Puhelinmyyjät: Onko parempi sanoa ei heti alussa vai kuunnella myyntipuhe?
Minulla ei ole mitään työtään tekeviä vastaan joten vastaan aina puhelinmyyjien soittoihin ystävällisesti. Jos on kiire niin kerron etten ehdi nyt kuunnella, mutta jos aikaa on niin voin kuunnella esittelyn loppuun. En kuitenkaan koskaan mitään tilaa koska jos jotain tarvitsen niin sen tilaan itse netistä tai ostan suoraan kaupasta. Mutta en halua toisen työtä tai päivää pilata.
Saako puhelinmyyjä enemmän palkkaa siitä jos ehtivät esittää asiansa, vaikkei kohde mitään ostaisikaan? Vai onko parempi heti alkuun keskeyttää myyntipuhe ja kertoa etten osta mitään, jotta myyjä voi siirtyä seuraavaan kohteeseen?
Jos puhelinmyyjä saa enemmän palkkaa siitä että kuuntelen esityksen läpi, niin ajan salliessa voin sen tehdä. Olisi vain kiva tietää onko asia noin.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Sanon aina heti alkuun, että ei kiitos, en ole kiinnostunut. Usein siinä vaiheessa päästään toivottelemaan hyvät päivänjatkot puolin ja toisin. Jos myyjä jatkaa myyntipuhettaan, toistan etten ole kiinnostunut. Jos edelleen jatkaa, kolmatta kertaa en sano, vaan lyön luurin korvaan.
Jos ei ensimmäisellä kerralla mene ei-sana perille, niin toista kertaa en sano.
Vierailija kirjoitti:
Usein aloittavat sen paperista luetun litanian niin nopeasti esittäytymisen jälkeen, että en ehdi sanoa ei kiitos. Toisaalta olen utelias kuulemaan, vieläkö käyttävät sitä suunnattoman raivostuttavaa tapaa, että litanian lopuksi sanovat: "niin että voidaan varmaan laittaa sullekin tulemaan" tai jopa "minkä tilaajalahjan valitset". Jos joku myyjä joskus kohteliaasti ja normaalien tapojen mukaisesti kysyisi, että haluaisitko tilata, niin ällistyksestä varmaan tilaisin.
Jos myyjä aloittaa litanian eikä kuuntele mitä sanon, niin jätän luurin pöydälle ja myyjän puhumaan itsekseen. Saapahan harjoittelua.
Joiden peruspalkkana on naurettava tuntipalkka ja se todellakin lasketaan vain puhutusta ajasta. Ei vastausta, ei tuntipalkkaa. Päivässä ei montaa tuntia tule ns puheaikaa, päiväpalkka hyvä jos 10€. Täyttä kusetusta koko touhu ja nämäkin mukana petteri orpon yli "satatuhatta avointa työpaikkaa" valehtelussa.
Helsingin Sanomat on yksi suurimmista häirikkösoittajista puhelinmyynnissä. Tänään taas soitti yksi, ja puhelinsovellus ilmoitti jo valmiiksi, että häirikkö on. Vastasin silti, no hesarihan se, taas kerran. Läksytin myyjän, että voitte lopettaa tuon jatkuvan pommittamisen, kun en edelleenkään ole tilaamassa mitään. Ja taas uusi numero estolistalle.
Yksi ihme ilmiö on myös tullut, eli talomme remonttipuhelut tulevat kaikki minulle, ei koskaan miehelleni. Luulevatko ne, että soitetaanpa vaimolle, hän ei varmaan kehtaa kieltäytyä käynnistä. Osaan olla kyllä aika suora, kun ilmoitan, että ei kiinnosta.
Lähtevät joskus aika kautta rantain johdattelemaan niin kysyn aika pian että " anteeksi oletko myymässä jotain". Ja sitten sanon aika päättäväisesti että "kiitos tarjouksesta mutta liittymä/lehti/lahjoitusasiat on kunnossa mutta otan yhteyttä jos tarvitaan"
Sitten sanon aika pian että kiitos soitosta ja mukavaa päivänjatkoa. Yritännolala jämpti säästääkseni molempien aikaa mutta kohtelias koska on paskaa saada aina luuria korvaan.
Puhelinmyyjät: minulla ei ole mitään juuri teidän luonnollista henkilöänne vastaan mutta en ole pyytänyt teidän soittoanne enkä osta mitään puhelinmyyjiltä enkä ovella kaupustelijoilta.
