Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaisilla asioilla saa sisustuksessa aikaan ns. vau-efektin?

Vierailija
10.01.2023 |

Ihastusta, ihmettelyä hyvällä tavalla? Miten saisi tavalliseen kotiin tuollaista?

Kommentit (462)

Vierailija
61/462 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankkimalla laadukasta taidetta, toki sellaista, mikä miellyttää itseä. Voi aloittaa teos kerrallaan, esim. tutustumalla paikallisen taidelainaamon tarjontaan. Taidelainaamosta löytyy ammattitaiteilijoiden töitä ja ne voi lunastaa pienellä kuukausimaksulla. Taide tekee kodista yksilöllisen.

Jossain ahtaassa sotkusessa pimeässä kaksiossa ei edes huomaa jos seinällä on joku van-kokki, että pitää aloittaa ihan toisenlaisilla toimenpiteillä.

Vierailija
62/462 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkea huonekorkeus, isot ikkunat. Kauniit laadukkaat pintamateriaalit (puu/kivilattia, siistit listat). Valaistus ja sen sävy. Materiaaleina puu, lasi, villa.

Tämä se vasta helppoa onkin, huonekorkeuden muuttaminen ja ikkunoiden suurentaminen, melkoinen fakiiri tämän kirjoittaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/462 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä huonekorkeus ja isot ikkunat ovat aiheuttaneet vau-efektin vierailla. Itse olen jo mukautunut sen verran että en joka kerta kotiin tullessa huokaile. Samoin se että vaikka talo on uusi niin se ei ole ollenkaan kliininen ja valkoinen (inhoan sellaista kokovalkoista).

Vierailija
64/462 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahkakalusteet saa aina aikaan vau-efektin. Piste iin päälle on katajakiekoista tehty väliverho.

Vierailija
65/462 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin muuton yhteydessä kuvat ennen ja jälkeen ja 2 asiaa toi wow-efektin.

1. Olohoneen seinä kokonaan (lattiasta kattoon) peiliä, ei tullut kovin kalliiksi, asennuksen tein itse, olohuone näyttää 2 kertaa suuremmalta ja valoisammalta kun ikkunoista tuleva valokin tuplaantuu peilien ansiosta.

Ja kun peilit ovat siellä sohvan takana, niin sitä omaa naamaa ei tarvitse niistä häiritsevästi katsella, jos tätä joku pelkää.

2. Seinän tapetoiminen maisematapetilla, oikeaan paikkaan ja oikeanlainen maisematapetti muuttaa kyllä sellaisen "ihan tavis kämpän" sellaiseksi "vähän glamour-tyyppiseksi" kämpäksi

Vähän rempan jälkeen kun katseli niitä vanhoja ennnen kuvia, niin olin itsekin yllättynyt "siis oliko tää kämppä näin ankee" ja osa ei meinannut uskoa, että kuvat on edes samasta asunnosta.

Tapetti yhdelle seinälle maksoi muistaakseni noin 80e, on näitä vähän eri hintaisia ja arvokkaitakin, mutta pääosin ihan "jokamiehen" budjettiin sopiva vaihtoehto.

Vierailija
66/462 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselle vai muille vau efekti? Itselle se olisi kai pääasia, jos siellä asuu. Ihmisille tehoaa erilaiset elementit, joku pitää kauniista taulusta, toinen posliinimaalauksesta ja kolmas luonnon elementeistä. Miehet miehisistä aiheista. Entä värit, materiaalit, lämpö.

Itselle voi tehdä mieleistä, mutta itse kaikkeen tottuu ja rupeaa pitämään pian tavallisena ja itsestäänselvänä. Vain vieraat voivat saada wow-refleksin, mutta hekin vain kerran.

Tämä.

Yksi vieras on sanonut, että tännehän pitäisi olla pääsymaksu.

- Valaistuksella on mahdollisuus luoda erilaisia "tiloja". Isoon tilaan suositus on yhdeksän valaisinta. Meillä on 12.

