Millaisilla asioilla saa sisustuksessa aikaan ns. vau-efektin?
Ihastusta, ihmettelyä hyvällä tavalla? Miten saisi tavalliseen kotiin tuollaista?
Kommentit (462)
Vierailija kirjoitti:
Arkkitehtina sanoisin, että siistillä, harkiten ja persoonallisesti sisustetulla kodilla harvoin menee pieleen.
Säästetut alkuperäisosat, esimerkiksi kaapit ja tulisijat (nykyelämän tarpeet huomioiden), osoittavat myös taiteen arvostusta. Kaikkea vanhaa ja toimivaa ei kannata repiä alas tai maalata kalkkimaalilla valkoiseksi.
Näyttää myös mauttomalta, jos asunnon aikakausi ja sisustusvalinnat riitelevät keskenään - esimerkiksi retroasunnossa kalanruotoparketit, tai vanhassa hirsitalossa joku spottihelvetti.
Eiks retroasunnossa juuri pitäisi olla kalanruotoparketit? Mitkäs sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olohuoneeseen pari taulua kaunokirjoituksella:
1. Live, laugh, love
2. Don't dream your life, live your dream
3. HOME
En ymmärrä, miksi tekstitauluja pitää jatkuvasti pilkata. Mulla ei ole koskaan ollut noita, eikä ehkä tulekaan, mutta jos toinen niistä tykkää, niin ei se ole muilta pois. Eikä ne olis kenenkään mielestä sen kummallisempia, jos joku ei olis tehnyt elämäntehtäväkseen pilkata niitä somessa ja levittänyt sen aatoksen joksikin yleiseksi mielipiteeksi. Antakaa ihmisten olla!
Koska ne on noloja, kyllä se pitää ihmisille tehdä tiettäväksi. Samalla tavalla kuin "readable clothing" eli tekstit vaatteissa. Aivan järkyttävää!
Itse asiassa kyllä, nää nyt muotiin tulleet isot logot, Moschinot ja sen sellaiset, ne on kieltämättä minunkin mielestäni noloja!
Vierailija kirjoitti:
Kauniit hirsiseinät, wautsi. Kauniit, kukkivat hyvinhoidetut kukat.
Näistä on välillä täysin mahdoton tietää, kuka on tosissaan ja kuka ei.
- Kirppistely. Vanhojen huonekalujen oivaltava yhdistely yleensä aiheuttaa suuremman vau-efektin kuin perus Ikea/asko-sisustus
- Hieno kirjahylly (usein toiset kirjarakkaat ja muutkin haluavat päästä tutkailemaan, mitä hyllystä löytyy)
- Laadukkaat verhot
- Huonekasvit
- Omien kiinnostuksen kohteiden näkyminen (itse saan aina kovasti kehuja, kun selloni on olohuoneessa näkyvillä soitintelineessä).
- Liian tavaran karsiminen ja lopuille mielekkäät säilytysratkaisut
- Rohkeahko lempivärien käyttö (perus musta-harmaa-valkoiset sävyt eivät useimmiten herätä ainakaan minussa tunteita)
- Taide (mieluusti itse tehty)
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa ettei luo mielenkiintoa yksikään valkoinen tai greige yksivärinen koti. Joku voi kuvitella että kallis parketti on hänelle koko huoneiston erikoisin ja kaunein kiintopiste, mutta yksiväriset kokonaisuudet ovat sisustuksessa tylsiä ja todella helppoja ratkaisuja. Näkee ettei ole omaa makua ja uskallusta hankkia esimerkiksi väriä sisältävää mattoa tai taidetta tahi suurta viherkasvia.
Tai sitten oma maku on sellainen, että väriä sisältävä matto olisi kauhistus.
Vierailija kirjoitti:
Sademetsätapetti-ihminen varmaan loukkaantui minuun. Pyydän anteeksi! Jos tykkäät, laita ihmeessä sellainen. Ei minun mielipiteeni todellakaan ole mikään laki.
Oli kiva jutella teidän kaikkien kanssa. Harmi, että palsta sulkeutuu taas niin aikaisin. Hyvää yötä :)
No hard feelings. Eri mieltä saa olla. Olen eri aikavyöhykkeellä, täällä tuli myöhä. Täältä katsoen nuo trendit ja tyylit myös näyttäytyy eri tavalla, sademetsä on paljon vähemmän eksoottinen kuin koivumetsä.
Vierailija kirjoitti:
Voinko sisustaa kotini kartanotyyliin vaikka asun 70-lun kerrostalossa?
Rakastan tyylihuonekaluja ja koristeellisuutta. Voinko siis kuitenkin toteuttaa sitä kotiini vaikka se ei kartano olekaan?
Tottakai voit sisustaa ihan miten itse haluat. Jos sinua ei haittaa, että rakennuksen tyyli ja sisustuksen tyyli riitelevät keskenään, niin ei sen pitäisi muitakaan haitata. Mutta ei siitä silloin kyllä yleensä mitään wau!-juttua synny.