Ovi ja puhelin pamahtavat kiinni täsmälleen sillä sekunnilla kun tunnistan asian joksikin mikä minun kannaltani on puhdasta kotirauhan häirintää.
Myötätunnosta teitä kohtaan en nosta kuitenkaan syytettä minkä katson niin suureksi myönnytykseksi että se saa riittää.
Vierailija kirjoitti:
Jos sanotaan EI NYT KIINNOSTA, niin sitä juttua ei jatketa. Uittu monelle pakko lyödä poikki kun ei usko js estoon samantien.
Puhelinmyynnissäkin on säännöt, eikä myyjät tee huvikseen. Ainakin meillä oli niin, että piti olla kolme selkeää "eitä", ennen kuin sai lopettaa käännytystä. Pomot kuuntelee vieressä samaa puhelua kuin takapiru ja ehdottelee paperilappusille mitä pitäisi sanoa, jotta myyntitilanne jatkuu.
Olin pari vuotta puh.myyjä, joten jos sellainen soittaa, itse sanon tehneeni kyseistä työtä myös ja toivon hyvää jatkoa ja kiitän puhelusta lopettaen sen. En vähävaraisena tilaa mitään, enk äyleensä ole edes kohdeyleisöä.
Vierailija kirjoitti:
Joiden peruspalkkana on naurettava tuntipalkka ja se todellakin lasketaan vain puhutusta ajasta. Ei vastausta, ei tuntipalkkaa. Päivässä ei montaa tuntia tule ns puheaikaa, päiväpalkka hyvä jos 10€. Täyttä kusetusta koko touhu ja nämäkin mukana petteri orpon yli "satatuhatta avointa työpaikkaa" valehtelussa.
Vain toteutuneista kaupoista, joita ei peruta 14 päivän jälkeen, oikeuttavat 99% yrityksien listoilla oleville myyjille provikkaosuuden. Aku Ankan 6kk määräaikainen saattaa tuoda 5e, Seiskan vuoden tilaus 7, ravintolisien jatkotilaus vanhoille asiakkaille 3e. PER TILAUS.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain toteutuneista kaupoista, joita ei peruta 14 päivän jälkeen, oikeuttavat 99% yrityksien listoilla oleville myyjille provikkaosuuden. Aku Ankan 6kk määräaikainen saattaa tuoda 5e, Seiskan vuoden tilaus 7, ravintolisien jatkotilaus vanhoille asiakkaille 3e. PER TILAUS.
Niin ja sen yhden kaupan takana on hyvätuuriselle hyvällä myyjällä ehkä 70 puhelua, kun ummikolla ja huonommalla myyjällä 450. Yhdestäkään näistä ei makseta vaikka puhuisi 8h päivässä, jos ei ole toteutuneita kauppoja.
Itse olen tuota työtä tehnyt ja muistaakseni meille ohjeistettiin, että ekasta eistä ei vielä luovuteta. Jos asiakas yhtään empii niin juttua vaan jatketaan. Jos oikeesti ei halua niin kannattaa sanoa jo heti painavasti ei kiitos, mutta kiva kun soitit ja hyvää päivänjatkoa. Monesti tuosta on hankala puhelinmyyjän enää jatkaa juttua. Jos kuuntelette kiltisti koko litanian niin ootte siinä puhelimessa seuraavat puol tuntia jumissa.
Mä en osallistu enää minkäänlaisiin kilpailuihin. Ihmettelin kun aikoinaan puhelin pirisi päivittäin jonkun puhelinmyyjän toimesta, ja sainkin kuulla, että olen kilpailuun osallistumalla hyväksynyt järjestäjätahon yhteistyökumppaneiden markkinointitoimet.
Myös puhelinoperaattorin toimesta joku soitti harva se päivä, eikä kukaan heistä tiennyt, että olin juuri edellisenä päivänä ja sitä edellisenä kieltänyt soittelun. Soitin itse pääpaikalle ja esitin asiani. Kysyin minkä forumin kautta saan heidän puhelinmyyjänsä lopettamaan puhelinhäiriköinnin. Puhelut heiltä loppuivat siihen ja olen sen jälkeen ottanut itse yhteyttä jos tarve on vaatinut.
Mutta.. soittoja tulee siltikin silloin tällöin. Aiemmin jäin kiltteyttäni kuuntelemaan, kun arvelin loukkaavani soittajaa. Koskaan en kuitenkaan ostanut tai tilannut mitään ja kieltäytyminen tuntui hyvin nololta. Loppujen lopuksi oli helppoa kun opettelin sanomaan kiitos, mutta ei kiitos ja heippa, sekä sulkemaan puhelimen saman tien. Mitäpä sillä on väliä, jos joku random- soittaja ei siitä pidä!