- Sisustuksen keveys luo ilmavuutta tilaan. Periaatteena, "vähemmän on enemmän".

- Taulut ja taide yleensä luo kiintopisteitä, jotka korostavat tilaa luontevasti.

Ja kissa pitää olla, mieluummin enemmänkin.

Vierailija
67/462 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tila.

Olen vuosikymmenien aikana sisustanut itselleni muuttojen myötä monta asuntoa ja jokaisesta olen saanut kuulla näitä Wau -kommentteja. Huvittavaa asiassa on, että en edes sisusta. Usein parhaat yksityiskohdat tulevat sellaisista asioista, jotka olen ns. unohtanut paikalleen. 

Käsitykseni mukaan Wau -efektit ovat tulleet juurikin siitä, että asunnoissani on paljon tyhjää tilaa, jolloin yksittäiset yksityiskohdat nousevat esiin, vaikka niitä ei olisi sen ihmeellisemmin aseteltu tai mietitty.

Vierailija
68/462 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaa sisustuslehdistä ihailemiasi kuvia ja etsi niitten mallin mukaisia ideoita kotiisi!

Vierailija
69/462 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiiltäväksi puunattu custom-moottoripyörä olohuoneessa on ohittamaton katseenvangitsija.

tekniset laitteet voivat olla kauniita. olohuone on kuitenkin väärä paikka moottoripyörälle. on moottoripyörän kannalta vääryys että sitä pidetään pelkästään koristeena ja jos sitä käytetään, niin pyörä pitäisi aina puhdistaa ennen kuin laittaa olohuoneeseen esille.

Vierailija
70/462 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siisteys

Vierailija
71/462 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos sisustamisen sijaan tekisitte jotain ihan itse. Käsitöitä, taidetta, jotka jäisivät tuleville polville. Maalauksia, piirroksia, runoja, nykyisistä ajoista tarinoita. Kirjoittaisitte sukulaisista ja menneestä jälkipolville muistelmia. Tekisitte sukupuuta.

Tulee hieman parempi fiilis pitkäksi aikaa, kuin odotella niitä wau-huokauksia.

Vierailija
72/462 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha, joku on poistattanut pitkän vastauksen jonka aamulla kirjoitin🙄

Kiitin tuota joka ehdotti kollaasin tekemistä asioista jotka itseä ihastuttaa. Kiitos vielä uudestaan, hyvä vinkki.

Kommentoin myös näitä sisusta itsellesi, älä muille-tyylisiä vastauksia, että en osaa itse sisustaa, mutta ihastelen ihmisten kauniita koteja, mutta en osaa jälkeenpäin analysoida että mikä se juttu on joka on itseä ihastuttanut.

Siksi kyselen muiden ajatuksia asiasta, että voisin tarkastella niitä ovatko samoja mikä itseäni miellyttää ja sen kautta kehittää omaa olematonta sisustustaitoani. Haluaisin että omakin kotini olisi kaunis, mutta minulta puuttuu taidot sen tekemiseen.

Ap

Vierailija
73/462 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pistä seinälle hirvensarvet. Myös joku talja vangitsee katseita.

Voi hirvitys! :D Sopiipa todella hyvin erityisesti kaupunkiasuntoon!

Vierailija
74/462 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Live, love, laugh-sisustustarrat ja tokmannilta ostetut tähtityynyt saavat aina vieraan huokailemaan ennen pulahtamista puhallettava porealtaaseen.

No minussa ei aiheuttaisi mitään huokailuja. Tarroista en pidä enkä tähtityynyistä eikä se poreallaskaan mikään ihmeellinen asia ole. Mulla oli 6000e poreallas (ei puhallettava) vuoden. Sitten kyllästyin siihen ja myin pois.

Vitsi taisi mennä viheltämällä pään yli.

Pointti oli se että nuo massatarrat ja tähtityynyt ovat junttiuden ja sieluttomuuden huippu.