Ehkä keräät tyylihuonekalut nyt sinne neukkukuutioon ja muutat myöhemmin niitten huonekalujen kanssa johonkin tyyliltään sopivaan taloon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakastan tyylihuonekaluja ja koristeellisuutta. Voinko siis kuitenkin toteuttaa sitä kotiini vaikka se ei kartano olekaan?Hölmö kysymys. Kuka sen muka kieltäisi tai estäisi?
Joku oli sitä mieltä, että pitäisi sisustaa talon ikään sopivasti. Että sitten näyttäisi hienolle. Mutta mä en tykkää 70-luvun tyylistä muutenkaan.
Ei talon ikään varsinaisesti, vaan tyyliin. Eli sinne 70-luvun kulmikkaaseen, korkeaan tilaan kannattaa valita samantyylistä suoralinjaista.
No mutta jos ei tykkää sellaisesta kulmikkaasta ja suoralinjaisesta? Yök.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on japanilainen sisustus, jota moni, jopa naisetkin, on kehunnut. Manga on tietenkin naisille ongelma lolien ja haremin vuoksi, mutta japanilaiset koriste- ja käyttöesineet ovat saaneet kehuja. Asuntoni on täysin japanilaishenkinen, joten olisi varmaan eri asia, jos olisi vain satunnaisia koristeita. M27
Eli sulle autenttinen japanilainen sisustus on kämppä täynnä mangaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakastan tyylihuonekaluja ja koristeellisuutta. Voinko siis kuitenkin toteuttaa sitä kotiini vaikka se ei kartano olekaan?Voit. niin teki tätinikin 70-luvulla. Kattokruunut, tyylihuonekalut ja itämainen käsinsolmittu villamatto. Seinillä taidetta.
Taistelevat metsot kenties?
WAU! XD
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sisustuslehdissä ja Suomen kaunein kotiohjelmassa on ollut niitä betonikuutiolähiön kerrostalokoti kohteita joita on ihasteltu. Ihan löytyy 1970 luvun rakennuksia.
Sopusuhtaiset tilaan sopivat kalusteet. Kekseliäs harmoninen värien käyttö. Niillä pääsee jo pitkälle.
Kuulkaahan nyt, te jotka tarjoatte ratkaisuksi sisustusohjelmia tai sisustuslehtiä: ei se koti enää sen jälkeen herätä wau-efektiä kun sen on miljoonat ihmiset nähneet telkkarissa tai lehdessä. Se juttu on sitten jo niin nähty.
Eikä muutenkaan nuo 70-luvun eleettömät sisustukset kerta kaikkiaan vain iske kaikkiin ihmisiin, se pitää hyväksyä. Eihän täällä muuten ihmiset kyselisi neuvoja, jos asia olisi niin yksinkertainen, että katsoo vain sieltä sisustuslehdestä tai telkkariohjelmasta ...
Vierailija kirjoitti:
Muistan aina, kuinka siskoni mies joskus mennessään vierashuoneeseemme laukkuineen heidän tullessa yökylään huudahti itsekseen "vau", kuulin keittiöstä. Syynä tähän vauhun oli se, että olin tuolloin siivonnut koko päivän, ei ollut taatusti pölyhiukkastakaan, kyseisessä huoneessa oli tuolloin lasiovinen iso kaapisto ja olin laittanut jouluvalot niin, että kirkkaat valot jotenkin kimmelsivät ja heijastuivat kaapiston ovista. Valaistus oli täydellinen pelkillä jouluvaloilla. Olin itsekin ennen vieraiden tuloa käynyt huokailemassa kyseisessä huoneessa. Valojen kanssa yhteen sopi pehmeä paksu matto jalkojen alla. Antoi ylellisen tunteen.
Ylipäätään sanoisin, että siisti koti, tahrattomat ja ehjät huonekalut ja huoneet ilman ylimääräistä tavaraa ja värien sekasotkua on aina vau! Muutama katseenvangitsija ja kivasti asetellut esineet luovat tunnelmaa.
Teillä tai siskollasi ei taideta sitten kovin usein siivoilla :D, jos pelkkä siisteys riittää tuomaan vau-efektin.
Vierailija kirjoitti:
Muistan aina, kuinka siskoni mies joskus mennessään vierashuoneeseemme laukkuineen heidän tullessa yökylään huudahti itsekseen "vau", kuulin keittiöstä. Syynä tähän vauhun oli se, että olin tuolloin siivonnut koko päivän, ei ollut taatusti pölyhiukkastakaan, kyseisessä huoneessa oli tuolloin lasiovinen iso kaapisto ja olin laittanut jouluvalot niin, että kirkkaat valot jotenkin kimmelsivät ja heijastuivat kaapiston ovista. Valaistus oli täydellinen pelkillä jouluvaloilla. Olin itsekin ennen vieraiden tuloa käynyt huokailemassa kyseisessä huoneessa. Valojen kanssa yhteen sopi pehmeä paksu matto jalkojen alla. Antoi ylellisen tunteen.
