Millaisilla asioilla saa sisustuksessa aikaan ns. vau-efektin?
Ihastusta, ihmettelyä hyvällä tavalla? Miten saisi tavalliseen kotiin tuollaista?
Kommentit (462)
Vierailija kirjoitti:
Pistä seinälle hirvensarvet. Myös joku talja vangitsee katseita.
Karhuntalja jossa on karhun pääkin. Se vangitsee katseita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karhuntalja jossa on karhun pääkin. Se vangitsee katseita.
Tiikerintalja vasta onkin vau. Itse metsästettynä.
Wau-efekti vaatii jotain sellaista, jota ei ole ennen nähnyt, joka kiinnostaa ja tuntuu hyvältä.
Eli sisustusohjelmien ja -lehtien ja huonekaluliikkeitten mallikodit on ihan kivoja, mutta ei toimi sillä tavalla, että niistä tulisi wau-efekti. Jokin taitava valaistus, hyvin valittu taide tai ajaton, ei trendejä kumarteleva, tyyliratkaisu voi tehdä wau-efektin.
Siinä pitää jotenkin syntyä se tunne.
Kullattu suonikas penispatsas muutaman metrin kokoisena. Eteen budhalaistytlinen kotialttari, missä voi polttaa suitsukkeita ja kynttilöitä.
wau-efekti voisi tulla vaikka lähes koko seinän kokoisesta julisteesta,jossa olisi kuva hyvännäköisestä miehestä,vaikka valokuva tutusta miehestä :) tai meistä molemmista pussauskuva ;) tai ihan joku oma ottama kuva jostain hienosta luontokohteesta,näkymästä...
Sijoittamalla sohvalle yms. harkittuihin paikkoihin tyynyjä joissa on teksti: "We had sex here".
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin lehmältä tai jääkarhulta otettu talja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkea huonekorkeus, isot ikkunat. Kauniit laadukkaat pintamateriaalit (puu/kivilattia, siistit listat). Valaistus ja sen sävy. Materiaaleina puu, lasi, villa.
Ei materiaalit tee wau efektiä, olet käsittänyt tämän nyt vähän väärin. Moni laatumateriaaleista tehty koti on tylsä. Beigeä lattiaa, seinää,kaapinovea. Ei kysytty sitä paitsi materiaaleja vaan sitä wau efektiä!
Nimenomaan materiaalit tekee sen wow-efektin, oli itse sisustuksen tyylisuunta mikä tahansa. Luonnonmateriaalit ovat useamman silmään miellyttäviä ja ennenkaikkea ne saa tuon tuntumaan arvokkaalt vrt. muovinen laminaattilattia ja pinnat ja materiaalit halvinta mahdollista esimerkiksi aidon lankkulattian sijaan tai keinovalaistus versus luonnonvalo. Jos puitteet on ankeat, on ihan sama millaiset huonekalut tilaan on laitettu. Wow-efekti = harmoninen ja arvokkaan näköinen kokonaisuus
Vierailija kirjoitti:
Olohuoneeseen pari taulua kaunokirjoituksella:
1. Live, laugh, love
2. Don't dream your life, live your dream
3. HOME
Pakko sanoa tähän, että home on aina varma valinta!
"täytetty seepra"
Joo, ei täytettyjä seeproja koteihin, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen päällystänyt kaikki pinnat meripihkalla ja kullalla.
Kutsun tätä meripihkahuoneeksi.
Varo, etteivät venäläiset ala vaatia sitä takaisin itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkea huonekorkeus, isot ikkunat. Kauniit laadukkaat pintamateriaalit (puu/kivilattia, siistit listat). Valaistus ja sen sävy. Materiaaleina puu, lasi, villa.
Tämä se vasta helppoa onkin, huonekorkeuden muuttaminen ja ikkunoiden suurentaminen, melkoinen fakiiri tämän kirjoittaja.
Häneltä onnistunee myös asunnon siirtäminen meren rantaan, jossa aukeaa näkymä ulapalle.
Vierailija kirjoitti:
Otin muuton yhteydessä kuvat ennen ja jälkeen ja 2 asiaa toi wow-efektin.
1. Olohoneen seinä kokonaan (lattiasta kattoon) peiliä, ei tullut kovin kalliiksi, asennuksen tein itse, olohuone näyttää 2 kertaa suuremmalta ja valoisammalta kun ikkunoista tuleva valokin tuplaantuu peilien ansiosta.
Ja kun peilit ovat siellä sohvan takana, niin sitä omaa naamaa ei tarvitse niistä häiritsevästi katsella, jos tätä joku pelkää.
2. Seinän tapetoiminen maisematapetilla, oikeaan paikkaan ja oikeanlainen maisematapetti muuttaa kyllä sellaisen "ihan tavis kämpän" sellaiseksi "vähän glamour-tyyppiseksi" kämpäksi
Vähän rempan jälkeen kun katseli niitä vanhoja ennnen kuvia, niin olin itsekin yllättynyt "siis oliko tää kämppä näin ankee" ja osa ei meinannut uskoa, että kuvat on edes samasta asunnosta.