Mutta pääsipähän leuhkimaan kalliilla porealtaallaan ja sillä että on varaa hankkiutua siitä eroon ihan vaan siksi ettei huvita, pikkuraha.

Noloo.

Harvassa on ne asiat mitkä ei olis noloa jonkun mielestä. Säkin omistat/teet asioita mikä on noloa jonkun mielestä t:eri

Mutta rahoillaan leuhkiminen tilanteessa jossa se on täysin tarpeetonta on kyllä suurimman osan mielestä todella noloa.

Vierailija
75/462 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni vau efektin tuo juurikin valkoiset asunnot :) hyvin sisustetut, ei mikä tahansa valkoinen asunto. Niin me ollaan erilaisia.

Valkoinen yhdistettynä esim hopeaan/shampanjaan, erilaisia tekstuureja mm. vaalea karvamatto, valkoinen nahkasohva, puukantinen pöytä, hopeisia kynttilänjalkoja jne. Myös luksusväri paljon parjattu beessi sopii ihailemaani sisustustyyliin.

Erityismainintana tämä tyyli on Suomen talveen täydellinen sisustus! Ah. Ja vau.

Vierailija
76/462 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kotona jonkinlaisen vau-efektin ovat saaneet aikaan huonekalut. Tummaa akazia-puuta, maanläheiset värit ja jonkinlainen harmonia. Viherkasveja,kohdevaloja. Asuntoina niin perusrivareita kuin nyt luhtitalokaksio.

Mulla on hankala olo, jos ympäristö ei miellytä itseä.

Mua on sanottu esteetikoksi, eräs vieras oli vakuuttunut siitä,että olen sisustussuunnittelija. Joo,en ole.

Jokainen sisustaa (tai on sisustamatta )itselleen, ei kai siinä ole oikeaa tai väärää.

Peruspuhtaus ja romuttomuus jo hyvä

Vierailija
77/462 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei välttämättä tule sellaista ihastelu efektiä, mutta hyvin hämmentyneitä ihmiset ovat kuitenkin.

Vierailija
78/462 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankkimalla laadukasta taidetta, toki sellaista, mikä miellyttää itseä. Voi aloittaa teos kerrallaan, esim. tutustumalla paikallisen taidelainaamon tarjontaan. Taidelainaamosta löytyy ammattitaiteilijoiden töitä ja ne voi lunastaa pienellä kuukausimaksulla. Taide tekee kodista yksilöllisen.

Jossain ahtaassa sotkusessa pimeässä kaksiossa ei edes huomaa jos seinällä on joku van-kokki, että pitää aloittaa ihan toisenlaisilla toimenpiteillä.

Totta, mutta siistissä ja muuten sisustukselta selkeässä kodissa hieno teos on nimenomaan se vau-efekti. Ja itse teos voi olla vaikka kuinka värikäs ja näyttävä, mutta siistissä ympäristössä se voi näyttää hallitulta ja tyylikkäältä.

Vierailija
79/462 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapetoi tehosteseiniä rumilla tummilla isokuvioisilla tapeteilla.

Tämä saa aikaan huokaisun, se on varma juttu. Ruma isokuvainen tapetti ja pienen pieniä sekalaisia kalusteita, paljon epämääräustä rompetta tasoilla ja jääkaapin ovi täynnä jotain magneetteja, siitä tulee kyllä huokaisu jos toinenkin. Jos seassa on vielä huonosti hoidettuja viherkasveja tai nuupahtaneita kukkia, niin wau!

Vierailija
80/462 |
14.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee googleen kuvahaku sanoilla decoration + oriental, beach house, tropical, italian tms., niin voit haarukoida eri tyylejä ja bongata, mikä niistä miellyttää eniten silmääsi. Sitten jatkat hakuja sen tyylin kanssa ja lähdet toteuttamaan sitä. Yleensä se vau syntyy jostain muusta kuin siitä, mitä suomalaiset sisustuslehdet esittelevät.