Millä varpaat lämpimäksi, aina iltaisin nukkumaan mennessä ihan jäässä!
Taas ovat kuin jääkalikat🥶 sitten alkaa vetää suonta. Illalla/yötä kohden tämä ongelma kun ei liiku, päivällä liike laittaa veren kiertämään eikä varpaita palella mutta annas olla kun pitäisi nukkumaan käydä. Mitkään villasukat tai turkistossutkaan ei auta. Joskus käyn laskemassa kuumaa vettä jaloille että lämpiävät ja pystyn nukkumaan.
Olen harkinnut lämpötyynyn tms ostamista mutta johtoviritykset tuntuu hankalalta. Tai pitää tehdä niin kuin ennen vanhaan ja ostaa antiikkikaupasta sellainen hiilillä täytettävä sängynlämmitin.
Kommentit (108)
Käy avantouimassa, niin veri kiertää mukavasti.
Mulla sama ongelma, että muuten ei niin kauheasti haittaa jos jalkoihin on kylmä, mutta kun yrittää saada unta niin ei tahdo saada nukuttua kun jalkoihin niin kylmä. Tuntuu, että jostakin vetää muka kylmää vaikka jalat olisi paketoitu. Kesällä on helpompaa.
Laitan tavalliset sukat ja villasukat. Jalkoihin täkin päälle aitoa villaa oleva viltti ja jalat pakettiin. Otan illalla magnesiumia, että ei vetäisi suonta.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaissa saakelin pakastimessa te oikein asutte?
Eli astmaatikko elää sotkussa? Kipukroonikko ruuvipuristimessa? Huonoverenkiertoinen pakastimessa?
Tervetuloa oikeaan elämään. Osan elämä on vähän vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaissa saakelin pakastimessa te oikein asutte?
En asu pakastimessa, mutta joudun tekemään päivittäin töitä niin että esim. puuterilumisten tai lätäkössä kastuneiden kenkien päälle on vedettävä muoviset kengänsuojat useamman kerran päivässä asiakkaalle mennessä. Ainoa mahdollisuus kuivattaa kenkiä edes hetki patterin päällä on tauolla, sukkia ei voi alkaa vaihtaa asiakkaiden välissä. Arvaa onko jalat kuinka kylmät kun lopulta pääsen töistä kotiin?
Terveisiä kotihoidosta.
Minulla on toiminut ylimääräinen peitto jalkojen päällä. Varpaat pysyvät lämpöisinä, mutta muun kehon ei tule kuuma.
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko, että edes villasukat eivät riitä pitämään jalkoja lämpimänänä nukkuessa? Vai ennen nukkumaanmenemistä?
Meinaan. Ei ennen eikä alkuyöstä, jossain vaiheessa yöllä kuitenkin varpaat lämpenevät ja olen yleensä aamuun mennessä riisunut sukat unissani pois. Mutta illalla varpaat aina kylmenevät vaikka mitä sukkaa ja tossua laittaisi jalkaan. Mulla on aina jalassa villasukat joiden alla ohuempi puuvillainen sukka + huopaiset tai turkistossut. Villasukat on aina polvisukkamallia. Ap
Vierailija kirjoitti:
Käy avantouimassa, niin veri kiertää mukavasti.
Jos oikeasti on huono verenkierto, ei avannossa voi/saa käydä. Sieltä ei nimittäin pääse enää pois, vaan koko kroppa kramppaa rajusti. Avantouinti ei ole oikeasti sairaiden laji.
Mulla on sähkökäyttöinen lämpöpeitto, voin lämpimästi suositella. Ei se johtokaan ole hankala kun laittaa peiton vaan niin päin että se menee jalkapäästä suoraan pistorasiaan.
Myös paksu villapeitto tavallisen peiton alle ja niin että menee tiukasti myös jalkaterien alle. Jalkajumppaa ennen nukkumaanmenoa ja kuumavesipullo vuoteeseen. Paksut Villasukat polviin asti ja ohuemmat villasukat niiden alle.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen mikrossa lämmitettävä jyväpussi on hyvä, ja se pitää melko pitkään lämmön peiton alla. Mulla käytössä, suosittelen.