Ylipäätään sanoisin, että siisti koti, tahrattomat ja ehjät huonekalut ja huoneet ilman ylimääräistä tavaraa ja värien sekasotkua on aina vau! Muutama katseenvangitsija ja kivasti asetellut esineet luovat tunnelmaa.
Tässä ollaan oikean asian äärellä. Jouluvalot on sellainen elementti, joka voi olla tosi mauton, tai jos ne on laitettu onnistuneesti, ne voi tosiaan saada aikaan sen vau:n. Ehkä maisematapetissa on vähän sama juttu, se hipoo hyvän maun rajoja.
Rohkeita valintoja! Niistä se syntyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa ettei luo mielenkiintoa yksikään valkoinen tai greige yksivärinen koti. Joku voi kuvitella että kallis parketti on hänelle koko huoneiston erikoisin ja kaunein kiintopiste, mutta yksiväriset kokonaisuudet ovat sisustuksessa tylsiä ja todella helppoja ratkaisuja. Näkee ettei ole omaa makua ja uskallusta hankkia esimerkiksi väriä sisältävää mattoa tai taidetta tahi suurta viherkasvia.
Tai sitten oma maku on sellainen, että väriä sisältävä matto olisi kauhistus.
Mulla on lattiat leveää lankkua. En halua peittää niitä matoilla, koska lattiat on itsessään se vau. Värejä on niukasti, mutta on kuitenkin muutama sohvatyyny, pöytävalaisin, keramiikkaa ja kuvataidetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olohuoneeseen pari taulua kaunokirjoituksella:
1. Live, laugh, love
2. Don't dream your life, live your dream
3. HOME
En ymmärrä, miksi tekstitauluja pitää jatkuvasti pilkata. Mulla ei ole koskaan ollut noita, eikä ehkä tulekaan, mutta jos toinen niistä tykkää, niin ei se ole muilta pois. Eikä ne olis kenenkään mielestä sen kummallisempia, jos joku ei olis tehnyt elämäntehtäväkseen pilkata niitä somessa ja levittänyt sen aatoksen joksikin yleiseksi mielipiteeksi. Antakaa ihmisten olla!
Koska ne on noloja, kyllä se pitää ihmisille tehdä tiettäväksi. Samalla tavalla kuin "readable clothing" eli tekstit vaatteissa. Aivan järkyttävää!
Miksi luulet, että juuri SINUN tehtäväsi on tehdä jollekin muulle jotain tiettäväksi? Ei ole nimittäin. Jokainen voi tehdä niinkuin tykkää kotonaan sisustuksen ja vaatteensa. Ei ole mitään noloa. Noloa on arvostella toiselle ja "tehdä tiettäväksi". Eikö sitä toleranssia muita kohtaan millään juntti opi?
Laittamalla muutaman miltsin kiinni materiaaleihin
Vierailija kirjoitti:
En nyt kyllä ymmärrä kenelle se Wau-efekti pitäisi saada aikaan?
Itselleni koti on koti, se on paikka missä viihdyn, missä minun on turvallinen ja hyvä olla ja missä saan olla rauhassa maailmalta jos niin haluan.
En haluaisi asua näyteikkunassa tai esittelyasunnossa.
Oman kotini olen rakentanut pikkuhiljaa. Siitä on tullut oman näköiseni, paikka jossa viihdyn ja tunnen oloni hyväksi kuten sanoin.
Ei minulla ole tarvetta näyttää ja herättää mitään Wau-reaktioita. Tuntuu melkoisen pinnalliselle sellainen elämä. Ei kiitos minulle.
Miksi sitten edes tulit tähän ketjuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Live, love, laugh-sisustustarrat ja tokmannilta ostetut tähtityynyt saavat aina vieraan huokailemaan ennen pulahtamista puhallettava porealtaaseen.
No minussa ei aiheuttaisi mitään huokailuja. Tarroista en pidä enkä tähtityynyistä eikä se poreallaskaan mikään ihmeellinen asia ole. Mulla oli 6000e poreallas (ei puhallettava) vuoden. Sitten kyllästyin siihen ja myin pois.
Vitsi taisi mennä viheltämällä pään yli.
Pointti oli se että nuo massatarrat ja tähtityynyt ovat junttiuden ja sieluttomuuden huippu.
Esimerkiksi nuo tähtityynyt oli sen yhden TV-sisustajan suosikki. Äsken tässä hehkutettiin juuri sisustussuunnittelijan käyttöä 😭
Mä sain kerran tähtitorkkupeiton lahjaksi. Vissiin ajatteli, että sellainen sopii vähän joka makuun. Noh, ei sopinut, eikä tullut käyttöön.
Betonikuutioissa on se hyvä puoli, että se on ikään kuin tyhjä kangas, tyhjä pohja, jonka voi sisustaa ihan miten itse haluaa, vain mielikuvitus on rajana. Ja rahapussi tietty.