Hyvinä päivinä sanon kiitos ei ja suljen puhelimen. Sit välillä innostun neuvomaan myyjiä ja korotan ääntäni jos jupisevst vastaan. Se on oikeestaan ihan viihdyttävää.
Myyjille on ohjeistettu, että pitää yrittää taivutella. Ei saa heti lopettaa myyntipuhetta.
Pomot vahtii ja myyjä saa noottia tai kenkää jos ei ole sinnikäs.
Luuletteko., että huvikseen pukevat sitä myyntipuhetta? Jossain firmoissa on pakko lukea vain myyntipuhe, omaa sanamuotoa ei saa käyttää. Vaikka saattaisi olla paljon järkevämpi.
Aikoinaan olin puhelinmyyjänä ja jotkut ulkoa opeteltavat myyntipuheet olivat ihan järkyttävän naurettavia ja tylsiä.
Välillä puhuin omin sanoin asian, mutta pomo puuttui.
Myyjät ovat puun ja kuoren välissä.
Palkkaa ei tule jos ei tilausta.
Mutta kannattaa silti sanoa, että kiitos en tilaa mitään ja lopettaa puhelu.
Pitkien myyntipuheiden lopottaminen turhaan on väsyttävää ja vie ehkä jonkun tilauksen päivästä.
Vierailija kirjoitti:
Monesti tuosta on hankala puhelinmyyjän enää jatkaa juttua. Jos kuuntelette kiltisti koko litanian niin ootte siinä puhelimessa seuraavat puol tuntia jumissa.
Monesti on hankala jatkaa juttua kun toisessa päässä suljettiin luuri heti kättelyssä mutta oikein supliikkimies voi toki jollotella vielä vartinkin.
Ei se minua enää asiakkaana häiritse miten pitkään jatkavat.
Kysykää vaikka muori Säävirkulta- aivan tarkoituksellista pollalogian soveltamista käyttää hyväksi sitä että ihmiset tahtovat noudattaa hyviä tapoja (eli heti aletaan posottaa myyntispiikkiä tietäen että kaikki ei kehtaa keskeyttää)
Sitähän on olemassa jonkunlainen estopalevlu. Sen voi tilata, jos ei halua soittoja.
Miksei tuo ole lähtökohtaisesti toisinpäin? Kaikenlainen kaupustelu puhelimitse (ja ovelta ovelle) olisi kiellettyä, jos sitä ei erikseen sallisi. Sitten firmat voisi usuttaa myyjänsä niiden kimppuun, jotka tällaisia yhteydenottoja haluaisi. Ja jättäisi muut rauhaan.
Ei kai kukaan nykyaikana tilaa mitään puhelin- tai ovelta ovelle -myyjiltä? Netissä on niin helppo rauhassa tutkia ja vertailla eri vaihtoehtoja ja hintoja. Miksi siis yhtäkkiä, tahtomattaan ostaisi tai tilaisi jotain ilman mitään harkintaa tai vertailua kilpaileviin tuotteisiin? En minä ainakaan. Olen ottanut 100 % linjan, että en osta enkä tilaa mitään tällaisilta "suoramarkkinoijilta". Vaikka kesälläkin tuli kuin tilauksesta ovelle kattoremontin kauppaaja. Olin kattoremonttia vailla ja teetätin sen loppukesästä. Mutta en suinkaan tuon ovelta ovelle kauppiaan firman toimesta, koska heidän tarjous oli näpsäkästi lähes 90 % kalliimpi kuin suunnilleen kaikilla muilla.
Kiitos!
Sain monet hyvät naurut teidän kirjoituksista.
Äkäinen ollut helteistä ja kyllä se nauru oloa helpottaa.
Parempi olisi sanoa heti ei, mutta siihenhän ei suomalaisnössö pysty, joten miksi edes kysyä?
Usein aloittavat sen paperista luetun litanian niin nopeasti esittäytymisen jälkeen, että en ehdi sanoa ei kiitos. Toisaalta olen utelias kuulemaan, vieläkö käyttävät sitä suunnattoman raivostuttavaa tapaa, että litanian lopuksi sanovat: "niin että voidaan varmaan laittaa sullekin tulemaan" tai jopa "minkä tilaajalahjan valitset". Jos joku myyjä joskus kohteliaasti ja normaalien tapojen mukaisesti kysyisi, että haluaisitko tilata, niin ällistyksestä varmaan tilaisin.