Tapetti yhdelle seinälle maksoi muistaakseni noin 80e, on näitä vähän eri hintaisia ja arvokkaitakin, mutta pääosin ihan "jokamiehen" budjettiin sopiva vaihtoehto.
Maisematapetti voi olla OK, jos olet joku kynsihuoltaja tai personal trainer. Akateemisen koulutuksen saaneet nauravat partaansa nähdessään maisematapetin, ellei sitten koko asunto ole 1970-luvun tyylinen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos sisustamisen sijaan tekisitte jotain ihan itse. Käsitöitä, taidetta, jotka jäisivät tuleville polville. Maalauksia, piirroksia, runoja, nykyisistä ajoista tarinoita. Kirjoittaisitte sukulaisista ja menneestä jälkipolville muistelmia. Tekisitte sukupuuta.
Tulee hieman parempi fiilis pitkäksi aikaa, kuin odotella niitä wau-huokauksia.
Entä jos haluaa vain unohtaa sukulaisensa?
Vierailija kirjoitti:
Itselleni vau efektin tuo juurikin valkoiset asunnot :) hyvin sisustetut, ei mikä tahansa valkoinen asunto. Niin me ollaan erilaisia.
Valkoinen yhdistettynä esim hopeaan/shampanjaan, erilaisia tekstuureja mm. vaalea karvamatto, valkoinen nahkasohva, puukantinen pöytä, hopeisia kynttilänjalkoja jne. Myös luksusväri paljon parjattu beessi sopii ihailemaani sisustustyyliin.
Erityismainintana tämä tyyli on Suomen talveen täydellinen sisustus! Ah. Ja vau.
Kuulostaa kauneussalongilta, jossa käy matalasti koulutettua väkeä ottamassa suihkurusketuksia ja tekokulmakarvoja tiukoissa leggingeissään.
Tarkoitatko "Ooh, mikä nerokas idea"-efektiä vai "WTF?!?"- efektiä? Kummassakin tapauksessa henkilö töllistelee suu auki ja huokaisee wau.
Vierailija kirjoitti:
Mun kotona jonkinlaisen vau-efektin ovat saaneet aikaan huonekalut. Tummaa akazia-puuta, maanläheiset värit ja jonkinlainen harmonia. Viherkasveja,kohdevaloja. Asuntoina niin perusrivareita kuin nyt luhtitalokaksio.
Mulla on hankala olo, jos ympäristö ei miellytä itseä.
Mua on sanottu esteetikoksi, eräs vieras oli vakuuttunut siitä,että olen sisustussuunnittelija. Joo,en ole.
Jokainen sisustaa (tai on sisustamatta )itselleen, ei kai siinä ole oikeaa tai väärää.
Peruspuhtaus ja romuttomuus jo hyvä
Romut ja pursuileva kirjahylly ovat mielenkiintoisia. Asunnossa eletään ja harrastetaan eikä etsitä mitään efektejä kanssaihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otin muuton yhteydessä kuvat ennen ja jälkeen ja 2 asiaa toi wow-efektin.
1. Olohoneen seinä kokonaan (lattiasta kattoon) peiliä, ei tullut kovin kalliiksi, asennuksen tein itse, olohuone näyttää 2 kertaa suuremmalta ja valoisammalta kun ikkunoista tuleva valokin tuplaantuu peilien ansiosta.
Ja kun peilit ovat siellä sohvan takana, niin sitä omaa naamaa ei tarvitse niistä häiritsevästi katsella, jos tätä joku pelkää.
2. Seinän tapetoiminen maisematapetilla, oikeaan paikkaan ja oikeanlainen maisematapetti muuttaa kyllä sellaisen "ihan tavis kämpän" sellaiseksi "vähän glamour-tyyppiseksi" kämpäksi
Vähän rempan jälkeen kun katseli niitä vanhoja ennnen kuvia, niin olin itsekin yllättynyt "siis oliko tää kämppä näin ankee" ja osa ei meinannut uskoa, että kuvat on edes samasta asunnosta.
Tapetti yhdelle seinälle maksoi muistaakseni noin 80e, on näitä vähän eri hintaisia ja arvokkaitakin, mutta pääosin ihan "jokamiehen" budjettiin sopiva vaihtoehto.
Maisematapetti voi olla OK, jos olet joku kynsihuoltaja tai personal trainer. Akateemisen koulutuksen saaneet nauravat partaansa nähdessään maisematapetin, ellei sitten koko asunto ole 1970-luvun tyylinen.
No riippuu kyllä ihan maisematapetista. Ei ne ole kaikki 70-luvun tyylisiä. Olen esimerkiksi nähnyt tosi tyylikkään modernin maisematapetin, jossa oli koivumetsä, pääasiassa valkoisia runkoja. Se oli aivan 2020-luvun maisematapetti. Ulkomailla olen nähnyt myös tropiikkityylistä maisematapettia, joka ei ole sillä tavalla yliromanttista kuin ne 70-luvun auringonlaskumaisemat. Ja eikös jossain Strömssö-ohjelmassakin maalattu seinälle sademetsää viherkasvien taustalle? Tässä esimerkiksi yksi sademetsätapetti: https://www.etsy.com/fi-en/listing/815279615/rainforest-tropical-wallpa…;
Merinäköala. Se on aina wau.