Puhelinmyyjät: Onko parempi sanoa ei heti alussa vai kuunnella myyntipuhe?
Minulla ei ole mitään työtään tekeviä vastaan joten vastaan aina puhelinmyyjien soittoihin ystävällisesti. Jos on kiire niin kerron etten ehdi nyt kuunnella, mutta jos aikaa on niin voin kuunnella esittelyn loppuun. En kuitenkaan koskaan mitään tilaa koska jos jotain tarvitsen niin sen tilaan itse netistä tai ostan suoraan kaupasta. Mutta en halua toisen työtä tai päivää pilata.
Saako puhelinmyyjä enemmän palkkaa siitä jos ehtivät esittää asiansa, vaikkei kohde mitään ostaisikaan? Vai onko parempi heti alkuun keskeyttää myyntipuhe ja kertoa etten osta mitään, jotta myyjä voi siirtyä seuraavaan kohteeseen?
Jos puhelinmyyjä saa enemmän palkkaa siitä että kuuntelen esityksen läpi, niin ajan salliessa voin sen tehdä. Olisi vain kiva tietää onko asia noin.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Monet näistä puhelinmyyjistä luulevat väsyttävänsä asiakkaan ja heille ei riitä, että sanoo monta kertaa ettei kiinnosta. Juttu vaan jatkuu ja jatkuu. Ihan oma vika, jos aikaansa haluavat tuhlata. Minä en mielelläni lyö luuria kenenkään korvaan. Joskus on tosin pakko, jos muu ei auta.
Meillä on puhelinmyyjä esto mutta puhelinmyyjät eivät sitä noudata. He eivät pysty myymään mitään koska ovat kielitaidottomia.
Helvetissä on oma erityinen paikka puhelinmyyjille. Tervemenoa!
Vierailija kirjoitti:
Hyvä aloitus ap:ltä. Itsekin olen miettinyt samoja pointteja.
Minulla on yksi ainoa ehto, että kuuntelen mainospuheen ja ostan tuotteen, että kysytään ihan ensimmäiseksi minulta, onko minulla nyt aikaa tähän puheluun?
Jos ei kysytä, niin saatan olla epäkohtelias, kun lopetan puhelun. Kerran huomautin, ettet kysynyt sopiiko nyt puhua, niin vastaus oli, että heille on opetettu, että ei tarvitse kysyä.
Olettaminen on yksi nykyajan vitsauksista. Useimmiten oletetaan väärin.
Puhelinmyyntiin pitäisi kehittää jotain turvallisuutta lisäävää.
Kun olin puhelinmyyjänä, meitä nimenomaan kiellettiin kysymästä, onko teillä hetki aikaa. Esimies kuunteli puheluja ja tuli heti huomauttamaan, jos joku oli kysynyt, onko hetki sopiva.
Puhelinmyynti on ihan hirveää työtä sitä tekeville. Teit niin tai näin, aina väärinpäin.
Parasta lopettaa puhelu heti alkuunsa ja laittaa numero estoon, jos ei halua ostaa mitään.
Mulla on maksullinen markkinointikielto, mutta niin vain puhelin soi vähän väliä. En vastaa mihinkään tuntemattomiin numeroihin, vaan googletan numeron ja jos ja kun se on myyjä, laitan mustalle listalle. Jos on asiaa, laittakaa tekstari.
Aina punainen luuri heti, pitäisi opettaa jo ala-asteella ja näin loppuisi nämä häiriköintisoitot.
Istukaa vaikka kotisohvalla mutta älkää ruvetko puhelinmyynniksi, sohvalla istujasta ei sentään ole samanlaista haittaa ja puhelinmyyjät elää myös tukien varassa, ei palkalla, joten siinäkään mielessä ovat vain haitaksi.
Siis, heti alussa kerron, kun vaan saan puheenvuoron, että ei kiinnosta ja että hänen ei kannata tuhlata enempää aikaansa minuun. Sitten toivotan hyvää päivän jatkoa ja suljen puhelimen, ennen kuin hän ehtii jatkaa mitään..
Jos asikas suostuu kuuntelee niin onnistumisprosentti kasvaa huimasti. Asiaa on oikein tutkittu. Jos suostut kuuntelee saatat päätyä ostaankin.
Ehkä puhelinmyyntifirmoissa on eroa, mutta kun itse kokeilin joskus puhelinmyyntiä, piti saada ihmiset pysymään langalla. Oli joku tietty määrä minuutteja päivässä kun piti puhua, että sai surkean pohjapalkan(toteutuneiden kauppojen palkkion lisäksi). Asiakkaan piti sanoa 7 kertaa EI, ennen kuin puhelun sai lopettaa. Eli siinä paikassa oli asiakkailta kilttiä kuunnella myyntipuhe, vaikka ei ollut aikeissa ostaa mitään.