mutta annas olla kun pitäisi nukkumaan käydä. Mitkään villasukat tai turkistossutkaan ei auta. Joskus käyn laskemassa kuumaa vettä jaloille että lämpiävät ja pystyn nukkumaan.
Olen harkinnut lämpötyynyn tms ostamista mutta johtoviritykset tuntuu hankalalta. Tai pitää tehdä niin kuin ennen vanhaan ja ostaa antiikkikaupasta sellainen hiilillä täytettävä sängynlämmitin.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Tupakanpolton lopettaminen auttaa. Nikotiini supistaa ääreisverenkiertoa.
Mä en ainakaan polta tupakkaa ja mulla on sama ongelma kuin ap:lla. Palstalla on joillakin kummallinen oletus, että kun on ongelmia terveyden kanssa tai rahaa on vähän, niin tupakkaa poltetaan ja siitä kaikki johtuu.
Lihavuus ja liikkumattomuus huonontaa verenkiertoa kans.
Pitkävartiset villasukat, eli sääret pitää saada lämpimäksi. Minä olen löytänyt sellaisia miesten sukkia, jotka ovat mukavan ohuita yökäyttöön, mutta lämpimiä. Jyväpussi voi olla kätevin keino lämmittää sänky ja jalat illalla nukkumaan mennessä. Ja sitä suolakylpyä kannattaa kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa raudan puutteelta, tekee juuri tuota kylmäjalkaisuutta ja suonenvetoja. Eikun lääkäriin mittaamaan rautavarastot eli ferritiini ja rautaa isolla annostuksella, jos alle 100 (todennäköisesti noilla oireilla alle 30 eli tyhjät varastot) Itse olin vuosia kylmäjalkainen, suonenvetoinen, väsynyt ja hengästyvä. Lopulta vasta rautatiputus auttoi, kun ei imeytynyt suun kautta. Ja hemoglobiini voi olla hyvä raudan puutteesta huolimatta, koska punasoluja lisäämällä keho yrittää taklata happivajetta. Älä turhaan kärsi, vaan hae apua. Olisinpa itsekkin tiennyt aiemmin
Rauta ei yleensä imeydy hyvin suurina annoksina päivittäin otettuna. Nykyisin suositellaan usein, että sitä otettaisi joka toinen päivä. C-vitamiini tehostaa imeytumistä.
Apteekista löytyy myös kotimainen, hyvin imeytyvä valmiste, joka nostaa rautaa nopeasti. Sen kanssa voi käyttää maitoa.
Käy kävelemässä paljain jaloin lumessa. Ei ole mikään pakko mennä avantoon. Tuo riittää jaloille.
Siis jalat eivät jäädy jos keskivartalon pitää lämpimänä. Veri lähtee raajoista lämmittämään keskivartaloa ja tärkeitä sisäelimiä.
Varmaan tämäkin magnesium mutta ala ottaa lisämagnesiumia esim Lillistä poretabletti ja yksi per päivä. Auttaa suonenvetoon.