Meillä ei ole mikroa😄 Ap
Mulla sama, veri ei vain kierrä varpaissa ja ne on niin kylmät, että mitkään villasukat yms ei auta vaan tarvitaan jotain minä hehkuttaa lämpöä. Aluksi mulla oli puolentoista litran limupullo täytettynä lämpimällä vedellä, mutta potkasin sen usein unissa lattialle ja koira säikky. Sitten ostin kuumavesipullon (siinä oli joku huopa päällä, mutta se eristi liikaa ja otin sen pois). Nykyään en myöskään kävele ennen nukkumaan menoa ilman sukkia, esim iltapesulle, koska jos jalat yhtään saa kylmää, niin lämpeneminen on vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko, että edes villasukat eivät riitä pitämään jalkoja lämpimänänä nukkuessa? Vai ennen nukkumaanmenemistä?
Meinaan. Ei ennen eikä alkuyöstä, jossain vaiheessa yöllä kuitenkin varpaat lämpenevät ja olen yleensä aamuun mennessä riisunut sukat unissani pois. Mutta illalla varpaat aina kylmenevät vaikka mitä sukkaa ja tossua laittaisi jalkaan. Mulla on aina jalassa villasukat joiden alla ohuempi puuvillainen sukka + huopaiset tai turkistossut. Villasukat on aina polvisukkamallia. Ap
Ota puuvillasukka pois. Joko pelkkä löysä villasukka ja siihen väljä tossu tai sitten merinovillasukka alle ja sama kaava muuten.
älä äänestä vihreitä, niin on varaa pitää asunto sopivan lämpöisenä.
Mä kyllä suosittelisin viileää suihkua että veri ja adrenaliini käy kiertää ja kaikki muu tuntuu lämpimältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin minulla. Olen se, joka käyttää kahta kuumavesipulloa kylmällä säällä. (Kesälläkin pidän joskus villasukkia öisin, mutta ohkaisia.) Päiväaikaan kun on liikkeessä, ei palele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen mikrossa lämmitettävä jyväpussi on hyvä, ja se pitää melko pitkään lämmön peiton alla. Mulla käytössä, suosittelen.
Meillä ei ole mikroa😄 Ap
No sitten lienee selvää, että lämpöpeite jne. on oikea valinta.
Mulla ei ole mitään sairauksia, mutta aina kun otan pienet päivätirsat, niin varpaat on ihan kylmät. Mäkin käytän apuna sitä lämmitettävää jyväpussia, jonka mikrotuksen ajan teen varvasnousuja. Jos varpaat ei ole lämpimät, niin ei tule unikaan
Outo juttu on, että illalla ja yöllä mun varpaat on niin kuumat, että otan välillä toisen jyväpussin pakkasesta varpaiden päälle viilennykseksi, että saan unta
Kuulostaa raudan puutteelta, tekee juuri tuota kylmäjalkaisuutta ja suonenvetoja. Eikun lääkäriin mittaamaan rautavarastot eli ferritiini ja rautaa isolla annostuksella, jos alle 100 (todennäköisesti noilla oireilla alle 30 eli tyhjät varastot) Itse olin vuosia kylmäjalkainen, suonenvetoinen, väsynyt ja hengästyvä. Lopulta vasta rautatiputus auttoi, kun ei imeytynyt suun kautta. Ja hemoglobiini voi olla hyvä raudan puutteesta huolimatta, koska punasoluja lisäämällä keho yrittää taklata happivajetta. Älä turhaan kärsi, vaan hae apua. Olisinpa itsekkin tiennyt aiemmin
Vaihda puuvillaiset alussukat merinovillaa sisältäviin alussukkiin. Ne eivät niin hikoa ja jos hikoaa jalat jossain vaiheessa niin villa ei kosteanakaan ole niin kylmä kuin puuvillasukka. Itse suosin Partioaitan merinosekoite alussukkia ja tarvitsen niitä koko talven.
T. Aiemmin jalkapohjansa palelluttanut.
Virtsa on lämmintä. Jos pissit ämpäriin ja työnnät jalat sinne, niin eiköhän ne siitä lämpiä